Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 48 [ 1193 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 48  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schotland; places to be?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Een droom gaat uitkomen, een tripje naar Schotland..

Nu staan er al een aantal uitjes op het programma, maar waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, de niet toeristische plekken.

Wie heeft er tips voor plekken in the highlands (of net daarbuiten), die je écht gezien moet hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 20:34 



 
Profiel   

Paar jaar geleden zat ik in Fort William. Wat ik toen heel gaaf vond om te doen was de Ben Nevis beklimmen (wij waren er in april en toen lag er nog sneeuw op de top). En natuurlijk langs Loch Ness, daar staat ook een mooi kasteel wat je kan bezoeken. Ik vond het eigenlijk nergens super toeristisch en met alleen al door het land rijden zie je zoveel mooie plekken. Vanaf mei kun je trouwens ook een ritje maken met de "Hogwarts Express" als je van Harry Potter houdt ook wel erg leuk. Wij konden dat toen helaas nog niet doen. En ik vond Edinburgh ook leuk om te zien, mooie stad. Vooral de botanische tuin is heel bijzonder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 09:15 



 
Profiel   

Wij zijn deze zomer ook geweest! Ons rondje bestond uit Edinburgh, St Andrews, Perth, Pitlochry (heel schattig, vanaf daar kan je makkelijk naar Queen's View), Aviemore, Inverness, Loch Ness, Eilean Donan Castle, Isle of Skye en Fort William. Dat laatste was echt het mooiste stukje, kan je ook mooi wandelen en bergbeklimmen! Maar dit kan ook erg goed tussen Perth en Inverness, ook erg mooi!
Wil nu alweer terug :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 09:38 



 
Profiel   

Ik ben kortgeleden geweest en van Edinburgh, via de Kelpies bij Fallkirk (als paardenliefhebber móet je daar ff een foto maken. ;) ) naar Loch Lomond gereden. Daarna Glen Coe (prachtig!) en via Fort William (stadje van niks maar de Ben Nevis ligt daar toevallig) naar Skye gereden. Het hele eiland rond met al haar bezienswaardigheden. Daarna langs de Westkust (dat vond ik het mooist van heel Schotland!) de North Coast 500 gereden. Helemaal rond tot Inverness. Daarbij vond ik de Oostkust t minst bijzonder.
Toen via Loch Ness naar Kinlochleven, waar je indoor kunt ijsklimmen (geweldig leuk om te doen!)
Daarna Oostwaards, via de kust terug naar Newcastle.
Onderweg kom je ontzettend veel mooie plekken, landschappen, kastelen en andere leuke dingen tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 09:59 



 
Profiel   

Wij zijn net terug van een week roadtrippen in Schotland. Ik heb een half jaar in Edinburgh gestudeerd en vond het echt een heerlijke stad, dus zeker de moeite waard. Verder absoluut niet overslaan: Glencoe, Glenfinnan viaduct en Fairy pools (Isle of Skye) <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 10:10 



 
Profiel   

Ik ben ook geweest dit jaar, in juli en augustus, dus echt hoogseizoen. Plekjes die ik echt zou aanraden:
- Old man of Storr op Skye, prachtige wandeling, beetje klimmen maar niet extreem, je moet even doorzetten want hoe hoger je komt hoe minder toeristen, uitzicht is magnifiek.
- Neist Point op Skye
- Caisteal Maol, ook op Skye, erg rustig
- Sango Bay in Durness, prachtig strand
- De strandjes van Bettyhill, zelfs in het hoogseizoen geen kip te bekennen, zo heb je je eigen privé strandje.
- Girnigoe Castle, net boven Wick, een gave ruïne waar je een heel stuk in kan, ook niet te druk bezocht.

Wat ik je af kan raden in het hoogseizoen ivm super veel toeristen :
- Fairy Pools op Skye
- Portree
- Eilean Donan Castle
- De wegwijzer van John O'Groats

Oh en neem iets mee voor de midges als je gaat in de zomer. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 10:15 



 
Profiel   

Vooral heel erg genieten van het landschap en bij alles dat interessant lijkt even je auto aan de kant zetten :). Zodra je Loch Lomond bereikt en verder de noord in gaat wordt het landschap zo mooi, er zijn overal parkeerbaaien en je rijdt langs het ene leuke dorpje langs het andere.
Wij gaan zelden echt flink de noord in, maar er zijn zoveel leuke plekjes waar je kan kijken. Wij rijden meestal de hele westkust van Lomond af, maken een tussenstop in Luss (of in de Queen of the Loch in Balloch, geen hele speciale, traditionele pub, maar ze doen hele lekkere taart die je ook to-go kan krijgen :+).
Laatst zijn we in Inveraray geweest, wat een heel leuk stadje is. Heeft ook een gevangenis dat nu een museum is en een kasteel. We zijn beiden niet in geweest, tijddruk, maar de gevangenis schijnt toeristisch leuk aangeschreven te staan. Als je in die buurt zit kan je ook naar Ardinkglas woordland gardens en house gaan. De tuin is geen ding waar ik speciaal voor om zou rijden, maar als hij in bloei staat is het ontzettend leuk om daar een uurtje rond te dwalen. Beide liggen aan Loch Fyne.
Mijn zangleraar vertelt altijd hele mooie dingen over the isle of Bhute, maar ik ben daar zelf dus nog nooit geweest, dus daar kan ik niets over zeggen :+. Aan Skye heb ik mooie herinneringen, maar dat is voornamelijk natuurgeweld en dingen waar je dus gewoon langs gaat rijden of door gaat wandelen.
Wij zijn beter bekend met de Lowlands, dus als je de zuid ingaat: in Edinburgh is de Camera Obscura en House of Illusions een echte aanrader. Ontzettend leuk museum met een werkende camera obscura. Als je een zoutekouw bent, zoek dan "artisan cheesake" op. Het winkeltje is niet super charmant, maar ze doen zulke belachelijk goede cheesecake. Plus, je kan je cheesecake ook to-go meenemen en dan in het naburige park opeten :). De eerder genoemde botanische tuin kan ik ook van harte aanraden en de HMS Brittania in Leith, als je wat met het Britse koningshuis hebt, is ook ontzettend leuk :).
Stirling is wat minder toeristisch en ook kleiner dan Glasgow en Edinburgh, maar het heeft een ontzettend leuk stadscentrum en een prachtig kasteel dat met veel pijn en moeite gerestaureerd is, dus die kan ik je zeker aanraden :).
Verder kan ik je alleen maar aanraden om spontaan te zijn. De Highlands (heel Schotland trouwens) zijn bezeten van kastelen, ruines en mooie plekken. Als je iets ziet dat je mooi lijkt, gewoon de auto aan de kant zetten en gaan kijken :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 10:30 



 
Profiel   

Hoe ga je reizen?

Ben afgelopen mei in schotland geweest, is echt prachtig daar!
Wat ik vooral mooi vond is niet de standaard hoofdwegen nemen. Mocht je dus een auto hebben, pak dan de "kleinere wegen". Goed te doen, glooiend, de kenmerkende muurtjes overal, en die uitzicht, fantastisch!

Wat bijvoorbeeld wat mooie punten zijn:
- Parkeerplaats Hermitage car park: vanaf daar kan je een wandelpad volgen eindigend bij watervallen en prachtig uitzichtpunt. Dit ligt aan de A9.
- Dewar's aberfeldy Distillery: Wiskey destillerij. Mooie is dat je tablets kunt krijgen(wel entreeprijs) waarop je Nederlands kunt kiezen. Deze kun je in het bijbehorende museum richten op diverse punten waardoor je nederlandstalige uitleg krijgt. Daarnaast heb je vlakbij Dewar's ook Birks of Aberfeldy, mooie uitzichtpunten.
- Eventueel dichtbij is ook castle menzies.
- Loch Tay, neem de weg die bovenlangs loopt. Als je hierheen rijdt vanaf voorgaande punt is er aan begin van loch tay een lunchroom, kun je heerlijke eten en genieten van uitzicht. Aan de weg die je bovenlangs volgt ligt ook een bedrijfje "Highland safaris"
- Kilin falls, prachtige watervallen, je kunt hier ook een stukje op rotsen bij de waterval zelf komen. Heel bijzonder. Je komt er als je bovenstaande weg volgt.
- Loch Lubnaig, minder bekend loch, maar zeker de moeite waard. Mooi strandje met lunchroom met lekkere sandwiches.

Even deze plekken aangegegeven aan de hand van de route die je noemde. Zijn allemaal relatief in de buurt en goed te bereiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 10:32 



 
Profiel   

Wanneer je van actief houdt, dan zeker de Ben Nevis op! En als je van heel erg actief houdt, dan Ben Nevis op via de cmd-arete. Via de laatste route kom je gegarandeerd nauwelijks mensen tegen, maar je moet geen hoogtevrees hebben en ervaring hebben met bergwandelen. Wat verder ook nog ontzettend leuk is, is om naar Durness te rijden in het noordwesten. Daar moet je je niet teveel van voorstellen, iets met 500 schapen op 10 bewoners, maar wat wel heel gaaf is, is om met een pontje naar de overkant van het water te gaan en naar Cape Wrath te gaan. Van de vuurtorenkun je teruglopen langs de kust naar de pont om weer terug naar land te gaan. Iets ten zuiden van Durness heb je ook een ontzettend mooi afgelegen strand liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 10:37 



 
Profiel   

Ik volg even als het mag. Rijden jullie allemaal zelf altijd? Dat links rijden zie ik nl. echt heel erg tegenop....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 10:54 



 
Profiel   

eva1969 schreef
Ik volg even als het mag. Rijden jullie allemaal zelf altijd? Dat links rijden zie ik nl. echt heel erg tegenop....


Ik laat me rijden, want geen rijbewijs

Over twee weken gaan we weer, hoor van degene die juist altijd rijdt op de meeste Engeland trips dat het enorm meevalt, voelt juist raar als we weer Europese vaste land op rijden. We gaan de afgelopen twee jaar meerdere keren per jaar naar de UK (wordt nu door omstandigheden pas de derde keer dit jaar) en is eigenlijk altijd zelfde.

Overigens in mei was ik bij een vriend van me die vlakbij Edinburgh woont. Hij werkt voor Schotse overheid en wist zodoende leuke binnenwegen en allerlei weetjes. Hebben heerlijk in zijn cabrio getoured, strakblauwe lucht, 25 graden. Hij heeft bijvoorbeeld ook instructie / informatie film materiaal gemaakt voor die destillerij die ik noemde.

Nu bezig met een event in Schotland organiseren, dus zal er binnenkort weer heen moeten. Héél vervelend.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 11:08 



 
Profiel   

Links rijden stelt echt niks voor. Daarbij zijn ze daar superaardig in t verkeer, niet zo aso en gesjeesd als hier. ;) Dus niks om je zorgen te maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-17 15:37 



 
Profiel   

Applecross, het mooiste schiereiland en echt een prachtige weg om over te rijden!
En kijk dan van tevoren even naar de BBC serie Cumberbeach Cottage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 11:14 



 
Profiel   

In januari 2016 in een paar dagen in Schotland geweest, wij zaten vlakbij Loch Lomond

Falls of Dochart, Killin wat ook al genoemd werd door @risje zijn inderdaad een aanrader !

[ img ]

Deel van de route vanaf Loch Lomond richting Fort William (A82)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 19:06 



 
Profiel   

Ooh wauw jongens, de tijd ontbreekt me even om iedereen even persoonlijk langs te gaan.. want vind t supertof dat jullie zo de moeite hebben genomen alles te noteren _/-\o_

Er staan dingen tussen waar ik niet eerder van had gehoord, Fairy Pool bv, ahum.. dus ga ik even op googlen, leuk!

We zijn idd meestal van het spontane, had drie dingen op t lijstje staan (zitten vlak bij Rosemarkie Bay)die we écht willen zien en rest beetje overlaten aan wat we zien en stoppen.
Echter mislukken onze roadtrips altijd, omdat we dan ergens iets zien wat zo indrukwekkend is en dan wandelen we daar weer veel te lang en missen we een hoop andere mooie dingen haha..vandaar dat ik nu tracht iets doelgerichter routes uit te stippelen :o

We vliegen en huren daar een auto.. mijn vriend durft er niet goed te rijden en vroeg zich al af of een automaatje huren niet makkelijker zou zijn haha. Ik heb ooit illegaal les gehad van een Engels vriendje in zijn Engelse auto (brak de versnellingspook nog af ook haha) dus t schakelen zal even wennen zijn, maar snel weer eigen voelen. Alleen dat voorrang geven he, moet nu ook andersom :o

We gaan overigens 'maar' een weekje (elk jaar in december even eruit), even voorproefje of we volgende zomer daar langer heen willen of ander deel van UK pakken ;)

Oeeh die foto's,dank dank, dat stromende riviertje,wauw!

Ik dank jullie allemaal en noteer alles straks op gemakje even :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 08:32 



 
Profiel   

Veel is al genoemd en ik kwam net deze post tegen waar wat mooie plekken in worden benoemd: http://www.travelvalley.nl/algemeen/sch ... ter-wereld

De Hoofdfoto van het artikel is genomen bij/op de Quiraing, Isle of Skye. Wat een waanzinnig uitzicht heb je op die berg. Absoluut een van mijn hoogtepunten van Schotland <3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 09:23 



 
Profiel   

Super leuk topic, ik lees even mee. :D

Ik ga over 2 weken naar Schotland, start in Edinburgh en we rijden daarna naar o.a Inverness, Isle of Skye en Fort William.
Kan altijd nog mooie tips op doen hier in het topic. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 10:49 



 
Profiel   

Wat ik nog vergeten was; Stirling (het kasteel en Wallacemonument) en daar vlakbij het bezoekerscentrum van de slag bij Bannockburn. Heel modern, interactief enz maar hebben ze heel mooi gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-17 16:16 



 
Profiel   

DieL_Zor schreef
Veel is al genoemd en ik kwam net deze post tegen waar wat mooie plekken in worden benoemd: http://www.travelvalley.nl/algemeen/sch ... ter-wereld

De Hoofdfoto van het artikel is genomen bij/op de Quiraing, Isle of Skye. Wat een waanzinnig uitzicht heb je op die berg. Absoluut een van mijn hoogtepunten van Schotland <3.



Wow, dat is idd indrukwekkend.. gaat ook mn lijstje op haha.. Fairy Pool ook (mag wel een week bijboeken haha).

Aan degene die ook gaan, héél veel plezier!

PS, hebben jullie regenpak mee, of poncho?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 06:23 



 
Profiel   

sflj schreef
Wat ik nog vergeten was; Stirling (het kasteel en Wallacemonument) en daar vlakbij het bezoekerscentrum van de slag bij Bannockburn. Heel modern, interactief enz maar hebben ze heel mooi gemaakt.


Stirling is inderdaad een aanrader, zowel de plaats zelf als de bezienswaardigheden, wij hadden
helaas niet zoveel tijd daar, maar zijn wel bij het Wallace Monument geweest, flinke wandeling
omhoog, maar ook wel een prachtig uitzicht over Stirling
Hier nog even wat fotospam

Wallace Monument

[ img ]

uitzicht over Stirling vanaf de voet van het monument

[ img ]

Loch Lomond

[ img ]

Falls of Falloch (aan de A82)

[ img ]

En de Kelpies bij Falkirk waren hier ook al genoemd geloof ik, die vond ik
zelfs vanuit een rijdende auto al indrukwekkend

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 14:55 



 
Profiel   

Ik ga dit topic even volgen! mijn droom gaat ook in vervulling in 2018, rondreizen door Schotland:).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-17 14:59 



 
Profiel   

Wat prachtig Shaddy! Falls of Falloch stonden idd al op het lijstje.. moeten maar stevige schoenen aan zie ik haha.

Gaaf Mariska, heerlijk dat voorgenieten he :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 06:52 



 
Profiel   

Zeker! kijk er nu al naar uit vooral het uitzoeken is al erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 07:07 



 

En outlander kijken voor je gaat ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-17 09:54 



 
Profiel   

Wij gaan ook een paar dagen naar Edinburgh! Wie heeft er een tip voor een uitstapje van 1 dag buiten de stad om ook van het mooie landschap te genieten, bijvoorbeeld met een bus excursie of een huurauto. Echt wandelen kunnen we niet i.v.m. blessure.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 05:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 48 [ 1193 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 48  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen