Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:37

Thanks, dat ga ik eens onderzoeken. Lake district moet ook heel mooi zijn dus wie weet.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:57

eva1969 schreef:
Oke, eindelijk 10 dagen gevonden dat we kunnen gaan in de zomer (ivm oppas op de hond was dat eerder niet zeker), hele topic aan het doorspitten naar tips en tops maar nu begint mijn man dat hij wel mooi weer wil.... Hoe groot is de kans dat het begin augustus koud en regenachtig is? Help!

Laat ik het zo formuleren:
Ik kom al 20 jaar met grote regelmaat (meerdere keren per jaar) in GB en ik ben daar precies twee keer weggeregend.
1) in een zomer die zo slecht was dat ze er zelfs in Spanje steen en been over klaagden.
2) half november middenin zo'n november storm (en dan een cabrio bij je hebben die niet waterdicht is)

Die laatste keer in november was omdat ik weer de kans kreeg om Land Rover in Sollihull te bezoeken, mede om de laatste Defenders geproduceerd te zien worden.
Heen schitterend weer, met de kap open gereden, mooi bezoek aan de fabriek; motormuseum in Gaydon prachtig (in HUE156 gezeten, met bewijs!!), rondgetourd met de kap open.
Op de terugweg (twee dagen voor uitgetrokken) komt er een storm opzetten dat zelfs de boot Hull - Rotterdam ervan moest stampen en rollen! Tja, moet je niet in het stormseizoen op stap gaan.

Oh, enne, het weer is er echt niet zoals in NL. Meedermalen op een terras in de zon gezeten en dan op het weerbericht zeikende regen in NL langs zien komen :j

Meer algemeen: ja, het regent er, net als in NL. Daarom is het ook zo'n mooi, groen land, net als NL.
Als je 100% zongarantie wilt, moet je middenop de Sahara gaan zitten (en zelfs dan kun je de pech hebben die ene regenbui per 5 jaar te treffen!)

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:53

Je hebt gelijk hoor, en laten we vooral de zandstormen niet vergeten in de Sahara (been there, done that haha). Maar bedankt voor het delen van je ervaring, dat helpt weer!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:58

eva1969 schreef:
Je hebt gelijk hoor, en laten we vooral de zandstormen niet vergeten in de Sahara (been there, done that haha). Maar bedankt voor het delen van je ervaring, dat helpt weer!

:D :D

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:22

Zijn er hier mensen die Rabbies last minute in Edinburgh zelf hebben geboekt? Ik zie dat ze enkel met creditcard pre-bookings doen en die heb ik hier niet -O-

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 13:33

Vraagje... ik heb nog een aantal weken vakantie over, dus wou nog een paar daagjes vrijaf pakken om naar Schotland te gaan. En wel eind november/begin december.
Op het werk zou het goed uitkomen als ik de laatste week van November en eerste week van december vrij neem. Maar hoe is het weer daar, over het algemeen?

Ik heb altijd gezegd dat ik Schotland in die periode wil zien, maar om heel erg slecht weer te hebben, heb ik dan ook weer niet zo veel trek in :D

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:20

Weer is net zo wisselend als er rest van het jaar :-) houd er wel rekening mee dat de dagen flink korter zijn.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:56

Ja dat bedacht ik me ook echt een minuut ná mijn bericht.
Denk dat ik toch maar gewoon de 2de week van december een paar dagen ga. Pre-kerstmis sfeer haha

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 18:33

's avonds een gezellige pub in, dan maakt het niet uit dat het donker is :D

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:00

Hallo dames en heren,
Ik kom even leven in dit topic blazen. Ben namelijk voor juni een tripje aan het plannen naar Schotland en hoor graag tips en trics. Heb al wat bezienswaardigheden en activiteiten op de planning staan maar suggesties zijn meer dan welkom!

Wat ik voornamelijk graag wil weten is hoe jullie het hebben gedaan met vervoer. Wat kost het ongeveer om voor een week een auto te huren bijvoorbeeld en wat zijn betrouwbare bedrijven/sites?
En wat is een goede site om bed & breakfasts te vinden en te boeken? Ik ken airbnb maar het liefst hebben we iets waar ontbijt enz bij mogelijk is, en vind van alles op Google maar niet direct welke site nu het handigste is.

Alvast bedankt :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:16

SuperAssie schreef:
Hallo dames en heren,
Ik kom even leven in dit topic blazen. Ben namelijk voor juni een tripje aan het plannen naar Schotland en hoor graag tips en trics. Heb al wat bezienswaardigheden en activiteiten op de planning staan maar suggesties zijn meer dan welkom!

Wat ik voornamelijk graag wil weten is hoe jullie het hebben gedaan met vervoer. Wat kost het ongeveer om voor een week een auto te huren bijvoorbeeld en wat zijn betrouwbare bedrijven/sites?
En wat is een goede site om bed & breakfasts te vinden en te boeken? Ik ken airbnb maar het liefst hebben we iets waar ontbijt enz bij mogelijk is, en vind van alles op Google maar niet direct welke site nu het handigste is.

Alvast bedankt :)

Ik ga altijd met eigen auto en dan IJmuiden - Newcastle. Huren kan ik je dus niet mee helpen.
Naast sites kijken we gewoon op google maps of er iets in de buurt zit en vragen aan de locals; werkt vaak erg goed.

Maak eerst een globale lijst wat je wil zien (let erop dat afstanden er fors zijn en snelwegen nog niet uitgevonden!) en bepaal dan de plekken waar je wil overnachten. Dan laat je Google los op die omgeving en dan komt er meestal genoeg boven drijven.
Omslachtiger en niet altijd even betrouwbaar is streetview. Vind je iets interessants dan kijk je voor contactgegevens en bel of mail je ze.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:42

Hallo allemaal,

Hier ook wat Schotland gerelateerde vragen.
Ik ga samen met een vriendin naar Schotland begin juli, we vliegen via Edinburgh.
We hebben zes dagen te vullen, we dachten zelf aan 2/3 dagen sightseeing in Edinburgh, en we willlen de rest van de tijd het liefst hiken/wandelen.
Nu hebben we gezien dat de Pentlands vlakbij zijn, maar die zien er niet per se groot genoeg uit om meerdere dagen te faciliteren.
Loch Lomond lijkt ons heel gaaf, en is bereikbaar met het OV (we willen/kunnen geen auto huren), alleen de trein zet je af helemaal in het zuiden, en we hebben geen idee hoe we van daaruit verder kunnen. Plus de overnachtingen lijken erg prijzig.

Wie heeft er goede, niet te dure (budget max 300 euro) ideeën voor natuur bereikbaar vanaf Edinburgh? :))

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:01

Omgeving van innerleithen? Ik heb daar nog wel een adresje die mountainbike routes doet, onder leiding.
http://www.woodknowe.co.uk/ Even navragen wat er precies kan. Hoe simpel OV is, weet ik niet precies maar dat schijnt heel fatsoenlijk te zijn. Ik heb altijd de auto mee dus geen ervaring met OV daar.

Overigens heeft DFDS best wat interessante aanbiedingen voor overtochten. Met z'n tweeën vijf dagen IJmuiden - newcastle voor goed 500 euro all-in.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:25

Dankjewel voor de tip!
We gaan er zeker naar kijken :j

Ik ben nu ook aan het kijken om een gedeelte van de west Highland way te lopen en dan met het OV weer terug bijvoorbeeld

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:24

Laatste 3 dagen van WHW zijn het mooist wat mij betreft en prima los te lopen. Trein naar Fort William en met de bus terug naar Bridge of Orchy. Vanuit daar loop je naar Fort William.

Marleen_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:52

SuperAssie schreef:
Hallo dames en heren,
Ik kom even leven in dit topic blazen. Ben namelijk voor juni een tripje aan het plannen naar Schotland en hoor graag tips en trics. Heb al wat bezienswaardigheden en activiteiten op de planning staan maar suggesties zijn meer dan welkom!

Wat ik voornamelijk graag wil weten is hoe jullie het hebben gedaan met vervoer. Wat kost het ongeveer om voor een week een auto te huren bijvoorbeeld en wat zijn betrouwbare bedrijven/sites?
En wat is een goede site om bed & breakfasts te vinden en te boeken? Ik ken airbnb maar het liefst hebben we iets waar ontbijt enz bij mogelijk is, en vind van alles op Google maar niet direct welke site nu het handigste is.

Alvast bedankt :)



Wij zijn vorig jaar in juli 2 weken naar Schotland geweest. Hebben een auto gehuurd via Sunnycars. Niet de goedkoopste denk ik, maar wel goed geregeld. Via Sunnycars ben je volledig verzekerd (ook voor schade aan bv bodem/glas etc.).
Verder hadden wij de eerste dagen hotel in Edinburgh geboekt en de rest steeds ter plekke 2-3 dagen tevoren, zodat we een beetje flexibel waren in hoe lang we in welk gebied waren.
Uiteindelijk veel via booking.com en Expedia geboekt. Ook twee keer een Airbnb (Een in Haeste, op Isle of Skye, was echt een aanrader!). Isle of Skye was wel volgeboekt, we hadden echt geluk dat we daar nog wat konden vinden, dus misschien verstandig om dit verder van te voren te boeken.

Als activiteiten vond ik hoogtepunten toch wel de kusten bij de North Coast 500, een boottocht vanaf John o'Groats en wandelen op de Quirang op Skye. Falkirk wheel is leuk om even te kijken. Verder gewoon lekker rondrijden en als je denkt iets moois te zien stoppen en kijken!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:14

Thanks Marleen,

We hebben inderdaad nu een auto via sunnycars, was ongeveer 400 euro kwijt voor een weekje met een middenklasse auto en onbeperkte km's dus heel fijn.
We hebben nu inderdaad 2 overnachtingen geboekt en de rest willen we een beetje op de bonnefooi gaan doen. We gaan een rondje met de klok mee haha

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:14

SuperAssie schreef:
Thanks Marleen,

We hebben inderdaad nu een auto via sunnycars, was ongeveer 400 euro kwijt voor een weekje met een middenklasse auto en onbeperkte km's dus heel fijn.
We hebben nu inderdaad 2 overnachtingen geboekt en de rest willen we een beetje op de bonnefooi gaan doen. We gaan een rondje met de klok mee haha

Voor een fractie meer vaar je op dit moment over met auto en hotel!


Bij-de-weg, iemand leuke tips voor de omgeving van Peebles?
De kleine, onverwachte dingen, bedoel ik dan. De bekende plekken kennen we ook wel (Kelpies, Falkirk, Edinbourogh gaat zeker niet lukken deze keer) maar meer dingen als Traquair house (innerleithen) https://www.traquair.co.uk/ of een leuk adresje voor een buitenrit.

op de route tussen Newcastle en Peebles mag ook, zoals Alnwick castle of zo.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:37

Ja klopt, met de boot is nog ruim 300 euro meer, maar ik vind het geen fijn idee om met een "gewone" auto aan de "verkeerde" kant te rijden, omdat je dan imo weinig overzicht hebt.
En daarbij rijd de auto van mijn vriend op lpg, geen idee of je dat overal makkelijk kan tanken. Hij kan ook wel op benzine rijden maar het is een zware auto en die zuipt je dan arm..

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:30

SuperAssie schreef:
Ja klopt, met de boot is nog ruim 300 euro meer, maar ik vind het geen fijn idee om met een "gewone" auto aan de "verkeerde" kant te rijden, omdat je dan imo weinig overzicht hebt.
En daarbij rijd de auto van mijn vriend op lpg, geen idee of je dat overal makkelijk kan tanken. Hij kan ook wel op benzine rijden maar het is een zware auto en die zuipt je dan arm..

LPG is goed te krijgen in GB; ik heb daar in ieder geval nooit problemen mee gehad.

In een gewone auto heb je prima genoeg overzicht; met een grijs kenteken is het iets lastiger maar ook dat went heel snel.
Het is inderdaad iets handiger met het stuur aan de rechter kant en daar zit dan voor mij de afweging; laat ik de oude Range rechts gestuurd of bouw ik 'm toch om naar links stuur. Vooralsnog neig ik naar rechts stuur omdat ik dat intussen in NL eigenlijk niet onhandiger vind.

Maar ik ben er intussen goed aan gewend en het is toch handiger om spatborden in een auto mee te nemen dan ze als handbagage aan te bieden.....

Marleen_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:51

SuperAssie schreef:
Ja klopt, met de boot is nog ruim 300 euro meer, maar ik vind het geen fijn idee om met een "gewone" auto aan de "verkeerde" kant te rijden, omdat je dan imo weinig overzicht hebt.


Precies hierom hadden wij ook een auto gehuurd ipv met eigen auto en boot.
Het links rijden viel me ontzettend mee trouwens, maar een andere auto helpt je er wel goed bij herinneren.

Wij zijn tegen de klok in rond gereden, geen idee waarom, zo hadden we het gewoon bedacht. Heb ons kaartje toegevoegd, 2000 km in 2 weken, was goed te doen, maar achteraf hadden we liever een extra rustdagje ingepland. Hebben nu alleen in Edinburgh en op Skye 2 nachten geslapen, verder gelijk de volgende dag weer door.


Afbeelding

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:42

Ik wist helemaal niet dat er nog een Schotland topic was! Ik zat in die andere haha.

Tot nu toe zijn wij steeds met de boot en eigen auto van IJmuiden naar Newcastle gegaan. Hoe zijn de ervaringen met de andere (kortere) overtochten? Wij vinden autorijden heel prima maar ik vind die overtocht echt lang op de boot, ben soms snel zeeziek ondanks pilletjes.

In de herfst gaan we weer naar Skye en we willen ook de Outer Hebrides meepakken, dus dat is dan wel een (behoorlijk) eind rijden vanaf bv Hull.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:54

Heeft iemand Ben More of Ben Lomond bewandeld/beklommen?

Ik kan er niet zo heul veul over vinden. Maar is het te doen om er een leuke wandeling/hike te maken?
Voor mensen die zeg maar geen ervaring hebben met echte hikes enz :')

Ik ga voor t eerst samen met m'n vriend zo'n vakantie doen en dus willen we ook een leuke dag met 1 van deze 2 bergen :Y)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:32

Ha een Schotland-topic! Mijn vriend en ik doen over een paar weken deze:

ikke schreef:
Overigens heeft DFDS best wat interessante aanbiedingen voor overtochten. Met z'n tweeën vijf dagen IJmuiden - newcastle voor goed 500 euro all-in.


Bliksembezoekje dus, maar het lijkt me heerlijk! Als het tegen die tijd is opgehouden met stormen. := We zitten twee nachten in Lanark, in de buurt van Glasgow en willen in ieder geval een van die dagen ook naar Edinburg, verder moeten we nog even kijken naar wat we in die paar dagen kunnen doen.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:43

Nicky91 schreef:
Heeft iemand Ben More of Ben Lomond bewandeld/beklommen?

Ik kan er niet zo heul veul over vinden. Maar is het te doen om er een leuke wandeling/hike te maken?
Voor mensen die zeg maar geen ervaring hebben met echte hikes enz :')

Ik ga voor t eerst samen met m'n vriend zo'n vakantie doen en dus willen we ook een leuke dag met 1 van deze 2 bergen :Y)


Ben Lomond is een van de populairste Munros.

Ik heb enkel nog maar de Ben Nevis gedaan (zonder voorbereiding of ervaring) dus Lomond moet zeker goed te doen zijn! :D