Schotland; places to be?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:18

Wij gaan altijd met eigen auto. Je merkt dat er echt begrip voor is van de locals. De eerste keer vond ik het best spannend maar het viel me zo mee. Maar het ov kan natuurlijk ook, dat is goed geregeld op veel plekken, maar toch ben je veel vrijer met je eigen vervoer, dan kun je ook naar echt afgelegen plekken. Moet je natuurlijk wel van houden haha.

xMyrth

Berichten: 2808
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:51

Wij willen eigenlijk graag een camper huren :) Maar zoals ik het hier lees wordt er door een aantal ook afgeraden? Ik wil graag een eigen WC'tje bij me hebben voor onderweg en dan oa op gratis camperplaatsen overnachten om de kosten wat te drukken...

Maar zou een camper zoals deze al te groot zijn dan dus? Deze is goedkoper dan zo'n Transit busjes...

Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:56

Reusje0504 schreef:
Nog niet; maar wij gaan in mei roadtrippen met tweeling van (dan) 4,5 en jongste van 2,5. We rijden met onze eigen auto en slapen dan niet in een camper of tent maat wel lodges/glamping/appartementen. Dus niet helemaal vergelijkbaar maar toch een beetje ;)

Op onze planning staan grofweg
Loch lomond (Luss)
Oban
Glen coe
Skye
Invergordon (stukje nc500 boven inverness)
Pitlochry
Edinburgh

Bij Luss hebben wij ooit gekampeerd. Mooi, maar we werden helemaal gestoord van de midges, omdat we langs het water stonden. Weet je gelijk waar de Schotten de Highland Fling door hebben leren dansen. :D

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:59

Dat ligt aan de tijd van het jaar. Wij zaten ook in luss en hebben er geen last van gehad.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:05

neline11 schreef:
Pikkepor schreef:
Nou.. na 3 jaar lijkt het er toch van te komen: plannen voor een roadtrip Schotland.

Inmiddels zijn we uitbereid met een dochter van (ten tijde van de reis) 2 jaar oud. Het liefst zou ik met een campertje gaan rondrijden en kamperen. We zijn normaal tentkampeerders, dus wel wat gewend wat dat betreft.

Iemand iets soort gelijks gedaan met kind op sleeptouw?


Ja ik, afgelopen februari met een baby van 8 weken. Niet helemaal vergelijkbaar misschien, maar mogelijk kan ik wel wat vragen beantwoorden :j

Onze zoon ging al mee toen hij nog in mijn buik zat (toen we daar gingen trouwen) en is na zijn geboorte meerdere malen mee op trip geweest door Schotland, waarbij hij als vierjarige ook nog in kilt aanwezig was bij de trouwerij van vrienden. Erg kindvriendelijk land, maar wij hadden ook het geluk dat we terecht konden bij mijn 'tweede moeder'. We hebben wel eens bij haar in de tuin gestaan met de tent en onze zoon als kacheltje gebruikt toen het een keer stervenskoud was. En zij zich maar zorgen maken en zeggen dat we bij haar in huis moesten slapen. :D Toen ik later met mijn zoon op zoek ging naar een woning daar, sliepen we wel bij haar in huis. Verder hebben we ook een aantal keer een caravan en lodges bij Tralee Bay Purple Thistle Park gehuurd. Was indertijd nog redelijk betaalbaar, maar ben bang dat het nu best duur is.
Tip: Neem niet teveel spullen voor die kleine mee. Alles is te koop en bovendien kom je met het meeste, onaangetaste spul weer terug. Spelen met steentjes langs het water is interessanter dan de speeltjes van thuis. Wel is het een goed idee om een bekende knuffel (bijvoorbeeld) mee te nemen.

jojoleinee

Berichten: 2694
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:33

xMyrth schreef:
Wij willen eigenlijk graag een camper huren :) Maar zoals ik het hier lees wordt er door een aantal ook afgeraden? Ik wil graag een eigen WC'tje bij me hebben voor onderweg en dan oa op gratis camperplaatsen overnachten om de kosten wat te drukken...

Maar zou een camper zoals deze al te groot zijn dan dus? Deze is goedkoper dan zo'n Transit busjes...

[ [url=m/Uuce8W.png]Afbeelding[/url] ]


Ik ben ook benieuwd hoe groot "te groot" is

gaucho

Berichten: 9568
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:01

Ik heb heel wat mensen moeite zien hebben met het formaat op de foto op stukken van bv de NC 500, waar ook veel single track is. Ze passen nauwelijks op de passing places, en de bochten zijn ook niet ruim. Ik heb me zelfs al niet local me daar flink aan geïrriteerd... Ik denk dat veel ook afhankelijk is van waar je in Schotland heen gaat, en hoe je ervaring is met het rijden van een groot vervoersmiddel.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:05

gaucho schreef:
Ik heb heel wat mensen moeite zien hebben met het formaat op de foto op stukken van bv de NC 500, waar ook veel single track is. Ze passen nauwelijks op de passing places, en de bochten zijn ook niet ruim. Ik heb me zelfs al niet local me daar flink aan geïrriteerd... Ik denk dat veel ook afhankelijk is van waar je in Schotland heen gaat, en hoe je ervaring is met het rijden van een groot vervoersmiddel.

Maar nog veel meer hoe goed jij je voertuig beheerst!

Ik heb voldoende aan 5cm marge; sommige mensen hebben een meter nodig......

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:28

xMyrth schreef:
Wij willen eigenlijk graag een camper huren :) Maar zoals ik het hier lees wordt er door een aantal ook afgeraden? Ik wil graag een eigen WC'tje bij me hebben voor onderweg en dan oa op gratis camperplaatsen overnachten om de kosten wat te drukken...

Maar zou een camper zoals deze al te groot zijn dan dus? Deze is goedkoper dan zo'n Transit busjes...

[ [url=m/Uuce8W.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zie dit soort campers vrij regelmatig rondrijden. In principe komen de grote vrachtwagens ook overal, de vraag is of het een beetje relaxed is. Je moet hier op veel wegen continue op scherp staan en hoe groter/breder de wagen, hoe uitdagender.
Ik moest er in in het begin heel erg aan wennen, ik heb wel eens een kleine file veroorzaakt doordat ik niet sneller durfde te rijden... :') Maar gelukkig zijn de Schotten en Engelsen een stuk beleefder, galanter en behulpzamer in het verkeer dan de gemiddelde Nederlander.
Sommige wegen zijn gewoon heel smal, met bochten en tegenliggers en als je er eenmaal op zit kan je niet even omdraaien of stoppen. En je weet vaak van tevoren niet wat het wordt. Daarnaast zijn er meestal geen alternatieve routes om van A naar B te komen.
Anyway, volgens mij kan zo'n camper prima maar wat iemand eerder al schreef, het ligt eraan hoe handig je ermee bent. De wegen zijn een kwestie van wennen.
Het links rijden vond ik geen enkel probleem. Ik ben iedere keer weer verbaasd hoe makkelijk het omschakelen van links naar rechts rijden gaat en andersom.

xMyrth

Berichten: 2808
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:44

Thanks! Wij zijn wel van plan de C500 te doen inderdaad :) Ik vind kamperen ook leuk, dan zouden we een auto kunnen huren... maar het is ook fijn om een wc bij je te hebben haha. Vooral als je niet elke nacht op een camping staat!

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:04

Een wc 's nachts is wel handig inderdaad, al zou ik prima zonder kunnen. Genoeg bosjes :-)
Onderweg heb je niet echt een wc nodig, er zijn heel veel publieke toiletten langs de wegen maar ook ieder stadje heeft publieke toiletten, meestal goed schoon gehouden door de lokale community.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:24

Na het lezen van de afgelopen 40 pagina's heb ik een heel hoop plekken gebundeld, maar dat gaat hem sowieso niet worden. We willen vooral mooie plekken bezoeken. Lallybroch zou me sowieso heel erg leuk lijken, maar die heet volgens mij niet zo. Het rendier centrum spreekt me ook erg aan.

Wat zouden jullie adviseren voor beginnende Schotland-gangers? :P

Als ik Lallybroch naar het rendier centrum bekijk zit je al 2,5 uur in de auto. Dan weer 2 uur richting Glenfinnan. Of 2,5 als je richting Inverness nog mee pakt. Ook 2,5 uur naar Isle of Skye. En van daaruit richting Glencoe.

Al denk ik dat we ook zoet zijn in Nationaal park Loch Lomond en de Trossachs. Of Cairngorms National Park.

Iets van een advies? Ik snap dat we uiteindelijk zelf de keus moeten maken, maar ik ben nu een beetje zoekende tussen alle bomen :')

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:31

Wij zijn begonnen bij loch lomond, daar berg beklommen ook, daarna naar fort williams dat plekje zelf vonden we niet zo heel leuk maar we hebben vanuit daar treinreis gemaakt en de glenfinann en glencou bezocht. Daarna door naar Isle of Skye skye vond ik echt fantastisch! , vanuit daar naar Inverness gegaan en daarna nog Edinburgh gepakt. Zijn twee weken weggeweest.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:37

xDenies schreef:
Na het lezen van de afgelopen 40 pagina's heb ik een heel hoop plekken gebundeld, maar dat gaat hem sowieso niet worden. We willen vooral mooie plekken bezoeken. Lallybroch zou me sowieso heel erg leuk lijken, maar die heet volgens mij niet zo. Het rendier centrum spreekt me ook erg aan.

Wat zouden jullie adviseren voor beginnende Schotland-gangers? :P

Als ik Lallybroch naar het rendier centrum bekijk zit je al 2,5 uur in de auto. Dan weer 2 uur richting Glenfinnan. Of 2,5 als je richting Inverness nog mee pakt. Ook 2,5 uur naar Isle of Skye. En van daaruit richting Glencoe.

Al denk ik dat we ook zoet zijn in Nationaal park Loch Lomond en de Trossachs. Of Cairngorms National Park.

Iets van een advies? Ik snap dat we uiteindelijk zelf de keus moeten maken, maar ik ben nu een beetje zoekende tussen alle bomen :')

Let op je afstanden. Autosnelwegen zijn voor Sukkels en Schotten zijn geen Sukkels :D :D als je begrijpt wat ik bedoel.
Je gemiddelde snelheid ligt fors lager dan we in NL gewend zijn.
de trip van Spenk is, zoals hier beschreven, ongeveer 800 mijl (= 1200km). Zet dat af tegen het gegeven dat de max snelheid doorgaans 50 (80km/h) tot 60mijl (96km/h) buiten de bebouwde kom is, dan kun je inschatten hoeveel tijd je achter het stuur zit. Verkijk je hierbij niet op de hoeveelheid plaatsjes die je doorkruist, aan 30mijl....

Het is de klassieke fout van veel mensen die voor het eerst naar Schotland gaan is alles te willen zien. Daarvoor is Schotland echt veel te groot, zelfs als je 4 weken ervoor uit trekt, moet je alles nog afraffelen. Maak dus keuzes en laat je niet opjagen of gek aken wat er allemaal Moet.

Ik kom al 20 jaar in GB, meerdere keren per jaar, als ik zeg dat we 1/4 gezien heb van wat er allemaal te zien is, dan overdrijf ik schromelijk!

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:43

Het is ook net wat je vind van een stuk in de auto! Ik vind het geweldig om over de Schotse wegen te rijden wat een pracht en natuur :D dus ik vond de ritten zéker geen straf.

Maar er valt nog ongelooflijk veel te te zien in Schotland. Wij wouden eerst ook helemaal de route langs de kust nog doen maar ben blij we dat niet gedaan hebben dat was echt te veel geweest.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:45

Spenk schreef:
Het is ook net wat je vind van een stuk in de auto! Ik vind het geweldig om over de Schotse wegen te rijden wat een pracht en natuur :D dus ik vond de ritten zéker geen straf.

Maar er valt nog ongelooflijk veel te te zien in Schotland. Wij wouden eerst ook helemaal de route langs de kust nog doen maar ben blij we dat niet gedaan hebben dat was echt te veel geweest.

Het is ook niet goed of fout, het is een keuze maar wel vervelend als je dat verkeerd inschat.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:12

En vergis je niet in het links rijden op wegen net een ietwat andere staat van onderhoud dan hier. Ik was het gewend om heel veel NLse kilometers te maken, maar dat is echt wel even wat anders in vergelijking met Schotland.

Mijn tip zou ook zijn: korte afstanden, niet alles in 1 trip proppen en vooral voor kwaliteit versus kwantiteit :j Liever écht de tijd hebben voor minder plaatsen dan overal langs jakkeren en er niet van kunnen genieten.

xMyrth

Berichten: 2808
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:15

Voor degenen die een voertuig hebben gehuurd: Hoe hebben jullie gekozen voor welke "verzekering" en "eigen risico" jullie wilden gaan?

paars

Berichten: 5608
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:33

Goeie tips van Ikke:
-Degene op de bijrijder stoel inderdaad actieve functie geven! Meekijken en opletten. Bij het invoegen, bij rotondes etcetera.
-Tempo ligt stuk lager dan hier in NL. Je bent veel tijd kwijt omdat er rustiger wordt gereden, op de kleine weggetje kan je gewoon niet hard. -Ik zat bij 60km/uur in de Cairngorms al snoeihard. Zeker ook omdat je als bestuurder óók wel wat om je heen wilt kunnen kijken.
Wissel dus regelmatig van plek met je bijrijder.
-ze houden goed rekening met jou in je NL-kenteken auto. Dat is met een huurauto mss weer iets minder (geen ervaring mee).
-neem regelmatig pauzes.

Denk dat je er mss de eerste keer ook gerust met een trein heen kan, dan krijg je sowieso een indruk van het land. En je kunt mss een dagje een auto huren en uitproberen hoe het is om daar te rijden.
Zo’n mooi land.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:06

De tijd die de navigatie aangeeft ga je in de meeste gevallen niet halen. Reken hier dus echt een stukje langer voor. Het is ook goed om te bedenken hoe lang je op 1 plek wilt blijven. Toen wij voor de aller eerste keer naar Schotland gingen, hadden we een rondreis geboekt waarbij je op elke plek maar 1 (of soms 2 nachten) verbleef. Zo kom je op veel plekken maar echt relaxt vonden wij het niet. De keren daarna hebben we steeds 1-2 gebieden gekozen om vanuit daar in alle rust het land te ontdekken. Dan kun je ook eens een dagje “niksen” tussendoor, anders voel ik me enorm opgejaagd omdat ik toch alles wil zien haha.
De NC500 hebben we wel gedaan, maar op de tussenstops minimaal 3/4 nachten zodat we voldoende tijd hadden om ook te genieten van al het moois. Dit is natuurlijk wel heel persoonlijk, zijn vast ook mensen die het heerlijk vinden om van de ene plek naar de ander te hoppen.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:38

Ik heb beiden gedaan: een rondreis met flink wat kilometers en een ‘blijfreis’.

De rondreis was prachtig, maar omdat ik alleen reed ook pittig. Veel gezien, veel gedaan en ook echt wel genoten. Vorig jaar met mijn vriend de ‘blijfreis’: paar nachten Edinburgh, daarna auto opgehaald en naar de Cairngorms gereden. Uitvalsbasis was Aviemore. Vanuit daar zijn we naar Loch Ness gegaan, de Highlands in en natuurlijk de Cairngorms zelf. Was echt heerlijk :j Vooral omdat het hotel zoooooooo fantastisch was. Ik heb nog steeds heimwee _O- Het is gruwelijk duur maar echt de moeite waard.

Cairngorm Hotel in Aviemore.
Afbeelding

Bij Aviemore kun je naar rendieren. Aanrader!!
Afbeelding

Tsja en when in Rome Schotland..
Afbeelding
:9

xMyrth

Berichten: 2808
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:50

xMyrth schreef:
Voor degenen die een voertuig hebben gehuurd: Hoe hebben jullie gekozen voor welke "verzekering" en "eigen risico" jullie wilden gaan?


Even een aanvulling: wij zijn nu aan het kijken bij Bunk campers en een paar soortgelijke sites.
Nu kwam ik via via bij Allianz uit. Ik begrijp er niet veel van, maar het lijkt voordeliger om de camper via hun te verzekeren ipv via Bunk Campers. Dan kan ik bij Bunk Campers de gratis basisdekking laten staan en flink borg betalen. Als ik schade zou maken, dan ben ik verzekert via Allianz.

Nu zie ik op een andere site van Allianz staan:
"Let op: de huurcamper moet volledig casco verzekerd zijn!"

Waar kan ik terugvinden of dat zo is? Of denk ik nu echt te moeilijk? :+
Ik word altijd zo onzeker van dit soort dingen...

Digi
Berichten: 435
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:07

xMyrth schreef:
Even een aanvulling: wij zijn nu aan het kijken bij Bunk campers en een paar soortgelijke sites.
Nu kwam ik via via bij Allianz uit. Ik begrijp er niet veel van, maar het lijkt voordeliger om de camper via hun te verzekeren ipv via Bunk Campers. Dan kan ik bij Bunk Campers de gratis basisdekking laten staan en flink borg betalen. Als ik schade zou maken, dan ben ik verzekert via Allianz.

Nu zie ik op een andere site van Allianz staan:
"Let op: de huurcamper moet volledig casco verzekerd zijn!"

Waar kan ik terugvinden of dat zo is? Of denk ik nu echt te moeilijk? :+
Ik word altijd zo onzeker van dit soort dingen...


Dit is de site van een Nederlands stel dat campers verhuurd. Dat communiceert wellicht makkelijker(?)
Ik ken ze niet persoonlijk maar kwam ze tegen in een Facebookgroep. Grampian is niet echt dichtbij Edinburg of Glasgow maar wel te doen als je in Inverness aankomt. Ik heb de site niet echt bekeken maar misschien heb je er wat aan :-)
https://grampiancampervanhire.co.uk

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:10

Heel erg bedankt voor jullie advies! Ik begrijp het inderdaad. Lichamelijk is het voor mij niet te doen om lange stukken achter elkaar te rijden, zeker als ik mijn eigen auto niet mee heb. Dus daar moeten keuzes in gemaakt worden. Daarom ook de doelgerichte vraag, wat raad je nu iemand aan om in zo'n eerste reis echt langs te gaan?

gaucho

Berichten: 9568
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:33

Wat vind je leuk / wil je echt zien?