Schotland; places to be?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:35

Wel met fotobesprekingen en er gaan 1 of 2 fotografen mee maar je werkt niet met opdrachten dus je bent vrij om te fotograferen.
Zelf vind ik dat wel fijn, ik doe normaal weinig landschap fotografie maar meer wildlife dus her en der wat tips bij het klooien met filters en lange sluitertijden wil ik dus wel.
Vooral omdat ik in feb ook nog naar Noorwegen ga voor noorderlicht e.d.
Ik stuur de link van de organisatie even via pb ;)

gaucho

Berichten: 9584
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:25

MarijeR schreef:
Wel met fotobesprekingen en er gaan 1 of 2 fotografen mee maar je werkt niet met opdrachten dus je bent vrij om te fotograferen.
Zelf vind ik dat wel fijn, ik doe normaal weinig landschap fotografie maar meer wildlife dus her en der wat tips bij het klooien met filters en lange sluitertijden wil ik dus wel.
Vooral omdat ik in feb ook nog naar Noorwegen ga voor noorderlicht e.d.
Ik stuur de link van de organisatie even via pb ;)


Wil je mij ook pb-tje doen?

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:34

Dankjewel voor de pb MarijeR. Ik had mogelijk in februari ook een fotoreis in het hoofd.
Van mij hoeft het niet zo in cursusvorm, ik zou graag wat willen ontspannen/wandelen/snuifje cultuur/lekker eten in tussenliggende tijd. Ik zou dus liever met gelijkgestemden of een fotoreis die je op de juiste tijd op locaties brengt, zonder het cursusverband. Zo wil ik ook nog graag naar Zuid Afrika (of Namibie) maar liever niet alleen (o.a. ivm veiligheid).

Ik denk er even over na! Is november niet erg weerbarstig in Schotland?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:12

Lees veel mee en reageer weinig.

MarijeR, mag ik ook een PB. Ik ben echt een hobby fotograaf, maar helemaal fan van Schotland en er 2 jaar terug ook geweest. De fotoreis klinkt geweldig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:29

F_Orumster , dan is een reis die niet helemaal op fotografie gericht is maar waar je wel genoeg vrije tijd hebt om te fotograferen misschien meer iets wat je zoekt?
Met fotoreizen wil ik zelf altijd graag zoveel mogelijk tijd aan het fotograferen besteden en kies daar ook de reizen wel op uit. Ook het nabespreken van foto's vind ik altijd erg leuk. Zeker met verschillende fotografen, altijd erg leerzaam.
Qua weer lijkt mij Schotland in november juist mooi voor fotografie, mooie ruige luchten en 3 seizoenen op een dag (of per uur) :D

Zuid Afrika zit ik regelmatig om te fotograferen, ben in juni nog geweest en ga sept/okt ook weer een aantal weken.
Helemaal alleen zou ik niet snel aanraden daar maar het is wel prima zelf te organiseren. Maar ook dan geldt, voor fotografie is het wel handig om op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn en dan is kennis van de omgeving wel handig. Maar ZA kom ik al 20 jaar dus dat regel ik meestal zelf.
Voor volgend jaar wel 2 georganiseerde Kenia trips geboekt maar dat is weer een omgeving waar ik nog niet eerder ben geweest dus dan maak ik graag gebruik van de ervaring van anderen.

sanne1992, ik stuur je ook even een pb :)

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:12

Nicky91 schreef:
Oke fantastisch! Dan alleen de vragen of er mensen zijn die daar hebben paardgereden in Cairngorm en evt motorrijders onder ons die daar motoren hebben gehuurd ? *\o/*


Is er iemand die is wezen paardrijden in schotland of motoren heeft gehuurd daar?
Ik kan er zelf niet zo heel veel over vinden, zeker mbt het huren van motoren.

mbt het paardrijden ben ik eigenlijk gewoon op zoek naar ervaringen van mensen met bepaalde stallen.

Ik ga zelf vooral om te genieten, maar ben ook hobby fotograaf dus zal mij daar zeker vermaken!

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:33

MarijeR, nee wel echt een fotoreis, om op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn en alleen fotografen hebben die invleving. En geduld. Vorig jaar heb ik mijn eigen fotoreis gemaakt, wist bij welke kusten ik op welk tijdstip wilde zijn. Om scherp te blijven wil ik de fotodag wat opbreken met vrijheid en niet met een cursus.

De ruige luchten zeker, maar als het teveel regent durf ik de camera niet te gebruiken. Of valt dat mee?

Ik reageer later even uitgebreider, zit in het lab nu!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:03

F_Orumster, mijn ervaring tot nu toe is dat je met een fotoreis iedere dag meerdere fotografie momenten hebt en tussendoor naar een andere locatie reist, met z'n allen wat eet of soms wat vrije tijd hebt en dan in de avond bv nabesprekingen. Maar overdag wel zoveel mogelijk tijd 'in het veld' aan het fotograferen.
Ligt ook een beetje aan de periode van het jaar, in januari zat ik in Wit Rusland en waren de dagen kort en erg koud en was je regelmatig even binnen aan het opwarmen en werd er meer aan fotobesprekingen gedaan dan bv toen ik er in mei weer was en we soms amper aan 3 uur nachtrust kwamen omdat we van 4.00 tot 22.00 in het veld waren. Toen was er geen tijd voor fotobesprekingen (was ook van te voren aangegeven).

Qua weer in Schotland ben ik niet zo bang voor de camera. Al m'n spul is weather sealed en heeft van woestijn tot hoosbuien en sneeuwstormen al overleefd :D
En anders een goede regenhoes aanschaffen voor een tientje ofzo.
Volgens mij heb je in Schotland ook ieder moment van het jaar wel kans op nat en zeer nat weer :D

Leo

Berichten: 50205
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:48

Dat laatste is zeker waar :D 5 seizoenen in 1 dag toch? Klopt tot dusverre best aardig.

Vandaag hebben we de Quiraing gelopen. We stonden net voor 8 uur aan de voet van het pad en waren net na 12 terug. Geweldige tocht! Goed te doen ook, op het laatste stuk na (zeer stijle grashelling, wat het pad had moeten zijn was een modderglijbaan. Was flink oppassen en vergde ook wel wat loopskills maar veilig beneden gekomen. Kon de pret niet drukken. Het liefst had ik trouwens op een vuilniszak gaan zitten om naar beneden te glijden, zo stijl was het :') )

We hadden gister en een groot deel van de nacht heel veel regen, zelfs voor deze omgeving, maar vanmorgen was het droog en klaarde zelfs wat op dus we besloten er voor te gaan.
Ter plekke vonden we onszelf echter in de binnenkant van een wolk:
Afbeelding
:+

Maar binnen no time zagen we het op geweldige wijze open trekken:

Afbeelding


Rest van de hike mooi weer gehad, tot we de top hadden bereikt. Heel even uitzicht, foto kunnen maken en binnen de spanne van een minuut zat er weer een wolk om ons heen en die is niet meer weg getrokken. Even spannend omdat we het pad niet echt konden vinden en ook geen idee of we via de juiste route omlaag zijn gegaan, maar uiteindelijk was er weer een pad dus zaten vast goed of in de buurt.

Enorme aanrader als je van wandelen houdt. :j

Fenn

Berichten: 6183
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:56

Klinkt alsof je het naar je zin hebt Leo!

Ah, dat is zo'n mooi stukje en wat een gave foto die onderste :)

Ik liep daar dus met tas te sjouwen Afbeelding

En de onderste foto hebben wij ook ongeveer:

Afbeelding

Qimm

Berichten: 15200
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:57

Ok. Ik moet terug! Wow

Leo

Berichten: 50205
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:01

Super gaaf Fenn! Wij kwamen ook 2 tenten tegen op geweldige plekken. Werd ik wel een beetje jaloers van, maar wij hebben zo ook enorm van het gebied genoten! :D

gaucho

Berichten: 9584
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:12

Quaraing staat op mijn lijstje van mooiste wandelingen / plekken ooit :j Landschap is echt bizar en licht heel apart.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:51

Wauw mooie tocht!

Wij zijn gisteren naar de Devils Pulpit geweest en zitten nu op de boot naar Islay. Helaas wel al heel veel regen gehad

Leo

Berichten: 50205
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:15

Nicky91 schreef:
Nicky91 schreef:
Oke fantastisch! Dan alleen de vragen of er mensen zijn die daar hebben paardgereden in Cairngorm en evt motorrijders onder ons die daar motoren hebben gehuurd ? *\o/*


Is er iemand die is wezen paardrijden in schotland of motoren heeft gehuurd daar?
Ik kan er zelf niet zo heel veel over vinden, zeker mbt het huren van motoren.

mbt het paardrijden ben ik eigenlijk gewoon op zoek naar ervaringen van mensen met bepaalde stallen.

Ik ga zelf vooral om te genieten, maar ben ook hobby fotograaf dus zal mij daar zeker vermaken!


Qua motoren: ik rij ook motor maar betwijfel of ik zelf zou kiezen voor op de motor door Schotland. Wat ik nu heb gezien zijn de wegen niet heel goed. Ook regelmatig veel los grind op de weg. Plus natuurlijk links rijden en overzichtelijke bochten, 1 baans wegen etc. In de auto 1 ding, maar de andere kant op uitwijken met een motor zou ik nogal een dingetje vinden :D en dan ook op een motor die ik niet ken.
Ook als je zelf goed rijdt heb je ook te maken met meer toeristen die niet gewend zijn aan links rijden. Wij hebben op zijn zachts gezegd al een paar bijzondere situaties gehad :oo waaronder iemand die ons frontaal tegemoet kwam en op het laatste moment terug links ging rijden. Blij dat dat op een recht stuk was en niet in een van de vele blinde bochten :oo

Zou ik wel in overweging mee nemen.
Paardrijden hebben we niet gedaan maar zou ik wel willen hoor, lijkt me dan weer hartstikke leuk!

Vandaag kennis gemaakt met deze geweldige vogeltjes <3

Afbeelding

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:51

Wegen in GB slecht? Dan had je 20 jaar geleden moeten komen.
Op binnenwegen moet je inderdaad wat beter opletten maar de hoofdverbindingen zijn uitstekend.

Toeristen heb je buiten het seizoen weinig last van, dus dat herken ik niet zo maar kan het me wel voorstellen.

Ik heb me weleens vast gereden op een Ollander die dacht dat ie met een volgeladen Volvo 440 wel de witte weggetjes met twee pijltjes in het Lakedistrict kon gaan rijden. Een Engelsman die achter mij stopte, wenkte me een boerenerf op, maar daar was slechts plek voor twee en die Hollander kon dus helemaal terug het dal in om opnieuw een aanloop te nemen. De V8 in low gear nam moeiteloos de binnenbocht van de haarspeld omhoog.

Leo

Berichten: 50205
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:05

Nee de hoofdwegen zijn goed, vooral de kleinere wegen die je, als je ergens wilt komen, toch moet nemen. :D

Maar puur mijn observatie en wat ik als motorrijder niet prettig zou vinden hoor. :D kom er veel tegen die het wel doen dus het is ongetwijfeld te doen :j

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:29

Ik ben vorige maand op de motor in Schotland geweest en (met name) het losliggende grind overal en de toch wel vele kuilen/oneffenheden en onoverzichtelijke bochten maakt dat het op twee wielen niet altijd even relaxed rijden is. Ik heb echt wel een paar spannende momenten gehad. Ik denk dat je als autobestuurder sneller dan een motorrijder geneigd bent om te zeggen dat de wegen goed zijn :). Het links rijden en uitwijken was overigens geen probleem.
Overigens ben ik op mijn eigen motor gegaan, dus geen ervaring met het huren van een motor daar.

Waanzinnige foto hierboven Leo! <3

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:56

Ik vind de wegen ook erg slecht! Veel gaten, los grind etc. Wij gaan normaal naar Scandinavie en daar is alles heel netjes maar de wegen hier zijn meer zoals in Belgie.

Wij hebben voor vannacht een heel mooi plekje op Islay met uitzicht op het Schotse vaste land.
Afbeelding

Ponylover_11

Berichten: 166
Geregistreerd: 25-03-12

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:16

Ik weet niet of jullie het leuk vinden, maar even een update over mijn vraag over lange-afstandsroutes een paar pagina's geleden: eergisteren heb ik de West Highland Way afgerond en wat een geweldig land! Fantastische plekken om wild te kamperen en heel vriendelijke mensen. Ik kwam in mijn eentje, maar heb uiteindelijk slechts twee van de acht dagen alleen gelopen.

Ik heb nu nog tot dinsdag om Glasgow in Edinburgh te zien, maar ik wil zeker nog terugkomen want Schotland is echt heel mooi. :D

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:42

Nog een maandje, en dan gaan wij eindelijk naar schotland!
Volgens mij komen ook langs Quiraing, wát een superomgeving zeg!

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:46

@Leo ; wat voor temperatuur is het nu daar zo ongeveer?
Wij gaan begin volgende maand. Zal ik korte broeken meenemen, of kan ik beter wat meer warme kleren meenemen? :D
Laagjes is natuurlijk altijd wel handig haha :D

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:49

@ Leo, dankjewel, dat is zeker iets wat wij overwogen hebben. Vandaar dat we ook niet 3 weken met de motor gaan haha maar liever daar een dagje of 2, een motor willen huren.

Qua paardrijden ga ik dan nog maar even google een aantal keren raadplegen :)

Leo

Berichten: 50205
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:58

Nu ongeveer 18 graden overdag :) met vooral 's avonds en 's nachts regen, soms 's morgens nog een beetje (regen / mist ) Overdag bewolking met opklaringen.
Ik loop eigenlijk alle dagen in lange (wandel) broek met t-shirt en outdoorjas. Heb een trui mee of aan voor extra laagjes indien nodig en heb altijd een regenbroek bij me. Want na één keer wandelen zonder, leer je dat wel af. :+ Kun je nog zo'n goede jas hebben.
In de Cairngorms en noordelijker in de highlands (noordwesten boven Inverness) was het wel flink kouder (13 tot 15 graden overdag in de highlands, Cairngorms wel tegen de 18 maar 's nachts erg koud). Bij Inverness zelf en onze camping net ten zuiden daarvan was het dan weer 20 graden overdag. :)

Best afhankelijk van hoe hoog en waar je zit dus. Laagjes is gewoon de key; als de zon doorbreekt is het meteen een stuk warmer qua gevoelstemperatuur en andersom.

Wij gaan onze laatste nacht in Schotland in. |( Vanaf morgen zakken we weer af naar het zuiden.

Qimm

Berichten: 15200
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:48

Nicky91 schreef:
@ Leo, dankjewel, dat is zeker iets wat wij overwogen hebben. Vandaar dat we ook niet 3 weken met de motor gaan haha maar liever daar een dagje of 2, een motor willen huren.

Qua paardrijden ga ik dan nog maar even google een aantal keren raadplegen :)



ik kom net een stapel folders tegen met 2 stallen
- highland horse fun in Kingussie
die hebben een 1.5 uur beginner trek 40.00
half day intermediate trail ride 65.00
full day experienced trail ride 110.00

-highland trekking & trailriding in Cougie, Tomich
verder geen info in de folder

Ben er dus niet geweest, dus meer kan ik je er niet over zeggen