lapland noorderlicht en skien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:07

halo iedereen,

Ik hoop hier wat tips te vinden over een wintersportvakantie maar niet naar Oostenrijk Duitsland Enz.

Mijn vriend is gek op skiën, ik helaas niet -O- en nu zijn we een oplossing aan het zoeken zodat we beide een topvakantie hebben. Ik wil uiteraard foto's gaan maken en het het noorderlicht zien. misschien ook met sledehonden of een sneeuwscooter weg. :brr: Mijn vriend heeft als enige twee eisen goede skilocatie en een leuke apreski.

Nu dacht ik zelf aan lapland maar wat is daar the place to be? en ook vooral wanneer? Gezien ik het noorderlicht wil fotograferen.

Brand los met alle tips en locaties e.d. *\o/*

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:10

Levi is één van de grotere skiplaatsen daar...
Maar ik weet niet wat jouw vriend een goede skilocatie vindt? Want lapland is wel wat anders dan de alpen!
Wanneer: februari oid. Dan is er overdag nog voldoende licht. In december/begin januari is het wel echt heel erg donker overal.

Noorderlicht is vooral geluk hebben overigens! Iets met wolken enzo ;)

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:33

dank je wel voor je tip! Hij wil best een compromis sluiten qua skigebieden omdat ik dan ook wat te doen heb daar gezien ik het na twee dagen in de Alphen er al klaar mee ben omdat er voor niet wintersporters niet veel anders te beleven is.

Hij weet al dat het sowiezo gaat tegenvallen als je het vergelijkt met de Alphen qua pistes.

Ja begreep al dat het noorderlicht vooral geluk hebben is maar vroeg me af of er plaatsen zijn dat de kans groter is waar je het kan zien.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:08

Ik ben een paar jaar terug in Fins Lapland geweest. Wij gingen in januari. We hebben twee keer het noorderlicht gezien. Dat was echt heel gaaf. Het is wel altijd maar afwachten of het noorderlicht er is. Dit hangt ook van de bewolking enzo af. Volgens mij zaten wij in yllas, maar dat weet ik niet meer zeker. Dat kan ik wel even nazoeken. Het is wel echt een aanrader. Ik heb daar niet geskied, maar wel sneeuwscooter gereden, slee gereden met huskys ervoor, een ijshotel bezocht enzovoorts. Echt de perfecte locatie om fotos te maken!

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:15

Je kan even een kijkje op deze site nemen: https://www.skistar.com/en/
Daar vallen de grotere skigebieden van Scandinavië onder. In Finland is Levi inderdaad wel een optie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:24

Stephanie_86 schreef:
dank je wel voor je tip! Hij wil best een compromis sluiten qua skigebieden omdat ik dan ook wat te doen heb daar gezien ik het na twee dagen in de Alphen er al klaar mee ben omdat er voor niet wintersporters niet veel anders te beleven is.

Hij weet al dat het sowiezo gaat tegenvallen als je het vergelijkt met de Alphen qua pistes.

Ja begreep al dat het noorderlicht vooral geluk hebben is maar vroeg me af of er plaatsen zijn dat de kans groter is waar je het kan zien.

Er zijn bepaalde streken waar het meer te zien is, IJsland ligt in zo'n gebied. Dit heeft met het aardmagnetisch veld te maken. Maar die zijn zo groot dat er binnen een re,atief klein gebied als Lapland geen verschillen zijn.
Als je veel waarde aan mooi Noorderlicht hecht moet je nu je kans grijpen, de zon heeft een grofweg 11 jarige cyclus van activiteit, en de top is net geweest, komende jaren dus een afname van noorderlicht.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 14:31

dank jullie wel al voor de tips!!

ik ga eens op die site kijken en en de plaats van suuszz googlen :)

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:13

leuke apreski. --> Dat is bijna onmogelijk in Lapland. Tuurlijk zijn er wel iets van barretjes, maar verwacht geen hossende massa.Hooguit mensen die een biertje of een spelletje doen. Maar: Met wat geluk heb je wel een sauna en kun je daar samen lekker in bivakeren.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:17

Skien in Levi is super. Je staat wel vaak lang in de sleep lift haha krijg je bovenbeen spieren van, maar prachtige pistes.
De sneeuw is poedersneeuw. Heel anders dan in de Alpen. En je kan op sneeuwschoenen door de natuur, met huskies tocht maken, met rendieren en slee op pad.
Mijn zoon vond het rondblazen met sneeuwscooters over de bevroren meren het meest geweldig en daarnaast skien.

Echt geweldige wintersport vakantie. Noorderlicht hangt af van de activiteit op de zon.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:23

Hoi vanuit Lapland!
Voor noorderlicht zijn de herfst (september/oktober) en wat later in de winter (maart) de beste perioden. Puur omdat het dan minder vaak bewolkt is/regent/sneeuwt.
Skiën kan vanaf november tot eind april.
Houd rekening met korte dagen (december/januari/februari), als je dingen wil doen zoals bv een sledehondentocht is het leuk als je wat daglicht hebt. Zelfde geldt voor bv een sneeuwschoenwandeling of tocht met rendieren. En sneeuwscooter idem, al is een noorderlichttocht in het donker ook wel erg leuk.

Kijk eens op de site van Voigt Travel.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: lapland noorderlicht en skien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:57

Ik heb het nog even nagekeken. Wij waren in Äkäslompolo. Echt heel leuk daar! Hele leuke houten huisjes met sauna hebben ze daar :)

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:01

Mijn zoon is een paar jaar terug met mijn moeder naar Ylläsjärvi geweest, waar ze in het Tunturi hotel verbleven. Van daaruit werden allerlei activiteiten georganiseerd en je kon ook zelf extra activiteiten regelen. Ze zijn met de sledehonden op pad geweest, met de sneeuwscooter, ijswakdrijven, wandeling op sneeuwschoenen, met de rendierslede meegeweest enzovoorts. In de omgeving was een grote, actief bezochte skipiste. Mijn zoon en broer zijn vorig jaar nog in de zomer terug gegaan om te zien hoe het zonder sneeuw zou zijn.