Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Thermo baselayer: welke?

 
Profiel   

Hallo!

Zoals de titel al aangeeft, ik ben opzoek naar thermo baselayers, maar zie door de grote hoeveelheid merken niet meer welke nou echt goed zijn. Misschien heeft bokt hier meer ervaring mee.

Momenteel zit ik in Finland, en aangezien temperaturen deze week al onder de -7 schoten, wordt het toch tijd om wat warmers aan te schaffen. Ook ga ik 2 weken naar Lapland, dus het is geen overbodige luxe. Ik weet dat katoen af te raden is, omdat het na zweten koud blijft. Maar daar stopt mijn kennis een beetje. Ik heb momenteel een aantal dingen op het oog:
- HH Trocken Lifa Baselayer
- Odlo Warm Evolution Baselayer
- Löffler Warm Sports Baselayer
- Odlo Pant X Warm
- Falke Maximum Warmth Baselayer

Behalve dat er een prijsverschil is tussen deze merken, vind ik het erg lastig om te bepalen wat een beetje oke is. De Falke is meerdere laags en lijkt mij het warmst, maar is het verstandig om voor zo'n warme basislaag te gaan? Of bijvoorbeeld meer voor een wat dunnere? Mijn activiteit erin zal wat verschillen, maar niet extreem veel zijn, van een kleine hike (slechts paar km) tot stilstaan. Ik ga niet skiën of iets dergelijks (waarschijnlijk een langlauf activiteit 1x).
De Helly Hansen spreekt mij ook erg aan (prijsgunstig), maar ik ben bang dat deze te koel zal zijn.

Voor deze temperaturen (nul tot -7) is mijn spijkerbroek nog voldoende, daarna zou ik een thermo laag willen combineren met bijvoorbeeld een legging/spijkerbroek/waterdichte outdoor broek. Afhankelijk van het weer. Voor in Lapland, zullen het waarschijnlijk 3 lagen worden.

Zijn er merken die ik over het hoofd kijk? Wat is aan te raden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:08 



 
Profiel   

Kijk ook eens naar icebreaker. Een echt goede thermo laag kost veel geld. Ik zou even langs gaan bij een buitensport winkel

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:31 



 
Profiel   

Icebreaker is wel lekker warm maar niet al te slijtvast helaas.

Ik heb vorig jaar wat gekocht van Odlo, weet niet precies welk setje meer, een legging en een shirt en dit draagt erg fijn en is steviger dan alles wat ik van Icebreaker heb gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:33 



 
Profiel   

Ik heb zelf Musto, zowel de dunne onderlaag als een wat warmere dikkere fleece-achtige gevoerde laag erboven. Zijn voornamelijk voor het zeilen in het voorjaar gemaakt. Maar heb er ook in geskied. Bij zeilen zit je relatief veel stil, met veel water over je heen (hard afkoelen dus) en dat voor een koukleum.

Zijn prijstechnisch wel wat duurder, maar mega goed. Heb ook van Odlo gehad, maar merkte erg veel verschil qua comfort en wartme. Loop er nu al 3 jaar in en het is nog top.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:44 



 
Profiel   

Gewoon lekker een onderlaagje van 100% pure Merino-wol, van Dilling.nl bijvoorbeeld of Icebreaker inderdaad.

Voordelen van goede wol zijn dat het niet kriebelt, heerlijk comfortabel warm aanvoelt en dat het niet snel over-verhit of klam wordt. Zelfs als wol een beetje nat is voelt het nog comfortabel aan maar de kans dat het nat wordt (van zweterigheid) is dus ook kleiner omdat het beter ademt.

En nog een voordeel: als er nattigheid van bovenaf op komt blijft het er even op liggen zodat je het nog af kan vegen en je kleren gewoon droog blijven +:)+

En mocht je toch gaan zweten dan duurt het behoorlijk lang voor wol gaat stinken, terwijl een katoenen of helemaal een synthetisch shirt dan zweterig ruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:50 



 

Craft! Ik heb daar goede ervaringen mee. Je blijft lekker op temperatuur, niet warm-niet koud, maar gewoon lekker. Een paar jaar geleden een complete set gekocht Legging+shirt van de "warm" collectie. Het koste mij wel wat, maar achteraf gezien heb ik wel veel plezier van deze set gedurende de wintermaanden tijdens het rijden en de ellenlange praatsessies (lees als kletspraat) op stal :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:55 



 
Profiel   

Ah wat een reacties al! Ik ga de genoemde merken eens bekijken :) Merino wol zou natuurlijk helemaal super zijn, maar ik ben zo bang dat ik iets ga verwassen of er haken in maak ofzo :') De wasmachines hier en ik zijn nog geen vrienden (lees: al m'n lichte kleding is nu donkergrijs somehow). Verder ga ik na 1 semester alweer naar Nederland. Daar draag je natuurlijk zoiets veel minder. Is het handiger om één goede onderlaag aan te schaffen, of te kunnen wisselen tussen meerdere (goedkopere)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 20:16 



 
Profiel   

Het ligt eraan hoe "extreem" temperaturen je gaat tegen komen. In Zweden waar je nu zit, zou je wel goed weg komen met een goedkoop setje. Temperaturen tot -10 zijn niet heel erg extreem. Maar ik las dat je ook naar Lapland gaat? Daar zal het kouder zijn en dan is betere kwaliteit en warmte wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 23:49 



 
Profiel   

Ik heb de 100% merinowollen thermo's van Dilling. Eén van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan. Vooral die met rits en kraagje. Hele andere en aangenamere warmte dan bij synthetische stoffen. Ook minder snel last van koud zweet als je toch aan het zweten komt. De oudste is nu 2 jaar en die ziet er nog prima uit. Op een voorzichtig wol- of handwasje en dan blijven ze heel mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 23:57 



 
Profiel   

In de bergen (en dan echt ook bovenop), heb ik vaak een baselayer van icebreaker aan. Daaroverheen een fleece, daar overheen een dun donsjackje en raar genoeg bij beweging vaak alleen een windstopper.

Marino vind ik zelf enorm fijn om aan te hebben. Het houdt goed warm, is zacht op de huid en na 2 weken niet douchen ruikt het nog altijd niet heel erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 05:59 



 
Profiel   

Absoluut iets van merino :j . Voordeel daarvan is dat je er ook in Nederland nog veel plezier van kunt hebben.
Heb zelf zowel van Icebreaker, Smartwool en Dilling. Is best heel duurzaam, mijn oudste shirts zijn van Icebreaker en nog als nieuw terwijl ik ze toch de hele herfst en winter draag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 06:30 



 
Profiel   

Ik woon nu alweer in deze van Dilling: https://www.dilling.nl/Dames-ondergoed/ ... groen.html Alleen dan een iets andere kleur maar die is uitverkocht :)

Echt heerlijk shirt. Niet snel te koud, niet snel te warm. Is het toch wat warmer doe je de kraag lekker open. Is het frisjes de kraag lekker dicht ;)

En als ik naar buiten ga en er een vies koud windje staat doe ik er een Christ bodywarmer overheen met aan de buitenkant keer en binnenkant echt schaap...héérlijk :+:

Wordt het echt winters koud dan een lekkere wollen winterjas natuurlijk.

Ik vind overigens de normale helemaal biologische lijn van Dilling veel fijner dan de exclusive lijn want dat is meer van dat gladde Icebreaker materiaal dat meer chemisch bewerkt is. Dat vind ik wat minder knus aanvoelen :)

Maar als je echt voor een onderlaagje gaat onder je kleding dan is een shirt met ritskraag misschien niet zo handig en kan je beter voor een T-shirt model kiezen. Het geeft dan ook niet echt of het verkleurt toch? Niemand die het ziet :)

Die kleine heeft een stapel Dilling rompers en ik een stapel shirts met ritskraag en eens per week mik ik alles dat niet fris meer is in de wasmachine op het wolwasprogramma en dat stel ik dan in op 30 graden, 800 toeren centrifugeren, wolwasmiddel erbij en gáán. Dilling blijft echt supermooi :j

Overigens kan je niet gewoon de eerste de beste grote supermarkt binnenlopen daar, dat ze daar gewoon wollen baselayers hebben liggen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 08:45 



 
Profiel   

Ah! Toch wel voor de echte merino wol gaan dan :D Momenteel kom ik bij deze temperaturen prima weg met een normaal hemdje (katoen), trui en daarover een zomer Napapijri jas (wind/waterdicht, geen voering). Maar tijdens het wandelen gisteren met temperatuur rond de nul voelde ik mijn hemdje erg afkoelen, vandaar dat ik nu aan het rondkijken ben :)

edit: Ja pmarena! Ik ben vandaag na mijn tentamen eens van plan rond te kijken haha :') Eerst daar doorheen zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 08:51 



 
Profiel   

Merinowol, by far het allerfijnste materiaal. Ik zweer bij icebreaker qua pasvorm, maar dat is vast persoonlijk. Ik ben gezegend met een grote boezem en dilling past dan niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 08:57 



 
Profiel   

En nog een vraagje, is een combinatie met merino wol bijvoorbeeld ook nuttig? Ik ben zo bang dat ik het kapot maak met iets, ik zal het eerst in mijn handen moeten voelen. Maar is bijvoorbeeld 30-40% merinowol ook een verstandige keuze? Of is volledig polyester dan beter? (Buiten 100% merinowol).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 09:02 



 
Profiel   

Volledig polyester zou ik nooit doen, ik vind dat plakkerig. Maar een combinatie met merino kan wel, het heeft gewoon minder voordelen dan merino. Overigens vind ik die merino's niet makkelijk te slopen hoor. Houd in gedachte dat het een baselayer is, dus er zit altijd een laag overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 09:09 



 
Profiel   

Ik zit even te denken wat ik aanhad, Lapland, 's nachts en een paar uur buiten zitten.
Had volgens mij thermo-shirt van halti aan, en thermobroek (ook van Halti, beide gekregen van mijn Finse familie). Skibroek (een dikkere). Wollen sokken (met ondersokken).
En boven warme jas en een fleecetrui ofzo.
Wol is ideaal, omdat het als het nat wordt snesl opdroogt. Het houdt geen kou vast. Ook in de zomer fijn overigens.
Maar het pakje van halti zit ook echt heel fijn! Heb ik het ook niet koud mee gehad.
Vergeet ook niet zo'n sjaaltje te kopen :). En een goede muts!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 09:50 



 
Profiel   

Maakt het nog uit van welk merk je de merino wol koopt? Het huismerk (House) verkoopt ook 100% merinoswol zie ik nu. €35 per item (top/broek). Het voelt wel mega fijn aan. Maar inderdaad heb net een broek van halti aangepast en dat viel ook niet tegen. Draagt wel heel anders. Meer fleece gevoerd lijkt het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 12:23 



 
Profiel   

Aight schreef
Maakt het nog uit van welk merk je de merino wol koopt? Het huismerk (House) verkoopt ook 100% merinoswol zie ik nu. €35 per item (top/broek). Het voelt wel mega fijn aan. Maar inderdaad heb net een broek van halti aangepast en dat viel ook niet tegen. Draagt wel heel anders. Meer fleece gevoerd lijkt het wel.


Je kunt even vergelijken hoe dik ze zijn, maar in principe is 100% merino 100% merino. Alleen heb je natuurlijk fijn gebreide items en wat minder fijn gebreide items en zit er ongetwijfeld verschil in pasvorm. Ik koop mijn simpele merino-items bij decathlon: https://www.decathlon.nl/browse/c0-spor ... kNEALw_wcB.

edit: bij de decathlon zie je aan het getal in de naam (155 of 190 bijvoorbeeld) de dikte van het kledingstuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 12:30 



 
Profiel   

Het 1 of het ander kan een andere behandeling gehad hebben en anders / dikker of dunner gebreid zijn.

Nu ik moderne wol ken zou ik echt nevernooit meer gaan voor van die synthetische rommel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 13:21 



 
Profiel   

Jeej! Ik ben (deels) geslaagd :D Ik ben een aantal winkels binnengelopen, en zo goedkoop als het huismerk van de supermarkt gigant was het niet. Echter heb ik bij een outdoor winkel een 100% merino wol (dichtheid 235 gram) kunnen scoren voor €38. Afgeprijsd vanaf €78 :D Het merk is Devold, deze zag ik bij de intersport ook voorbij komen. Nu nog iets van een basisbroek en dan kan ik overal naartoe Haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 14:03 



 
Profiel   

Devold is een heel goed merk! En je hebt een fijne zware kwaliteit gekocht. Ga je echt plezier van hebben. Je zou voor die broek best gewoon een huismerk kunnen kopen, het heeft echt niet zo veel te lijden onder je kleren.

Pmarena: die heb ik met gewone kraag, heerlijk shirt. Heb vorige week ook een set voor mijn man gekocht, toen was alles 20% korting bij Dilling. We gaan in Februari naar Tromsø dus dan komt het zeker van pas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 14:41 



 
Profiel   

Ik ken het merk niet, maar klinkt alsof je fijn geslaagd bent +:)+

Ja Dilling heeft regelmatig kortings-acties. Ik heb voor die kleine met 40% korting ingeslagen, maar dat was ook wel een bizarre korting :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 14:51 



 
Profiel   

Ik zweer ook bij 100% merinowol van Icebreaker. Dilling heb ik ook geprobeerd maar die hebben helaas geen kleine maten. Jammer, want het scheelt wel fors in de prijs met Icebreaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 15:25 



 
Profiel   

Is dat zo? Is me nooit opgevallen bij Dilling, ik dacht dat ze voor ieder wel wat hadden :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-17 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen