Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Australië of Nieuw-Zeeland?

 
Profiel   

Ik ben in beide landen geweest, een half jaar in Australië, met een uitstapje van een week of drie naar Nieuw-Zeeland. Beide landen zijn geweldig en zeker de moeite waard om te bezoeken. Ik zou als je max 4 weken hebt eerder voor Nieuw-Zeeland gaan, omdat Nieuw-Zeeland heel veel verschillende landschappen biedt, waarbij je in 4 weken wel het hele land door kunt reizen. Voor Australië heb je eigenlijk meer tijd nodig. Het klopt dat je de geweldig prachtige outback van Australië dan mist, maar in Nieuw-Zeeland heb je ook hele mooie ander soort gebieden. Ik heb nog een foto waarbij ik aan de zee sta, met op de achtergrond bergen met sneeuw, terwijl je rechts in het hoekje nog een stuk bos ziet.

Australië is ook geweldig en je kunt natuurlijk er ook voor kiezen om bijvoorbeeld alleen de east-coast te doen, dan zou je in vier weken ook een aardig eind kunnen komen. Maar als ik nu zou moeten kiezen waar ik voor 4 weken heen zou gaan, zou ik denk ik voor Nieuw-Zeeland kiezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 11:14 



 
Profiel   

Mijn man en ik hebben (al weer zeven jaar geleden) in 5 weken Nieuw Zeeland gedaan. Dat was goed te doen, en op onze route hebben we alles gezien wat we wilden zien. Onze reis, route en ook een financieel deel kan je teruglezen op http://www.scribbles.nl :)

Origineel waren we van plan langer te gaan en dan ook de oostkust van Australië te bereizen, maar wegens gelukkige omstandigheden moesten we inkorten. Wij hebben toen besloten om 1 land 'goed' te doen i.p.v. twee landen gehaast.

edit: Oeps, het financiele deel is een toevoeging die mijn man alleen bij recentere reizen heeft gedaan... Ik kan zo gauw onze 'afrekening' niet vinden maar meen dat we totaal zo'n €8000 hebben uitgegeven.

Nu hadden wij een camper, maar wat ook een goed mogelijkheid leek was een auto huren, alle campings waar we stonden hadden ook kleine 'hutjes' om te slapen, en een uitstekend uitgeruste campers kitchen. Wat een overnachting dan zou kosten kan ik echter niet vertellen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 11:33 



 
Profiel   

Ik zou voor Nieuw Zeeland gaan. Zeker als je "maar" 4 weken hebt. Probeer je vluchten zo in te plannen dat je zo min mogelijk last heb van jetlags en onderschat ze niet! Ik heb van de eerste keer AMS-AKL 2 weken last gehad en door de plotselinge klimaat verandering ook nog eens 4 weken flinke hooikoorts. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 11:42 



 
Profiel   

Ik ben nog nooit in NZ geweest dus kan daar weinig zinnigs over zeggen.

Kan je over Australië wel vertellen dat €3.000 weinig is voor 4 weken als je daar ook je vlucht van wilt betalen.
In 4 weken kun je van zijn levensdagen nooit heel het land zien. Simpelweg vanwege de afstanden, zeker wanneer je rijdt.
Afgaande op je bericht over oost Europa, is een georganiseerde (evt self-drive) rondreis langs de toeristische hotspots misschien wel wat, desnoods met een paar binnenlandse vluchten erbij, dan kun je heel wat coveren.

MAAR: Naar mijn persoonlijke mening doe je het land dan tekort. Australië heeft zulke bijzondere natuur, dieren, bezienswaardigheden, activiteiten en mensen te bieden dat het zonde is om overal zo langsheen te rennen zonder stil te staan en te beleven.
Mijn advies zou dan ook zijn om een deel vh land (of 2 kleinere gebieden + binnenlandse vlucht) te kiezen en daarvan te genieten. Welk deel hangt heel erg af van de tijd vh jaar je wilt reizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 12:22 



 
Profiel   

Het is niet dat we het je niet gunnen hoor :D

Maar ik denk dat we met al onze ervaringen jullie een teleurstelling willen voorkomen en 'straatarm' thuis komen zonder het besef te hebben wat je nou hebt gedaan.

Vast aan een baan dus...is er misschien iets met de werkgevers te bespreken bv een maand onbetaald verlof. Betekend wel dat jullie nog even langer moeten doorsparen maar dan heb je wel 8 weken.
Een stalgenoot van mij heeft dit gedaan met haar vriend die zijn begin dit jaar 6 weken geweest. Maar die hadden ook wel een soort japannertour.

28 dagen klinkt heel leuk maar de heenreis is al snel 24 uur en terug al 26 a 28 uur. Naar Auckland is het nog verder.
En je bent dan echt helemaal gesloopt.

Ik snap hoe graag jullie heen willen want het is echt super. Ik wil zelf ook nog heel graag een keer terug omdat ik lang niet alles gezien heb.
Is een ander land een optie? Voor jullie budget zou je ook een hele mooie reis door de VS en/of Canada kunnen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 12:37 



 
Profiel   

Wat mij trouwens heel erg geholpen heeft met de jetlag was slaaptabletten. Op de heenreis heb ik er 1 gepakt van Hong kong naar auckland. We kwamen om 8 uur 's ochtends aan, waardoor mijn slaapritme direct een goede start had. Op de terugreis van hong kong naar Amsterdam er weer 1 gepakt, omdat we om 7 uur aan kwamen. Ik kan namelijk zittend heel moeilijk slapen en 2,5 dag zonder slaap is erg lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 13:19 



 
Profiel   

Ik zou idd ook zeker slaappillen meenemen. Het lukte mij niet om te slapen in het vliegtuig, dus ik ben van opstaan thuis tot aankomst in het hostel bijna 48 uur wakker geweest. 12.00 lokale tijd kwamen we in het hostel en zouden we een paar uurtjes slapen, de volgende ochtend 8.00 werden we pas wakker. :z Maar; geen last gehad van een jetlag na die 20 uur slapen *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 19:25 



 
Profiel   

Undefined schreef
Als je een campervan oid huurt kun je vaak wel gratis kamperen, ik heb een speciale app (naam even kwijt) waar je gratis campsites kan vinden.

WikiCamps. Ideale app. Ik zou je alleen wel aanraden om in Australië op campsites (al dan niet gratis) te overnachten en niet zomaar te gaan wildkamperen. Het is klopt dat het gedoogd wordt, maar is helaas niet meer zo veilig als 10-15 jaar geleden toen ik hier voor het eerst kwam. Van NZ weet ik dat niet.

Vwb jetlag denk ik dat het heel persoonlijk is. Ik heb 12 jaar heen en weer gereisd voor we hier kwamen wonen en ik heb echt nog nooit een jetlag gehad. Moe van de 24 uur reizen, absoluut! Maar verder niet. Een nachtje goed slapen en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-17 03:10 



 
Profiel   

Ik woon in Australie en mijn vriend is Nieuw Zeelander en ik ben een paar keer in NZ geweest.

Ik vind zelf NZ veel mooier. Meer te zien in kortere afstanden, lekkere temperatuur en (in mijn geval) geen slangen of weet ik wat waar je je zorgen over hoeft te maken als er lang gras is bijv.

Outback moet je inderdaad trekken. Ik vind er persoonlijk geen bal aan om 8 uur lang hetzelfde te zien.
4 weken voor NZ is goed te doen, mijn ouders gaan het in Februari/Maart doen.

Beste tijd om te gaan in de zomermaanden maar dat is in NZ minder standvastig dan Australie.. vorig jaar had NZ best een oliebol zomer. (Zomer = December/Jan/Feb).

Als je Australie doet zou ik het meeste vliegen zodat je echt tijd hebt om ergens te spenderen en niet uren in de auto zit, maar dat is persoonlijke voorkeur. En dan rijd je de stukken die echt het waard zijn om te rijden (great ocean road enzo)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-17 08:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen