Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 23:34

Maar dan zou ik voor twee weken maar 1 lange broek hebben?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:41

Als je van die lichte afritsbroeken koopt en je neemt er 3 mee heb je gelijk 3 korte en lange broeken ineen. En het weegt niets want het is van die lichte stof.
Ik zou echt nooit met maar 1 broek op pad gaan in die vochtige klimaten. Je weet ook helemaal niet of je tussendoor kunt wassen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:31

Wordt het ‘s nachts koud? En ga je vaak overdag op pad zijn dat je en lange broek aanmoet?
Zelfs toen ik veel pakte had ik hoogstens 2 lange broeken mee, dat overleeft wel wat dagen :)

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:59

1 broek in het vliegtuig en 1 lange broek in de koffer... 3 korte broeken en een jurkje dan ben je een heel eind denk ik zo...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 12:11

poes schreef:
Wordt het ‘s nachts koud? En ga je vaak overdag op pad zijn dat je en lange broek aanmoet?
Zelfs toen ik veel pakte had ik hoogstens 2 lange broeken mee, dat overleeft wel wat dagen :)

Dat valt mee, er wordt wel aangeraden een trui/vest mee te nemen voor de tocht naar de hoogvlakten omdat het daar wel flink af kan koelen

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:16

Ik heb het in het vliegtuig altijd koud, dus neem dan een hammamdoek mee..ideaal. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:34

LadyMadonna schreef:
Maar dan zou ik voor twee weken maar 1 lange broek hebben?


Je kunt er altijd nog een broek kopen he? Zo'n lekkere, kleurige katoenen flodderbroek voor een paar euro.... :D

Ik neem meestal één of twee van die flodderbroeken mee. Geen spijkerboek ofzo. Die draag je echt niet in dat soort landen....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 21:26

Beeldig Safina ;)

Op zich hebben we twee weken dezelfde chauffeur + auto, dus we hoeven de kofferbak niet te delen etc.
Dus:
18x ondergoed,
stuk of 4 bh's,
bikini (of twee?),
badlaken,
18x sokken,
wandelschoenen
Slippers/sandalen
Poncho/regenjas/outdoorjack
3x lange broek/afritsbroek
3x korte/driekwart broek
Jurk(je) (heb twee korte en een lange)
Hemdjes (hoeveel? Elke dag een schone... Zoveel heb ik er niet eens :') )
Shirtjes/bloesjes (zie hemdjes)
Omslagdoek
Trui/vest
Hoed/pet

Oh, nog even over boek/ereader: ik kan in de bus of auto absoluut niet lezen, wordt ik misselijk van... Zou dat in een vliegtuig ook zijn?

Ben even aan het zoeken geweest en ik denk dat ik naar Dubai met een Airbus 380 vlieg :wow:
Van daar naar Colombo ben ik nog niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:58

Ik vind deze slofjes van de Etos heel fijn voor lange vluchten. Ze wegen niks en zijn heel zacht, dus je kunt ze altijd wel in je handbagage kwijt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:11

:') de mijne de laatste keer (Thailand)

1 legging (aan in vliegtuig)
1 driekwart katoenen broek
1 korte broek
4 shirts
1 zomerjurk
1 sjaal
1 BH
1 bikini
2 paar sokken (en een paar warme sokken aan in het vliegtuig)
1 vest (aan in vliegtuig)
5 onderbroeken
1 sneldrogende hele grote handdoek
Wandelschoenen (aan in vliegtuig)
1 paar slippers
1 shirt met lange mouwen voor als er muggen zijn

Dat voor tweeëneenhalve week. En ik kwam er makkelijk mee uit. En elke dag wat schoons aan hoor, want met dat warme weer wil je geen twee dagen hetzelfde aan.
Er waren daar wasmachines bij de winkels waar je voor 50 cent een was kon draaien. En die was na een dagje buiten hangen droog. En in toeristengebieden zitten altijd van die shops waar je het in kunt leveren en de volgende dag weer ophalen. (Nooit je hotel laten wassen. Dat is veel duurder!)

Poncho koop je daar op iedere hoek van de straat. Hemden draag je daar niet, of je moet mouwloze shirts bedoelen. Sokken draag ik in dat soort landen ook niet. Zeker niet als je een paar comfortabele sandalen hebt.

Onthoud ook: des te minder je meeneemt, des te meer je mee terug kunt nemen. En je hele vakantie met vuile was slepen, wil je dat wel?

Edit: ik kan ook niet lezen in de auto, maar in het vliegtuig is dat voor mij geen probleem.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 22:19

Hemdjes gewoon van die spaghetti dingetjes of tanktops oid...
Sokken moet ik aan in m’n wandelschoenen, vind zonder echt heel vies :')
Wij zijn (op drie daten na) continu op doorreis, dus weet niet hoe makkelijk dat wassen wordt...
Jij hebt echt een mini lijstje ;)

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:20

Wat een gave reis!
Wil je alvast veel plezier wensen. :D

Tips over koffers inpakken kan ik je niet geven. Wanneer ik op vakantie ga, neem ik zoveel kleren mee dat ik uiteindelijk maar de helft aangehad heb. _O-

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 22:22

Ik vrees dat ik daar uiteindelijk ook op uitkom penny :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:32

Ik kan op het vliegtuig ook lezen en in de auto absoluut niet. Maar het geluid stoort me meestal te veel dus kijk ik films.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:44

LadyMadonna schreef:
Hemdjes gewoon van die spaghetti dingetjes of tanktops oid...
Sokken moet ik aan in m’n wandelschoenen, vind zonder echt heel vies :')
Wij zijn (op drie daten na) continu op doorreis, dus weet niet hoe makkelijk dat wassen wordt...
Jij hebt echt een mini lijstje ;)


Ik draag ook altijd sokken in wandelschoenen. Maar ik draag wandelschoenen daar alleen als ik in de jungle ga wandelen en geen bloedzuigers wil. En als ik op een motor stap. En in het vliegtuig omdat ze.niet in mn koffertje passen. Verder niet. Veel te warm. :o

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 14:56

Vraag ivm m’n kofferjacht ;)

Pp mogen we 30 kg mee nemen in het ruim.
Harde koffer? Zachte koffer? Grote rugzak/sporttas?
Moet ie op slot of juist niet? (Moet de douane m open kunnen maken?)

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:12

Ik ben dol op onze harde koffers met 4 wieltjes. Daar loop je heel makkelijk mee en rol je overal naartoe. Omdat wij veel naar de USA gaan hebben wij met TSA slot. Deze kan de douane openmaken. Je kunt dan wel je cijferslot instellen.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:12

Mijn ouders zijn momenteel een zelfde reis aan het doen. Ruim 3 weken Sri Lanka, ook met chauffeur en huurauto. Ze hebben beide een rugzak en een handbagage koffertje mee, that's it.

30 kilo bagage is echt heel veel. Dat heb ik niet eens bij me als ik voor maanden weg ga. 10 a 11 kilo is zat, anders til je jezelf echt kapot. Mijn ervaring is, je hebt vaker teveel mee dan te weinig. Je kunt bijna overal wassen als het nodig is en het is echt niet erg om 2 keer hetzelfde aan te hebben op vakantie foto's ;)

Edit: als ik niet veel met m'n bagage hoef te slepen, gebruik ik liever koffers. Maar elke dag ergens anders heen doe ik liever met een backpack.
Laatst bijgewerkt door Gracezellaa op 04-02-18 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 15:13

Geloof idd ook nooit dat ik aan de 30 kg ga komen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:23

30 kilo pp is echt heel veel. Wij zaten afgelopen rondreis in Costa Rica rond de 40 kilo. We hadden één grote koffer bij ons en een boarding trolley. En dan nog een rugzak en nog een koffertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:24

Ik maak de ritsen van de koffers dicht met tiewraps als ze in de ruimbagage gaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:26

Ik heb zelf een harde koffer op 4 wieltjes. Hele lichte koffer, spotgoedkoop en al heel vaak mee gevlogen en gereisd met een gewicht tussen de 13 en 23 kilo. Er kan 100 L in. Ik heb ook TSA slotjes. Als je elke dag ergens anders slaapt, moet je ook elke dag er even mee sleuren. Niet elk land heeft nette paadjes en liften.

Mijn backpack is een 55L en die doe ik niet vol, gaat rond de 8 kilo in. Wel lastiger om spullen uiteen te houden.

Sowieso zijn van die compartimentzakken handig!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:19

Ik ben juist fan van de zachte rolkoffers: Afbeelding

Die kun je namelijk ook wat insnoeren waardoor je je spullen ook netjes kunt opbergen als je een keer iets minder meeneemt. + je kunt er nog een beetje mee proppen als ze een keer in een kleinere kofferbak moeten.
Hebben verder een zelfde indeling als een harde koffer.

Voor ons reis door Sri lanka leen ik nu een zachte rolkoffer die ik ook als rugzak kan gebruiken. Voor de stukjes van de tuktuk naar het hotel.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:26

Bekijk voor je kleding ook je reisplannen even. Ik ben een paar jaar geleden ook in sri Lanka geweest,en alles hangt af van je plannen. In Nuwara Eliya bv was ik blij met een lange broek en dikke trui, terwijl je aan de kust zelfs snachts in korte broek en shirtje rondloopt. Ga je adam's peak doen? (Aanrader trouwens!!) Daar heb ik ook een lange broek en trui en jas gedragen. Een aantal dagen hebben wij heel tropische buien gehad, waarna je behoorlijk vuile (modder) kleren kan hebben... Same als je een jungletrekking zou gaan doen (in dat geval: lange broek, sokken over je broek tegen de bloedzuigers!)

Een aanrader is trouwens een lichte grote sjaal, zo een zomerse sjaal. weegt niets, is lekker licht, kan overal mee, is ideaal als je al wat verbrand bent en handig om rond te binden als 'rok' als je een tempel in wil met een short aan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:07

Adams peak staat uit m’n hoofd niet op het programma...
Ik lees overal over het leidingwater, dat je dat niet kunt drinken, dat je geen ijsblokjes in de drinken moet nemen, dat je op moet letten dat groenten niet onder leidingwater gewassen zijn... alles moet uit flessen.
Ik vraag me dan af: hoe dan? Ik weet toch niet wat er in een keuken gebeurt? Kan je in een restaurant wel gewoon water bestellen? Krijg je dan een dicht flesje? (Ivm vullen met kraanwater)