Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:10

LadyMadonna schreef:
Adams peak staat uit m’n hoofd niet op het programma...
Ik lees overal over het leidingwater, dat je dat niet kunt drinken, dat je geen ijsblokjes in de drinken moet nemen, dat je op moet letten dat groenten niet onder leidingwater gewassen zijn... alles moet uit flessen.
Ik vraag me dan af: hoe dan? Ik weet toch niet wat er in een keuken gebeurt? Kan je in een restaurant wel gewoon water bestellen? Krijg je dan een dicht flesje? (Ivm vullen met kraanwater)


Je ziet aan het flesje of het verzegeld is. Dan zit het ringetje nog vast aan het dopje en/of er zit plastic overheen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:15

Prima, maar dan nog zie ik niet hoe ze in de keuken hun groenten wassen :?

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:17

Dan moet je geen salades bestellen, maar gekookte groenten. Ook bijvoorbeeld geen fruit zonder schil kopen, maar zelf schillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:19

Geen salades bestellen inderdaad. Alleen gekookte groenten. Lekkere curry's bijvoorbeeld. :~

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:20

safina schreef:
Geen salades bestellen inderdaad. Alleen gekookte groenten. Lekkere curry' bijvoorbeeld. :~

Ik heb PDS, dus ga érg voorzichtig zijn met de currys :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:21

LadyMadonna schreef:
safina schreef:
Geen salades bestellen inderdaad. Alleen gekookte groenten. Lekkere curry' bijvoorbeeld. :~

Ik heb PDS, dus ga érg voorzichtig zijn met de currys :')


Balen! Nouja...er is altijd nog rijst. :Y)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:22

Mede daarom hebben we ook voor individueel gekozen i.p.v. een groepsreis :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:25

Onze planning:

Dag 1 - Je Sri Lanka rondreis begint met de vlucht naar Sri Lanka.

Dag 2 - We heten je hartelijk welkom op de luchthaven van Sri Lanka. Transfer naar je hotel in Negombo. Je maakt een fietstocht door de stad.

Dag 3 - Vertrek naar het Wilpattu nationale park, maak een safari en daarna je accommodatie bij het park. Verblijf Big game safari tent

Dag 4- Richting Sigiriya, in de namiddag beklim je de Leeuwenrots in Sigiriya.

Dag 5 - Je gaat vandaag naar de oostkust voor je strandverblijf. Hier kun je 3 dagen blijven aan het strand.

Dag 6- Je gaat een boottocht maken op walvissen te spotten aan de oostkust.

Dag 7 - Ontspannen dagen aan de oostkust. Je kunt hier snorkelen of op zoek naar walvissen.

Dag 8 - Via de grootste fruit en groente markt en ehet olifanten weeshuis in Pinnawela rijden we naar je home-stay in de buurt van

Dag 9 - Je gaat naar het kleine plattelandsdorpje Illukgoda midden in de groene natuur. Onder leiding van gids Kumara maak je kennis met de bevolking. Je bezoekt Mawanella, maakt een dorpswandeling en volgt een kookles

Dag 10 - Transfer naar Kandy. Groot deel van de dag ter vrije besteding. In de loop van de middag bezoek je de Tempel van de Tand.

Dag 11 - Bezoek Botanische tuin, vervolgens de bergen in naar Nuwara Eliya. Onderweg bezoek je een theefabriek.

Dag 12 - in de ochtend een prachtige treinreis naar Ella. (Optioneel: bezoek Horton Plains in de ochtend) Je gaat vanavond eten bij de lokale mensen thuis.

Dag 13 - Je verlaat de bergen. Vandaag bezoek je het Yala National Park. Eén van de grootste natuurparken in Sri Lanka!

Dag 14 - Naar het Nederlands sterfort in Galle. Hier verblijf je ook binnen het fort. overnacht zelf in het sterfort.

Dag 16 - Vertrek naar de luchthaven voor je terugvlucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:26

In mijn ervaring (maar dat is wel zonder PDS) is het het beste om gewoon dingen te eten, gelijk na aankomst, en dan zorgen dat je norrit etc in de aanslag hebt. Uiteraard geen dingen eten van plekken die je qua hygiene niet vertrouwt, maar als het een fatsoenlijk restaurant is kan je maar beter zo snel mogelijk je maag laten wennen aan wat het de komende weken gaat eten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 14:10

Vraag over entingen: DTP, hepatitis A en buiktyfus wordt aangeraden, maar is niet verplicht. Kosten zo'n €130 pp :wow:

Wel of niet?

Anouk146
Berichten: 190
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:18

Het zijn wel gevaarlijke ziektes, dus zou het wel doen. Zelf heb ik tijd geleden wel DTP en Hepatitis (de 3 prikken variant) genomen omdat ik toch regelmatig in Azie kom. Je bent dan wel met een wat geruster hart op reis.

Superleuk trouwens, Sri Lanka! Echt een aanrader en best schoon ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:20

Verplicht is het nooit. Dat beslis je uiteindelijk zelf. Ik volg de adviezen daarover wel op. Mn gezondheid is me dierbaar.

Overigens vergoedt mijn ziektekostenverzekering die prikken. Zit in mn aanvullend pakket.

Anouk146
Berichten: 190
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:27

Gele koorts prik is soms wel verplicht..

Die € 130 lijkt veel maar als je flink ziek wordt door iets wat je met inentingen had kunnen voorkomen, is dat wel heel zuur en kost dat uiteindelijk nog stukken meer (want wellicht groot deel van je reis verpest)

Anoniem

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:36

Gele koorts is doorgaans alleen verplicht als je door een land reist waar een alarm voor gele koorts is afgegeven, anders niet. DTP zou ik sowieso halen, dat is maar een prikje en daar ben je zo weer vanaf. Hep A en B worden doorgaans alleen aangeraden als je onder relatief primitieve omstandigheden reist (dus bijvoorbeeld backpacken), en als je langer dan 3 maanden reist. Als dat niet het geval is hoeft het niet per se. Maar je kan in alle gevallen even overleggen met de GGD, die geven echt wel eerlijk advies over wat handig is en wat niet.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:39

Tja ik zou het wel gewoon doen, wat is je meer waard... je gezondheid over 130 pp?
Zou sowieso even informeren of je niet wat vergoed krijgt, kreeg ik wel namelijk (wel aanvullend verzekerd). En als je deze prikken 1 keer haalt zijn ze best lang "geldig"

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:49

Nee toch Nel? Volgens mij gewoon een jaar.
Mits je de herhaalprikken haalt. Ik heb een paar jaar terug in een bepaalde periode me helemaal lek laten prikken en voor de meeste was ik dan ergens rond de 15 of 25 jaar beschermd ofzo. In elk geval giga lang. Maar moest daarvoor wel herhaalprikken halen.

Mijn verzekering dekt het ook. Behalve Malarone en die zijn flink duur. Maar die haal ik niet, want die slik ik niet, omdat ik er kotsmisselijk van word. Maar dat is voor malaria, heb echt geen idee of dat voorkomt in Sri Lanka. Gok van niet.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:57

Dat verschilt per inenting. DTP is 9/10 jaar. Voor hepatitis moet je inderdaad 3 herhalingen hebben (of twee als je A en B tegelijk doet geloof ik). Buiktyfus moet elke keer weer opnieuw. Mij werd afgeraden die te nemen omdat de werkbaarheid daarvan discutabel was.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:16

Voor een reis als de jouwe zou ik het zelf rustig durven slippen. Echter reis ik veel en eet ik overal dus heb ik alle entingen behalve buiktyfus. Hep A moest ik maar 1 herhaling, minstens 10 jaar beschermd. DTP zou ik sowieso doen als je met paarden in aanraking komt.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:26

Gele koorts hoeft inderdaad niet als je niet uit een gele koorts land komt.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen bakken met geld uitgeven aan een vakantie en dan willen besparen op de inentingen. Je gezondheid is toch wel meer waard dan die 130 euro?

Ik zou in ieder geval hepatitis A en DTP nemen. Mocht het reizen je bevallen dan heb je die maar vast. Voor veel landen zijn die inentingen nl. standaard. DTP ben je gelijk 10 jaar beschermd. Als je hepatitis A herhaalt is die gelijk 25 jaar geldig. Als je de kosten bekijkt over de jaren dat je beschermd bent is het ook weer net niets wat je uitgeeft.

Anoniem

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:12

Hepatitis A en B kan in een cocktail, je haalt die dan met een maand tussenpauze en dan moet je na een half jaar hep B nog een keer laten herhalen. Voor A ben je dan zo goed als de rest van je leven beschermd en na dat halve jaar ook voor B. DTP geldt 10 jaar. Ik vond qua prikken de cocktail het onprettigst voelen, die voel je echt door je arm branden. DTP doet geen zeer maar daar heb je na afloop nog ff een dag of 2 last van.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:27

En ook dat is heel persoonlijk. Ik heb hoogstens een klein beetje een stijf plekje terwijl mijn vriend 3 dagen koortsig is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 18:31

Inmiddels gevonden dat m’n verzekering €100 vergoed +:)+
Dat wordt dus ook geregeld, paspoort aanvraag staat in de planning. Informatie over visum aanvraag krijgen we bij de factuur, verder nog dingen die jullie zou kunnen verzinnen die we moeten regelen?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:33

Je hoeft alleen maar te zorgen dat je je reisdocumenten,geld en noodzakelijke medicijnen bij je hebt. En dan gaan genieten. Je kunt ter plekke ook alles kopen wat je nodig hebt,zeker lichte katoenen kleding,die hoef je zelf niet mee te nemen.Ik vond het land best schoon en hygienisch. Toen ik er was ook geen malaria.Maar jij gaat naar de oostkust,daar ben ik niet geweest.Wel was er denguefever,daar zijn geen medicijnen tegen.Zorg dat je niet door muggen gestoken wordt. Deze muggen steken overdag,niet sávonds zoals malariamuggen.Maar,ik ben er veel en lang geweest en heb er nooit iets opgedaan behalve een verkoudheid door airconditioning.De mensen zijn er erg aardig en spreken meestal wat Engels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:49

LadyMadonna schreef:
Inmiddels gevonden dat m’n verzekering €100 vergoed +:)+
Dat wordt dus ook geregeld, paspoort aanvraag staat in de planning. Informatie over visum aanvraag krijgen we bij de factuur, verder nog dingen die jullie zou kunnen verzinnen die we moeten regelen?


Reisverzekering met werelddekking voor ziektekosten? Of zitten die ziektekosten al in je aanvullende verzekering?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:52

Gracezellaa schreef:
Dan moet je geen salades bestellen, maar gekookte groenten. Ook bijvoorbeeld geen fruit zonder schil kopen, maar zelf schillen.

het zou wel heel jammer zijn als je de heerlijke groente en fruit van dit eiland zou laten liggen.Ik ben vegetarier en heb dat volop gegeten.Nooit buikklachten gehad,die komen denk ik eerder van vlees etc. Want het is daar nogal warm en zonder koeling gaat het dan niet goed uiteraard.Ook melk die te lang ongekoeld staat.Wat je altijd kunt drinken is het sap uit kokosnoten, die je langs de weg overal kunt krijgen.die worden geopend waar je bijstaat en dan een rietje erin.