Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:57

Ik zeg ook niet dat je het niet moet eten :) maar als je dus zeker van je zaak wilt zijn, is dit vaak het advies. Ipv bijvoorbeeld een gesneden Mango kopen is t beter dit zelf te doen. Of idd waar je zelf bijstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:15

Helaas zijn er veel meer manieren waarop bacteriën, virussen en parasieten via eten in je lijf kunnen komen dan het niet goed bewaren van vlees. Voedsel wassen met besmet water is echt een hele belangrijke. Maar ook bemesten van de grond waar producten groeien met de eigen poep (was vroeger hier ook heel gewoon, de beerput legen op je moestuin) en onvoldoende hygiene bij het bereiden (onvoldoende handhygiëne bijvoorbeeld. En in veel Aziatische landen gebruiken ze de linkerhand en water in plaats van toiletpapier :D ). IJsklontjes van besmet water zijn ook berucht.

Bij vlees moet je gewoon opletten dat het gekoeld bewaard wordt en vooral dat het goed doorkookt of doorbakken is. Hitte maakt zo ongeveer alles dood. Ik eet op reis liever goed gaar vlees (in zo'n goddelijke curry :P ) dan dat ik rauwe, gewassen groenten of fruit eet of ijsklontjes neem.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 23:04

Maar maar maar!
Ik ben gek op fruit -O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:16

LadyMadonna schreef:
Maar maar maar!
Ik ben gek op fruit -O- :')

Ik ook. En afgelopen reis naar Thailand heb ik heel veel fruit gegeten. Maar wel bij kraampjes waar ze het vers sneden, zonder te wassen. Niet ziek geweest.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:45

Ik eet ook altijd vanalles op reis. Enkel in Peru last gehad.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 09:22

Yv_ schreef:
Nee toch Nel? Volgens mij gewoon een jaar.
Mits je de herhaalprikken haalt. Ik heb een paar jaar terug in een bepaalde periode me helemaal lek laten prikken en voor de meeste was ik dan ergens rond de 15 of 25 jaar beschermd ofzo. In elk geval giga lang. Maar moest daarvoor wel herhaalprikken halen.

Mijn verzekering dekt het ook. Behalve Malarone en die zijn flink duur. Maar die haal ik niet, want die slik ik niet, omdat ik er kotsmisselijk van word. Maar dat is voor malaria, heb echt geen idee of dat voorkomt in Sri Lanka. Gok van niet.


Wat al meerdere mensen zeggen, dtp is 10 jaar en hep a geloof ik 15 en hep b zelfs heel je leven mits je herhalingen haalt :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:38

Ik lees net over buiktyfus bij verblijf langer dan twee weken... tja, 16 dagen is langer dan twee weken, dus maar dien dan toch?

Betreft het water: tanden poetsen enzo ook maar gewoon met een flesje dan?
Lijkt me best een gedoe allemaal met dat water....

Volgens de reisorganisatie hoefde ik zelf geen klamboe mee te nemen, aangezien praktisch alle hotels deze standaard hebben. Maar ik zit nu een beetje de hotels te bekijken en zie nergens klamboes op de foto’s, of zou dat puur voor de foto zijn?

Betreft de muggen: deet is je beste vriend denk ik, maar wat kan je verder nog doen? Hier de “Biesbosch muggen” steken gewoon dwars door je (spijker)broek heen :?

Anoniem

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:43

Klamboes zullen ze bij de hotels wel hebben als de organisatie dat zegt, lijkt me inderdaad dat ze die weghalen voor de foto.

Voor 16 dagen tov 2 weken zou ik geen buiktyfus prik halen. Jullie reizen onder luxe omstandigheden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 17:42


Anoniem

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:49

In een hotel zou ik gewoon even vragen hoe de groenten gewassen worden. Als dat met kraanwater is zou ik het persoonlijk niet eten als je gevoelige darmen hebt.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:53

Persoonlijk zou ik me vooral niet nu al druk gaan maken om wat je wel en niet kunt eten. Vooral als je in hotels verblijft waar veel (westerse) toeristen komen, dan is de kans groot dat ze wel weten hoe daarmee om te gaan. Mocht je nou ergens langs te weg wat willen kopen, dan ligt het anders.

Anoniem

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:25

Je maakt je wel druk over heel erg veel dingen zeg! Ga er gewoon lekker heen en geniet!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 20:38

Safina, tja, aard van het beestje.... Ik zie nogal veel beren op de weg (daar misschien letterlijk ;) )

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:47

Een reis naaisetje kan handig zijn om mee te nemen. Toen wij er waren (via Djoser) waren we blij dat we die bij ons hadden om de gaten in de klamboes dicht te maken. Nu hadden we ook niet de meest luxe hotels hoor. Zo vonden we in Nuwara Eliya het matras wat hard. Bleek er een deur onder te liggen..

En muggenmelk met deet erin is vast al genoemd, maar echt een aanrader. De muggen steken zo door je broek heen, zeker als het een dunne is. We hadden toen medereizigers die een geïmpregneerde klamboe mee hadden. Mocht ik er ooit weer heengaan, dan zou ik die meenemen. Kan het naaisetje ook thuisblijven :D ..
Laatst bijgewerkt door Niqui op 14-02-18 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 20:58

DEET is echt een vereiste idd :j

Iemand ervaring met anti mug armbandjes? Kwam ze net toevallig tegen maar kan me niet voorstellen dat dat werkt?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:03

LadyMadonna schreef:
Maar maar maar!
Ik ben gek op fruit -O- :')


Gewoon doen. Ik ben ook super gevoelig, heb ook PDS. Anders kun je beter helemaal niets meer eten.

Ik ben net terug uit Tanzania, daar ook gewoon gegeten wat ik lekker vond en geen last gehad. Paar dagen na de vakantie een beetje last van mijn darmen, maar verder niets.

Mijn tip: dunne lange broeken die iets wijder vallen voor 's avonds. Hoe wijder je kleding, hoe minder makkelijk je wordt gestoken. En veel zonnebrand creme meenemen, wij hadden alleen factor 30 in Tanzania en waren behoorlijk verbrand. Uiteindelijk wel ergens kunnen kopen, maar dat was echt een gelukje.

En veel Deet meenemen, zo'n flesje is zo leeg. En Azaron, als je geprikt bent.

Anoniem

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:04

Dat is inderdaad een goeie, in Aziatische en Afrikaanse landen is zonnebrand vaak heel erg duur. Wijde kleding inderdaad doen, maar zorg dat de onderkanten dan wel strak zitten zodat er geen muggen en beestjes omhoog kunnen kruipen.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:05

Of, heel oncharmant, je sokken over je broekspijpen :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 21:11

Maanlicht schreef:
En Azaron, als je geprikt bent.

Ik neem sowieso m'n anti histamine tabletjes mee, ik reageer nogal heftig op steken (een steek van een normale Hollandse meuzik ( :') ) ziet er bij mij uit of ik door een daas te grazen ben genomen :j

Maanlicht schreef:
Of, heel oncharmant, je sokken over je broekspijpen :+

Las ik idd voor bloedzuigers := he? En teken misschien ook?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Eerste verre reis.... (Sri Lanka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:13

Ja, hier hetzelfde helaas! Ik zal nog even nadenken of ik nog op iets anders kom.
Altijd fijn als je zelf net op een verre reis bent geweest, weet je precies wat je beter wél had moeten meenemen.

Wat ik zelf te veel heb meegenomen zijn jurkjes en korte broekjes, heb ik allemaal niet gedragen. Hemdjes en shirtjes met korte mouwen heb ik wel veel baat bij gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:18

Emmaa_ schreef:
Dat is inderdaad een goeie, in Aziatische en Afrikaanse landen is zonnebrand vaak heel erg duur. Wijde kleding inderdaad doen, maar zorg dat de onderkanten dan wel strak zitten zodat er geen muggen en beestjes omhoog kunnen kruipen.


Ik zei toch: die leuke flodderbroeken daar op de markt kopen.... :D

LadyMadonna schreef:
Safina, tja, aard van het beestje.... Ik zie nogal veel beren op de weg (daar misschien letterlijk ;) )


Olifanten. Tenminste, dat hoop ik voor je! En muggen, want die armbandjes helpen niet. Ik had de laatste keer muggenmiddel met icardin mee en dat werkte als een tierelier. Maar dat verkopen ze geloof ik niet in NL.

Heb je al opgezocht wat je bij een tsunami moet doen? En hoeveel soorten gevaarlijke slangen er leven? :P

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 21:32

Safina, nee, een tsunami heb ik nl compleet geen invloed/controle op.

En nee, het is voor mezelf ook niet makkelijk dat ik zo ben, maar het is nu eenmaal zo. Het überhaupt gaan is voor mij een mega stap, maar als ik het nu niet doe, doe ik het nooit...

Er zijn overigen maar 4 giftige slangen soorten op srilanka ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:45

LadyMadonna schreef:
Safina, nee, een tsunami heb ik nl compleet geen invloed/controle op.

En nee, het is voor mezelf ook niet makkelijk dat ik zo ben, maar het is nu eenmaal zo. Het überhaupt gaan is voor mij een mega stap, maar als ik het nu niet doe, doe ik het nooit...

Er zijn overigen maar 4 giftige slangen soorten op srilanka ;)


Valt toch mee met die slangen. :D
Je mag trots op jezelf zijn hoor. Hoeveel mensen zetten die stap helemaal nooit? Mijn kapster zei van de week nog dat ze zoiets nooit zou doen omdat er in die landen toeristen massaal vermoord en verkracht worden. :') En mijn werkster wil niet omdat ze in Azië al het eten niet lust en bang is dat ze omkomt van de honger. Tsja, als je zo denkt kom je nooit ergens natuurlijk. 8)7

Jij doet het toch allemaal maar even. Ik hoop dat je gigantisch gaat genieten van je reis. En dat je ontdekt dat het zo leuk is en zo relaxed, dat je nog veel vaker verre bestemmingen gaat bezoeken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 21:52

Mijn moeder ziet het helemaal niet zitten dat we twee weken "met een vreemde vent" (aka onze privechauffer :') ) op pad gaan ;)

Ik ben gewoon een ontzettende control freak, en moet nu heel erg uit m'n comfort zone...
Het vliegen ansich deert me niet (hoop alleen dat ik tijdens de vlucht geen migraine krijg)
Maar het overstappen..... Kan ik nu al wakker van liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:55

LadyMadonna schreef:
Mijn moeder ziet het helemaal niet zitten dat we twee weken "met een vreemde vent" (aka onze privechauffer :') ) op pad gaan ;)


:') :') :') Laat je moeder maar thuis dan. :D