Couch surfing, gedaan of van plan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 07:20

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met couchsurfing. Waar heb je het gedaan? Hoe heb je het ervaren?
Waar sliep je? Ik kan me voorstellen dat je ook gratis met je tentje in iemands tuin mocht staan bijvoorbeeld.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:37

Yes! Ik heb gecouchsurfed voornamelijk in Oost-Europa en nu met fietsvakantie maken we onder andere ook gebruik van een couchsurf achtige website.

Waar je slaapt is heel verschillend, van een bank bij iemand in de woonkamer of zelfs bij iemand op de slaapkamef, tot een logeerkamer met eigen badkamer. Mijn ervaring is dat zolang je er het minimum van verwacht het alleen maar mee kan vallen :).

Het gaat vooral om je insteek. Gebruik het niet als gratis overnachting,maar echt als community. Hosts vinden het vaak leuk om in de avond wat samen te doen/even te kletsen, maar willen je niet babysitten. Via couchssurfen heb ik niet meegemaakt dat je ergens je tent pitcht, maar nu met fietsvakantie wel.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:35

Vanuit Genève (bij een cs ;) ) kan ik je vertellen dat het al zes jaar goed bevalt. Ik heb veel gesurft, wij hosten minder, voornamelijk omdat we erg achteraf wonen en er minder mensen komen. Wel is er een jongen die al jaren terug komt en altijd lang blijft, dat is echt een vriend geworden. Ik heb het gebruikt in n/z Amerika, Europa, Balkan en Azië. Soms vind je niets, dus reken erop dat je een backup kunt regelen. Maar het zijn negen van de tien keer echt toffe ervaringen, met leuke verhalen én mensen die weten wat er in hun stad belangrijk en leuk is.

Als ik ga surfen stuur ik wat ik zelf leuk zou vinden om te weten. Wie ben je, wat doe je, wat interesseert je, waarom kom je en laat je blijken dat je mijn profiel hebt gelezen.

Bij ons hebben mensen overal geslapen; op zolder, in de kamer op een slaapbank met nog vier matjes erbij, in een tent op de wei bij de paarden... van alles. Verwacht dus inderdaad niet teveel, stel jezelf open voor van alles en dan komt het helemaal goed.

Na hosten en surfen laat je een referentie achter, dat is wel belangrijk, want dat is waar het vertrouwenssysteem op drijft. Referenties kun je ook aan vrienden vragen die al cs hebben, of je kunt lokale cs evenementen bezoeken. Dat is ook al een leuke manier om mensen te leren kennen. Surf je met tweeën, zorg dan dat je beiden een profiel hebt. Dat is wel zo netjes :)

Veel plezier!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:40

Uit interesse: wat is het?

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:15

Ik heb gecouchsurfd in japan, is mij erg goed bevallen:)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:03

Gecouchsurft in Brazilie en ook met Stichting Servas, eigenlijk de voorloper van couchsurfing, stammend uit de vredesbeweging.

We hebben 6 weken rondgereisd, de helft van de tijd in hotels, omdat sociaal en gast zijn voor zo´n lange periode niet fijn is.

Vond het een enorm leuke en leerzame periode!
Kan het iedereen aanraden.

Afgelopen zomer heeft een van de hosts een week bij ons gelogeert, dat was echt super fijn en een andere host zat in Amsterdam en daar hebben we mee afgesproken.

Over het algemeen, fijne mensen, leuke ontmoetingen, leerzaam, je ziet plekken waar je anders niet zou komen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:05

LadyMadonna schreef:
Uit interesse: wat is het?


Wereld website, je gaat naar ander land en logeert bij mensen thuis, op de bank, op de logeerkamer.
Cultuur van binnenuit leren kennen, soms zie je mensen veel, soms zie je ze nooit.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:29

Ik heb in Orlando bij mensen thuis een paar dagen op de bank geslapen. Was best gezellig daar en ze hebben mij ook best veel van de stad laten zien! Maar dat is ondertussen wel al een paar jaar geleden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:37

Veel ervaring binnen Europa en Australië, enkel toffe ervaringen. Het gaat meestal om locals met een bepaalde/open mind en levenswijze. Zoals anderen al zeggen, juist omdat het locals zijn zit je gelijk 'in' de stad/omgeving en dat maakt het, voor mij aantrekkelijk.

Daarnaast zelf al jaren host en beheerder van een Facebook groep speciaal voor nood gevallen. Ook daar is mijn ervaring een warme groep mensen die 9 v.d. 10 keer echt niet op zoek zijn naar een gratis hotel.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:46

Lagonda schreef:
Ik heb in Orlando bij mensen thuis een paar dagen op de bank geslapen. Was best gezellig daar en ze hebben mij ook best veel van de stad laten zien! Maar dat is ondertussen wel al een paar jaar geleden.


Ohhh, ja, in Orlando heb ik ook paar dagen gecouchsurft, hardwerkende arts zat ik bij.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:48

Wij hebben een aantal keer gesurft in Taiwan maar voornamelijk gehost (al 10jaar lid en meer dan 50 mensen gehost).

Voor mij een leuke manier om de wereld vanuit huis te ontdekken (ik heb snel heimwee :+ )

Op onze logeerkamer hangt een wereldkaart waar iedereen zijn thuisplaats aanduid met een vlaggetje, erg leuk om op die manier onze surfers te vereeuwigen imo.

Afbeelding

Het enige waar ik tegenaanloop is dat mensen gewoon eens standaard request tig keer versturen “ik ben x en ik zoek slaapplek want”. Daar pas ik dus voor, het minste wat je kan doen is wel mijn profiel lezen en bewust je host kiezen. Dussss heb ik op mijn profiel staan dat je “stroopwafel” in je request moet vermelden. Geen stroopwafel? Kom je er wellicht niet in. Werkt best goed tot nu toe :')

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:48

Rakkie123 schreef:
Lagonda schreef:
Ik heb in Orlando bij mensen thuis een paar dagen op de bank geslapen. Was best gezellig daar en ze hebben mij ook best veel van de stad laten zien! Maar dat is ondertussen wel al een paar jaar geleden.


Ohhh, ja, in Orlando heb ik ook paar dagen gecouchsurft, hardwerkende arts zat ik bij.


Ik zat in een soort Gay Community :+ En bij 3 mannen in huis. Het was echt hilarisch. 1tje had mij heel lief om 03.00 ongeveer opgehaald want toen kwam ik aan met de bus (vanuit New Orleans)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:52

Lagonda schreef:
Rakkie123 schreef:

Ohhh, ja, in Orlando heb ik ook paar dagen gecouchsurft, hardwerkende arts zat ik bij.


Ik zat in een soort Gay Community :+ En bij 3 mannen in huis. Het was echt hilarisch. 1tje had mij heel lief om 03.00 ongeveer opgehaald want toen kwam ik aan met de bus (vanuit New Orleans)
Dit wil ik dus ook weer, super tof :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 20:53

Ik heb het nog nooit gedaan. Goed om te lezen dat het eigenlijk altijd een fijne ervaring is. Droomy, slim bedacht. Ik moest er wel even om grinniken Haha!
Lagonda, wat aardig dat hij jou zo laat nog kwam ophalen. Goeie mensen, ze zijn er nog ;).

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:20

Je hebt er ook wel maffe hosts tussen zitten - in heel positieve en wat negatieve zin. Seks is mij bijvoorbeeld wel wat voorgesteld en dat is niet per se prettig - je kunt je daarna erg ongemakkelijk voelen als je “nee” niet direct geaccepteerd wordt. Maar daar kun je in je zoektocht op sorteren - niet bij mannen die alleen vrouwen accepteren, of gewoon alleen bij vrouwen, referenties lezen (zeker evt negatieve), profiel lezen... er is bij mij nog nooit iets misgegaan, maar van de vele keren die ik gesurfd heb was het een keer of drie echt ongemakkelijk. Ik was toen echter niet alleen, dus ben wel die nacht nog gebleven en daarna zijn we dan vertrokken. Maar je kunt ook altijd in de avond toch naar een hostel oid mocht dat veiliger zijn :)

Daar tegenover staan echter zulke mooie gesprekken, nieuwe inzichten en ideeën en hele toffe ervaringen dat ik het toch niet zal laten :D leven is nou eenmaal met risico’s denk ik dan maar.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:56

Ik heb het beiden gedaan, host nu nog af en toe - al moet ik zeggen dat ik vrij weinig requests krijg van mensen die ik ook interessant genoeg vind klinken om een weekend mee door te brengen, voornamelijk 18-jarige studenten.. dan voel ik mij weer zo oud :') :+ Geen slechte ervaringen, maar ook geen vriendschappen voor het leven oid.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:11

Narya schreef:
Geen slechte ervaringen, maar ook geen vriendschappen voor het leven oid.


Ik denk dat dat ook lastig is aangezien surfers vaak uit een heel andere cultuur en ander bijhorend leven komen. Het is ook nagenoeg nooit de insteek om blijvend contact op te bouwen is mijn ervaring.

Den enige keer dat mij dat wel reëel leek was toen een leuk koppel vanuit hier na 3 (!) weken een eigen appartement gevonden had, ook in Tilburg. We hadden het al die tijd echt onwijs leuk met ons viertjes, maar, hoek om contact om. Auch.

Ailill schreef:
Daarnaast zelf al jaren host en beheerder van een Facebook groep speciaal voor nood gevallen. Ook daar is mijn ervaring een warme groep mensen die 9 v.d. 10 keer echt niet op zoek zijn naar een gratis hotel.


Is die facebook groep voor noodgevallen binnen CS? Dan ontvang ik graag een linkje, altijd fijn om bij te springen als ik kan :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 23:50

mar_fay schreef:
Je hebt er ook wel maffe hosts tussen zitten - in heel positieve en wat negatieve zin. Seks is mij bijvoorbeeld wel wat voorgesteld en dat is niet per se prettig - je kunt je daarna erg ongemakkelijk voelen als je “nee” niet direct geaccepteerd wordt. -knip-


Nou dat dus bijvoorbeeld. Ik denk dat je vrijwel altijd safe bent maar je kunt het zo treffen dat iemand met hele mooie recensies zijn/haar dag niet heeft.

Die gesprekken, dat trekt me dan weer wel. Heel boeiend om met anders denkenden te bomen. En als je weer vertrekt, was het een ervaring.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:06

Gewoon de profiels goed lezen, de reacties goed lezen en de recensies.
Ik ben ook wel eens niet naar hosts gegaan omdat de antwoorden zo wanstaltig braaf waren, dat het gênant was.

Of dat we naar ideologen gingen voor de ervaring maar het was ronduit vervelend.

Maar soms doe je gewoon iets wat niet goed uitpakt en soms pakt het juist erg goed uit.

Het merendeel van mijn ervaringen waren plus positief.
En de minnetjes, daar ga je wat eerder weg en neemt een hotel :D

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:27

Ailill, van die fb groep wil ik trouwens ook wel een link :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:11

Ah ik wist dat het soort van bestond, klinkt wel boeiend. Naast de positieve verhalen, iemand al eens in zo n smerige of onveilige bende gekomen dat je dacht omdraaien en wegwezen?

Ik heb het begin dit jaar onbewust gedaan :') camperplek in annecy was propvol. Nergens een plek te vinden. Stukje verderop, hee een parkeerplaats achter een heg. *\o/* Geen huis te bekennen in het donker. Goed rondgekeken dus en camper neergezet. :j

Dag erop vroeg, klop klop op de deur en een bonjour allo? Slaperig deur open gedaan. Bleken we op een minicamping te staan die dicht was (winter geen seizoen dus) met in de verte een oud beetje vervallen huis. :P hebben de man voor het idee 5 euro betaald.

In ruil daarvoor kregen we een lift naar het centrum en een touristische rondrit in een meer dan oude ietwat ahum niet zo schone wat onveilige citroen visa met fotos van Maria en Bernadette van Lourdes (na mijn vraag hee is dat uw vrouw) op het dashbord. :') aardige man, flink op leeftijd eeuwige vrijgezel in het huis van zijn ouders in zijn uppie. :P was reuze gezellig. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:35

Het concept is juist dat je absoluut niet betaalt, en je regelt het via een platform/app waar je dus ook reviews en profielen kunt nalezen.
Het gaat ook meer om de community en ontmoetingen en niet zozeer om 'gratis slapen'.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:53

Groep is op dit moment gesloten, maar er staan nog wel lijsten online met namen/plaatsen en daar moet ik jullie, indien nodig, op kunnen krijgen. Echter niet enkel CS, nomads in het algemeen maar wel echt voor nood-nood.

https://www.facebook.com/groups/nomadshospitality/

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Couch surfing, gedaan of van plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:35

Helemaal prima. Als ik ruimte heb en het is nodig dan is iemand welkom :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 21:24

mar_fay schreef:
Helemaal prima. Als ik ruimte heb en het is nodig dan is iemand welkom :)


Roep dat maar niet te hard, mar_fay :P . Straks wil heel bokt een nachtje komen.