Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Alleen naar Noorwegen met de auto, tips?

 
Profiel   

Hello!!

Mijn relatie is sinds 5 weken uit, heb 2 weken vakantie en wil eigenlijk wel weg!

Maar... het moet zo low budget mogelijk!


Een instagram vriend is op pad met een busje in Noorwegen en de prachtige beelden lokken mij ZOOOO DIE KANT OP <3


Ik heb het idee vandaag opgedaan, ik heb al kort wat bekeken, maar zoek eigenlijk naar ervaringen/ideeen!

Op pad met de auto, heb al wat tips gekregen mbt. Wildkamperen (een app en wc's)! Ik zou dan willen slapen in m'n auto (tentje zou ik me niet prettig bij voelen). Goedkope accomodaties sta ik uiteraard ook voor open!


Ideen tot nu toe:

Met auto naar Hirtshals (DEN)
Ferry naar Noorwegen.
(Is goedkoper dan met de auto over de bruggen).
Naar Larvik (NOR)
En dan rondtrekken langs...

Kristiansand, egersund, stavanger.

Tussen 7 en 9 dagen.

Waar ik van hou... bergen, fjorden, mooie natuur, meertjes, cultuur!

Ik heb het er met diverse mensen over gehad... allemaal zeggen ze... gaaf! Gewoon doen!

Ik ben nog nooit alleen op vakantie geweest, wel al een keer rondgetrokken op IJsland, dus daar wel ervaring mee...

Vind het aan de ene kant heel spannend, maar kijk er ook wel weer heel erg naar uit om zoiets alleen te ondernemen, lijkt me een giga stap!


Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
- Mooie plekken aan de onderkant van Noorwegen waar je absoluut heen moet?
- Ervaringen met wildkamperen in Noorwegen?
- Veilig?

Ik ben heel benieuwd!! :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 18:05 



 
Profiel   

Ik heb geen tips voor je wat betreft Noorwegen maar ik wil wel zeggen dat ik het heel dapper van je vind! Geniet ervan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 18:58 



 
Profiel   

Low budget en dan naar Scandinavië is wellicht niet de beste combi, maar wie weet valt het reuze mee.

Fijne vakantie

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:00 



 
Profiel   

Inderdaad, Noorwegen is behoorlijk duur. Wel echt heel mooi. Ik ben met een georganiseerde reis geweest dus kan je daar verder niet mee helpen. Wel van alles gezien, eigenlijk is alles mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:05 



 
Profiel   

Noorwegen is inderdaad erg duur qua eten. Wij hebben vorige vakantie wat pasta en rijst in Nederland ingeslagen, makkelijke groente mixen die erdoor kunnen en een gasstelletje meegenomen en zo konden we prima en goedkoop eten.

Verder klinkt je plan erg geslaagd en zou ik zeggen: heel veel plezier! Lekker genieten!

Aanvulling: als je eco vriendelijke zeep meeneemt kan je zo ergens een meertje induiken en heb je geen douche nodig :) het water is over het algemeen erg schoon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:08 



 
Profiel   

Noorwegen is niet low budget, maar hartstikke duur. Fjorden (nee niet het paardje) hebben ze heel veel als je langs de kust rijdt. Pak gewoon de route Kristianssand naar Flekefjord en pak dan verder de kustroute naar Stavanger. Heb ik ook gedaan en is erg mooi en heel veel te zien. Kijk ook eens naar Air B en B daar kun je ook nog wel eens goedkope accommodatie uit halen. In Stavanger is de haven leuk om te zien en Preikestolen is ook een aanrader. Je kunt ook een ferry pakken om de Preikestolen van onderaf te zien, is ook erg leuk.

Het weer is niet heel gezellig op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:12 



 
Profiel   

Met de camper 8 weken lang door zweden, noorwegen en finland gereden. Samen met mijn ouders. We stonden alleen op een camping als we even uitgebreid wilde douchen/zwemmen.

Weet nog wel een wild parkeerplek aan een meertje langs een rustige weg. Waren rustig wakker geworden, doen verduisterende gordijnen naar boven en WOOP staat daar een eland!!!!

Ook veel trekker "tentjes" gezien zowel op de campings als bij de wild parkeer plaatsen.

Wil je tips hebben qua bepakking voor de auto weet ik nog wel wat tips wat wij allemaal meenamen in de campers (hebben er totaal 5 gehad van 5 meter kleintjes tot 12 meter lange :Y) )

En geen idee wat je budget is, maar misschien een low budget campertje kopen. Niet langer dan 5 a 6 meter. Kan je net zoveel mee als met een auto maar iets meer luxe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:25 



 
Profiel   

Noorwegen en low budget kan inderdaad eigenlijk niet, en dan ben ik de Zweedse bedragen al gewend :+

Wildkamperen is super fijn. Je hebt verschillende apps waar mensen soms delen waar ze zijn geweest. In Scandinavie heb je het 'allemansrätten' wat betekent dat je overal mag kamperen, behalve in natuurreservaten en te dicht bij iemands huis. Dit betekent dat je dus ook op prive terrein mag staan voor max 48 hr (als ik het goed zeg) zonder toestemming, zolang je maar niets of niemand stoort. Het Leave No Trace is hier erg bekend,

Veilig is Scandinavie sowieso. Op het platteland doen mensen nogeneens de auto of de voordeur op slot ;)

Als je het mooi maar toch een heel (heel!) stukje goedkoper wilt maken kan ik je Montenegro aanraden, evt icm de andere landen in de Balkan. Wij zijn daar vorig jaar geweest en het doet eigenlijk niet onder voor Scandinavie, met het pluspuntje dat het er natuurlijk ontiegelijk lekker weer is en dat de mediteraanse cultuur imo toch een stuk fijner en gezelliger is dan de scandinavische :)

Crno Jezero in Montenegro:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:29 



 
Profiel   

Noorwegen is zo mooi! Het is voor mij alweer een hele tijd geleden, toen gingen we met het gezien. Wij kampeerden dan en keken we rond de middag of campings nog een plek hadden voor een prijs die we acceptabel vonden. Soms hebben ze ook hutjes, die zij wel wat duurder maar ook niet mega duur destijds, voor als je eens een nachtje wat luxer wil slapen. Wildkamperen dan geen ervaring mee (alhoewel het op sommige campings wel in de buurt kwam qua voorzieningen :+ ). Qua onderhoud is het wel duur, benzine is volgens mij rond hetzelfde niveau als Nederland. Als je ruimte heb zou ik gewoon zo veel mogelijk houdbare voedingsmiddelen vanuit NL meenemen.

En bergen, fjorden, mooie natuur, meertjes en cultuur hebben ze genoeg van! Ik vond de gletsjermeren tof om in te zwemmen. Heel koud, maar ook heel mooi helder! Leuke herinneringen heb ik aan de Vinnufossen waterval en de omgeving rond Bergen, maar dat is misschien iets te ver Noorden om in zo'n korte tijd leuk te bezoeken. Daar onder is het ook mooi :+ .

Ik vind het heel dapper van je dat je zo alleen op reis gaat en zou zeggen veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:42 



 
Profiel   

Ben jaloers! Ik zou op zoek gaan naar een kleine camper. Er zijn genoeg websites waar je ze te huur kan vinden, ook van particulieren. Of neem de auto mee en ga banksurfen of goedkope airbnb’s zoeken. Steeds een paar nachten en dan weer een flink stuk rijden naar je volgende. De treinen daar zijn overigens ook super fijn, bij elke stoel een oplaadpunt en ook wifi (www.vy.no)!

Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:47 



 
Profiel   

Ik ben jaren gelden tijdens een moeilijke scheiding en dergelijke alleen naar Finland gereden. Was er nog nooit geweest, wat voor mij juist de reden was om daarheen te rijden. Had alleen de overtocht geregeld, want las overal dat dat moest. Is prima gelukt, had een heerlijke vakantie. Had heel weinig geld en had een klein goedkoop tentje mee. Heb gekampeerd. Meestal op campings. Scandinavische campings zijn heel goed voorzien (keukens, barbecues met hout, toiletten, douches, allemaal inclusief). Je hoeft dus weinig mee (Noorwegen weet ik niet, alleen dat het heel duur is). In Finland en Zweden is Lidl alomtegenwoordig, en goed en goedkoop. In Finland heb je ook de 'lounas', Lunch tussen 11.00 en 16.00 uur. compleet met voor- en nagerecht, eten en drinken voor een vast bedrag, vaak tussen de 7 en 11 euro. Kun je de hele dag op teren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:53 



 
Profiel   

Mij lijkt 7 dagen wel erg kort, het lijkt me handig en nacht in Denemarken te blijven zodat je niet hoeft te haasten voor de boot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:05 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Ik ben jaren gelden tijdens een moeilijke scheiding en dergelijke alleen naar Finland gereden. Was er nog nooit geweest, wat voor mij juist de reden was om daarheen te rijden. Had alleen de overtocht geregeld, want las overal dat dat moest. Is prima gelukt, had een heerlijke vakantie. Had heel weinig geld en had een klein goedkoop tentje mee. Heb gekampeerd. Meestal op campings. Scandinavische campings zijn heel goed voorzien (keukens, barbecues met hout, toiletten, douches, allemaal inclusief). Je hoeft dus weinig mee (Noorwegen weet ik niet, alleen dat het heel duur is). In Finland en Zweden is Lidl alomtegenwoordig, en goed en goedkoop. In Finland heb je ook de 'lounas', Lunch tussen 11.00 en 16.00 uur. compleet met voor- en nagerecht, eten en drinken voor een vast bedrag, vaak tussen de 7 en 11 euro. Kun je de hele dag op teren.


Dan zou ik om 15.00 van avond eten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:06 



 
Profiel   

Low budget kan wel, als je je auto volstouwt met eten. Tent mee voor wildkamperen, maar dan nog is het best kort wat je wilt gaan omdat je ook nog de reis vanuit NL hebt.
Ik ga volgende week met 2 vriendinnen 5 dagen toeren en dan moeten nog behoorlijk doorrijden terwijl wij in Noorwegen beginnen.
Kijk eens op fjordnorway.com , daar kun je vast wel wat ideeën opdoen.
Stavanger is leuk , heb je Lysefjord met wandeling naar Prekestolen of Kjeragbolten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:32 



 
Profiel   

De beste tip: op tijd bij de boot zijn :P .

Noorwegen is echt een prachtig land en zeker een goed land om alles op een rijtje te kunnen zetten en even weg van de bewoonde wereld te zijn. Maar low-budget is het echt niet. Wij hadden dan vooraf huisjes gehuurd omdat we niet zo van het kamperen zijn, maar zelfs het eten in de supermarkt was ongeveer 1,5-2x de winkelprijs van hier. Als je zelf spullen neeneemt, kun je daar uiteraard op besparen.

Maar heb je al eens naar Slovenie gekeken? Volgens mij mag je daar ook wildkamperen en het is echt een heeeel stuk goedkoper. Nog relatief weinig toeristen en dus ook zat ongerepte natuur waar je naar hartelust kunt wandelen enzo.

Als je toch naar Noorwegen gaat: de hikes naar Kjeragbolten en Trolltunga zijn absoluut de moeite waard. Flinke inspanning allebei, maar als je eenmaal boven bent, is al die moeite vergeten. En dan is je hoofd écht wel leeg, haha. En relatief rustig, Preikestolen zijn wij niet geweest omdat daar echt alle toeristen heen schijnen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:35 



 
Profiel   

Zoals meerdere anderen al zeggen is low budget en Noorwegen niet een hele beste combi.

Verder zou ik rekening houden met dat je niet zoveel kilometers kan afleggen als hier, dus dat een week wel erg kort is. Zeker als je alleen bent en dus niet hele dagen kan doorrijden. Veel echte snelwegen hebben ze niet en tunnels zijn (zeker 's nachts en smorgens vroeg en 's avonds laat) niet altijd open.

Is vliegen niet goedkoper?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:41 



 
Profiel   

Noorwegen is gewoon niet goedkoop. Hou rekenikg met diverse tolwegen op de route. Vaak is er een mogelijkheid deze te omzeilen maar zoek dat van te voren uit. De meeste boodschappen zijn ook zeker 3x zo duur dan in Nederland. Je zou dus kunnen overwegen om houdbare etenswaren mee te nemen en of een koelbox die op de autoaccu draait. Verder kun je onderweg via airbnb proberen een goedkope overnachting te scoren.

@Nelleke; Hoe kom je daar bij? In de bijna 5 jaar dat ik hier woon heb ik gesloten tunnels nog nooit meegemaakt. Ja ivm weg werkzaamheden maar dan is er gewoon een omleiding. Wel fjellovergangen maar dat is voornamelijk winters door de sneeuw.. En ik hoop tóch écht dat die zeker nog tot half november op zich laat wachten :D Er zijn genoeg 'hoofdwegen' zeker in de omgeving waar ts wil vertoeven. Daarbij wordt de E6 ook van alle kanten rigoureus aangepakt. Kom je richting noord Noorwegen is het wegennet idd een stuk primitiever voor Nederlandse begrippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 22:28 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie tips! :))

Ga ze allemaal even bekijken en opzoek naar leuke plekjes! <3

Ik ben echt verre van een culinair wonder, dus goedkoop eten kan voor mij wel haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 22:26 



 
Profiel   

wendely schreef
Noorwegen is gewoon niet goedkoop. Hou rekenikg met diverse tolwegen op de route. Vaak is er een mogelijkheid deze te omzeilen maar zoek dat van te voren uit. De meeste boodschappen zijn ook zeker 3x zo duur dan in Nederland. Je zou dus kunnen

@Nelleke; Hoe kom je daar bij? In de bijna 5 jaar dat ik hier woon heb ik gesloten tunnels nog nooit meegemaakt. Ja ivm weg werkzaamheden maar dan is er gewoon een omleiding. Wel fjellovergangen maar dat is voornamelijk winters door de sneeuw.. En ik hoop tóch écht dat die zeker nog tot half november op zich laat wachten :D Er zijn genoeg 'hoofdwegen' zeker in de omgeving waar ts wil vertoeven. Daarbij wordt de E6 ook van alle kanten rigoureus aangepakt. Kom je richting noord Noorwegen is het wegennet idd een stuk primitiever voor Nederlandse begrippen.


Ik kom voor werk regelmatig in Noorwegen en toch al heel wat keren voor een dichte tunnel gestaan. Dat was wel voornamelijk meer naar het noorden, bij Trondheim en alesund.

De hoofdwegen die je noemt zijn wel anders dan de snelwegen in NL. Dat is niet erg maar wel iets om rekening mee te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 08:06 



 
Profiel   

Persoonlijk vind ik de tip van Montenegro in combinatie met low budget het beste advies.
Als je mag wild kamperen in Tjechie ook, daar heb je ook delen met prachtige gebergtes..

Verder, veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 09:18 



 
Profiel   

Noorwegen, geweldig land <3 wij zijn net terug.

Yv_ schreef
Als je toch naar Noorwegen gaat: de hikes naar Kjeragbolten en Trolltunga zijn absoluut de moeite waard. Flinke inspanning allebei, maar als je eenmaal boven bent, is al die moeite vergeten. En dan is je hoofd écht wel leeg, haha. En relatief rustig, Preikestolen zijn wij niet geweest omdat daar echt alle toeristen heen schijnen te gaan.


Preikestolen: idd flinke wandeling, en hoe sommige toeristen naar boven gaan 8)7 Op badslippers, kleine hondjes meedragen, je vraagt je af hoe ze weer beneden komen. Het parkeren kost 25 euro, maar onderhoud van het pad kost ook geld denk ik dan maar. Als alternatief zou je de skomakarnibbå hike kunnen doen.

Verder kennen veel Noorse campings een gemeenschappelijke keuken. Je kunt dan gebruik maken van de keukeninventaris incl. koelkast en fornuis. Ook goed voor de sociale contacten!

Zoals eerder gezegd, zelf eten meenemen. Rookworst, groente in foliepakken, pasta, rijst etc.

Via Airbnb zijn de leukste accomodaties te vinden, zo hebben wij een boomtent geboekt en een lavvo (Noorse tipi).

Veel succes met het maken van een keuze voor een vakantiebestemming!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 11:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen