IJsland 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:01

Hier ook plannen voor IJsland. 2e helft juli. Al bezig met inlezen. Die namen allemaal .......

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:52

Hoe zit het eigenlijk qua taal? Kun je je goed redden met Engels in supermarkten/restaurants etc. of is een spoedcursus IJslands aan te raden :7 Misschien wel om menukaarten enzo te ontcijferen?

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:58

Wij hebben het Noorderlicht in september een paar jaar geleden juist bijna elke avond gezien. Hadden toen ook echt perfect weer, beter dan dat het hier in Nederland was :D. Wel even rekening houden met de ligging: ik de zomer schijnt het alleen te schemeren 's avonds en wij hadden in december slechts een paar uurtjes daglicht. Niet handig als je veel wil doen. In september was het dan weer top, want het waren prima dagen qua lengte, vergelijkbaar met hier in september.

Qua 4x4 zou ik afwachten wat je treft. Eind september is het binnenland normaal gesproken dicht en wij hadden dus een normale auto genomen. Door het goede weer, was alles gewoon nog open en mochten wij dus niet verder. Baal er nog steeds van! Maargoed, mooi excuus om een derde keer te gaan _O-

Engels spreken en verstaan ze daar echt prima. Heb me nergens met handen en voeten verstaanbaar moeten maken ofzo :).

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:26

Ik ben in maart geweest en ik vond dat perfect! Ja we hebben ook regen gehad, maar slechts 1 dag (van de 9) echt veel. Voor de rest veel wind, maar daar kun je je op kleden.

Wij hadden een eigen auto en ik vond het niet perse relaxed om door een sneeuwstorm vanaf het vliegveld naar ons hotel te moeten rijden, dan ligt ook de ring vol met sneeuw. Wij hadden geen 4x4, maar ik denk dat ik daarmee ook niet lekker had gereden en de hele ring door was geglibberd. Vooral rustig rijden en wennen aan het gevoel van geen grip hebben :7 Maar zodra het 15 min stopt met sneeuwen is alles ook weer sneeuwvrij op de ring, dat doen ze daar echt snel.

Ik vond maart perfect omdat er ook nog veel sneeuw lag. Dat geeft toch wel sfeer vind ik, ik denk dat ik IJsland zonder sneeuw veel minder mooi had gevonden (want ook de stukken die geen sneeuw hadden waren echt vrij kaal). Wij hebben (bijna) de hele zuidkust gehad, het noorden was helaas afgesloten, maar van mensen die ook het noorden hebben gedaan hoor ik altijd dat dat niet perse had gehoeven. Je ziet vooral nog meer watervallen en op een gegeven moment weet je echt niet meer welke waterval nu waar was. Wij vonden de watervallen in het zuiden echt geweldig ook :j

Wij hadden trouwens een uurtje of 10-11 licht per dag, genoeg dus om alles te kunnen doen wat je wil.

Wij konden ons prima redden in het Engels overal. Probeer vooral geen spoedcursus IJslands, want je maakt er echt niets van. Het is net Chinees, volgensmij een hele moeilijk taal om te leren -O-

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:49

Wij zijn in oktober 2018 geweest. Ook auto gehuurd, lekker rondcrossen en van alles zien! Het is echt heel bijzonder daar, en zo heerlijk rustig vonden wij. Wat ik je iig kan aanraden is om de hot pots, warme rivieren en bronnen te bezoeken en erin te liggen. Zo bijzondere ervaring om te midden van de sneeuw in je bikini in water te liggen :D

Met Engels red je je prima!

Teruggaan staat zeker bij ons op de planning.

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:42

Hebben jullie nog leuke logeertips? We hebben al 1 bij Selfoss. En hoe vonden jullie de westkust?

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:35

Ik weet wel een fantastische plek in het oosten vlakbij Eskifjorður.
http://www.mjoeyri.is

Afbeelding
Aan het eind van het dorp op een prachtige plek aan het water over een fjord uitkijkend.

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:26

Ik kom ook even mee lezen, ik ga in juni een fotografie reis maken door IJsland. Iemand een idee hoe het qua temperatuur in juni is? En qua kleding wat dan het handigste is?

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:20

Voor alle seizoenen zou ik iets meenemen. Wij zijn is aug/sept geweest en hebben de eerste sneeuw gehad wat ook als verrassing kwam voor de gids die met ons mee was. Ik had gelukkig voor alle seizoenen wat meegenomen. Laagjes is toch wel verstandig.

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:28

Ik ben in September 2015 in IJsland geweest (Met Yv_ die al eerder reageerde :):) )

Wij hadden juist prachtig weer. Was overdag gewoon 20 graden en veel beter dan in NL. Hebben de halve vakantie in een tshirtje gelopen.
En inderdaad ook een aantal keer het Noorderlicht gezien!

Ook walvis saffaris kon je toen gewoon doen. Wij hebben er helaas toen geen gezien, maar wel dolfijnen.

Hier is nog een oud topic, mss heb je er wat aan: [BEU] IJsland 2016


Edit: [BEU] IJsland 2015!
Hierin staat ons reisverslag ergens
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op 06-02-20 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:30

Susanne schreef:
Hoe zit het eigenlijk qua taal? Kun je je goed redden met Engels in supermarkten/restaurants etc. of is een spoedcursus IJslands aan te raden :7 Misschien wel om menukaarten enzo te ontcijferen?



Iedereen spreekt daar Engels, zelfs oudere mannetjes en vrouwtjes waar je t totaal niet van zou verwachten. Ze zijn hartstikke ingericht op toeristen, dus dat is echt niet nodig!

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:16

Ik ben in 2018 naar IJsland geweest van 20 augustus tot 3 september.
De eerste dag hadden we pas om 18.00uur de auto en de laatste dag zatten we om 8 uur al ik het vliegtuig. De overige 13 dagen hebben we meer dan 4.000 km gereden met de auto. Enorm veel gedaan en gezien en op 11 verschillende plekken geslapen. Een uurtje gaan hobbelen op een ijslander en met walvis spottend op een minder bekende plek, heel veel walvissen en dolfijnen gezien. 2018 was de natste zomer ooit in IJsland , wij hebben 1 voormiddag regen gehad en 2x een paar uur mist. En op de allerlaatste nacht een heel klein beetje noorderlicht gezien.
Mensen hebben ons voor gek verklaard wat wij met ons 2tjes gedaan hebben. Het was mijn eerste keer in een vliegtuig en de eerste keer langer dan een week van huis. Maar het was echt een lang gekoesterde droom die uitkwam <3


Afbeelding


Afbeelding

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:38

Deze week tickets geboekt voor eind mei, 6 dagen (nou ja 4 dagen daar ivm late en vroege groep).
Ben in okt 2018 voor t eerst geweest en nu dus weer terug. Zin in!

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:20

Heeft iemand hier eigenlijk de Laugavegur trekking gedaan? Hoe was die? Ik twijfel behoorlijk of ik deze wil doen. Wil super graag, maar ben er ook wel een beetje bang voor. Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen :)

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 00:27

Ben vandaag teruggekomen (1 dag eerder dan gepland ivm code rood morgen). Ik had een 4x4 gehuurd en ben zelf naar de oostkust gereden om Diamant beach te zien. Het is even wennen om te rijden op ijzige wezen, maar vooral gezond verstand helpt hierbij. De site Road.is geeft actuele informatie over de condities van de wegen.

Een andere handige website is vedur.is voor de weerverwachting en voorspellingen van het noorderlicht. Ik heb nergens contant betaald, alles kon met de creditcard. Ik ben zowel de Blue lagoon als de Secret lagoon bezocht. De Secret lagoon vond ik ver uit het meest relaxt. Ze hebben ook een klein geisertje, heel grappig. Een andere aanrader is het snorkelen in de Silfra kloof. Echte heel helder (en koud) water. Maar in een drysuite heb je daar niet heel veel last van.

In Reykjavik heb je de attractie Fly-over Iceland. Briljant gemaakt, maar ik vond de prijs te hoog tegen de tijd welke je daar besteed. In Reykjavik is ook de bakker Braut e& Co een aanrader, heerlijke verse kaneelbroodjes. Het is vlak bij de kerk.

Dit was mijn eerste keer in IJsland, maar wat een fantastisch land! Ja het is duur, maar met een beetje slim plannen binnen de perken te houden.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 03:20

Jaaa ik volg ik wil begin mei tot eind juni gaan!

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 06:41

Travel_me schreef:
Heeft iemand hier eigenlijk de Laugavegur trekking gedaan? Hoe was die? Ik twijfel behoorlijk of ik deze wil doen. Wil super graag, maar ben er ook wel een beetje bang voor. Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen :)


Ik!

Waar ben je bang voor dan? Ik reageer straks wat uitgebreider!

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:28

Vooral om alleen te gaan, de kans op slecht weer terwijl ik geen ervaring heb met kamperen. Denk dat ik het ga uitstellen tot over een paar jaar

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:41

Alleen gaan terwijl je geen kampeerervaring hebt zou ik afraden. Of ga je met een groep mee?

Een meerdaagdse kampeer-trektocht is best wel een uitdaging, zeker in een land als IJsland waar klimaat en landschap niet bepaald vriendelijk zijn. Doe eerst wat ervaring op voor je uitrusting, de kilo's die meegaan, eten/drinken meenemen etc. in een omgeving die wat "makkelijker" is (desnoods ga je van camping naar camping in Nl, kan heel leuk zijn).
Overigens heb ik alleen een dagtocht gemaakt in de omgeving van Laugavegur, ik had al te paard het binnenland doorgestoken (Kjolur route) dus de tijd was een beetje op :') Wel absoluut prachtig!

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:02

Travel_me schreef:
Vooral om alleen te gaan, de kans op slecht weer terwijl ik geen ervaring heb met kamperen. Denk dat ik het ga uitstellen tot over een paar jaar


Alleen niet doen, ook niet met kampeerervaring. Het klimaat in IJsland is te onvoorspelbaar en gevaarlijk.

Als je gezelschap vind kan ik het alleen maar voor 100% aanraden. Voor mij was het ook een eerste rondtrekkende kampeertrekking, en dat was zeker geen probleem (mits goeie planning van maaltijden om mee te nemen). De trekking is pittig, maar gaat nergens echt lang omhoog en daardoor wel goed doenbaar zonder bergervaring.
Qua route, veruit de mooiste die ik al gedaan heb. De variatie in landschap is onvoorstelbaar. Je gaat op eenzelfde trekking van kloven en ravijnen, naar felgroene grasvelden met bloemetjes, naar gitzwarte woestijnen, naar ijsvlakten en ijsgrotten.
Wij hebben op uitzondering van 1 nacht overal in een tent geslapen. Die ene nacht was er echt teveel wind, dat had onze tent nooit gehouden, dus dan konden we in de hut slapen.

Ik kan alleen maar zeggen : make it happen, maar wees voorzichtig. Er zijn al verschillende mensen overleden op de route (zelfs op 100m van 1 van de hutten), omdat ze niet goed voorbereid waren en geen deftig materiaal bij hadden...

Als je de trekking aanvangt kan je trouwens al je gegevens (tot kleur rugzak en jas) op een website doorgegeven, inclusief route en vertrek en aankomst dagen (safetravel. Is) Bij elke hut, schrijf je ook je naam in een register, waardoor je route wel opgevolgd kan worden en ze bij problemen je route kennen. Klinkt allemaal best dramatisch, maar beter safe then sorry...

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:51

hmmm ja ik denk dat ik het inderdaad toch niet ga doen. Heb wel ervaringen met een trekking (in Nepal), maar niet echt met kamperen. Denk toch dat ik een makkelijkere trekking ga doen.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:03

Ik ben 2.5 jaar geleden begin september geweest. Wij hadden een 4x4 en onze route ging dwars door het binnenland. Die wegen zouden geloof ik de week erna sluiten. Weet nog dat we echt dagen, phieuw, net goed gepland :')

Wij waren een week weg en denk ik 1 dag echt de hele dag regen gehad, verder viel het heel erg mee. Weinig zon maar wel droog. Ook 1 avond verrast met het Noorderlicht toen we net op zo'n unieke plek waren, heel gaaf!

Echt een prachtig land dat een diepe indruk heeft gemaakt, ik wil graag nog een keer terug in een ander jaargetijde. Volgens mij zie je dan een compleet ander land :D

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:55

black_kelpie schreef:
In IJsland zeggen ze, "if you don't like the weather, just wait five minutes". Het is in elk jaargetijde ontzettend veranderlijk.
[ [url=m/j5CuX4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij zijn ook in IJsland geweest en dit is helemaal waar en is ons ook gezegd.

Wij hebben zeker wel walvissen gezien en zelfs orka”s en dolfijnen :j

En om te eten moet je echt een keer naar de HAMBORGARAFABRIKKAN – REYKJAVIK, IJSLAND zo aan te raden en echt heerlijk :P

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:45

Zamero schreef:
En om te eten moet je echt een keer naar de HAMBORGARAFABRIKKAN – REYKJAVIK, IJSLAND zo aan te raden en echt heerlijk :P


Hier hebben wij ook gegeten toen we weer terug in Reykjavik waren. :D inderdaad een aanrader.
Afbeelding


Afbeelding

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: IJsland 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:39

Mijn reis is geboekt. Ook even de omgeving goed opgezocht waar we allemaal heen gaan en kan nu echt niet meer wachten! :D