[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 08:22

Deze platen lagen er ook al op, alleen dan 40 jaar oud en niet meer in de beste staat. Die gaan later op het houthok :)

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:15

Mooie recycling!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 10:32

Zeker! Dat proberen we ook zoveel mogelijk te doen. Helaas is heel veel wat uit de aanbouw en straks het huis komt, echt gewoon te verrot om te hergebruiken. Maar we hebben bijvoorbeeld ook nog een stapel balken liggen van de vloer en van de dakconstructie, die gaan ook deels voor het houthok gebruikt worden.
De platen die nu op het houthok liggen gaan naar de verhuurder van het weiland, die gaat er dan hokjes voor haar nieuwe varkens van maken.

Van kozijnen wil ik zoveel mogelijk gebruiken om iets van een muurkas en koude bak van te maken.

Net de factuur betaald voor de dakramen die ik morgen ga halen. 2x velux afmeting 114x118. Waarvan 1 met elektrisch rolluik tegen de zomerzon. Aiiii dat waren weer 2 ribben :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:45

En het hout wat niet voor de bouw gebruikt kan worden kan altijd nog de kachel in.... :))

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:51

Ha, Lizy, dat had ik ook een keer tegen Juud gezegd, maar toen ontplofte haar kachel zowat. Wij stoken wel al het onherbruikbare op ...

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:55

Hun huis is nieuwer dus wellicht is het hout ergens mee behandeld geweest of later ergens mee behandeld.
Bij ons is het onbruikbare hout eigenlijk allemaal 300 jaar oud eiken of kastanje en vooral heel langzaam brandend en HARD :=

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 11:03

Veel van ons hout stoken we gewoon op hoor! Alleen het hout waar het mis mee ging was van het dak, dat was blijkbaar wel ooit behandeld geweest. Het hout van het dak hebben we afgevoerd, dat was ook zo verrot dat de buren het ook niet wilden hebben om op te stoken ;)

De planken van de vloer zijn getransformeerd tot aanmaakhoutjes, mooi droog spul!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:21

Mooi dak zo al

Herkenbaar dat hergebruik. :+ Al ben ik kritisch met wat ik opstook. Bij twijfel gaat het naar de vuilstort of ga ik er plantenbakken van maken of zo. Ik heb na het (laten) demonteren van twee etages in de schuur een slordige 3 m3 aan een soort heel platte plankjes (max 1 cm dik de meesten dunner en met de hand te breken) op te stoken. Wel hier en daar met stof en meuk van 170/180 jaar opstapelen. Die zijn mogelijk ooit gebruikt als onderlaag onder een dak? Of als isolatie laag ergens voor. Die lagen dus op een van de etages uitgespreid. De grotere planken zijn na verwijdering door hun meegenomen door een bedrijf die daar weer restauratiestukken van oude parketvloeren voor maakt.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 11:59

JudithO schreef:
We gaan weer een klein projectje starten!
Wie kan raden wat het is?
[ [url=m/tlG8bL.jpg]Afbeelding[/url] ]



Update!

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:24

Nice!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 14:20

Het heeft nog een klein beetje fine-tuning nodig (we hadden bijvoorbeeld 25 cm smalle pijp tekort, daarom zit de tuinslang in de 2e rij en niet bovenaan).
Maar dat komt dus na het volgende bezoek aan de bouwmarkt.

Het eenzame plantje heeft het goed naar zijn zin! Hopelijk staat hij snel vol met veel groen. Het raam staat op het zuiden, dus als de zon schijnt heeft het spul letterlijk de hele dag zon.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:25

die vierkante dingetjes van een paar foto's geleden, dat ik gokte dat het plantjes waren, zitten die hierin?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 08:06

Dat klopt. Dat zijn kubusjes van rockwool.
Dit systeem heet hydroponics. Een systeem waarbij je de planten zonder grond kweekt.

Van die gezaaide plantjes zijn er helaas maar 3 over. De rest was slecht zaad en kwam niet op. Dat is inmiddels opgelost.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 16:01

Je zit rustig te werken achter de computer.
En ineens...
POEF!
Alles uit.

Je gaat bij de buurman kijken of zij ook een storing hebben in de elektriciteit. Daar geen problemen. De buurman loopt mee naar zijn schuur waar onze aansluiting in zit, om te kijken of daar alles goed is. De schijf draait niet meer. Hij haalt zijn meetapparatuur op en begint alles door te lichten. Er staat nog wel stroom op, dus dat is goed. Dan checken we waar de stroom de schuur uit gaat. Ook daar is alles in orde. Samen met de buurman loop ik terug naar huis. Wilco is daar nog en heeft nog steeds geen stroom. We beginnen alles uit te kammen, tussen het huis en de schuur. Dat is 150 meter. Vanaf de schuur meten we om de 10-20 meter of er nog spanning op de draden staat. Bijna thuis knippert de voltmeter niet meer. We graven het iets vrij en zien gelijk het probleem.
PATS! Dat is de genadeklap.
Ik doe een 150m sprint om de stroom volledig af te sluiten bij de meter.

De buurman en Wilco bekijken het resultaat:

Afbeelding
(ducttape hebben we voor het maken van de foto erop gedaan). De rechtse kabel is doorgebrand. Dat was de genadeklap die we hoorden.
Afbeelding

Wat een houtje-touwtje constructie!! Echt ongelooflijk.
De buurman had gelukkig nog kabels liggen en koppelstukken, dus we hebben het in een dikke 2 uur kunnen fixen.
Afbeelding

Hulde aan de buurman! Die krijgt van ons binnenkort weer wat lekkers als bedankje.
Buren zijn goud, dat blijkt maar weer. En wij hadden een leger engeltjes op onze schouders dat het zo eenvoudig te fixen was.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:40

Soooo, zal je huis daardoor affikken! Ja in al onze huizen hebben we alles na de meter helemaal vervangen, als een van de eerste dingen, op het bed neerzetten en de wc's vervangen na ;-)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:11

:oo oef dat is aardig schrikken.is het nu wel goed genoeg of moet er een echte waterdichte oplossing komen nog. Hoe hebben ze het ooit kunen bedenken %)

Ook daarom wordt op dit moment mijn stroom vanaf binnenkomst volledig vervangen inclusief nieuwe zekeringenkast. Kost wat maar dan is het daarna tenminste brandveilig in gebruik.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 22:29

Wij gaan ook alles nog vervangen. Een maand nadat we de sleutel kregen hadden we hier ook een elektricien gehad, maar die liet na het eerste bezoek niks meer van zich horen.
We hebben toen niet snel genoeg een andere kunnen vinden. Dus besloten dat we eerst de aanbouw gaan aansluiten op de linky die er al staat, zodat het huis met de bejaarde gammele aansluiting afgesloten kan worden. Dat gaat binnen nu en een paar maanden gebeuren, als in de aanbouw weer kabels liggen. Daar is nu helemaal niks aan elektra.

Voor nu werkt het weer, dat is het belangrijkste. Het zit weer goed aan elkaar en goed opgeborgen. Dit houdt wel voor de tijd die we nog nodig hebben.

Het grootste probleem was dat de gestripte stukken kabel tegen elkaar aan kwamen. Wilco vertelde me net dat de gesmolten kabel al los lag. De klap die we hoorden was toen hij en de buurman eraan zaten bij het ontdekken van de locatie. Dat het nooit eerder mis is gegaan is niets anders dan een wonder. Welke gek haalt het in zijn hoofd om gestripte kabels zo te laten liggen. Alles zit nu goed in de tape en in fatsoenlijke koppelstukken.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:18

Ja ook superlink toen zij eraan zaten. Zal je verkeerd je schep erin zetten ...

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 10:33

Precies dat. Niet tof. Hoe mensen het verzonnen krijgen... De buurman zei al dat we vast alle verrassingen van dit huis nog niet gezien hebben. Zeker niet, want bijvoorbeeld de septic is ook nog niet gevonden... Al denken we inmiddels meer en meer dat er geen tank is maar dat de boel echt gewoon zo de berg afgestort wordt. Anders hadden we inmiddels wel iets van een deksel moeten vinden en die is er echt nergens. We weten waar hij ongeveer moet zitten en waar de afvoeren ongeveer lopen. Daar is op 1 ventilatiegat na (wat overigens ook gewoon een pvc pijp is zonder dakje of dop oid, er zit een gebroken plastic ijsbakje overheen met een plak ardoise om hem op zijn plek te houden) niks te vinden.
Dus we doen nu alle wc-papier in de prullenbak zodat alleen de 'natuurlijke materialen' naar buiten verdwijnen met het spoelwater.
Het heeft nu nog geen zin om die aan te pakken, pas als we het sanitair op orde hebben gaan we daarmee aan de gang. En dat is denk ik dit jaar en anders uiterlijk volgend jaar.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:21

Het kan ook zijn dat er geen septic is, omdat er geen ruimte genoeg is voor de uitlopen. De uitlopen moeten op je eigen terrein liggen en die zijn best lang. Weet de regels even niet maar 20 jaar geleden bij onze eerste septic was dat wel een meter of twintig per uitlaat en dat waren er 3. En die moeten onderling weer uitwaaieren. Mogelijk hadden de vorige bewoners niet zoveel ruimte en is er daarom geen septic. Maar als ze in je koopcontract gezegd hebben dat je wel een septic hebt, alleen niet op norm, dan mogen ze daar niet over gelogen hebben. Zo wel, dan zou je contact kunnen opnemen met die notaris, want dat zijn dan kosten waar je niet op had gerekend. Persoonlijk zou ik het lekker gewoon zo laten. Of zet er zelf nog een klein bacterietankje tussen. Of doe eens wel papier door de toilet en kijk of er rechtstreeks papier uit komt bij die uitlaat. Zo niet, dan zit er ws toch een tank tussen?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 11:56

Die ruimte hadden ze wel hoor, het land voor ons huis is nog steeds in hun bezit. Daar komt de huidige pijp ook op uit. Voor ons wordt dat een lastig verhaal, maar van diverse mensen, oa Tinka begreep ik dat er inmiddels goede systemen bestaan die niet zoveel oppervlak vereisen. Daarover gaan we ons tzt uiteraard nog goed informeren.

Ik heb vorige week inderdaad nog gekeken hoe snel je wc papier bij de uitlaat ziet. Het antwoord is heel snel :D

We wisten hoe het was hoor, het is geen verrassing. Het is alleen dat de heer des huizes de enige was die wist hoe en wat, en die was overleden. Mevrouw dacht dat er een goed systeem in zat maar dat is dus niet zo. Was al duidelijk uit het onderzoek van de Spanc gekomen, wat zij op papier hadden gezet is precies zoals wij het gevonden hebben.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:59

Ok ja van Tinka weet ik idd wat voor systeem zij hebben. Mooi en handig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:00

Ik krijg over twee weken een heel compact systeem met opvoerpomp ivm gebrek aan vloeiveld geen absorberende bodem en geen verval. Twee betonnen bakken die samen 4/5 m omvang zijn. Met een extra dubbel filtersysteem waarna er alleen schoon water uitkomt. Dat gaat dan hier het afgekeurde riool in maar kan op elk stuk grond afwateren. En is er geen groot zuiverend vloeiveld nodig

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:24

Klopt wij hebben een systeem zonder uitloopveld en is ook helemaal niet zo groot. Je hebt systemen met lava en met cocos, wij hebben cocos. Ik ben wel blij dat dat bij ons op orde is, we kunnen ook gewoon wc papier door de wc spoelen. Eerst was er alleen een pijp naar buiten en ging alles gewoon de berg af. Ook best wel vies eigenlijk.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 18:04

Het sneeuwt weer! Eindelijk!!! Waaaat een feestje haha. Kijk en geniet!


Afbeelding

Afbeelding
Punette was vandaag het 'slachtoffer'. 24, PPID, geen conditie, maaaaaar dat mag de pret niet drukken! VOoooool gas, niet te geloven :')


Afbeelding
Miracle en Jolly hadden aandacht tekort...


Afbeelding
Maar ik kreeg nog wel een kusje van Miracle :')


Afbeelding
Punetje, grijze dame maar mennn die power. Fijn dier met echt een topkarakter <3

Ik heb dus gefilmd, zoals te zien op mijn teletubbieportretfoto.
Dat zal ik binnenkort wel even uploaden, als ik nog wat meer rondjes heb gedaan. Morgen is Jolly aan de beurt!