[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 07:35

Met de huidige prijzen van hout is dat nog niet eens zo'n gek idee.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:23

Ik heb een topic gemaakt over onze emigratie.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 10:40

Aha, gevonden ! :D

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:57

Ik heb je topic in alle vrije minuutjes doorgelezen.
Ik baalde dus ook wel een beetje toen ik ineens las dat het canada verhaal voorlopig stopte.
Snap de keuze goed, hopelijk vinden jullie in Frankrijk wat jullie zoeken en wellicht ooit nog in Canada!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 13:00

Ja sorry, geef de Canadese overheid maar de schuld ;)
Dan hadden we daar namelijk waarschijnlijk nog gewoon gezeten.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 17:54

Nog even wat plaatjes van waar we nu zitten.
Allen gemaakt bij de Source de Lison.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:33

Er zijn slechtere plekken om te vertoeven 8-)
Helder water ook zo te zien.

Die 2e foto deed mij meteen aan een gigantische stroom roomijs denken :9 :D

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:15

Ook een heerlijk plekje zo te zien! Uit interesse, doen jullie nu ook iets van werk erbij?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 20:45

Zeker geen vervelende plek! De source is echt heel dichtbij, op loopafstand. Nadeel is wel dat dat dus een enorme stroom toeristen met zich meebrengt. Maar goed vandaag was het bewolkt, doordeweeks en dus goed te doen zonder over de koppen te hoeven lopen.

Momenteel werken we nog niet. We gaan zeer binnenkort wel op zoek, maar we moeten eerst de pc nog ophalen uit Nederland. Het is de bedoeling dat in elk geval Wilco online vanuit huis gaat werken, voor mezelf houden we nog even meerdere opties open.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 10:48

We zijn weer terug van een trip naar Nederland. We moesten nog een heel lijstje zaken daar afwerken, waaronder een grote beurt voor onze auto. Dat is allemaal weer geregeld en sinds donderdag zijn we weer in FR. En het voelt als thuiskomen! Nog niet dit huis waar we nu zitten, maar het land wel. Nederland was echt wel weer de dagen aftellen, die drukte en alles daar kunnen we echt niet meer aan wennen.
Goed teken dus ;)

Ik heb van afgelopen voorjaar in Canada nog een kort filmpje gemaakt.
Het gaat over de otters die we toen spontaan ineens te zien kregen tijdens een wandeling langs de Trans Canada Trail.
Voor de geïnteresseerden is die hier te bekijken:
https://youtu.be/1GfZxNcji8A

De beloofde beeldmaterialen van de chipmunks zal ik ook nog eens uit gaan werken, die link zal ik hier ook wel delen zodra ik die online heb.

Oh en wat betreft Canada, over exact 12 dagen wachten we al een jaar op de beslissing. Nog steeds geen update gehad helaas.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:46

Ooh die otters ! <3
Ik krijg altijd zin om er neuze neuze mee te doen, maar zal vast niet geapprecieerd worden :')
Benieuwd voor de chipmunks !

Leuk dat FR nu voelt als thuis ! :D
Waarom een auto onderhoud in NL ? Zomaar een vraagje hoor, ik zie in FR toch ook garages... :P

Canadese papiermolen werkt ook niet aan grande vitesse lijkt me :x

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 17:47

Nee dat lijkt me niet verstandig om te proberen :=
Deze waren al niet erg blij met onze aanwezigheid, maar ja wij waren er eerst ;)

Auto-onderhoud gebeurde in NL omdat hij in NL ingeschreven staat. Dan is het qua papierwinkel etc handiger om daar te doen. Als we wat vastere plannen hebben kopen we hier een fatsoenlijke auto, want we rijden nu rond in jawel, een Fiat Panda :D
Waar we nu overigens wel een bagagewagentje voor hebben aangeschaft om toch nog wat extra bagage mee te kunnen slepen (oa winterbanden op velg zodat we die straks zelf kunnen wisselen).

Canadese papiermolen is inderdaad een drama. Ik weet ook van mensen die al richting de 2 jaar aan het wachten zijn, dat is nog pre-covid dus! Ik heb er zelf eerlijk gezegd absoluut geen vertrouwen meer in. Deze maand verloopt Wilco's Engelse testscore, 1 van de redenen waarom we de aanvraag niet opnieuw gaan doen. Ook de medische keuring verloopt deze maand, en ook dat is een reden. Ik heb daar gewoon geen zin meer in en het kost echt bergen met geld.
Hier in FR is het echt een kwestie van een paar minimale dingetjes en hoppa... Je bent geëmigreerd. Dat stelt na Canada echt helemaal niks meer voor.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:00

Een Fiat Panda met bagagewagentje... ik krijg hier een beeld bij 8-) :D
Voor toekomstig onderhoud is Italie natuurlijk niet zo heel ver. Bij Chamonix de grens over :')

Ik voel een wij-blijven-lekker-in-Frankrijk verhaal aankomen. Die canadese rompslomp is het ook niet helemaal lijkt me. Heb je een baard tot op de grond eer er enig schot in de zaak komt :+

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:03

Mogen wij een foto van de panda met bagagewagentje ? :')

Jeetje nee, ik snap dat je de aanvraagprocedure niet nog eens wilt doorlopen.

Ik hou van Frankrijk. <3 Als ik vrijgezel was, wist ik het wel.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:42

Gewoon meenemen joh.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:56

Gewoon nieuwsgierig... hebben jullie een federale aanvraag gedaan in Canada of provinciaal?
Provinciaal krijg je geloof ik eerder voor elkaar maar dan moet je daar x-jaar wonen voordat je je overal mag vestigen.
Maar dat is niet meer van belang nu, denk ik. Frankrijk is ook mooi <3

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 20:14

Wij hebben een federale aanvraag gedaan, provinciaal was helemaal kansloos. Als we daarvoor in aanmerking zouden komen zouden we op andere punten alweer te veel punten verliezen (en nog heel lang in NL moeten zijn gebleven).

Tja, we zien het wel. Als ze ooit nog een besluit nemen en het wordt toch nog 'ja', dan zeg ik nooit nooit. Maar voor nu zitten we hier in FR eigenlijk wel prima.

Ik heb geen beeld van de Panda met wagentje, haha. Zelfs voor de familie hebben we die niet gemaakt :D
De panda is echt puur tijdelijk. We hadden een auto nodig en de markt voor tweedehands auto's is in NL nu echt belachelijk slecht. Dus tja dan maar een Panda. Doordat die wat hoger is dan gemiddeld kun je er nog best wel wat in kwijt. En hij is goedkoop in wegenbelasting, niet geheel onbelangrijk.
Na de Santa Fe en daarvoor een Mazda 6 best wel wennen, haha. Maar hij rijdt eigenlijk verbazingwekkend goed. We hebben al menig fransoos ingehaald op de bochtige weggetjes hier.

Wat betreft de kosten van de aanvraag in Canada, ik zal nog eens een overzichtslijstje maken. Dan schrik je je echt kapot. Maar wel erg informatief voor mensen die er ook over nadenken. Daar is dit topic ook voor he, voor het eerlijke verhaal.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:04

Wat een drama dat ze je daar zo lang op kunnen laten wachten. Maar Frankrijk lijkt dan idd wel mee te vallen qua papierwerk en regel dingetjes.
Ik vind het nog steeds leuk om jullie verhaal en avontuur te volgen. Ik ben benieuwd waar jullie straks uiteindelijk terecht komen. En blijf vrolijk mee lezen. :)

Ps die foto.. Die houden we te goed hoor!! :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 08:50

Haha oke, ik zal het onthouden voor als we de combinatie ooit nog eens de weg op doen ;)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 12:35

Zoals beloofd nog even wat kosten van het hele Canada-proces op een rij. Dit zijn globale kosten, gewoon om een beeld te geven wat je er allemaal voor moet doen.
Voor de mensen die een bepaalde stroming gaan volgen, daar kan het anders voor uitpakken.
Wij hebben de reguliere Express Entry gedaan, verder geen provincial nominee of canadian experience class.

Wilco was zijn diploma's kwijt, die moesten opgevraagd worden. €50
Vervolgens moesten deze vertaald worden door een beëdigde vertaler. €60
Mijn diploma's waren al in het Engels, dus voor mij hoefde dat niet.
We boekten een Engels test. €460 voor ons beiden.
De vertaalde diploma's moesten naar Canada verzonden worden voor een verificatie. €345 voor ons beiden.
Wilco's vervangende diploma bleek niet goed. Intussen hadden wij zijn originelen al gevonden. Deze moesten opnieuw vertaald worden. €100
Ik ging de Engels test overdoen om de maximale score te krijgen. €240
In Canada deed ik de laatste keer de IELTS, wederom voor de maximale score. €210
We vroegen voor ons beiden een VOG aan. €115
Ons huwelijksboekje moest vertaald worden. €50
De aanvraag zelf. €1750


Voor mijn WHP vroeg ik een VOG aan. €40
Mijn WHP zelf kostte me €255
Voor mijn WHP had ik een reis&zorgverzekering nodig voor het volle jaar €625

Voor mijn WHP was ik inclusief zorgverzekering dus zo'n €900 kwijt.

Voor de aanvraag van een PR waren wij zo'n €3500 kwijt.

Deze bedragen gaan per persoon dus echt enorm verschillen, dit is puur om een idee te geven waar je aan moet denken.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 14:09

Gisteravond nog een bezoekje gehad van onze wilde buren:


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:16

Oh dear...wilde varkens }> Die ploegen op een nacht tijd je hele terrein om als ze d'r zin in hebben :')

De kleintjes met hun pyjamaatjes zijn dan wel weer too cute <3

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 14:20

Ja het weiland waar je ze hier doorheen ziet crossen is elke dag een stukje verder omgeploegd :D
Je hoort ze regelmatig, en soms zie je ook een schaduw lopen, maar zo duidelijk in beeld als gisteravond is nog niet eerder gebeurd.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:22

Ik heb een tijdje in de provincie Luxemburg gewoond en daar was op een morgen ongeveer 1ha aan grasland ' bewerkt '... :wow: :x
Op bepaalde weggetjes door de bossen moest je bij valavond gewoon stoppen omdat de familie varken besliste om over te wandelen. Mamie, papsie en 15 pyjamaatjes :+

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 14:29

Ach, met schoonouders op de Veluwe ben ik die monsters wel gewend. Vorige week tijdens een wandeling daar op de hei nog bijna bonje gehad met een madame sanglier, die ging toch wel bijna in de aanval.
Je leert er wel mee leven. Als grondeigenaar niet zo grappig (het weiland hier is ook zo'n superstrak veld) maar je leert er wel mee leven.