[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9171
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:43

Ik heb mijn helm en zaagbroek bij van Cranenbroek gekocht. En simpele zaag laarzen, stuk goedkoper als schoenen, wel duurder. Maar voor de paar keer dat ik wat zag voldoet dit prima. Standaard gele werkhandschoenen met grip ook bij Cranenbroek.

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:20

Karuna als je nog in NL/BE zit dan zou ik het daarvandaan meenemen. Wij hebben alles hier in fr gekocht, broek, helm met vizier, echt onmisbaar ook dat laatste, en handschoenen. Als je een goede discipline hebt om alleen met de handschoenen te zagen en er niet mee te sjouwen, doe je erg lang met ze. Mijn vriend heeft daar wat minder discipline in en er gaat dus ieder jaar wel een paar doorheen. Het is vooral dat de bovenkant van je hand extra beschermd is. Vind ik fijn. Mijn vriend vindt het onzin. Het is vooral veilig als de ketting breekt. De beschermer vooraan op de zaag vindt hij voldoende bescherming geven als dat gebeurt, en hij loopt er wel eens af, die ketting, maar breken is in die 22 jaar nog niet gebeurd. Broek draagt hij alleen als hij bij de grond staat te zagen, dus omgehaalde bomen tot kleiner verzagen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37325
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:15

Ik zit nog in nederland en ga daar ook regelmatig weer heen. Dan wordt het dus hier kopen. Ik ben geen handschoenwerker die gaan uit zo snel het kan.

Ik ga dan komende weken even rondneuzen bij wat agrarische winkels voor eea aan bescherming. Het bedrijf waar de zaag vandaan komt verkoopt alleen de apparatuur.

En sorry TS voor het vragen hier ernaar Y;(

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 15:13

Geen probleem hoor! Sommige zijstraatjes zijn erg interessant om te lezen. Behalve deze dan, want Wilco had ook tot 2 jaar geleden het plan om boomverzorger te worden. Daar is hij vanaf gestapt, maar de kennis en het materiaal zijn wel in huis :D

Wij waren gisteren weer lekker bezig. Afgelopen week hebben we dus de wasmachine verplaatst naar binnenshuis ipv stookhok, dus het stookhok hebben we nu ook afgesloten van de electra. Daarmee konden we dus de waterleidingen ook verwijderen, de afvoeren en uiteindelijk de houtcv.
Vanochtend hebben we het watervat verwijderd. Wat een ervaring was dat! Echt bizar, want we kwamen erachter dat hij dus links op een vloerbalk stond, maar rechts.... hadden ze een balkje tegen een vloerbalk aangeschroeft en daar stond de rechterkant van het vat bovenop. En dat balkje... dat hing gewoon al half los :oo
Dus zo'n loeizwaar 150L vat was ook al en train de tomber. Gelukkig hebben we dat nog op tijd op kunnen vangen! Naast de 150L water was het vat zelf ook echt nog loeizwaar, die hebben we aan een zelfgeknutselde lier (waar dus dat boomklimspul ook weer van pas komt) door de verdiepingsvloer naar beneden laten zakken.
En net met het opruimen ging Wilco alweer bijna door de vloer :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37325
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:27

Jakkes, was bekend dat die vloer niet zo heel best was? Of is het steeds een geval een verkeerde stap nemen?

Maar 150 kilo plus zo op scherp %) levensgevaarlijk brrrrr. Gelukkig op tijd achter gekomen dan. Je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.

Handig dan dat de kennis aanwezig is al. Dat scheelt.

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:30

De wasmachine stond eerst direct onder dat vat. Eng idee...
Ik zal ook nog wel eens laten zien waarom wij die houtcv er zsm uit willen hebben. Dit vat was daar natuurlijk ook onderdeel van, ik heb ook even een shotje gemaakt waar die precies op stond.

Niet bekend, wel verwacht. Steeds in de buurt van de houtcv/schoorsteen. Waar de oude douche ook stond. Daar hadden we dus rot door vocht en door mieren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37325
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:36

Hopelijk krijgen jullie dat rap goed opgelost. Maar de vorige eigenaren hebben daar dus vrolijk mee geleefd zonder rekening te houden met hun eigen veiligheid? :oo

Ik kan me wel voorstellen hoe dat eruit ziet. Als ik zie hoe mijn bovenverdieping dadelijk er uitziet en stukjes van de grange verdiepingsvloer. Daar zie je nog restanten van jaren leegstand en een dak zo lek als een mandje. Goddank is dat op een stukje na al hersteld. Dat laatste stukje staat dadelijk zo snel als kan op het programma. Alles inmiddels keihard en niet rot meer . De rotte stukken zijn al vervangen maar oef dat moeteen gatenkaas zijn geweest

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:43

Jup! Al was de aanbouw al jaren niet meer door hen in gebruik. In de jaren 80 is het aangebouwd als garage, toen bijna direct omgebouwd naar gîte en al vrij snel is hij in gebruik genomen als 'huis' door 1 van de dochters. Nadat die uit huis ging heeft het leeggestaan, al was het stookhok met houtcv natuurlijk al die tijd nog wel gewoon in gebruik.

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:22

Grinnik, een garage gelijk om naar gîte, je woont in een tolerante gemeente! Daar ga je profijt van krijgen.

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 19:13

Ja de notaris zei bij de overdracht al dat we met die septic die niet op norm is, een jaar de tijd hebben om het goed te krijgen (de standaard) maar zei er gelijk achteraan dat ze er hier niet zo streng op zijn :')
En we zijn een jong stel in een zwaar verouderde vallei, dus ze willen ons echt niet kwijt. Daarbij verwacht ik wel dat we niet al te veel moeilijkheden gaan krijgen, ook omdat we toch al niet in een traditioneel huis wonen.

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:29

JudithO schreef:
Ja de notaris zei bij de overdracht al dat we met die septic die niet op norm is, een jaar de tijd hebben om het goed te krijgen (de standaard) maar zei er gelijk achteraan dat ze er hier niet zo streng op zijn :')
En we zijn een jong stel in een zwaar verouderde vallei, dus ze willen ons echt niet kwijt. Daarbij verwacht ik wel dat we niet al te veel moeilijkheden gaan krijgen, ook omdat we toch al niet in een traditioneel huis wonen.


Er werd ons gedreigd dat als we de septic niet zouden vervangen (in het oude huis) dat we dan een amande zouden krijgen. Ik heb nog nooit zo hard gelachen. We hebben er vijf jaar gewoond. nooit het ding laten vervangen. Functioneerde prima was alleen niet op europese norm.
van 75 euro per jaar

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:36

Die boetes zijn idd peanuts vergeleken met de prijs van het vervangen van een septic.
Àls ze al komen controleren.

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:45

Thioro schreef:
Die boetes zijn idd peanuts vergeleken met de prijs van het vervangen van een septic.
Àls ze al komen controleren.


Ze zijn idd nooit komen controleren. Zelfs toen we het huis verkochten en bleek dat we 5 jaar lang niets gedaan hadden, keek men alleen maar sip, maar verder niet.

Tinka

Berichten: 3807
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:51

Wij kregen wel meteen controle hoor, zelfs voordat we het een jaar in bezit hadden. We hebben na een jaar een septic tank aangelegd. Veel nuttige info gekregen van de meneer van de spanc. We konden geen traditionele septic tank, wat niets is hier recht. Hebben nu een systeem met cocos.
Maar wij hadden dan ook helemaal niets, een rioolpijp die zo alles de berg af liet gaan. Niet zo hygiënisch en stinkt, slecht voor het milieu.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37325
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:25

Ah het septic tank verhaal. De huidige eigenaren hebben al controle gehad binnen een jaar na verkoop en een boete van 110 euro.

Ik moet er dadelijk meteen aan geloven. Hoewel aangesloten op het gemeentelijke "riool" moet iedereen aan de septic tank. Omdat het riool feitelijk niet meer is dan de regenwaterafvoer die ongefilterd ergens op uitkomt. Jakkes.

Maar een geluk mogelijk, de gemeente heeft de huidige eigenaren een mail gestuurd die weer naar mij is doorgegaan. Een collectief aangelegde septic tanks bij iedereen met stevige korting en mogelijk subsidie voor de aanleg ervan. 2 december zou de survey zijn van de percelen over het wat kan waar hoe en hoe duur. En of het heel gedoe mogelijk voldoende is om een stevige filter voor het rioolpunt aan te laten leggen

Dan zou het in ieder geval goedkoper zijn.

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 20:28

Ah ja Tinka, dat is weer het andere uiterste. Hier zit wel echt een septic, Joost mag weten waar, maar hij zit er wel. En werkt goed.
In de toekomst gaan we sowieso wat duurzame dingen doen waardoor op termijn toch de septic aangepakt moet worden, dus tot die tijd gaan we echt niks aan de huidige septic doen.
En een boete van 75 per jaar, ik lach me dood. Laat ze maar komen.

Karuna, binnen een jaar controle met boete mag volgens mij niet. Iedereen krijgt gewoon een jaar de tijd om de boel op orde te krijgen. Lijkt mij dat dat dan niet mag voor die 365 dagen verstreken zijn.
Maar goed dan nog, een boete van 110 is echt peanuts. Ik hoor van vrijwel iedereen bedragen rond 10.000 voor een nieuwe septic, dus kom maar op met die boetes.

lizy29

Berichten: 6248
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:05

Wij hebben wel een offerte uit laten brengen maar gezien we nog niet uit zijn over de nieuwe indeling van het huis laten we het voorlopig mooi zo als het is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37325
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:39

De boete was 1 jaar en 2 dagen begreep ik na de aankoop. Oftewel een heel actieve controle. Grootste gedeelte van het dorp schijnt toen een boete gehad te hebben.

Ik zou het ook graag negeren voor een aantal jaren maar de gemeente is kennelijk heel actief aan het promoten de boel aan te pakken bij iedereen. Als ik dan door collectief met meer mensen met flinke korting kan laten aanleggen en mogelijk er ook nog eens subsidie voor kan krijgen pak ik dat graag aan. Dan nog tijden wachten en dan de volle mep tegen vermoedelijk dan nog hogere aanlegkosten eraan te moeten geloven.

Hier wordt alles van het hele dorp op de gemeente"riool" gedumpt waardoor het dus eigenlijk ongefilterd ergens op iemands terrein terecht komt. Maar vermoedelijk in het riviertje dat een stukje verderop stroomt. Niet echt een fris idee. %)

Wat ik zo begrijp willen ze voor elkaar krijgen dat het dus voor het het riool ingaat gefilterd wordt. Waardoor je geen vol septic systeem nodig hebt met afwater gebied maar een dikke filter en bezinkput waarna het gefilterde restproduct alsnog het riool ingaat.

De test die ze willen gaan doen in december is de soort grond bepalen, hoe deze absorbeert en afwatert, waar de rioolaansluiting precies zit en hoeveer ruimte daaromheen is voor een eventuele bezinkput.

Gelukkig heb ik voldoende over om een nieuw op norm systeem te laten aanleggen al had ik dat liever later gedaan.

Tinka

Berichten: 3807
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:41

Wij waren iets van 7000 euro kwijt denk ik. We hebben iemand ingehuurd met een mini graver en het samen aangelegd. Dat scheelde wel in kosten en was niet zo moeilijk.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:56

Zo'n septische putten zijn hier in BE ook in bijna elke gemeente verplicht.
Het verdunt afvalwater waardoor enkel zwart water naar het riool gaat, wat beter is voor de afvalwaterzuivering.
Het ' bezinksel' wordt afgebroken door anaërobe bacterieën in de put.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:00

Nu kom ik net dit tegen en moest direct aan jullie denken :D 8-)

Citaat:
Een gezin uit Edinburgh, in Schotland, kreeg afgelopen week post uit het verleden. Bij werken in hun huis vond een loodgieter een whiskyfles met een briefje in onder de vloer. Het blijkt om een boodschap uit 1887 te gaan, van de twee mannen die de oorspronkelijke vloer hadden aangelegd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37325
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:02

Oh dat zijn leuke dingen :))

Ik kan ook niet wachten wat ik ga tegenkomen. In de cave staan echt oude ingeweckte potten en geen idee wat nog meer. En de garage staat overvol met van alles inclusief een fiets uit 1940 of misschien wel eerder. En oude paardentuigen voor werken met paard op het land <3 Daar zal vast achter stapels zooi nog meer vandaan komen

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:29

Ik vond hier 2 oude munten in een stalmuur... en ik weet al jaren niet meer waar ik ze gelegd heb :x :')

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:24

Pandora2 schreef:
Ik vond hier 2 oude munten in een stalmuur... en ik weet al jaren niet meer waar ik ze gelegd heb :x :')

Heel verstandig opgeborgen :j heb ik ook talent voor -O-

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:09

Ja 't is echt ongelooflijk. Georganiseerde chaos :') .
Normaal vind ik perfect alles terug. Behalve die munten... :roll: