[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 16:04

Ja ik ga eens rondkijken inderdaad. Een iets beter georganiseerde manege zal wel al iets gaan schelen denk ik.
Thnx voor de tips Jes!

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:06

Zelf rij ik ook op een Franse manege en het is gewoon anders. Zelf nooit galop-brevetten gedaan, maar diverse dames in mijn groep hebben wel hun galop 4, maar lichtrijden op het juiste been, dat kennen ze hier niet, niemand kijkt daar naar. We stappen, draven en galopperen ons ‘warm’, allemaal door elkaar, vond het ook erg bijzonder…. De ene les zit vol met dressuur oefeningen en daarna nog springen en dan in een andere les rijden we wat slangenvoltes en is de les dan gedaan…. Zit totaal geen structuur of regelmaat in, is gewoo. Op z’n Frans denk ik dan… hier een hele leuke groep en we lachen altijd een boel af, en kost de helft van Belgische rijlessen, dus dan neem ik zo’n ‘kakels’ met enkel wat slangenvoltes maar voor lief…..

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 20:10

Ja, alleen met de galops leer je dus wel op het goede been lichtrijden en de voorrangsregels. Die ben ik namelijk in de theorie al tegengekomen.

Het maakt me echt niet uit hoe ze de lessen doen hoor, maar als ik aangeef dat ik graag mijn galop 4 wil halen is een les als wat ik gehad heb toch wel erg zonde van mijn tijd. Ik ben namelijk niet van plan om full time op de manege te blijven rijden, want ik rij al ruim 6 jaar geen Engels meer.

Er zit hier ook een ijslanderstal om de hoek maar die zijn helaas gestopt met lessen, die doen dat alleen nog voor clubleden met eigen paarden.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:10

Gewoon blijven zoeken naar een degelijke manege. In Frankrijk zijn ze inderdaad sterk gericht op springen maar voor de galops zijn er inderdaad wel een paar basisdingetjes.
Een goede manege geeft je een proefles en indien geschikt kan je daarna 'examen' afrijden. Ik dacht dat er ook western en dressuurgalops waren maar misschien vergis ik me. Bij een klassiek examen zal je inderdaad moeten springen. Een beetje handige manege geeft je een paard dat je er gewoon voor moet zetten en het enige dat je hoeft te doen is er op blijven zitten.

Toen ik nog manegelessen reed, had de manege mij in een galop4-5 groep gezet, daar vonden ze me blijkbaar passen. Ik ben een angsthaas met springen dus paardlief moest het maar zelf uitzoeken, wat die ook gewoon deed.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:15

Ja zoiets had ik eigenlijk ook verwacht Thioro.
Oh well, ik heb nu een paar anderen aangeschreven en kijken of daar wat zinnigs uitkomt.
Uiteindelijk gaat het wel lukken :D

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:52

Hier idem hoor, ook een angsthaas en de dames in mijn groep hebben ook min hun galop 4. In de springles geven ze me een brave pony die alles springt.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:52

Waar heb je dat galop 4 eigenlijk voor nodig?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:21

Als paardeneigenaar/houder is het verplicht sinds 1 jan dit jaar om een bewijs van paardenhouderbewijskunstwetenschapliefde etc te hebben. Maar het debiele is dat je ook moet kunnen paardrijden. Er zijn tienduizenden mensen die paarden uit liefhebberij hebben of grazers zonder erop te rijden. Neem alleen al de shettenfokkerij (voor vlees). Dus dat is debiel. Of neem alle mensen die niet meer kunnen rijden maar wel paarden hebben. Het wordt in de paardenwereld in fr verfoeid. Ik had wel gilettes jaunes op paarden verwacht maar dat nog niet. Je moet het ook hebben als je een paard wilt kopen of verkopen. Je bent verplicht de andere partij een bewijs ervan te vragen. Doe je dat niet ben je in overtreding. Geen idee wie het gaat controleren, maar goed.

Jij als d.a. zult goed zitten neem ik aan. Ik zou mijn westerntrainercertificaat in het frans moeten laten vertalen denk ik. Heb ik in deurne gehaald. Maar geen zin daar in te duiken op dit moment.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:04

Paardenhouderbewijskunstwetenschapliefde :') .

Eerlijk gezegd hoor ik niemand over eventuele controles van dit scrabblewoord.
Wèl komen de haras controleren of ze gechipt zijn en je papieren in orde zijn. En vanaf 3 paarden moet je tegenwoordig ook elke 2 jaar een vragenlijstje invullen voor de statistiekjes van de overheid.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:26

Dat is inderdaad 1 reden, maar ik heb nog meer eventuele plannen in paardenland waar ik galop 4 voor moet hebben, aangevuld met wat andere zaken. Mocht ik die eventuele plannen ooit uit willen werken heb ik die galop 4 maar vast op zak. En omdat ik nu een manege om de hoek heb, leek mij dat wel handig. Maar goed er zijn weer nog zat binnen een uur rijden. Dat is in de Cantal wel anders :')

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:27

Zouden ze het nederlandse ruiterbewijs ook accepteren?

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:31

Hier is het vooral het theorie gedeelte die mij niet aanspreekt om die galop 4 te doen. Mijn Frans is ok, maar al die theoretische dingen zijn zo specifiek dat het allemaal onbekend terrein is.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:48

Goh dat is toch vrij snel gegoogeld denk ik?
Als je wil kan ik wel wat termen voor je vertalen/verduidelijken.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:09

Tengeltje, ik heb dus nooit de theorie gedaan, en maar goed ook want mijn Frans was op dat moment drama

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:34

Tuurlijk, maar bij ons nemen ze een schriftelijk deel af en de vragen die gesteld worden, zijn ook niet altijd in dezelfde woorden gesteld als bv de uitleg, en om zo’n moment kan je net niet geen googlelen natuurlijk….

@Jes, kan je dan je galop4 of eender welke halen zonder het theorie-gedeelte? Want bij ons hebben ze bv een kleine bib aangelegd met de theorieboeken van alle galop’s en die zijn best pittig als ik daar eens doorblader, als je dan best wat specifieke woorden per blad moet gaan googlelen, ben je al een heel eindje bezig om alles deftig te verstaan, laat staan dat je dan alle concrete termen juist opslaat om bij de juiste vragen te gaan inzetten op het examen…

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:38

Heb je voorbeeld van vragen die niet overeenstemmen met de uitleg? Ik kan me er even geen voorstelling bij maken.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 07:33

tamary schreef:
Zouden ze het nederlandse ruiterbewijs ook accepteren?


Geen idee, dat kun je altijd even vragen bij de FFE.
Voor mij is er niks om aan te tonen behalve het examen te doen. Vroeger niet op een FNRS manege gereden, geen ruiterbewijs alleen menbewijs die al jaren verlopen is. Wel diploma's gehaald op de manege voor springen en dressuur maar die zijn niet meer aanwezig en ze zijn dus ook niet officieel, alleen voor intern gebruik.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:02

Hey Ts, ik vond hier al opruimend dit boek. Moest meteen aan u denken. Je mag het hebben, maar ik zit wel in België...

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 11:14

Die heb ik vorige week in de kringloop gevonden :)
Maar bedankt voor het aanbod!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:36


JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 21:20

Bedankt! Ik zal het binnenkort eens bekijken.
We zijn nu eerst druk met een nieuwe huizenjacht ;)

Het enige wat ik daar nu van kan zeggen, is dat ik heel erg jullie draaiende duimen nodig heb, nu en morgen!!!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:35

OK, dat kan ik!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:39

Ik ga heel veel aan je denken. Pensées positives

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:41

Duimen draaien overuren !

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:59

Vanaf de andere kant van de wereld draaien ze, voordeel is dat we dan bijna rond de klok voor je draaien ;)