[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 22:53

Met een reflecterend hesje werkt mijn bodyprotector dus niet.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:11

[Kruipt onder meeleessteen vandaan]

Kun je ook niet zo’n ouderwets hesje met alleen wat elastiek in de taille aan doen? Dat kan best fors uitzetten als je bodyprotector mocht ontploffen. Je zou zelfs een vastgenaaide kant los kunnen halen er er knippers op zetten.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:14

Of zo'n reflecterende neongele/oranje uitrijdeken op paard en band om je cap?

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:28

Het liefst kocht ik een airbag bodyprotector in fluor kleur, maar die zijn er maar heel weinig te koop. En ook duur natuurlijk, 500 euro ben je zo kwijt. Uitrijdeken heb ik nog wel ergens, maar vind het wel vervelend dat paard die op moet terwijl hij het al zo warm heeft.

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:31

Reflecterende caphoes? Ik zou ook niet gerust zijn met een buitenritje. Ik heb bv ook een fluo ledlichtgevend voortuig en led bandjes om de benen of om mijn arm been. Ooit bij kramer gekocht

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:40


Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:23

Ik heb hier het geluk dat mijn buurman 32 hect heeft laten verklaren tot niet-jachtgebied. Mag niet geschoten worden. Mogen wel honden overheen. Dus afkloppen maar in de twee jaar hebben we nog geen schietende jagers gehad, wel drijvende honden, die dan het wild naar een weg zouden moeten jagen waar ze dan wel mogen schieten.

Maar in het vorige huis, dus bij jou in de buurt was het wel riskanter. Ik had een knalroze fluo uitrijdeken en voor mezelf een oversized geel hesje dat ruim over mijn opblaasbodyprotector kan. Daarbij zit dat fluo hesje maar met 1 klittenbandje vast dat denk ik door de klap van de opblaasactie gewoon losgaat. Ik had ook fluo beenbeschermers maar die kreeg ik met die harige benen van Callas niet om. Wel had ik springschoenen gevonden die reflecteerden. Hier een plaatje, ik heb daar niet mijn 'zwemvest' eronder, maar wel een dikke winterjas en dan nog is het oversized dat vestje. Dat roze tumtummetje zag je al van heel ver.


Afbeelding

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 19:47

Ik heb wel heel veel reflectie zooi, ga volgende keer wel kijken wat ik daar van kan gebruiken.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 10:46

Afbeelding

Ellende het gaat 3 dagen heel hard regenen, er gaat evenveel vallen als normaal in de hele maand november. Dat betekent weer heel veel blubber bij de paarden en dan wordt het spekglad. Ik haat modder bij de paarden.
Vanmorgen was het nog net even droog, dus vlug naar de paarden toe, heb ze hun dekens op gedaan. Het is namelijk ook nog eens erg koud, en het waait hard, morgen wordt er sneeuw verwacht.
En ook nog wat hooibalen daarheen gebracht, kunnen we weer een dag of 5 voort.

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:07

Herkenbaar, ik loop ook vloekend buiten met de mega hoeveelheden water die er uit de lucht komt vallen en bijbehorende blubber/modder etc.
Geef dan maar vorst en koud, met een zonnetje. Dit is wel echt herfstweer, brrrr.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:57

Zeer herkenbaar idd. Prisca haar evenwicht is niet je van het en ze liep net naar beneden en haar voorbenen stonden stil en ze ging bijna in een spagaat. Ze heeft echt een glijspoor gemaakt van bijn 1,5m! Groter dan een grote stap van mij!

We zijn nu in spoedoverleg gegaan hahaha en we gaan op de steilste gladde delen een trap maken met boomstammen zodat er horizontale delen ontstaan en op de horizontale delen ga ik grindmatten bestellen.

En ook hier een paar met dekens. Heb jij veulendekentjes?

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:16

Monique1963 schreef:
Zeer herkenbaar idd. Prisca haar evenwicht is niet je van het en ze liep net naar beneden en haar voorbenen stonden stil en ze ging bijna in een spagaat. Ze heeft echt een glijspoor gemaakt van bijn 1,5m! Groter dan een grote stap van mij!

We zijn nu in spoedoverleg gegaan hahaha en we gaan op de steilste gladde delen een trap maken met boomstammen zodat er horizontale delen ontstaan en op de horizontale delen ga ik grindmatten bestellen.

En ook hier een paar met dekens. Heb jij veulendekentjes?


Was die vraag voor mij of voor TS?

Ik heb sowieso niets aan veulens onder deken staan. Enkel 1 merrie omdat die meer moeite heeft om terug op gewicht te komen na het afspenen, de andere merries staan allemaal rond en gezond, waarvan 3 nog veulen aan de voet.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:31

Poosje de vraag was voor Tinka.

Jij hebt tinkerveulens poosje, die hebben denk ik al een lekker vachtje?

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:52

Monique1963 schreef:
Poosje de vraag was voor Tinka.

Jij hebt tinkerveulens poosje, die hebben denk ik al een lekker vachtje?


Sommige veel te dik :D Maar heb bijvoorbeeld ook veulen geboren op 2 oktober :+

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 17:38

De veulens hebben een hele dikke vacht en zijn goed op gewicht, dus die hoeven geen dekens op. Ze kunnen nu natuurlijk ook schuilen in de schuilstal.
Bentley gleed laatst ook helemaal naar achteren met 1 voet, ruim een meter, hij stond gewoon stil. Ik houd mijn hart vast als ze in galop de berg afscheuren.
De volwassenen paarden zijn alledrie wat te mager, vandaar de deken. Dan hoeven ze geen energie te verspillen aan zich warm houden.
Ze komen trouwens wel lastig omhoog met de gladheid. Vond het wel grappig om te zien dat ze dan in tolt omhoog gaan ipv stap.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:50

Tinka schreef:
De veulens hebben een hele dikke vacht en zijn goed op gewicht, dus die hoeven geen dekens op. Ze kunnen nu natuurlijk ook schuilen in de schuilstal.
Bentley gleed laatst ook helemaal naar achteren met 1 voet, ruim een meter, hij stond gewoon stil. Ik houd mijn hart vast als ze in galop de berg afscheuren.
De volwassenen paarden zijn alledrie wat te mager, vandaar de deken. Dan hoeven ze geen energie te verspillen aan zich warm houden.
Ze komen trouwens wel lastig omhoog met de gladheid. Vond het wel grappig om te zien dat ze dan in tolt omhoog gaan ipv stap.


tss wat grappig idd van dit tolt.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:06

Monique1963 schreef:
Ik heb hier het geluk dat mijn buurman 32 hect heeft laten verklaren tot niet-jachtgebied. Mag niet geschoten worden. Mogen wel honden overheen. Dus afkloppen maar in de twee jaar hebben we nog geen schietende jagers gehad, wel drijvende honden, die dan het wild naar een weg zouden moeten jagen waar ze dan wel mogen schieten.

Maar in het vorige huis, dus bij jou in de buurt was het wel riskanter. Ik had een knalroze fluo uitrijdeken en voor mezelf een oversized geel hesje dat ruim over mijn opblaasbodyprotector kan. Daarbij zit dat fluo hesje maar met 1 klittenbandje vast dat denk ik door de klap van de opblaasactie gewoon losgaat. Ik had ook fluo beenbeschermers maar die kreeg ik met die harige benen van Callas niet om. Wel had ik springschoenen gevonden die reflecteerden. Hier een plaatje, ik heb daar niet mijn 'zwemvest' eronder, maar wel een dikke winterjas en dan nog is het oversized dat vestje. Dat roze tumtummetje zag je al van heel ver.


[ [url=m/Qt6WTc.jpg]Afbeelding[/url] ]


De jagers zelf gebruik fluoriserend oranje en ik moet zeggen dat dat in het bos beter opvalt dan geel of roze....

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 18:02

Ik zou dan inderdaad ook voor oranje gaan, geel valt toch een beetje weg in het groen denk ik.
Vanmiddag toen het heel even droger was naar de paarden geweest, alleen hooi gebracht. Krachtvoer durfde ik niet aan met die blub. Ze doen altijd heel wild met voer, veel te gevaarlijk dus. De dekens zaten nog goed gelukkig. Het was echt spekglad, lukte niet om nog een stukje naar boven te lopen waar ze normaal hun hooi krijgen. Dus maat een stukje lager gegeven. Vorig jaar wilden ze daar geen hooi eten, geen idee waarom niet. Maar nu vielen ze er meteen op aan.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:17

Ik denk dat roze het meest opvalt tussen de herfstkleuren nu ik er zo over nadenk.

Is het nog een idee om emmers met deksel te hebben om je paarden te gaan voeren? Dan kan het voer er niet uit vallen. Of bedoel je iets anders met gevaarlijk?

Ik ben erg uitgelachen afgelopen winterseizoen door smid en paardentandarts bijvoorbeeld, maar ik heb sneeuwijzers gekocht. Ik heb ze toevallig vandaag weer onder gebonden. Precies wat je zegt, naar boven kom je niet op steile en ook minder steile stukken en naar onder ga je veels te snel met risico op vallen. Nu weer met mijn ijzers aan, is het geweldig. Je merkt niet eens dat het glad is.

Dat stukje waar ze niet wilden eten vorig jaar, kan het zijn dat daar zwijnen regelmatig waren? Waar er gewroet werd in ons eerste huis in Fr, daar kwamen onze paarden ook niet.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:31

Op de wei kunnen geen zwijnen komen in principe. Ze eten daar wel hun krachtvoer, maar wilden toen het hooi daar niet. Er staan daar wel bijenkasten, niet in zicht.
Het voer valt eruit als ze aan het eten zijn. Of een veulen vind het nodig om er met een voet in te maaien en het om te gooien. Of ze schrikken en dan gooien ze het om. Een deksel heeft dus geen zin. Normaal gesproken eten ze het geknoeide voer wel op, maar als het in een lag blubber ligt gaat dat niet. Gevaarlijk wordt het als ze schrikken en wegrennen en als ze van elkaar willen pikken. Gelukkig hebben ze genoeg hooi nu en ze kunnen ook nog gras eten.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:33

En van die voerzakken aan hun hoofd?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:36

Tinka schreef:
Op de wei kunnen geen zwijnen komen in principe. Ze eten daar wel hun krachtvoer, maar wilden toen het hooi daar niet. Er staan daar wel bijenkasten, niet in zicht.
Het voer valt eruit als ze aan het eten zijn. Of een veulen vind het nodig om er met een voet in te maaien en het om te gooien. Of ze schrikken en dan gooien ze het om. Een deksel heeft dus geen zin. Normaal gesproken eten ze het geknoeide voer wel op, maar als het in een lag blubber ligt gaat dat niet. Gevaarlijk wordt het als ze schrikken en wegrennen en als ze van elkaar willen pikken. Gelukkig hebben ze genoeg hooi nu en ze kunnen ook nog gras eten.


Dat herken ik wel ja. Ik haal ze daarom altijd naar hun individuele boxen een paar keer per dag zodat iedereen zijn eigen eten kan krijgen. Kun je je uitloopstallen niet met scheidingshekken inrichten die je overdag open kan zetten zodat ze er allemaal in kunnen, maar dat je de mogelijkheid hebt om er in ieder geval 3 grote even apart te zetten?

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 15:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paarden staan op stal. Ik heb de halve nacht wakker gelegen met visioenen van bibberende veulens in de modder. Het kwam vannacht ook weer met bakken uit de hemel en op de weer app gaven ze ook non stop regen op. Dus paarden opgehaald en staan lekker op stal op te drogen en hooi te eten. De veulens waren erg wild onderweg, schoten alle kanten op.
De regen vandaag valt achteraf nog mee, af en toe een bui en verder redelijk droog.
Maar even afwachten hoe het nu loopt met de regen.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:47

Goed plan! Bij mij staan ze hier ook binnen voor de nacht, we hebben echter vandaag een superzonnige dag gehad. Maar ziet er goed uit je boxen!

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 17:59

Vanmorgen de paarden weer behandeld met butox tegen de teken. En de veulens hebben hun eerste enting gehad, dat vonden ze allebei niet zo erg, Bentley was het meest stoer. Er moesten ook nog staart haren getrokken worden voor dna onderzoek voor opname in het Rocky mountain stamboek. Aurora vond het vreselijk, die heeft meteen weer een trauma. Bentley gaf er helemaal niets om, stoere hengst. En ook nog foto's gemaakt voor de stamboom opname.
Daarna de paarden weer naar de wei gebracht, ze gingen allemaal meteen rollen. En staan nu bovenin de wei gras te eten.
Milko en ik zijn de hele middag bezig geweest met de stallen uitmesten en meteen een grote schoonmaak. Ik had weer niet op de tijd gelet en veel te laat gaan lunchen, dus had weer eens een hypo.
En dan heb ik ook nog eens vreselijke rugpijn, was maandag begonnen toen ik een baal hooi naar boven had gedragen.

Pathos zijn nieuwe deken

Afbeelding

Afbeelding

Lekker rollen

Afbeelding

Afbeelding

Veulens waren helemaal wild

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Salamander in de wei

Afbeelding

Lily houd van warmte, gaat lekker voor de kachel liggen, hot dog. Mij is het te heet zo dichtbij


Afbeelding

Nog 2 foto's van de veulens


Afbeelding

Afbeelding