[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 16:29

Naar de bron gelopen, we hadden in ene geen water meer. Blijkt dat ie nog maar heel zachtjes druppelt. De opvangbak beneden was helemaal leeg. Denk een combinatie van de aanhoudende droogte en de vorst.
Nog een paar mooie foto's gemaakt.
Het sneeuwt nu trouwens.


Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:06

Da's rot dat je bron gestopt is. Het was gisteren dus misschien doet ie het al weer. Kun je dan wat jerrycans bij de buren halen voor je paarden bijvoorbeeld?

En ik heb gelijk beelden van de film Jean de Florette met Gerard Dépardieu voor me, dat iemand je bron gedempt heeft.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:44

Ohhh nee Monique, dat was echt vreselijk!

Lastig Tinka, hopelijk doet de bron het snel weer. Zat je nou wel of niet aangesloten op het gemeentewater?

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:09

JudithO schreef:
Ohhh nee Monique, dat was echt vreselijk!


Ja vreselijk zielig was het. Ik vind het tot nu toe nog mijn favoriete Franse film. Manon les Sources als tweede dan (vervolg op Jean de Florette) en Chocolat vind ik ook helemaal geweldig. Amélie trouwens ook erg leuk.

Doet je bron het alweer Tinka?

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 18:21

Geen gemeente water hier, daarvoor zitten we te afgelegen.
We hebben extra zuinig gedaan met water en vanmorgen was de bak weer helemaal vol. Boiler is ook weer warm en vol. Milko kwam erachter dat de sproeikop van de tuinslang kapot was gevroren, daardoor is ie waarschijnlijk leeg getrokken.

Ik vergeet het steeds te zeggen, maar bij deze:
21 januari om 21.30 uur komen we op tv, bij Ik vertek

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:28

Tinka schreef:
Geen gemeente water hier, daarvoor zitten we te afgelegen.
We hebben extra zuinig gedaan met water en vanmorgen was de bak weer helemaal vol. Boiler is ook weer warm en vol. Milko kwam erachter dat de sproeikop van de tuinslang kapot was gevroren, daardoor is ie waarschijnlijk leeg getrokken.

Ik vergeet het steeds te zeggen, maar bij deze:
21 januari om 21.30 uur komen we op tv, bij Ik vertek


Gelukkig dat ie het weer doet. Ja zo'n akkefietje hebben wij ook een keer gehad dat de bron leeg was door een kraan bij de vijver die was open blijven staan. Gelukkig heeft ie zichzelf weer gevuld! Top dus je weet dat hij betrouwbaar is.

En krijgen jullie wel gemeentewater?

En als je een link hebt van uitzending gemist dan kijk ik ook graag mee. Ik heb geen NL tv.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 18:30

Ik denk niet dat we ooit gemeente water krijgen, of het moet steeds droger en warmer worden.
De paarden hebben trouwens hun eigen bron, met aansluiting op een badkuip. Die stroomt nu goed door, handig want dan bevriest het water ook niet.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:49

Tinka schreef:
Ik denk niet dat we ooit gemeente water krijgen, of het moet steeds droger en warmer worden.
De paarden hebben trouwens hun eigen bron, met aansluiting op een badkuip. Die stroomt nu goed door, handig want dan bevriest het water ook niet.


O gaaf, dus je hebt meerdere bronnen! Wij hebben ook twee bronnen. De laagste hebben we niet in gebruik, maar altijd fijn om te hebben, water is goud waard!

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:53

Leuk eindelijk een datum! Wij gaan zeker terug kijken tegen die tijd.
Monique, op npo.nl kun je het gewoon gratis online terugkijken :D

Fijn dat de bron het weer doet!

Bij ons hebben ze dit jaar enorm geïnvesteerd in iedereen aansluiten op gemeentewater vanwege de droogte. Heel veel mensen hadden de bronnen droog staan. En voor ons was het voordeel dat we dus praktisch naast de bron wonen. Ik denk dat de bron van de gemeente zelfs nog dichterbij ons huis zit dan die van onszelf haha.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 19:19

We hebben ook nog 2 bronnen op het stuk land bij ons huis, maar die vallen droog in de zomer. De bron waar we water in huis van hebben is officieel niet van ons, ligt niet op ons land. We hebben wel officieel het vruchtgebruik, geregeld bij de notaris.
En de bron bij de paarden, is op het gehuurde land.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:15

Klinkt alles bij elkaar toch goed jullie bronnen, Tinka en Juud. Onze bron kan alles van het huishouden en paarden bijhouden, maar de vijver bijvullen kon in de hoogzomer met de droogte niet meer. En goed dat jullie het bij de notaris hebben laten vastleggen Tinka!

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:46

Monique1963 schreef:
En als je een link hebt van uitzending gemist dan kijk ik ook graag mee. Ik heb geen NL tv.


Gewoon na ene paar dagen googelen op "Uitzening gemist Ik vertrek"

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 13:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verschrikkelijke modder monsters

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:42

Zonde hè dat ze alles zo stuk trappen. Zou jij geen hooiklok willen. Minder kans op inname van zand en slowfeeder met een hooinet erbij.

Ik heb bij equidos een hooinet en hooiklok gekocht. Totaal 350 euro. Ik zet een pallet neer. Baal hooi (250 kg bij ons) erop. Hooinet erover en vastmaken aan de pallet, klok erover, vier openeningen om te eten, slow feeding door het net. Geen morsen, alles gaat op, niets wordt vertrapt. ideaal!

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:54

Tinka schreef:
Geen gemeente water hier, daarvoor zitten we te afgelegen.
We hebben extra zuinig gedaan met water en vanmorgen was de bak weer helemaal vol. Boiler is ook weer warm en vol. Milko kwam erachter dat de sproeikop van de tuinslang kapot was gevroren, daardoor is ie waarschijnlijk leeg getrokken.

Ik vergeet het steeds te zeggen, maar bij deze:
21 januari om 21.30 uur komen we op tv, bij Ik vertek
wat leuk dat jet dat programma is kijk het altijd. Lees veel stil mee in paar van dit soort topics over emigreren.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 16:15

Zo'n klok heb ik wel naar gekeken, maar ik ben bang dat bij ruzie ze met klok enal er vandoor gaan. En wij hebben natuurlijk kleine baaltjes, grote krijgen we niet de berg op. Plan is om zelf een hooihuisje te maken.
Wij kijken ook altijd naar Ik vertrek, favoriete programma. Vandaar dat we ook graag mee wilden doen. Was wel erg vermoeiend die filmdagen.
Nog wat mooie plaatjes.
Mist en bij ons huis zon, is de hele dag al zulk weer.


Afbeelding

Afbeelding

En mooi zicht op de paarden en ons huis.

Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:33


Ik zal maar niets zeggen over moddermonsters :+

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:34

Grote balen zijn wel heel erg veel goedkoper dan kleine baaltjes. En neu ermee vandoor gaan niet. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Zeker niet als je hem over een pallet zet zoals wij en de balen zijn 250 kilo dus dat gaat niet zomaar van zijn plek. Naarmate het leger wordt, wordt het wel lichter uiteraard. Maar ermee vandoor gaan, nee dat kan niet. Je moet hem niet op een berg zetten, dan kunnen ze hem wel van een berg afduwen als ze er bijvoorbeeld aan schuren.

Kunnen jullie niet benedenaan zo'n klok neerzetten? Dan komen ze het beneden eten en kunnen ook weer naar boven als ze willen. En dan doe je er grindmatten omheen, dan wordt het ook geen modderbende.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:23

Prachtige plaatjes weer! Heerlijke moddermonsters, ook die van pb :j

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 19:58

Om beneden in de wei te komen moeten we al een steil pad op en ook daar is het niet recht. Ik zie ons ook niet een baal van 250 kg omhoog rollen met de hand.
Gepikt van iemand van Facebook, zoiets dus, de materialen hebben we al liggen. Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:21

Ziet er ook goed uit, daar kun je los hooi in doen ja. En ook met zo'n slowfeednet eroverheen. Als ik wel een raad mag geven. Kun je die zijkanten hoger maken (Of bij voorbaat minder hooi erin doen, dat het niet boven de zijkanten uitsteekt? Namelijk mijn paarden nemen een hap hooinet en trekken dan het hooi eruit. Maar als ze het hooinet eruit kunnen trekken, dan is het gevaarlijk voor de hoeven, zeker voor de veulenhoeven.

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 20:29

Een hooinet ga ik niet meer doen. De wanden worden wel zo hoog dat ze er niet in kunnen stappen.
Maar eerst de bovenste wei afmaken, we nu 3 draden getrokken, alleen de onderste nog. En dan nog wat maaiwerk voor Milko. En Milko wil van her stuk aan de weg een oninneembare vestiging maken zodat er geen jagers in kunnen. Nog extra gaas en prikkeldraad dus.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:56

Tinka schreef:
Een hooinet ga ik niet meer doen. De wanden worden wel zo hoog dat ze er niet in kunnen stappen.
Maar eerst de bovenste wei afmaken, we nu 3 draden getrokken, alleen de onderste nog. En dan nog wat maaiwerk voor Milko. En Milko wil van her stuk aan de weg een oninneembare vestiging maken zodat er geen jagers in kunnen. Nog extra gaas en prikkeldraad dus.


Aha, dat klinkt als strakke plannen. Wat een werk bezorgen onze schatjes ons toch hè. Wens Milco succes!

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 21:00

Ja we zijn sinds we hier wonen bijna alleen nog bezig geweest met paarden voorzieningen.
De hele zolder staat vol met spullen en nog niet uitgepakte dozen. Vaak denk ik waar is dit of dat gebleven, dat zit dan ongetwijfeld nog in een doos.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:16

Tinka schreef:
Ja we zijn sinds we hier wonen bijna alleen nog bezig geweest met paarden voorzieningen.
De hele zolder staat vol met spullen en nog niet uitgepakte dozen. Vaak denk ik waar is dit of dat gebleven, dat zit dan ongetwijfeld nog in een doos.


Erg herkenbaar, bij ons precies hetzelfde! Vandaag weer palen gezet voor alweer stuk heining. We komen er wel...