[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:53

Hoe lief <3 Hij komt gezellig even buurten :D

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 13:32

We hadden in het voorjaar een Belg met een bouwbedrijf ontmoet bij de buurman, toen we daar op de koffie waren. Hij had aangeboden naar ons dak te kijken als ie tijd had. Hij heeft het erg druk namelijk, maar dat kon wel tussendoor.
Gisteren had ik een SMS gestuurd, toen belde ie dat ie meteen die middag kon langs komen.
Dus gisteren is ie het dak op geweest, er zaten flink wat gaten tussen de leistenen. Die heeft ie allemaal afgedekt met een metalen plaatje. Als het goed is, is het dak nu weer waterdicht, blij toe. Nu even wachten op een flinke bui om te kijken of het gewerkt heeft.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:57

Lieve mensen hé, die belgen O:) :D

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 14:59

Vandaag maar een stuk over de weg gereden, kreeg Milko tenminste geen lekke band. Nog even kleine voltes gereden bij de parkeer plaats. Op het einde kwamen we nog een kudde Lacaune schapen tegen. Van de melk maken ze roquefort kaas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen we net vetrokken kwam de buurman eraan met een lading hout voor ons. Geen probleem, hij zou het zelf op zijn plek leggen.
Toen we terug kwamen was de hele familie er, vrouw, kinderen en kleinkinderen. Die vonden paarden erg leuk. Ze gingen even bij de paarden en veulens kijken.
Milko ging geld halen op de fiets, betalen mocht ook een andere keer, trouwens. Maar kan maar betaald zijn.
Ze zaten net aan de apero, we kregen meteen eten en drinken aangeboden. Was best gezellig, tijdje staan praten nog.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:01

Spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is de mooiste Pathos van het land. Wat glimt ie! En leuk dat het contact met je buren zo goed is! En dus je houtvoorraad voor de winter is nu op orde, dat is ook fijn.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:04

Ik wil ook zo'n buren. Wat lief !
Prachtige vergezichten weer en een glimmend paardje <3

Roquefort kaas is echt overheerlijk. Ik kan ervan blijven eten :')

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 17:45

Ik vind Roquefort niet lekker, de meeste Franse kazen niet. Milko lust het wel graag. De plaats Roquefort is hier niet zo ver vandaan, we gaan er nog wel een keer kijken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:26

Les caves de Roquefort ? Staat ook nog op mijn bucketlist :D
Of misschien moet ik maar een hutje in de omgeving kopen. Elke dag Roquefort eten :9

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:01

Ik heb sinds kort de vegan roquefort ontdekt. Ook waanzinnig lekker.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 21:16

De eerste keer dat we die grotten gingen bezoeken, was in juli 2018, lagen er helemaal geen kazen. Alleen van plastic. Je kon wel proeven en bij de meeste bedrijven is de rondleiding gratis.
Het dorp ligt wel heel mooi vind ik, onder een hele grote rots/berg, dat verwacht je helemaal niet daar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:45

Oei, kazen van plastic is wel euhm...redelijk bijzonder. Bummer :D
Wel een dingetje om in de gaten te houden dus als ik ooit een bezoekje plan.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:47

Dat klinkt als een setje goede buren! Fijn dat ze jullie van hout konden voorzien.
Lekker ritje ook weer met Pathos de Glimworm!

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:29

Gisteren ben ik weer bij de neuroloog geweest, dit keer voor een EMG van mijn armen.
Best een vervelend onderzoek, alsof je constant schrikdraad vast hebt. En dan ook nog naalden op pijnlijke plekken.
Alles was eigenlijk normaal op een blokkade in mijn polsen na.
Daarvoor moet ik gaan smeren met een zalf met diclofenac erin en een spalk gaan dragen in de nacht. Operatie hoeft niet.
En voor de pijn en tintelingen in mijn benen heb ik ook een medicijn voor geschreven gekregen, Lyrica. Klinkt heftig en kan ook nare bijwerkingen geven (ik krijg vaak bijwerkingen van medicijnen). Moet ik nog even over nadenken of ik dat aandurft. Heb het even opgezocht, de meeste bijwerkingen heb ik nu al als symptomen dus ik vrees het ergste.
Vandaag appels geplukt voor de paarden. En 3 zakken dennenappels voor kachel aanmaak.


Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18151
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:49

Ik kan me voorstellen dat je ook een beetje tegen die onderzoeken gaat opzien, klinkt niet prettig.
Lekker, die appels voor de paarden. Ik ben er voorzichtig mee aangezien ik HB gevoelige dieren erbij heb.
Dennenappels om de haard mee aan te maken, dat zal lekker ruiken denk ik.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 16:57

Mijn paarden zijn nu veel te mager, vooral de merries, dus wat extra energie is altijd goed.
Ik hoef nu gelukkig geen onderzoeken meer bij de neuroloog.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:26

Lekkere appels :9
Opgebakken met een beetje Roquefort is ook een feestmaal :D

Ik heb 2 jaar geleden ook zo'n EMG gehad voor mijn benen. Vond er weinig aan. Maar ik ben gewoon om regelmatig tegen het schrikdraad te lopen, scheelt misschien wel :')

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 19:52

Voor mijn benen vond ik minder erg dan mijn armen.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 13:47

Nog steeds lekker weer, zaterdag gaat het regenen en wordt het weer een stuk slechter.
Vorige week is de hoefsmid geweest voor de veulens, ik had dagelijks geoefend met voetjes geven en bij mij ging dat goed. Alleen vonden ze een vreemde man heel eng, dus is niet gelukt.
Ik had op een paar Facebook groepen om hulp gevraagd. Gisteren is er een stel geweest uit de buurt met een ranch. Ze fokken ook, quarters, paints en criollos. Hele aardige mensen. Morgen komt de man, een echte cowboy helpen met de veulens te leren lopen aan een halster. Hij doet veel met natural horsemanship, geeft ook cursussen. Ik heb er nu wat meer vertouwen in, ze moeten nodig bekapt worden. Verder kan ik van alles met ze doen en zijn ze nieuwsgierig en aanhankelijk.
Het jachtseizoen is ook weer begonnen. Wat minder is dat ze dus op ons gehuurde terrein kwamen met ern grote meute honden en jagers. De paarden staan daar in de buurt. Straks gaan die honden achter de paarden aan. Dat stuk zijn we mee bezig en gaan we binnenkort afzetten. Ik ben benieuwd of ze er dan ook op gaan. Misschien toch even informeren bij de marie, ik wil niet dat ze mijn omheining slopen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:33

Is de vrouw van dat stel Jacqueline? Die eerst een ranch hadden op de cabaretou?

En wat vliegt de tijd dat je veulens al bekapt moeten worden. Gaat snel. Zou fijn zijn als ze goed in de hand zijn, zeker voor de verkoop. Wanneer kunnen ze afspenen? En gaat het hengstje dan gelijk weg?

Wat ik jachthonden moet nageven is dat ze alleen achter hetgeen aangaan waarvoor ze getraind zijn. Ze gaan niet achter je paarden aan. Maar je paarden kunnen zich uiteraard wel het leplazerus schrikken en dan kunnen ze het draad in rennen of zich verstappen.

Groot voordeel dat jij hebt is dat je ermee fokt. Klinkt gek, maar dat is een heel groot argument bij jachtverenigingen om rekening met je te houden. Gewoon recreatie boeit ze niet zo. Zodra er geld bij komt kijken wel. En fokken is geld. Praten met de mairie is goed, maar nog beter is het om de president van de plaatselijke Diane op de wijn te vragen. Jullie zijn tenslotte niet tegen de jacht en dat vinden ze fijn. Ze delen graag met je wat ze op je terrein geschoten hebben. Ongeschreven regel is, dat jij een poot krijgt van hetgeen ze op jouw terrein schieten. Dus ik zou zeggen, vraag bij de mairie wie de president van de jachtvereniging is, vraag die (evt samen met de burgermeester(es)) op een apero en leg uit dat je fokpaarden hebt.
Overigens hoeft een meute honden niet te betekenen dat ze daadwerkelijk op je terrein jagen/schieten. Ze sturen honden door terreinen en bossen om de zwijnen eruit te drijven.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 20:55

Ik was net lunch aan het maken toen er een jager aangescheurd kwam. Had hem niet aan horen komen omdat ik binnen was, Bonita was echter nog buiten. Dus ik snel naar buiten, was die Jager al uitgestapt en had Bonita in zijn handen. Dus heb hem meteen maar even aangesproken. Volgens hem gingen de honden idd niet achter de paarden aan en had ie gezien dat de paarden niet bang waren. Milko was aan het bos maaien, die was dus ook in de buurt.
Hij vroeg nog hoeveel paarden ik had en waar ik dan ging paard rijden enzo.
Ik heb wel gezegd dat we de bovenste wei tot aan de weg nog gingen afzetten met schrikdraad.
De vrouw van de ranch heet Fanny, begreep dat ze deze ranch nog niet zo lang hebben. We gaan binnenkort eens een kijkje nemen bij hun.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:14

Interessant om die dingen over de jacht te lezen.

Ik vind jagen echt helemaal niks, maar tegelijkertijd wel fascinerend. Zeker met honden.

Wel fijn, die ranchmensen in de buurt. Hulp kan altijd van pas komen met paarden.

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:50

Die honden gaan gewoon hun eigen weg als ze iets op spoor zijn. Vaak verschillende roedels voor zwijn of voor edelhert (waar jacht erg beperkt op is overigens).
Mijn paarden geven al niets meer om de jacht, als er honden in de wei komen moeten die eerder oppassen, mijn hengsten verdedigen altijd hun kudde vrij fanatiek.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 18:03

Mijn paarden reageren ook niet op die jagers, ben wel een beetje bang voor de veulens. En als ze heel dicht bij komen.
De kudde bij elkaar hooi aan het eten. Ze staan even aan huis, morgen weer terug naar de andere wei
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:18

Mooie glanzende dieren! Je merries lijken bij te trekken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:55

Jagers zijn eigen ook net mensen he :+