Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:51

Vrienden van mij zijn in het verleden ook verhuisd naar Spanje, beetje met hetzelfde idee. Die zijn na 1,5 jaar met gierende banden en een lege portemonnee terug gekomen naar Nederland, want ook al hadden ze een goede baan, de werkvoorwaarden daar zijn soms echt niet om naar huis te schrijven. Het gebeurde regelmatig dat loon niet of later werd uitbetaald. En dan werkte ze beiden bij een goed bedrijf. Ze konden het echt niet worden met de lakse mentaliteit van mensen daar. Ze zijn toch Nederland meer gaan waarderen :')

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:54

Earth schreef:
Vrienden van mij zijn in het verleden ook verhuisd naar Spanje, beetje met hetzelfde idee. Die zijn na 1,5 jaar met gierende banden en een lege portemonnee terug gekomen naar Nederland, want ook al hadden ze een goede baan, de werkvoorwaarden daar zijn soms echt niet om naar huis te schrijven. Het gebeurde regelmatig dat loon niet of later werd uitbetaald. En dan werkte ze beiden bij een goed bedrijf. Ze konden het echt niet worden met de lakse mentaliteit van mensen daar. Ze zijn toch Nederland meer gaan waarderen :')


Ja, die laksheid, daar heb ik nog al van gehoord. Bepaalde dingen in BE en NL zijn beter geregeld, dat zal zeker zo zijn!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:59

Mij. beste vriendin woont daar in de regio (richting Vic).
Zij is een jaar of 8 geleden naar Spanje vertrokken, na eerst in Engeland gewoond te hebben.
Ik weet niet of ze nog steeds airb&b gasten neemt maar ze is hoe dan ook vast heel goed bereid jullie te vertellen hoe het haar zo bevallen is.
Er zijn absoluut dingen die haar ergeren (de droogte bijvoorbeeld en de hopeloze bureaucratie) maar ze wil niet meer weg.

Laat maar weten of ik jullie in contact moet brengen.
Ik ga er volgende week heen trouwens.

Ik vind de droogte ook best wel heftig als ik daar ben, ik ben toch meer een groene weide mens.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:32

Ik woon al 11 jaar in Spanje. Als je zonder de taal te spreken wilt werken, kom je in de laagstbetaalde baantjes terecht. Als je al werk vindt, want de jeugdwerkeloosheid is hoog. In toeristische gebieden kan je nog een voordeel hebben als je Engels en Nederlands goed zijn, voor in de bediening. Maar als je serieuze plannen hebt, ga je als een speer ook Spaans leren.

Ik heb al velen terug zien gaan …

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:41

Sizzle schreef:
Mij. beste vriendin woont daar in de regio (richting Vic).
Zij is een jaar of 8 geleden naar Spanje vertrokken, na eerst in Engeland gewoond te hebben.
Ik weet niet of ze nog steeds airb&b gasten neemt maar ze is hoe dan ook vast heel goed bereid jullie te vertellen hoe het haar zo bevallen is.
Er zijn absoluut dingen die haar ergeren (de droogte bijvoorbeeld en de hopeloze bureaucratie) maar ze wil niet meer weg.

Laat maar weten of ik jullie in contact moet brengen.
Ik ga er volgende week heen trouwens.

Ik vind de droogte ook best wel heftig als ik daar ben, ik ben toch meer een groene weide mens.


Oh dat mag zeker, ik hoor graag haar verhaal!

Ik ben een berg-mens.. Dus droogte is geen probleem voor mij. Roses is daar ideaal voor - aan de ene kant de bergen, aan de andere kant de oceaan. Ik zou in zo'n klimaat echt perfect gelukkig zijn.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:06

Wat is de link tussen bergen en droogte? :P

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:15

Inderdaad … ik ken hele droge vlakke gebieden hier in Spanje, zoals in Extremadura. Hier in Murcia ook droogte en bergen, maar in andere delen van Spanje regent het meer dan Nederland. Zo zijn Asturias en Galicië heel nat, groen en bergachtig.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:21

Haha, ja mijn gedachte. Ik hou ook van de bergen (woon dan ook in Zwitserland: bergen en groen :D )

Ik zal het volgende week even vragen. Zij woonde eerst ook jaren langs de kust trouwends naar dat was haar uiteindelijk toch te heet in de zomer, in de heuvels is het wat koeler.

Als ik in jullie schoenen zou staan zou ik in diverse plaatsen een week of 2 gaan overnachten en rondkijken. Wat je daar in die regio sterk hebt is de grens tussen toeristisch en ontoeristisch, ook heb je bepaalde dorpen waar echt alles achter dikke 4 meter hoge muren staat met soms zelfs prikkeldraad erop, daar krijg ik altijd echt de rillingen van.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:27

Die urbanisaties … alles achter muren, bbbrrr … en alleen buitenlanders. Getto’s noemen de Spanjaarden het.

De plaatselijke verschillen zijn inderdaad enorm. Wij wonen in een rustig dorpje met 600 inwoners tussen de amandelboomgaarden, ik zou niet anders willen. Maar voor werk moet je hier niet zijn.

Voor mij zou Catalonië nu een no-go zijn, tweetalig, anti-Spaans vaak. Maar dag moet ieder voor zich weten.

Er zijn wel een paar Bokt-leden die in Catalonië wonen, degenen die ik ken hebben wel een Spaanse partner.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:44

Ik vind dat je er goed in staat hoe je wilt verhuizen, behalve dan met betrekking tot de taal. Ik ben eens in februari een maand op vakantie geweest in Spanje en heb eigenlijk alleen maar toeristische hotspots gedaan (vnl. langs de kust, Salou, Benidorm, natuurlijk Barcelona, Valencia enz.), in de veronderstelling dat ik daar met Engels terecht kon. Wat viel dat enorm tegen. Ik geloof dat ik in die maand twee personen ben tegengekomen met wie ik enigszins een babbel in het Engels kon houden.

Oftewel, de taal leren is een absolute must, en dan voordat je die kant opgaat. Zelf vond ik Duolingo erg frustrerend. Ik wilde leren hoe ik een hotelkamer kon boeken en boodschappen kon doen. Maar het programma stond eigen keuze niet toe en zo moest ik de hele tijd woorden leren over kantoor, school en familie. Maar dan ook de hele tijd. Toen ik na een paar maanden nog niet aan hotel, restaurant en boodschappen was toegekomen, ben ik afgehaakt. Maar dit is alweer een tijdje geleden, misschien is het nu anders ingericht. En sowieso zijn er veel meer online taalprogramma's.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:47

Earth schreef:
Wat is de link tussen bergen en droogte? :P


Vaak kunnen wolken niet over de bergen heen, zodat ze tegen de bergen aan leegregenen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:00

Ik kan maar 1 ding echt aanbevelen en dat is intensief Spaans leren. Zeker als je hier wilt werken. Ga naar een goed taleninstituut en dompel je onder. Daarna kan je uitbouwen en bijhouden met online lessen. Ik doe dat al heel lang en het kan gewoon overal, waar ik ook ben op dat moment.

Ik betaal voor 3 uur per week (2 x1,5 uur) 148,50 per drie maanden bij een geweldige talenschool. Omgerekend net 4 euro per uur. Wij zitten inmiddels op C1-niveau, maar ze geven in principe les op elk niveau. Info: www.ihdemu.com

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:05

De lonen zullen daar zeker een stuk lager liggen, vooral als je bijv. als schoonmaker aan de slag wilt. Als je daar überhaupt al werk in gaat vinden. Maar wat ik uit je tekst begrijp, wil je ook je paard in Nederland houden? Denk dat je blij moet zijn dat je van dat salaris je stalgeld in Nederland kan betalen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:17

Het minimumloon voor volwassenen is zojuist verhoogd tot 965 euro per maand. En de vaste lasten zijn steeds hoger …

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:37

Ter vergelijking: in Frankrijk ligt dit op ongeveer €1257 netto op basis van 35 uur(voltijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:48

Ik denk dat je het je allemaal wel wat te romantisch en makkelijk voorstelt. Ik weet niet wat je schoonouders doen, maar als je al meer richting pensioenleeftijd gaat, of zelfs al bereikt hebt, zelf wat vermogen mee kunt brengen etc. is het allemaal toch een heel andere situatie dan wanneer je nog 30+ jaar moet werken en de taal niet spreekt. := Wat voor werk doet je vriend of wil je vriend daar gaan doen, is daar wel een redelijke boterham in te verdienen?

Hulp vanuit het consulaat voor werk kun je op je buik schrijven, daar zijn consulaten en ambassades niet voor. Of je iemand kent die lootgieter is, consul of plaatsvervangend ambassadeur maakt dus niets uit, vanuit hun functie kunnen ze niets voor je betekenen.

Net als de rest zeg ik ook: leer de taal. Niet alleen maakt dat het leven makkelijker (en eerlijk is eerlijk, verkleint de kans dat je genaaid wordt waar je bij staat), maar ook simpelweg leuker en socialer. In het begin vinden mensen het nog wel oké om te praten met wat handen- en voetenwerk, maar in mijn directe omgeving heb ik gezien dat mensen dat ook wel zat worden. Diegene heeft dus alleen contact gehad met wat, in haar geval, Britten die daar in de omgeving wonen, maar met de Fransen had ze al heel snel geen contact meer en je wereld wordt/blijft dan wel heel klein, want je blijft altijd “de outsider.” Ook al weet je wat mede-immigranten om je heen te verzamelen, je doet toch niet echt mee met de maatschappij waarin je je hebt gevestigd.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:50

De huren langs de kust zijn ook niet laag.
Mijn vriendin betaalde voor een 3 kamer flatje ruim 600 euro. Ze huurt nu een klein huis samen met iemand anders dat duurder is dan het minimumloon.

Echter ben ik van mening dat als je iets echt heel graag wil je een oplossing weet te vinden. Laat je droom niet sneuvelen door een kudde theoretische beren op de weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:56

Sizzle schreef:
De huren langs de kust zijn ook niet laag.
Mijn vriendin betaalde voor een 3 kamer flatje ruim 600 euro. Ze huurt nu een klein huis samen met iemand anders dat duurder is dan het minimumloon.

Echter ben ik van mening dat als je iets echt heel graag wil je een oplossing weet te vinden. Laat je droom niet sneuvelen door een kudde theoretische beren op de weg :)
Dat zeker niet, maar je moet ook realistisch zijn en je realiseren dat je misschien niet alles krijgt wat je wilt of nu hebt. :P

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:58

Ik ben in 2017 tijdelijk naar het (redelijk) zuiden van Spanje geëmigreerd.

Twee tips als ik je verhaal zo lees:
Leer de taal z.s.m. en neem dat ook echt serieus.
En romantiseer de boel niet te veel. Waar je nu tegenaan loopt ga je niet ontlopen in Spanje als je daar in de schoonmaak moet gaan buffelen om rond te komen, zo top is het leven aan de onderkant van de maatschappij daar niet hoor. Sowieso, af en toe best veel onverwachte problematiek daar, verdiep je daar in.

En ja, lekker weer, dat wel. Maar ook daar zitten keerzijdes aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41586
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Emigreren naar Spanje..? Hoe, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:02

Ik zou, naast de taal leren, ook kijken naar pensioenopbouw, hoe zit het met zorgverzekering, andere sociale voorzieningen, arbeidsongeschiktheid, e.d..

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:18

MoniqueT schreef:
Inderdaad … ik ken hele droge vlakke gebieden hier in Spanje, zoals in Extremadura. Hier in Murcia ook droogte en bergen, maar in andere delen van Spanje regent het meer dan Nederland. Zo zijn Asturias en Galicië heel nat, groen en bergachtig.


Ook in de Sierra de las Nieves in het droge Andalucia regent het VEEL. Een kwestie van goed het locale klimaat in een atlas bekijken en dan evt ter plaatse de flora.
Het klimaat mag dan een motiverende factor zijn, het is van geen kant een succesfactor voor emigreren.

Ik heb me hier nu 21 jaar geleden gevestigd; schepen achte me verbrand, in het diepe gesprongen. Een turf verwekt en die is nu op de Uni.
Er er is geen simpel antwoord op hoe/wat. Het is volledig hoe flexibel je bent, wat je doelen zijn.
Over het algemeen echter is het wég (denken te) willen van NL een minder stabiele succesfactor dan goed onderbouwd bewust ergens héén willen.
Erg belangrijk is verder dat je HEEL GOED, beter dan van horen zeggen, de regels omtrent wat je wil kent. Overwinteren of met pensioen onder de zon is fundamenteel verschillend van hier een nieuw bestaan opbouwen met evt. kinderen.
Ja, écht goed Spaans spreken is een voorwaarde voor alles.

Heb je bijvoorbeeld al eens concreet en goed gekeken wat een vrijstaand huis rond Roses kóst? Huur of koop?
Wat de echte woonkosten zijn en wat jullie stabiel kunnen verdienen?
Denk ook eens na over een paar ´wat als´. Bijvoorbeeld wat als jullie relatie hier verandert. Of één van de twee toch wat anders wil?
Etcetera.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-10-21 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:28

Ook moet je niet al te veel aan een schadevrije auto hechten. Echt 95% van de auto‘s staat met serieus forse parkeerschade langs de straat _O-

Kun je er niet een tijdje „proefwonen“ maandje of 2-3 of zo?

Wij zijn niet zulke goede voorbereiders trouwens, maar 1 van ons had wel al een baan toen we uit NL weggingen.

Je moet echt goed bij jezelf in je hart kijken of je gelijk ergens „thuis“ wilt kunnen zijn of dat je het niet erg vind om het nog op 4 andere plekken of landen te proberen.
Wij hebben een beetje kanton-nomade gespeelt voordat we echt wisten waar we wilde zijn.
Dan heb je het dus te doen met wat er op dat moment te huur is, ook als het niet is wat je echt gekozen zou hebben.
Als je echt iets zoekt om thuis te voelen moet je echt 500x beter voorbereiden.
Wij zijn gewoon gegaan met het idee: is het niets dan gaan we gewoon weer door. Dat is echt een totaal andere leefstijl wat betekend dat we zojuist voor de 4e keer in 8 jaar verhuist zijn (nu hopelijk voor een hele lange tijd).