Groepsreis Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosch

Berichten: 36658
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:10

xAnthea schreef:
Ik ga eind februari naar Lapland! Ik kan van kleding gelukkig veel lenen, ik moet enkel nog schoenen voorzien. Welke zijn aan te raden? Kan ik bij Decathlon bijvoorbeeld goede schoenen kopen? Of is het beter als ik het van een iets duurder merk pak? Prijzen lopen zo uit elkaar!

Ik heb toevallig deze van de week gekocht en ik zei nog dat die het prima zouden hebben gedaan in Lapland. :j

https://www.decathlon.nl/p/warme-waterd ... 92&c=GRIJS

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:27

Voor de mensen die zelf de excursies hebben geboekt, hoeveel waren jullie kwijt?
Wij gaan in maart, hebben nu voor 850 euro de vlucht, huurauto en een huisje voor een week.
We gaan naar Zweeds Lapland, naar het plaatsje Jokkmokk.
Mijn oom woont daar dus we zullen ook bij hem, en vrienden van hem gaan eten etc.
Verder willen we een huskey tour doen en naar het sami museum.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:29

Ik ben nu in Fins-lapland en deze week deze activiteiten gedaan.

€385 voor single drive sneeuwscootertocht, +/-135km. Ongeveer 9 uur onderweg geweest door de slechte conditie van de paden, waardoor we niet overal snelheid konden maken. Wel onwijs genoten!

€65 2km rendiertochtje, uitleg op de boerderij en voeren van de rendieren. Ook erg leuk om te doen, vooral het voeren

€330 halvedag (25km) husky tocht, alleen op de slee. Bij een plek waar we ook mochten helpen met uitspannen van de honden en ze natuurlijk knuffelen.

€85 sneeuwschoenen wandeling 4,5h/8km. Deze niet zelf gedaan maar deel van de groep wel.

€22 Snowvillage. Super leuk en mooi alles te zien wat ze van ijs hebben gemaakt. Moet er alleen niet aan denken om er te slapen.

€30, 3 uur langlauf ski's gehuurd en wat paden in de buurt verkend.

Morgen gaan we fatbiken, €55 voor een elektrische en €33 voor een gewoone voor 3 uur.

Verder hebben we ook nog veel gewandeld en de gondel de skiheuvel op genomen.


Vooral Snowvillage, husky en rendieren hebben we veel op bespaard om zelf heen te gaan en rechtstreeks af te spreken, ipv een activieten organisatie nodig te hebben voor vervoer.
Snowvillage scheelde €62 per persoon, om niet afhankelijk te zijn van een organisatie.
Rendieren scheelde €102 per persoon.
Husky scheelde €69 per persoon.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:27

Is het nodig trouwens om een skibril te kopen? Of niet? Ik heb normaal een gewone bril op. Valt die niet af tijdens het sneeuwscooteren en huskysleeën? Hele domme vraag misschien :')

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:47

nienke555 schreef:
Is het nodig trouwens om een skibril te kopen? Of niet? Ik heb normaal een gewone bril op. Valt die niet af tijdens het sneeuwscooteren en huskysleeën? Hele domme vraag misschien :')


Over het algemeen krijg je bij de sneeuwscooter tours een helm op en tijdens de huskytour is het geen probleem om een gewone bril te dragen.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:23

Kasmir schreef:
nienke555 schreef:
Is het nodig trouwens om een skibril te kopen? Of niet? Ik heb normaal een gewone bril op. Valt die niet af tijdens het sneeuwscooteren en huskysleeën? Hele domme vraag misschien :')


Over het algemeen krijg je bij de sneeuwscooter tours een helm op en tijdens de huskytour is het geen probleem om een gewone bril te dragen.

Top, dankjewel!

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 18:06

Leuk dat er nog meer mensen gaan!Anthea ga je via een organisatie?

Eliana leuk dat jullie ook naar je oom gaan! Wij gaan ook in maart.

Ik zag dat Lidl wintersport kleding in de aanbieding heeft, ski jassen ski broeken thermokleding etc. Misschien interessant voor jullie? :D ik heb inmiddels wat dingen besteld dus ben benieuwd

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:57

xAnthea schreef:
Ik ga eind februari naar Lapland! Ik kan van kleding gelukkig veel lenen, ik moet enkel nog schoenen voorzien. Welke zijn aan te raden? Kan ik bij Decathlon bijvoorbeeld goede schoenen kopen? Of is het beter als ik het van een iets duurder merk pak? Prijzen lopen zo uit elkaar!

Ik had met echte schapenvacht gevoerde Panama Jacks mee, heerlijk warm. En goede wollen sokken uiteraard. Ik draag hier in de winter ook vaak die Panama Jacks, vind ze ook leuk voor hier in NL en kan er uren op lopen. Ik had ook snowboots van de decathlon helemaal prima maar voor dat geld maar echte wol vond ik prettiger: ander spul wordt klam van binnen en krijg ik dus koude voeten…
Ik vind die schoenen in de post van Roosch er verder wel goed uitzien :j

Heel veel plezier op reis iig!!

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:07

Leuk Winsel waar ga je dan heen?
Ik neem mijn muckboots mee met wollen sokken.
Ik kijk van de week nog wel voor een Skibroek bij de lidl!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:46

Nou, nog een vraagje van mij :D

Wat voor kleding dragen jullie als jullie geen excursies/activiteiten hebben? Dus in de eetzaal bijvoorbeeld. Of zitten jullie dan ook gewoon in de skibroek? :)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 08:08

Eliana schreef:
Leuk Winsel waar ga je dan heen?
Ik neem mijn muckboots mee met wollen sokken.
Ik kijk van de week nog wel voor een Skibroek bij de lidl!


Wij gaan naar Zweeds Lapland met Nordic :D

Nienke555 goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar haha

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:11

En ik heb altijd koude benen, iemand daar nog tips voor? Ik ben bang dat een wollen legging met een Skibroek niet genoeg is

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:00

Nienke555, ik droeg van alles en ook vanalles bij andere gezien.
Zelf vaak een joggings of spijkerbroek aangehad bij het eten. Soms ook m'n skibroek.

Ook mensen in thermo leggings zien zitten of in fleece Pyjama broeken.
Sommige mensen deden in restaurants hun schoenen uit en liepen daar verder op sokken.

Elina, ik herken het. Zelf ook vaak koude benen.
Ik droeg thermo ondergoed met daarover een shoftshell skibroek, dat was vaak prima te doen (alleen stilstaan bij -30 was niet lekker)
Bij stilstaan deed ik daar de gehuurde skibroek overeen en dan was het lekker warm

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 15:18

Over 23 dagen is het eindelijk zo ver. Dan gaan we naar Lapland *\o/*
Alle spullen hebben we, dus het is nu aftellen tot 19 maart :D

Ik heb gedroomd dat er geen sneeuw lag, hopelijk blijft dat gewoon bij een droom haha :')

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:43

Mijn oom appte dat het gisteren overdag 2 graden was. Er ligt verder nog genoeg sneeuw maar het is overdag rond het vriespunt.

Wij gaan 9 maart :)

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:18

WinSel schreef:
Over 23 dagen is het eindelijk zo ver. Dan gaan we naar Lapland *\o/*
Alle spullen hebben we, dus het is nu aftellen tot 19 maart :D

Ik heb gedroomd dat er geen sneeuw lag, hopelijk blijft dat gewoon bij een droom haha :')

Haha ik was ook al bang dat er geen sneeuw meer zou liggen! Ik ga volgende week zaterdag, bijna!!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:47

Ik ben vandaag aangekomen! Wel slechte weersvoorspellingen voor het noorderlicht... Hopelijk wijzigt dat nog. De kou valt alleszins goed mee :D

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 21:10

Heel veel plezier en plaats vooral fotos *\o/* hopelijk veranderen de weersomstandigheden nog en kun je het Noorderlicht zien! Hoe lang blijf je?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 01:25

Qua noorderlicht is dit echt het slechtste jaar sinds ik hier woon, maar heel weinig noorderlicht gezien. Geen sneeuw in maart zou wel heel bijzonder zijn hihi, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Het is momenteel wel een paar dagen boven 0 maar om van de sneeuw af te komen moet het weken flink boven 0 blijven.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 08:11

Kasmir schreef:
Qua noorderlicht is dit echt het slechtste jaar sinds ik hier woon, maar heel weinig noorderlicht gezien. Geen sneeuw in maart zou wel heel bijzonder zijn hihi, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Het is momenteel wel een paar dagen boven 0 maar om van de sneeuw af te komen moet het weken flink boven 0 blijven.

Ooh jammer! Ik dacht dat er dit jaar en volgend jaar een maximum aan zonneactiviteit was maar dat valt dus tegen :')

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:08

Ik was in januari in Fins-lapland en heb het op 1 dag na(toen sneeuwde het de hele avond/nacht) elke dag gezien.

Niet elke dag hele hoge activiteit, maar op sommige momenten wel echt een uitbarsting.

Voor mij was dit jaar en maart 2022 het best voor Noorderlicht. Vorig jaar januari wel hoge activiteit enzo, maar helaas de hele week bewolking.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:28

Ze zeiden het maar echt heel weinig noorderlicht gezien, wat in oktober en december sindsdien niets om voor uit bed te blijven. Het weer moet natuurlijk ook mee zitten als er eindelijk wat activiteit is. Vorige jaren in ieder geval veel meer gehad. Heb nu slechts aan 1 groep goed noorderlicht kunnen laten zien, dat was tijdens de oud & nieuw tour.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 08:10

Ik hoop natuurlijk dat we het Noorderlicht gaan zien. Maar als het niet lukt is het jammer, maar het wordt sowieso een mooie vakantie met alles wat we gaan doen <3

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:33

Vandaag een uur lang het noorderlicht gezien in Nuorgam, Finland. Fantastisch!

Afbeelding

Afbeelding

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:30

Het was zo'n hoge kans vandaag en wij gingen net terug naar huis... Dus helaas geen noorderlicht voor mij. Volgend jaar maar weer heen dan :o