Groepsreis Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:35

germie schreef:
Het ziet er echt gaaf uit. Ik wil ook :D
Gewoon met skikleding aan het vliegtuig in, uitstappen in de sneeuw. Dat lijkt me echt mooi om eens mee te maken. En dan het noorderlicht.

Overigens valt de sneeuwhoogte me best tegen, Ylläs 76 cm. Dat is voor de Alpen erg weinig. En voor Finland volgens mij best veel.


Daar heb ik ook nog een mooie foto van! :D
Afbeelding

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:46

Welk vliegveld is dit?

Je zou zelfs bijna een stoelreservering aan het raam doen om de sneeuw al vanuit de lucht te zien. Maar stoelreserveringen vind ik zonde van het geld.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:02

germie schreef:
Welk vliegveld is dit?

Je zou zelfs bijna een stoelreservering aan het raam doen om de sneeuw al vanuit de lucht te zien. Maar stoelreserveringen vind ik zonde van het geld.


Dit is Kiruna Airport. Ik zou niet reserveren nee. Gewoon op tijd gaan inchecken. Wij hadden niks gereserveerd en hadden 3 vluchten. Waren 3u van te voren voor de eerste vlucht en zaten alledrie de vluchten naast elkaar en aan het raam ;)

Helaas was het bij ons met de laatste vlucht bewolkt, dus we zagen niks van de sneeuw.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:09

iirrssjjee schreef:
germie schreef:
Welk vliegveld is dit?

Je zou zelfs bijna een stoelreservering aan het raam doen om de sneeuw al vanuit de lucht te zien. Maar stoelreserveringen vind ik zonde van het geld.


Dit is Kiruna Airport. Ik zou niet reserveren nee. Gewoon op tijd gaan inchecken. Wij hadden niks gereserveerd en hadden 3 vluchten. Waren 3u van te voren voor de eerste vlucht en zaten alledrie de vluchten naast elkaar en aan het raam ;)

Helaas was het bij ons met de laatste vlucht bewolkt, dus we zagen niks van de sneeuw.

Dat is inderdaad jammer.

3 vluchten is wel veel. Kon het niet rechtstreeks? Ik weet dat Rovaniemie, Kittila en Ivalo rechtstreeks te bereiken zijn, alsook de Scandinavian mountains vanaf Eelde. Maar dat laatste ligt niet boven de poolcirkel en is dus ook geen lapland. Overigens ook weer voor alleenreizenden niet te betalen. Met 2 personen betaal je 700 p.p. Boek je dezelfde reis alleen moet het 2000 kosten. Doei.
Tui is ook wel wat duurder als je een pakketreis alleen boekt, maar niet zo extreem. Maar dan kun je niet vanaf Eelde vliegen. Ik had me eerst gericht op Stöten of Sälen voor een weekje, maar het was me toch te zuidelijk. Nu is het plan Kittila. Dat ligt wel boven de poolcirkel. Maar kan helaas weer niet vanaf Eelde.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:52

Kiruna kan alleen via Stockholm of vanuit Noorwegen (volgens mij Oslo). En die was voor nu even niet rechtstreeks te boeken. Dus vanuit Brussel naar Kopenhagen en dan dus Stockholm en Kiruna. Wij waren voor alleen de vluchten al 1.500 euro kwijt. De hele reis kost ons dadelijk met 2 personen zeker 6.000 euro, maarja, dit is een reis die je waarschijnlijk maar 1x in je leven maakt. En tot nu toe is hij zijn geld helemaal waard ;)
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 30-01-22 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:54

Voor hoeveel dagen? :)

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:09

Als ik naar Nederland reis vlieg ik meestal vanaf Kiruna (1,5 uur rijden). Soms banketstaafå (goedkoper, meer vluchten), soms Gällivare (10 minuten van huis, duur, weinig vluchten). Altijd via Stockholm Arlanda, daar ontkom je bijna niet aan.

Laatste keer hadden we op de terugreis een extra overstap in Kopenhagen.

Rovaniemi wil ik graag eens proberen (net zo ver rijden als banketstaafå), maar het is sinds de corona heel rommelig aan de Finse grens (open, dicht, wel/niet testen etc). Niet chill als er een vliegtuig gaat vertrekken., met of zonder jou.

@germie: Lapland en poolcirkel staan los van elkaar. Een groot deel van Lapland ligt ten zuiden van de poolcirkel.

Qua kleding: laagjes. Ik loop eigenlijk het hele jaar in een spijkerbroek, als het echt heel koud is (-30 en koider) doe ik er een thermolegging (liefst van merinowol of bamboe) onder aan. Langere jas is fijn, als het heel koud is worden de jassen direct langer. Skikleding is heel fijn als je gaat skiën, maar voor op de sneeuwscooter is ruimer zittende kleding fijner. Schoenen/laarzen vooral niet te krap, beter 1 of 2 maten te groot.
Gezichtsbedekking is ook erg prettig. Ideaal tegenwoordig: sportieve mondmaskers.
En wanten ipv handschoenen.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 30-01-22 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:19

poes schreef:
Voor hoeveel dagen? :)


Vertrek was woensdagavond, overnachten bij Stockholm Arlanda airport, donderdagochtend verder. En we zijn er t/m vrijdagochtend, dus ja, 8 dagen echt in Lapland zelf, en in totaal dus 10 dagen weg. Bij deze prijs zitten de vlucht(en), hotels/overnachtingen, activiteiten, huurauto en een deel van het eten en drinken inbegrepen (bij een aantal activiteiten en overnachtingen is het eten inclusief).

Dus nog niet eens het andere deel van het eten, benzinekosten, onvoorziene kosten.....

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:22

In Kiruna moet je trouwens bij Stejk gegeten hebben, echt een must eat.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:27

gabyfedde schreef:
In Kiruna moet je trouwens bij Stejk gegeten hebben, echt een must eat.


Eens! Heerlijk gegeten en een hele belevenis zo in een tipi ipv in een restaurant!

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:37


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:31

iirrssjjee schreef:
poes schreef:
Voor hoeveel dagen? :)


Vertrek was woensdagavond, overnachten bij Stockholm Arlanda airport, donderdagochtend verder. En we zijn er t/m vrijdagochtend, dus ja, 8 dagen echt in Lapland zelf, en in totaal dus 10 dagen weg. Bij deze prijs zitten de vlucht(en), hotels/overnachtingen, activiteiten, huurauto en een deel van het eten en drinken inbegrepen (bij een aantal activiteiten en overnachtingen is het eten inclusief).

Dus nog niet eens het andere deel van het eten, benzinekosten, onvoorziene kosten.....



Das idd echt wel duur. Ik wil het al jaren maja voor dat geld zit ik 26 dagen in zuid Afrika met alles in…

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 02:20

bren979 schreef:
_Ekenna schreef:
Ik ga over 2 weken met NoSun een week naar Zweden, zij organiseren ook reizen naar Lapland enzo. Denk dat het een hele leuke organisatie is! :j

Mag ik vragen hoe deze organisatie bevallen is? Zag ik nou op de website dat je je slaapkamer met een (vreemde) medereiziger moet delen :n ?


Het is mij super bevallen! Niks op aan te merken. Zou er zo weer boeken :D

We hadden blokhutten met twee slaapkamers die we moesten delen met z’n tweeën. Dikke prima dus.
En ook als het 1 slaapkamer zou zijn met twee aparte bedden had ik dat ook prima gevonden. :j

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 08:15

poes schreef:
iirrssjjee schreef:

Vertrek was woensdagavond, overnachten bij Stockholm Arlanda airport, donderdagochtend verder. En we zijn er t/m vrijdagochtend, dus ja, 8 dagen echt in Lapland zelf, en in totaal dus 10 dagen weg. Bij deze prijs zitten de vlucht(en), hotels/overnachtingen, activiteiten, huurauto en een deel van het eten en drinken inbegrepen (bij een aantal activiteiten en overnachtingen is het eten inclusief).

Dus nog niet eens het andere deel van het eten, benzinekosten, onvoorziene kosten.....



Das idd echt wel duur. Ik wil het al jaren maja voor dat geld zit ik 26 dagen in zuid Afrika met alles in…


Klopt ja. Wij hadden eigenlijk Nieuw-Zeeland op de planning, maarja iets met een Pandemie... Daar zouden we 4 weken met een camper rondtrekken, ervoor een paar dagen Sydney, enz enz. Voor 1.000 meer, en dus 3-4x zo lang :+ Maarja, het is het tot nu toe allemaal waard!

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:07

Ik zou naar Mexico, had daar het geld voor aan de kant gezet. Dat is echter veel goedkoper dan de hier genoemde prijzen voor een week Lapland.
Tui vlieg naar Fins lapland voor 400-500 euro.
En vanaf 1 februari kun je er weer naartoe zonder testen en zelfs met een Janssen vaccin (op de site van de Finse overheid staat 1 dosis Janssen genoemd als genoeg mits je het coronabewijs van de eu hebt, en ik heb dus ook een booster pfizer gehad dus zit dan goed). Deze regels gelden dan wel maar tot 14 februari eerst. Maar geeft weer een beetje hoop zeg maar.

@Gabyfedde. Ik weet dat bijvoorbeeld Kallsedet ook in Lapland ligt volgens reisbrochures, maar onder de poolcirkel. Daar kon ik naartoe met een specifieke singlereis, maar daar kun je dan geen rendiertocht maken en het kost je nog 1700 euro wat ik te veel vind om nog zo zuidelijk te zitten. Lapland is voor mij toch echt wel boven de poolcirkel ;)

Ik had Lapland in maart geboekt, Fins Lapland, Kittila, maar ineens bleek de vlucht toch vol te zitten. Dat was inclusief activiteiten, half pension, vlucht en 20kg bagage 1900 euro. Het alternatief wat ze boden was 2 weken eerder en 325 euro duurder, dus voor mij geen alternatief meer te noemen.
Reizen naar Zweeds lapland lijken wel schaarser te zijn, dus de prijzen daar van weet ik niet.
Je krijgt voor reizen naar Lapland wel te maken met reisbureaus waar ik nog nooit van gehoord had, ook al zijn ze wel bij de anvr/sgr aangesloten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:03

Wij zijn met de Thalys naar Schiphol gegaan en van daaruit met tussenstop in Helsinki naar Rovaniemi. Dat wil ook nog weleens schelen hoor qua prijzen! En waren hele fijne vluchttijden trouwens.

Wij hadden voor €1700/persoon. Dit was 14 dagen rondreis half pension, inclusief vluchten, huurauto en reisschema.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37281
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:09

Wij waren twee keer iets minder dan 700 euro kwijt pp met vlucht en een goed appartement met sauna bijna naast de piste op een toch rustige plek in Levi. heen rechtstreekse vlucht naar Kitila, terug met een tussenstop in finland nog.

Bewust niets erbij geboekt maar daar ter plekke gekeken wat er kon. Er waren goedkopere opties dan die het reisburo aanbood voor net zo n goede activiteiten. Oa de sneeuwscootertocht scheelde al 30 euro pp. Rendier excursie was ook 35 euro pp goedkoper dan wat we hadden kunnen bij boeken.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:39

Ik kon de georganiseerde reizen ook alleen maar in Finland vinden ;). Dat is ook een stuk makkelijker en goedkoper vliegen, dus dat snap ik dan ook wel. Echter wilden wij graag naar Zweden, dus gewoon zelf geboekt.

En germie het wil niet zeggen dat alles vol geboekt was. Vluchten kunnen wijzigen, is bij ons ook tot 3x toe gebeurd. Omdat ie bijvoorbeeld juist niet vol zat en hebben samengevoegd met een andere vlucht, enz.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:55

We zijn hier nu 5 dagen/nachten en hebben al 4x het Noorderlicht mogen bewonderen.... We voelen ons wel bijzonder, dat we dit zo vaak mogen meemaken! Vanaf morgen worden de regels in Finland weer soepeler, ook prettig! Dan mogen restaurants weer tot 21.00u open ipv zoals nu tot 18.00u. Ook mag je vanaf morgen zonder test het land in, zolang je volledig bent gevaccineerd.

Wij moesten nog wel testen, waren beiden negatief, maar hebben nog nergens ons bewijs hoeven laten zien :+
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 31-01-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:57

iirrssjjee schreef:
We zijn hier nu 5 dagen/nachten en hebben al 4x het Noorderlicht mogen bewonderen.... We voelen ons wel bijzonder, dat we dit zo vaak mogen meemaken! Vanaf morgen worden de regels in Finland weer soepeler, ook prettig! Dan mogen restaurants weer tot 21.00u open ipv zoals nu tot 18.00u. Ook mag je vanaf korgen zonder test het land in, zolang je volledig bent gevaccineerd.

Wij moesten nog wel testen, waren beiden negatief, maar hebben nog nergens ons bewijs hoeven laten zien :+

Dat klinkt erg goed.
Ik heb ook begrepen dat ik ook met Janssen gewoon zonder testen kan komen. Maar ik heb dus wel nog een booster gehad begin van de maand. Dus daarmee zou ik goed moeten zitten. Niet meer hoeven testen is helemaal fijn. :D

Het hotel waar ik dan verblijf had sowieso nog wel eten tot 9 uur 's avonds omdat ze geen gasten van buiten toelaten voor het diner.

Het noorderlicht staat zeker op het lijstje.

Hoe lang blijf je Iirssjeee?

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:00

Wij gaan vrijdag weer naar huis, zijn donderdag aangekomen.

Ohja, het is wel echt heel koud.... :brr:

Afbeelding

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:11

Trouwens @germie, wel een tip voor het Noorderlicht, download een (of meerdere) app(s)! Die vertellen wanneer je grote kans maakt om het te zien! Dat scheelt avonden in de vrieskou buiten naar de lucht staren!

Ik heb er 1 die melding geeft als je binnen het uur boven de 20% kans maakt. En tot nu toe (bij helder weer) hebben we m boven de 20% kans telkens gezien!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:18

Die apps zijn een aardig hulpmiddel, maar het komt heel regelmatig voor dat er volgens de apps geen noorderlicht is en dat het alsnog knalt aan de hemel. En andersom.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:21

gabyfedde schreef:
Die apps zijn een aardig hulpmiddel, maar het komt heel regelmatig voor dat er volgens de apps geen noorderlicht is en dat het alsnog knalt aan de hemel. En andersom.


Klopt! Net zag ik hem heel licht, wilde dat in een app doorgeven maar dat kon niet, want volgens de app was er geen Aurora activiteit :+

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:58

iirrssjjee schreef:
Trouwens @germie, wel een tip voor het Noorderlicht, download een (of meerdere) app(s)! Die vertellen wanneer je grote kans maakt om het te zien! Dat scheelt avonden in de vrieskou buiten naar de lucht staren!

Ik heb er 1 die melding geeft als je binnen het uur boven de 20% kans maakt. En tot nu toe (bij helder weer) hebben we m boven de 20% kans telkens gezien!

Aurora staat al op mijn telefoon. Afgelopen nacht zou je 2 keer kans gehad hebben.
Ik hoop echt zo dat ik dat noorderlicht een keer zie en dat fotograferen dan lukt.