Daktent: wie, wat waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:30

Ik heb net vorige week een daktent gekocht. Maar nog geen concrete plannen (hij was tijdelijk goedkoper, dus even m'n slag geslagen) wij hebben deze zomer ook geen vakantie meer, oktober weer.

Veel plezier in Schotland! Tegen nidges hielp het middeltje Smidge (lokaal te koop) het best, beter dan deet.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:23

NadjaNadja schreef:
Leuk Lielle! Hebben jullie dingen gepland of op de bonnefooi?
Wij zijn een paar weken terug naar Schotland geweest met de daktent, we hebben echt genoten! :j Verder hebben we onze daktent nog 2x 2 weken verhuurd deze zomer. Zelf gaan we in september nog 3 weken, zoals het nu lijkt naar de Balkan (i.i.g. Bosnië en Herzegovina en Montenegro).



nog tips voor Schotland? We gaan op de bonnefooi, hebben alleen twee keer de boot (Calais-Dover, ik haat boten) geboekt, een dagje Landrover experience (offroad stoeien met de nieuwe defender) en kaartjes voor de cross in Burghley geregeld.

Smidge staat genoteerd!

Voor Montenegro, wij vonden Kotor erg leuk (was wel in 2017, en was toen al druk).

Dit jaar zijn we tot nu toe een paar keer een weekend weg geweest, waaronder een paar dagen op de stadscamping in Parijs. maar nog geen grote trips met de daktent.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:58

Oei das een eind rijden naar Schotland vanaf Dover.
Belangrijke tip, de reizen duurt altijd veel langer dan je verwacht en langer dan google maps zegt!
Verder gewoon stoppen als het er mooi uitziet en beetje rondlopen.

Oh ik wilde ook eens naar de standscamping in Parijs, is dat wat?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:04

Qimm schreef:
Oei das een eind rijden naar Schotland vanaf Dover.

we doen het in twee dagen, en Burghley lig sws voor de terugweg al op de route naar Dover (vlakbij Cambridge)
Citaat:
Belangrijke tip, de reizen duurt altijd veel langer dan je verwacht en langer dan google maps zegt!
Verder gewoon stoppen als het er mooi uitziet en beetje rondlopen.

thx. Klinkt als Afrika vorig jaar :-)

Citaat:
Oh ik wilde ook eens naar de standscamping in Parijs, is dat wat?

echte stadscamping, kleine plaatsen en druk, maar goede faciliteiten (restaurant was nog dicht (verbouwing) toen wij er waren), en shuttle naar de metro. Mooi gelegen in het Bois de Boulogne, aan de Seine. Wat restaurants in diverse prijsklasses op een half uurtje lopen, van eetcafe tot bijna sterrenniveau.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:35

Klinkt prima, dank je!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:09

Gewoon even een hersenspinsel he, maar wat nou als jij en je vriend het in die tent 'gezellig maken'. Schudt dan die hele auto niet mee? :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6673
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 14:19

denice schreef:
Gewoon even een hersenspinsel he, maar wat nou als jij en je vriend het in die tent 'gezellig maken'. Schudt dan die hele auto niet mee? :')

Mwah, zo fanatiek zijn wij nou ook weer niet met dobbelspelletjes hoor! :Y)

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:27

denice schreef:
Gewoon even een hersenspinsel he, maar wat nou als jij en je vriend het in die tent 'gezellig maken'. Schudt dan die hele auto niet mee? :')



Ja, dat is wel een ding :')

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:30

Gewoon gaan wild kamperen }:)

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:59

Mag ik me ook komen melden? Ik heb sinds dit jaar een daktent (dare to be different op een peugeot partner). Na een proefnachtje bij kennissen op het terrein ga ik over twee weken in mijn eentje met twee honden een paar dagen naar Luxemburg (mullerthal trail). Ik heb voor 4 dagen geboekt maar als het bevalt en ik kan een plekje vinden kan ik ook zomaar wat langer blijven.

Hebben jullie nog tips waar ik zeker aan moet denken bij het kamperen met daktent?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:18

condensmat is een must, krukje (zon opvouwbaar opstapkrukje die ik bv ook bij de paarden gebruik) is handig


ik zweer bij wat dingen die je kunt vastklippen aan de onderkant van de tent zodat je die makkelijk bij de hand hebt (bv etui met bestek, 'schoenen'zak voor allerlei klein spul). Ophanglampje in de tent, evt sliert met kerstboomledjes aan de onderkant voor de sfeer, ophangnetje in de tent voor klein spul s nachts.

https://daktent.nl/product/schoenenzak-ikamper/
https://daktent.nl/product/bestekset/
beide kun je ook dichtritsen, dus snel op te ruimen

https://www.bol.com/nl/nl/p/eurotrail-h ... oductTitle
zoiets, er zijn talloze soorten

https://daktent.nl/product/daktent-bagage-hangmat/

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:40

Eigenlijk alles wat je noemt heb ik al, zei het in een kleinere uitvoering (ik ga maar alleen). Betekend dat ik al lekker op weg ben.. :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:31

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Al langere tijd denken we over een Camperbusje, maar eigenlijk vind ik zo’n bus te groot om ook gewoon mee te rijden. Nu zat ik te denken aan een bestelwagen (caddy oid) met een daktent. Op mijn orientatietocht zag ik gewichten van 60 kilo voor een tent. Hoe krijg je de die in hemelsnaam met z’n tweeën op het dak van je auto? Ik hoor het graag.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:40

Zo héél zwaar is 60kg niet (30pp). Opstapje is wel handig

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:49

Onze daktent is ongeveer zo zwaar en ligt op een Ford transit. Mijn vriend is vrij groot en hij tilt hem er met een van zijn vrienden makkelijk op. We halen hem met z'n tweeën er wel af. Ik heb alleen niet zulke sterke armen en ben niet zo groot dus erop op zo'n hoge bus gaat met mij wat lastiger.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:03

Aha, ik heb namelijk niet veel kracht in m’n armen. Vandaar dat ik 60 kilo best zwaar vind. Krukjes zijn een goeie. Dat scheelt al iets.

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:09

Wij overwegen ook een daktent maar ik zit met een dingetje, misschien hebben jullie daar ideeën voor.

Wij gaan nog wel eens een nachtje of wat weg bij de auto, mij lijkt een daktent vrij makkelijk te jatten? Het zou wel een beetje jammer zijn om halverwege de vakantie terug te komen bij de auto en je slaapplek is weg :=

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:58

Er zijn wel beveiligingsmechanismen voor, maar het is ook vrij veel werk om een daktent eraf te halen, geen idee hoe populair daktenten zijn om te stelen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6673
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 18:03

Ceetje_bokt schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Al langere tijd denken we over een Camperbusje, maar eigenlijk vind ik zo’n bus te groot om ook gewoon mee te rijden. Nu zat ik te denken aan een bestelwagen (caddy oid) met een daktent. Op mijn orientatietocht zag ik gewichten van 60 kilo voor een tent. Hoe krijg je de die in hemelsnaam met z’n tweeën op het dak van je auto? Ik hoor het graag.


Wij hebben onze daktent met een Thule multilift onder onze carport hangen. We kunnen dan onze auto onder de carport rijden en de daktent optillen/laten zakken met dat systeem. Maar goed, zoiets moet dan maar net bij jullie kunnen natuurlijk!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:32

Hier hangt hij aan het dak in de garage, anders was het idd ook een probleem. Ik ben redelijk sterk, maar wel klein dus moet dan boven mijn macht tillen.

Qua stelen, wij hebben slotjes op de bevestiging van de tent en op de dakdragers zitten

ikke

Berichten: 37582
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 18:52

Hier ook nagedacht over daktenten maar toen kwam ik dit tegen:
https://buitelewe.nl/

Ik ga later dit jaar eens bij ze langs om te kijken of dat, in plaats van op de aanhanger, op de bak van de pick-up past.
Ik wil dan naar het principe van een afzetunit toe maar dan als tent :D

Set zou dan aan het plafond van de garage kunnen hangen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:22

NadjaNadja schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Al langere tijd denken we over een Camperbusje, maar eigenlijk vind ik zo’n bus te groot om ook gewoon mee te rijden. Nu zat ik te denken aan een bestelwagen (caddy oid) met een daktent. Op mijn orientatietocht zag ik gewichten van 60 kilo voor een tent. Hoe krijg je de die in hemelsnaam met z’n tweeën op het dak van je auto? Ik hoor het graag.


Wij hebben onze daktent met een Thule multilift onder onze carport hangen. We kunnen dan onze auto onder de carport rijden en de daktent optillen/laten zakken met dat systeem. Maar goed, zoiets moet dan maar net bij jullie kunnen natuurlijk!

Slimme oplossing. Carport hebben we niet, maar wel een garage :)*

En die vraag over het stelen van een daktent is ook bij mij opgekomen. Zou wel heel zuur zijn zeg.

noordje

Berichten: 2215
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:51

Wij hebben dit weekend een daktent uitgeprobeerd en we zijn enthousiast.
Bij die van ons kun je de klemmen die om de dakdragers zitten op slot doen.
En er op en af tillen is nog wel een dingetje.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:05

Wat fijn dit topic tegen te komen. Ik ben aan het overwegen een daktent voor mijn Volkswagen Caddy aan te schaffen. Ik vind het heerlijk om er met mijn honden op uit te gaan en het lijkt me fijn om dan ergens heen te kunnen rijden en daar ook te overnachten zodat we langer van een mooie omgeving kunnen genieten. Daarnaast zijn er plannen om volgend jaar zomer richting Denemarken en Noorwegen te gaan, dus dan komt zo’n daktent ook goed van pas.

Ik hoop dit weekend met mijn vader even in Baarn of Schijndel te kunnen gaan kijken wat er überhaupt mogelijk is op mijn auto en wat ik dan mooi/handig/fijn vind.

Ik ga dit topic ook even rustig doorlezen om misschien vast wat tips op te doen. :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:09

Leuk plan, houd je ons op de hoogte?