Egypte 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:49

Ja meestal om de paar dagen en om de 2 dagen wat op het bed.

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:19

Mando schreef:
Ja meestal om de paar dagen en om de 2 dagen wat op het bed.

Ja, ik ook. :j

Op het bed, bij de drankjes, aan de koffermeneer, bij de massage.. meestal neem ik aardig wat twee euro-munten mee.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:53

Ik ook! Toevallig weet ik dat veel van de werknemers hun ouders onderhouden van hun loon en zelf leven van fooi. Sindsdien ben ik een stuk vrijgeviger.

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:55

Ik schaam me dood, ik wist dus echt niet dat dat gebruikelijk was In een all inclusive resort. :o
Ik ga gauw wat dollars geven her en der.

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:04

Heb je het naar je zin?

josewoos

Berichten: 4817
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:17

Ik ben gisteravond terug gekomen na een weekje in Egypte te zijn geweest en gaf bijna dagelijks fooi.
Sowieso legde ik elke dag op bed 2 of 3 euro en iedere dag kreeg ik ook de mooiste creaties gevouwen van handdoeken en verse bloemen.
En inderdaad ook aan de bediening of het personeel wat koffers bracht/haalde enz
Ze waarderen het enorm en je krijgt er zelf ook nog meer service voor terug ;)

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:21

Roosch schreef:
Heb je het naar je zin?


Ja, heerlijk weer, lekker strand.
Eten vind ik tegenvallen en ik vind het allemaal wel erg kolossaal. Weet niet of ik nog eens terug zou willen. Maar voor een zon, zee, strandvakantie oké.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:34

Ik geef meestal de eerste dag en dan briefgeld, ze doen dan extra goed hun best voor je daarna weet je een beetje wie je vaste ober is in de bar/ restaurants in de loop van de dagen en die tip ik tegen t einde nog extra

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:46

Hooguit €0,50 of een paar Egyptische ponden op het bed voor de mooie creaties van de handdoeken 1x per week. Verder geef ik niemand en niets fooi, het is een all inclusive vakantie en vaak al schreeuwend duur zat!

Maar ik geef nergens en aan niemand fooi, ook niet in een restaurant bijvoorbeeld.

De prijs is de prijs en daarmee is het voor mij klaar.

TamaraFloor
Berichten: 834
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:43

Ik geef wel altijd fooi. De schoonmaker om de dag en de vaste ober in het restaurant ook. Dan hebben ze vaak alvast een tafel voor je klaar staan.
Ook de ober van de bar geef ik wat. Dan komt het drinken vanzelf.
En ze hebben het echt nodig want ze verdienen heel weinig!
Maar vooral met een praatje en oprechte interesse "win" je het meeste.
Ze werken hard en vooral in de zomer lopen ze er in de bloedhitte hun voeten onder vandaan te rennen voor ons all inclusief gasten waarvan toch veel zich de koning voelen. Al heb ik dan niet over de Nederlanders die gedragen zich meestal wel oké.
Maar wees respectvol en denk aan dat ze amper wat verdienen!
Ik zie zo vaak dat er besteld worden met 2 bier. Geen goedemiddag, alsjeblieft en dank je wel.
Dan gaan mijn haren recht overeind staan!

josewoos

Berichten: 4817
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:52

Oh maar vergis je niet, er lopen genoeg horken van Nederlanders en dan schaam ik mij werkelijk voor eigen volk :roll:

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:55

josewoos schreef:
Oh maar vergis je niet, er lopen genoeg horken van Nederlanders en dan schaam ik mij werkelijk voor eigen volk :roll:

True. :')

Ik maak altijd vriendelijke praatjes want een glimlach kost niets. Maar ik neem ook standaard wel wat fooi mee want ik weet hoe blij ze daarmee zijn.

Ik heb de neiging om m'n Egypte-vakantie op niet al te lange termijn nog eens over te doen. Doordat ik ziek was en andere omstandigheden heb ik er niet optimaal van kunnen genieten. Na de zomer maar eens kijken of het er financieel en praktisch inzit om er nog even lekker op uit te gaan.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 05:54

mvdende schreef:
Hooguit €0,50 of een paar Egyptische ponden op het bed voor de mooie creaties van de handdoeken 1x per week. Verder geef ik niemand en niets fooi, het is een all inclusive vakantie en vaak al schreeuwend duur zat!

Maar ik geef nergens en aan niemand fooi, ook niet in een restaurant bijvoorbeeld.

De prijs is de prijs en daarmee is het voor mij klaar.

Ik heb dit dilemma ook een beetje inderdaad met bepaalde dingen, met name met excursies. Als ik al de hoofdprijs betaal, vind ik dat ze zelf hun gids wel kunnen tippen. Ik betaal immers al 10 keer zo veel als een ander die op 1 van de andere paarden met een andere gids vertrekt op dezelfde stal

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 09:15

Wij geven de schoonmaakster van de kamer vaak wel wat fooi.
Gids met een excursie ligt eraan hoe we geboekt hebben en wat de beleving en ervaring was.
Restaurant/koffiebar/bar ligt eraan ook hoe de bediening is. Hoe ze je begroeten, hoe ze op jou reageren, beetje een wissel werking.

Eerste jaar Eqypte met inchecken in het hotel sprak de receptie meneer alleen maar tegen mijn man, terwijl hij duidelijk achter mij stond, geen engels spreekt. Waarop ik het woord en voortouw nam. Werd duidelijk niet met dank afgenomen. Ook niet met een paar kleine dingetjes die kapot waren gegaan en ik was gaan melden, werd niks mee gedaan. Toen manlief met zn steenkolen engels gegaan was kon het opgelost worden. Waarom niet gewoon bij de eerste keer :+
Ook de poolbar, aardige jongens, maar je zag duidelijk wie hun favorieten waren en strooiden met tip/fooi. Ik heb in het zwemband niet altijd wat bij me hoor :+ En als ze elkaar duidelijk belangrijker vinden dan pak ik wel een flesje water en probeer ik het later opnieuw :) (Zat wel duidelijk verschil in, in de ochtend groep of middag/avond groep) Al dan niet een top vakantie gehad.

Met de reden dat we dit jaar weer naar Egypte gaan, alleen andere keten en ander hotel :)

Ik geef hier in de restaurants ook niet altijd fooi.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:05

Ik heb ook heel veel recensies gelezen van gidsen die al zowat aan het begin van de excursie begonnen met duidelijk maken dat ze wel fooi verwachtten. En dan het ook al meteen wilden hebben (en soms zelfs later nog een tweede keer). En dan als je niet geeft, dat ze dan zwaar agressief worden en je hele excursie verpesten. Zelfs gelezen dat gidsen kwaad werden omdat ze het bedrag te laag vonden.
Ik hoop dat dit allemaal uitzonderingen zijn. Lijkt me ergens heel sterk omdat ik nog nooit zo veel slechte recensies over 1 land heb gelezen als sinds ik ben begonnen mijn Egypte reis te plannen. En ik heb al mijn reizen zelf gepland...
Dus ofwel er gaat vooral klaagvolk naar Egypte... ofwel Egypte heeft een behoorlijke hoeveelheid strontvervelende inwoners :9
Ik zit al weken te hopen dat het eerste geval de waarheid is :j
Volgende week vertrekken. Heb er zin in!

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:29

Wat ik wel gemerkt heb bij Fayrouz, is dat sommige mensen als God behandeld werden, waarschijnlijk door de vele fooi die hun gaven. Die kregen het beste strandbedje enz. (En wat heb ik een gruwelijke hekel aan "handdoekje leggen!!") Wat veelvuldig gebeurde tegen de eigen regels van het hotel in. En allemaal 55+ grijs op reis die dit doen :r :r :r

En dan vervolgens kwaad worden als ik een paar handdoeken weg haal (handdoeken van het hotel én geen persoonlijke items bij de bedjes) omdat letterlijk ALLES bezet was door de handdoekje leggers die er vervolgens zelf nog geen gebruik van maakten, en ik geen strandbedje meer kon krijgen. En dan krijgen die mafketels vervolgens nog bijval door het personeel van het hotel :r :r -:(-, personeel wat zich dus niet aan de eigen regels houdt!

Dat noem ik dus omkoping/... betalen voor een behandeling als God, terwijl het gewoon een all inclusive resort is en het personeel gewoon voor iedereen even hard z'n best zou moeten doen, iedereen betaald immers voor dezelfde service via de reisorganisatie.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:39

Besef je je wel dat die mensen waarvan jij zo graag wilt dat ze iedereen gelijk behandelen een krappe €300 per maand verdienen? En dat ze daarvoor ongeveer 45 dagen achter elkaar (minstens) 10 uur per dag werken? Misschien snap je dan beter dat ze extra hun best gaan doen voor een paar euro fooi.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:45

Voor 300 euro leven ze als God in Frankrijk

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:46

PeerAppel schreef:
Besef je je wel dat die mensen waarvan jij zo graag wilt dat ze iedereen gelijk behandelen een krappe €300 per maand verdienen? En dat ze daarvoor ongeveer 45 dagen achter elkaar (minstens) 10 uur per dag werken? Misschien snap je dan beter dat ze extra hun best gaan doen voor een paar euro fooi.

Ja, dat dus. :j

Ik geef trouwens geen fooi om een voorkeursbehandeling te krijgen. Ik ga alleen en ben dan vaak ook snel het restaurant in en uit. Een bedje vind ik altijd wel.

Ik geef fooi omdat ik weet dat ze weinig verdienen en omdat ik weet dat ze erg hard werken. Plus als ik dan aan het afdingen ben op excursies, massages etc spaar ik voor m'n gevoel wel een paar euro uit.. terwijl zij denken "ha daar heb je weer zo een gekke toerist die een goed bedrag neerlegt." :')

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:04

Kimmie235 schreef:
Voor 300 euro leven ze als God in Frankrijk


Tuurlijk, in Egypte. In zo'n vies oud appartement zonder airco, waar ze alsnog €200 per maand voor mogen neerleggen. Gelukkig zijn ze er amper, want ze werken achterlijk veel. Ik zou niet met ze willen ruilen, jij wel?

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Egypte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:11

Wat is er mis met wat fooi geven als je daar mensen mee blij maakt?
Voor zo'n reis tik je met gemak een 1200-1500 euro pp af en dan is een 20 euro kleingeld voor fooi teveel?
Tui zit er echt niet mee als jij daar geen fooi achterlaat hoor. Maar ik denk wel dat je reisje iets leuker wordt als je de medewerkers die werkelijk wat doen voor jouw vakantie, blij kunt maken.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:22

Dees schreef:
Wat is er mis met wat fooi geven als je daar mensen mee blij maakt?
Voor zo'n reis tik je met gemak een 1200-1500 euro pp af en dan is een 20 euro kleingeld voor fooi teveel?
Tui zit er echt niet mee als jij daar geen fooi achterlaat hoor. Maar ik denk wel dat je reisje iets leuker wordt als je de medewerkers die werkelijk wat doen voor jouw vakantie, blij kunt maken.

Als je het met 20 redt dan is het geen probleem. Ik had het persoonlijk over de gevallen die op het vliegveld met veel agressie je koffer uit je handen schijnen te rukken, het 200 meter verplaatsen en dan 50 euro eisen, en ongelooflijk tegen je tekeer gaan als je dan alsnog zo lief bent dat je €20 geeft voor de "bewezen dienst". Want ze hadden €50 geëist dus opdonderen met je €20. Of over de gevallen waarbij mensen worden opgesloten in een winkel en pas de deur uit mogen als ze voor 45 euro 3 flessen shampoo hebben gekocht. Gidsen die jou tijdens je paardrijrit net zo lang gek maken tot je hen maar geld geeft zodat ze ophouden met zeuren en lelijk doen en jouw rit verpesten...
Want dit soort verhalen staat Google maps vol mee. De luchthaven, bepaalde steden, winkels, stallen, toeristische trekpleisters... Als je het aanklikt en je klikt op "nieuwste" staat Google maps helemaal vol met drama verhalen. Bij andere landen niet zo erg, bij Egypte wel is me opgevallen. En ja, bij mensen zoals omschreven in dergelijke recensies voel ik totaal geen behoefte om ze ook maar een cent te geven. Ga ik ook écht niet doen. Agressie, drammen en onbeleefd gedrag belonen wij bij paarden ook niet, dus dat ga ik bij mensen ook niet doen.
Hopelijk valt het mee. Ben al heel veel aan het appen met Egyptenaren zodat ik hopelijk op zo veel mogelijk plekken iemand heb die me kan helpen als ik wel in een onhandige situatie beland. En uiteraard hoop ik van tevoren al zoveel mogelijk mijn gidsen uitgekozen te hebben, zodat ik al weet wie me vergezelt. Heb al 2 aardige jongens in Caïro gevonden en eentje in Aswan en eentje in Luxor. Ben met name nog op zoek naar iemand in Sharm

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 12:25

Dorine92, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een duidelijke nee, is vaak al voldoende. of nee bedankt ik kan het zelf.


Had wel een bijzondere duikschool/verhuur gebeuren :+ Beetje onderhandeld over de prijs om te kunnen suppen met 2 personen. Vervolgens komen we daar, wil die toch meer hebben. Zijn we weggelopen, kwamen ze ons toch weer halen. Prima toch voor ons afgesproken bedrag kunnen suppen. Maar toch eerder de sups terug gebracht omdat ze niet hard genoeg waren en was nog wat.

Prima. De dag erna hadden manlief en ik een boottocht met dezelfde mensen :Y)
Wij die boot op, praatje etcetc. helemaal prima. Komt die later naar ons toe of wij wilden duiken, kosten xx . ik zo nee, ik heb mijn brevetten, maar manlief duikt niet. Accepteerde die en prima. 1ste stop prima gesnorkeld, 2de stop laat hij mensen snorkelen (hij typische komaf, zij helemaal in gewaad en hoog zwanger) Maar ik was al weer in het water gelijk toen hij zij dat wij het water in mochten. Kom ik terug bij de boot, zie ik de typische man in het water liggen en de vrouw op het punt staan om te gaan zwemmen.
Ik dacht, blijf maar in de buurt want dit kan nooit goed gaan. En ja hoor, vrouw in paniek aan het verdrinken, man in paniek, duikinstructeur wilde haar redden, nog meer paniek. Ik lag er inmiddels naast, duik instructeur en die man van haar weg geduwd, haar vast gepakt en gekalmeerd naar de boot mee genomen. Beide konden duidelijk niet zwemmen.
Die beste duikinstructeur heeft mij met de 3de stop op sleeptouw genomen om mooie plekken te spotten :D Kon ik zelf ook wel. Maar die waren wel onder de indruk :Y)
Heb hem later ook maar verteld dat dit geen slimme zet was.

Kimmie235
Berichten: 318
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:53

PeerAppel schreef:
Kimmie235 schreef:
Voor 300 euro leven ze als God in Frankrijk


Tuurlijk, in Egypte. In zo'n vies oud appartement zonder airco, waar ze alsnog €200 per maand voor mogen neerleggen. Gelukkig zijn ze er amper, want ze werken achterlijk veel. Ik zou niet met ze willen ruilen, jij wel?


Is dat zo?

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:01

x_Jeanine_x schreef:
Dorine92, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een duidelijke nee, is vaak al voldoende. of nee bedankt ik kan het zelf.


Had wel een bijzondere duikschool/verhuur gebeuren :+ Beetje onderhandeld over de prijs om te kunnen suppen met 2 personen. Vervolgens komen we daar, wil die toch meer hebben. Zijn we weggelopen, kwamen ze ons toch weer halen. Prima toch voor ons afgesproken bedrag kunnen suppen. Maar toch eerder de sups terug gebracht omdat ze niet hard genoeg waren en was nog wat.

Prima. De dag erna hadden manlief en ik een boottocht met dezelfde mensen :Y)
Wij die boot op, praatje etcetc. helemaal prima. Komt die later naar ons toe of wij wilden duiken, kosten xx . ik zo nee, ik heb mijn brevetten, maar manlief duikt niet. Accepteerde die en prima. 1ste stop prima gesnorkeld, 2de stop laat hij mensen snorkelen (hij typische komaf, zij helemaal in gewaad en hoog zwanger) Maar ik was al weer in het water gelijk toen hij zij dat wij het water in mochten. Kom ik terug bij de boot, zie ik de typische man in het water liggen en de vrouw op het punt staan om te gaan zwemmen.
Ik dacht, blijf maar in de buurt want dit kan nooit goed gaan. En ja hoor, vrouw in paniek aan het verdrinken, man in paniek, duikinstructeur wilde haar redden, nog meer paniek. Ik lag er inmiddels naast, duik instructeur en die man van haar weg geduwd, haar vast gepakt en gekalmeerd naar de boot mee genomen. Beide konden duidelijk niet zwemmen.
Die beste duikinstructeur heeft mij met de 3de stop op sleeptouw genomen om mooie plekken te spotten :D Kon ik zelf ook wel. Maar die waren wel onder de indruk :Y)
Heb hem later ook maar verteld dat dit geen slimme zet was.

Oh ja dat heb ik ook vaak gelezen. Prijs tussentijds verhogen. Ook bij taxi's trouwens. Dus ik regel ze allemaal vooraf met of via iemand die ik vertrouw