Drukte Schiphol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:53

Ze willen reizigers zo kort mogelijk van tevoren in de rij hebben, om te voorkomnen dat het zo druk wordt dat later vertrekkende passagiers hun vlucht niet halen. Maar je wilt natuurlijk niet die persoon zijn die de vlucht niet haalt door een abnormaal lange rij. Gaan jullie nu extra vroeg naar Schiphol of zijn jullie er op de geadviseerde tijd?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:54

Cayenne schreef:
Zijn er hier mensen die maandag vliegen?
Mijn vader vliegt maandag weer, maar naast de vertraging op Schiphol schijnt het op de wegen rond Schiphol ook chaos te worden ivm de staking van de boeren :=


Ik gelukkig zondag via Eindhoven, maar ik snap dat niet van die boeren ook hoor. Maargoed das een andere discussie

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:38

mvdende schreef:
Als je rolstoel gebonden bent, dan maakt het natuurlijk niet veel uit of je vóór of achter de security in een wachtruimte moet wachten. Maar als je net als ik gewoon wil en kan winkelen, is dat natuurlijk een stuk fijner.


Mensen in rolstoel willen en kunnen ook winkelen. Dat zijn net echte mensen. Sterk staaltje validisme dit.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:01

Xanne schreef:
mvdende schreef:
Als je rolstoel gebonden bent, dan maakt het natuurlijk niet veel uit of je vóór of achter de security in een wachtruimte moet wachten. Maar als je net als ik gewoon wil en kan winkelen, is dat natuurlijk een stuk fijner.


Mensen in rolstoel willen en kunnen ook winkelen. Dat zijn net echte mensen. Sterk staaltje validisme dit.


Ik zag anders veel rolstoelers die achter security gewoon in een wachtruimte geparkeerd werden en daar bleven wachten op hun vlucht.

Natuurlijk zullen er óók zijn die kunnen en willen winkelen en voor hus is het moeten wachten vóór security Natuurlijk óók niet leuk.

Maar er zijn zat mensen die het niet uit maakt of ze nu vóór of achter security zijn.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:06

mvdende, sorry maar ik vind je nogal verwend klinken zo. Het komt erg over alsof je even snel de rij wilde skippen om daarna te gaan shoppen. En het is niet zo dat het áchter de douane niet stikt van de mensen en prikkels.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:21

Winged schreef:
mvdende, sorry maar ik vind je nogal verwend klinken zo. Het komt erg over alsof je even snel de rij wilde skippen om daarna te gaan shoppen. En het is niet zo dat het áchter de douane niet stikt van de mensen en prikkels.


Toch is het achter de security een héél pak rustiger dan voor de security in een wachtrij/ uitpuilende wachtruimte.

Ik had achter de security (airside) meerdere rustige plekjes gevonden/ het was in de winkels gewoon rustig.

Logisch, aangezien airside gewoon een groot gebied is, zeker het deel van de FGH pieren. Dan verspreiden mensen zich, ipv in één lange wachtrij boven op elkaars lip te staan.

Genoeg prikkels ja, maar zo lang ik die 1,5m om me heen kan houden, gaat het redelijk prima. Die 1,5m afstand houden corona regel had van mij nog wel even mogen blijven..... gaf een stuk meer rust dan mensen die tegen je aan komen staan.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:43

Heel off-topic maar het moet mij eens van het hart. Je zit al jaren op bokt mvdende, ik weet dat je autisme hebt. Dat staat echter voor mij niet gelijk aan egoïsme. Hier wordt je ook al jaren op gewezen door heel wat mensen. Voor mij is het echt ongelofelijk dat je hier niet van leert en in elk een poging doet om op een andere wijze te reageren / je berichten te formuleren.

Anoniem

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:11

Ik snap niet goed waarom iedereen er vervolgens op moet reageren. Zij ervaart dat zo, daar heb jij geen last van. En hoe meer je erop reageert, hoe meer je je zal ergeren aan de verdere uitleg. Dat is toch nergens voor nodig?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:20

enzino schreef:
Ik snap niet goed waarom iedereen er vervolgens op moet reageren. Zij ervaart dat zo, daar heb jij geen last van. En hoe meer je erop reageert, hoe meer je je zal ergeren aan de verdere uitleg. Dat is toch nergens voor nodig?

Het gaat mij niet om specifiek de berichten die hier staan. Volgens mij is dat ook wel op te maken uit mijn reactie hierboven.

De irritatie ontstaat regelmatig, omdat ze zelf zo enorm in een slachtofferrol gaat zitten.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:01

Ineke2 schreef:
Heel off-topic maar het moet mij eens van het hart. Je zit al jaren op bokt mvdende, ik weet dat je autisme hebt. Dat staat echter voor mij niet gelijk aan egoïsme. Hier wordt je ook al jaren op gewezen door heel wat mensen. Voor mij is het echt ongelofelijk dat je hier niet van leert en in elk een poging doet om op een andere wijze te reageren / je berichten te formuleren.



Er werd gevraagd naar ervaringen, dus geef ik de mijne...

Dat vervolgens 1 half bokt kennelijk van mening is dat een negatieve ervaring niet gedeeld mag worden

En 2 dat autisme geen geldige reden is om van assistentie gebruik te maken, kan ik niets aan doen.


Het was die dag gewoon chaos en ik kan daar gewoon slecht tegen. Zeker als je jezelf vooraf goed inleest in wat je kan en mag verwachten en het op de dag zelf ineens totaal anders blijkt te zijn.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:10

Het gaat vooral om de manier waarop je de mening deelt mvdende.
Dat je het als niet fijn hebt ervaren vanwege alsnog de drukte in de wachtkamer kan iedereen inkomen als je het daarbij had gehouden.

Je schrijft echter erbij dat je als extra reden de assistentie gebruikt zodat je snel de drukte kan ontwijken om daarna te kunnen gaan winkelen in de taxfree winkels.

Dat laatste daar vallen mensen over, snap je dat echt niet?

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:20

Ineke2 schreef:
Het gaat vooral om de manier waarop je de mening deelt mvdende.
Dat je het als niet fijn hebt ervaren vanwege alsnog de drukte in de wachtkamer kan iedereen inkomen als je het daarbij had gehouden.

Je schrijft echter erbij dat je als extra reden de assistentie gebruikt zodat je snel de drukte kan ontwijken om daarna te kunnen gaan winkelen in de taxfree winkels.

Dat laatste daar vallen mensen over, snap je dat echt niet?


De drukte ontwijken is geen extra reden, maar de hoofdreden om de assistentie te gebruiken!

Als je op de site van Schiphol de aanwijzingen leest, en daar staat in dat je geholpen wordt met inchecken/ de rij kan overslaan en vervolgens óók direct door de security geholpen wordt en je komt aan op Schiphol en je te horen krijgt dat hulp bij inchecken niet mogelijk is en dat hulp bij de security óók extreem lang duurt, waarbij je in een overvolle wachtruimte gedropt wordt (begeleiding zat op de grond, omdat er geen stoel meer over was, dus had ik daar gewacht, had ik op de grond moeten zitten, wat mijn lijf dus niet aankan)

En je hoofdreden om assistentie aan te vragen, het vermijden van drukte is, ja, dan valt dat behoorlijk tegen.

Logisch toch dat ik dan liever in de rust achter security ben dan in een overvolle wachtruimte vóór security?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:22

Je dikt gedrukte zin gaat het nou juist nét niet om als waar mensen over vallen, maar de zin daarachter wél.

jojoleinee

Berichten: 2663
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:33

Net op de radio bij het nieuws; eerste week van augustus hoeven nog maar 1000 mensen teleurgesteld te worden. Daarna niemand meer.
Gevalletje eerst zien, dan gelopen?

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:48

Ineke2 schreef:
Je dikt gedrukte zin gaat het nou juist nét niet om als waar mensen over vallen, maar de zin daarachter wél.


Dus je mag wél de drukte ontwijken, maar daarna niet winkelen?

Maakt toch niet uit wàt je doet, eenmaal achter security?

Feit is, dat het achter de security véél rustiger is, omdat de ruimte véél groter is en mensen zich verspreiden.

Dus wilde ik zo snel mogelijk door de chaos op landside heen en naar het rustige airside, waar ik dan vervolgens in alle rust mijn ding kon doen.

Niet zozeer om het winkelen zelf, maar wél omdat het daar gewoon rustiger is en je gemakkelijker een rustig hoekje kan opzoeken.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:54

Als je het nou gelijk op deze manier neerzet, dan krijg je geen weerstand op je bericht, want het komt echt heel anders over als hoe je het eerst opschreef.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:31

Jester_ schreef:
Cayenne schreef:
Zijn er hier mensen die maandag vliegen?
Mijn vader vliegt maandag weer, maar naast de vertraging op Schiphol schijnt het op de wegen rond Schiphol ook chaos te worden ivm de staking van de boeren :=


Ik gelukkig zondag via Eindhoven, maar ik snap dat niet van die boeren ook hoor. Maargoed das een andere discussie


Mijn vriend vliegt maandag weer terug. Maar ik denk dat hij met de trein naar Schiphol gaat. De boeren zullen toch niet op het spoor gaan staan? :(

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:31

Ineke2 schreef:
Als je het nou gelijk op deze manier neerzet, dan krijg je geen weerstand op je bericht, want het komt echt heel anders over als hoe je het eerst opschreef.



Niet kunnen inschatten hoe lezers/toehoorders tekst opvatten past wel bij autisme. Hoe rolstoelgebruikers door mvdende worden weggezet vind ik veel ernstiger (en pijnlijker).

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:40

Xanne schreef:
Ineke2 schreef:
Als je het nou gelijk op deze manier neerzet, dan krijg je geen weerstand op je bericht, want het komt echt heel anders over als hoe je het eerst opschreef.



Niet kunnen inschatten hoe lezers/toehoorders tekst opvatten past wel bij autisme. Hoe rolstoelgebruikers door mvdende worden weggezet vind ik veel ernstiger (en pijnlijker).

Dat is de reden waarom ik het nu netjes probeer aan te kaarten. Als niemand het probeert onder het mom van autisme kan ze het ook niet proberen in te zien / er misschien wel van leren.

Het is toch fijner om in elk geval een poging te doen toch.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:13

_Lorette_ schreef:
Gaan jullie nu extra vroeg naar Schiphol of zijn jullie er op de geadviseerde tijd?


De rij wachtenden voor de checkin/bagage drop off was bij mij vanochtend het langste.

Vlucht ging om 07.30 uur, dus checkin/bagage drop off ging om 04.30 uur open. Ik was er rond 03.45 uur en was al online ingecheckt.
Wilde ook het zekere voor het onzekere nemen, maar kon dus idd geen kant op, omdat de balie nog niet open was. Zo werd er chaos en drukte gecreëerd, want diverse rijen liepen ook nog eens door elkaar.

Ik stond in Vertrekhal 3 vanuit daar was security en paspoortcontrole rustig.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:19

Ik sta nu bij de paspoortcontrole, net door security heen. De langste rijen waren inderdaad beneden, voor bagage en check in. Ik heb alleen een rugzakje mee want ben zondag weer terug, dus hoefde niet in te checken oid.

Stond om 14:40 in de rij en ben er nu bijna door, dus heel goed te doen. Nu wel achterlijk lang wachten want ik vlieg pas om 18:45... :+
Maar goed, ik ging ook meteen uit m'n werk en dan kwam ik nou eenmaal sowieso precies 4 uur van tevoren aan, liever het zekere voor het onzekere. Normaal zou ik binnen Europa meer dan anderhalf uur van tevoren al onzin hebben gevonden... :+

Lavitabella

Berichten: 1710
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:30

Ik merkte bij mijn vlucht wel dat we langer moesten wachten omdat er mensen van een vlucht later ook al in de rij stonden. Waardoor hun dus optijd waren en wij bijna te laat :+ . Gelukkig gingen ze daar wel de rij langs om mensen die de vlucht van half 9 hadden voor te laten. De andere vlucht ging pas om 10 uur.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:45

Ik heb redelijk wat voorstress voor mijn vlucht naar Brazilië volgende week. Wie heeft er tips?

Is 4 uur van tevoren komen echt genoeg? Ik heb 2 koffers die ik moet inchecken.. Waar zit die drukte nou eigenlijk?

Wat zouden jullie aanraden?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:52

De drukte zit hem vooral bij de security. Wij hadden de koffer bij een zuil ingecheckt, dat ging prima. Ik zou zelf 3 a max 4 uur aanhouden. Hoe vroeger hoe lastiger, en je vlucht vertrekt echt niet zomaar zonder je. Dan komen ze je wel ophalen

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:57

Jester_ schreef:
De drukte zit hem vooral bij de security. Wij hadden de koffer bij een zuil ingecheckt, dat ging prima. Ik zou zelf 3 a max 4 uur aanhouden. Hoe vroeger hoe lastiger, en je vlucht vertrekt echt niet zomaar zonder je. Dan komen ze je wel ophalen

Daar zou ik niet op rekenen. Bij vakantieman van afgelopen maandag hadden er mensen hun vlucht gemist doordat ze niet door de security kwamen en werden aangemerkt als no shows waardoor ze ook hun geld kwijt waren.