Drukte Schiphol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:24

_Lorette_ schreef:
Ik snap dat het niet zo simpel is, maar ik zou het toch een beter idee vinden als ze de vluchten die je eenvoudig met auto of trein kunt bereiken zouden schrappen. Parijs, Hamburg, Berlijn... Daar zou ik zelf nooit het vliegtuig voor pakken.

En dat zijn soms ook gewoon HUB-vluchten, dus dan gaan die juist wel door. Het is niet gezegd als iemand van Amsterdam naar Hamburg vliegt dat dat de eindbestemming is.
Zeker met KLM kan het zijn dat je over Parijs vliegt voordat je verder gaat bijvoorbeeld.
Lufthansa vliegt wel over Wenen en andere Duitse steden om uiteindelijk je echt naar de bestemming te brengen.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:27

Dat weet ik. Daarom is het ook niet zo simpel als ik het stel. Maar dat zijn wel de plaatsen waarvoor je voldoende alternatieven hebt om er in een redelijke tijd te kunnen komen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:47

_Lorette_ schreef:
Ik snap dat het niet zo simpel is, maar ik zou het toch een beter idee vinden als ze de vluchten die je eenvoudig met auto of trein kunt bereiken zouden schrappen. Parijs, Hamburg, Berlijn... Daar zou ik zelf nooit het vliegtuig voor pakken.

Ik zou juist alle overstapvluchten schrappen. Laat alles maar gewoon rechtstreeks naar de Europese bestemmingen doorvliegen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:49

germie schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik snap dat het niet zo simpel is, maar ik zou het toch een beter idee vinden als ze de vluchten die je eenvoudig met auto of trein kunt bereiken zouden schrappen. Parijs, Hamburg, Berlijn... Daar zou ik zelf nooit het vliegtuig voor pakken.

En dat zijn soms ook gewoon HUB-vluchten, dus dan gaan die juist wel door. Het is niet gezegd als iemand van Amsterdam naar Hamburg vliegt dat dat de eindbestemming is.
Zeker met KLM kan het zijn dat je over Parijs vliegt voordat je verder gaat bijvoorbeeld.
Lufthansa vliegt wel over Wenen en andere Duitse steden om uiteindelijk je echt naar de bestemming te brengen.

Dat klopt, ik moest ooit in Amsterdam overstappen en naar Brussel vliegen omdat m'n rechtstreekse heenvlucht daar was begonnen. In Amsterdam uitstappen en van daaruit met de trein naar huis zou een boete opleveren. Dit soort hub vluchten mogen van mij wel gestopt worden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:51

elnienjo schreef:
Dat klopt, ik moest ooit in Amsterdam overstappen en naar Brussel vliegen omdat m'n rechtstreekse heenvlucht daar was begonnen. In Amsterdam uitstappen en van daaruit met de trein naar huis zou een boete opleveren. Dit soort hub vluchten mogen van mij wel gestopt worden.

Ik ben ooit van Cancun via Atlanta naar Amsterdam gevlogen. Eigenlijk moest ik nog door naar Dusseldorf, maar ik ben in Amsterdam uitgestapt. Heb mij netjes bij KLM afgemeld en was allemaal geen probleem.

Anoniem

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:55

Hier kregen we dat ook te horen, of doorvliegen of boete betalen. We hebben toen maar met een andere maatschappij geboekt.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:56

elnienjo schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik snap dat het niet zo simpel is, maar ik zou het toch een beter idee vinden als ze de vluchten die je eenvoudig met auto of trein kunt bereiken zouden schrappen. Parijs, Hamburg, Berlijn... Daar zou ik zelf nooit het vliegtuig voor pakken.

Ik zou juist alle overstapvluchten schrappen. Laat alles maar gewoon rechtstreeks naar de Europese bestemmingen doorvliegen.

Dat gebeurt ook wel, maar van daaruit vlieg je dan buiten Europa. De vluchten naar steden binnen Europa zijn voor zover ik weet altijd rechtstreeks. Maar je kunt niet naar elk vliegveld in de wereld rechtstreeks vliegen. Dat is net als een bus of trein. Een vliegtuig is gewoon een vorm van OV, niet meer en niet minder.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:57

Kan je dan niet met de trein naar de luchthaven die je vervolgens direct naar je bestemming vliegt? Als je uren en uren in de rij staat op Schiphol, kan ik me bijna niet voorstellen dat er nog tijdwinst is door te vliegen. Wellicht veel te simpel gedacht, maar ik vind het zo rot voor de mensen die steeds pech hebben met geannuleerde vluchten op verdere bestemmingen.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:01

_Lorette_ schreef:
Kan je dan niet met de trein naar de luchthaven die je vervolgens direct naar je bestemming vliegt?

Nee. Dan zitten veel mensen met de auto immers. Je betaalt om te parkeren bij een luchthaven, maar weken een auto op een station zetten is niet gebruikelijk. En het is dan ook langer vaak. En duurder, want meerdere aanbieders. Bij Ab in den Urlaub krijg je vaak een kaartje voor de Deutsche Bahn gratis er bij, maar dan moet je nog naar Duitsland toe. Dan kun je net zo goed direct naar een luchthaven rijden. Vergeet niet dat die uren op een ander vliegveld ook gewoon uren zijn.

Daarnaast, als ik naar Jacksonville wil bijvoorbeeld, dan kan dat nooit rechtstreeks. Je kunt nooit alle vliegvelden rechtstreeks aandoen. Dan blijf je met halve vliegtuigen vliegen. Beter is dan mensen vanuit diverse plaatsen naar 1 Hub binnen Europa vliegen en dan door. Dat is efficienter, goedkoper en beter voor alles. En mensen die alleen tot aan de hub hoeven zijn dan ook geholpen, want die vlucht moet er immers sowieso ook zijn.

Ik zou wel blij zijn als je standaard een gratis treinkaartje inclusief buskaartje zou krijgen bij een ticket naar een vliegveld. Maar ik wil er geen euro extra voor betalen. Dan pak ik de auto wel naar een vliegveld. Want vanaf mijn huis naar Schiphol is veel sneller met de auto dan met het ov. Ook is Schiphol niet op elk moment van de dag bereikbaar met het ov.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:04

_Lorette_ schreef:
Kan je dan niet met de trein naar de luchthaven die je vervolgens direct naar je bestemming vliegt? Als je uren en uren in de rij staat op Schiphol, kan ik me bijna niet voorstellen dat er nog tijdwinst is door te vliegen. Wellicht veel te simpel gedacht, maar ik vind het zo rot voor de mensen die steeds pech hebben met geannuleerde vluchten op verdere bestemmingen.

Stel je gaat vanaf Amsterdam naar Zuid-Afrika met een tussenstop in Brussel. Dan kun je zeggen 'Ik stap in Brussel op'. Zou je denken. Alleen werkt het systeem zo niet. Je moet je eerste vlucht namelijk ook nemen anders wordt je tweede geannuleerd.
Zelfde werkt ook anders. Stel je wil naar Rome. Een rechtstreekse vlucht is 150 euro. Maar de vlucht die van Amsterdam - Rome - Antalya (ik noem maar wat) is 100 euro. Een beetje Nederlander 'dan boek ik die vlucht en stap ik uit in Rome.' Dat mag niet, want dan heb je een no-show op je tweede vlucht en wordt ook je terugvlucht geannuleerd. Hopelijk leg ik het een beetje logisch uit :+

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:10

Neeeee, zo zou ik nooit redeneren. Ik ga er dan vanuit dat je Brussel - Zuid-Afrika kunt boeken en dan zelf naar Brussel gaat om die vlucht te pakken. Amsterdam komt dan heel niet voor in de reis.

Het gaat me puur om een hersenspinsel welke vluchten je het best kunt schrappen, zonder mensen daar enorm mee te benadelen. Ik zou dan in eerste instantie kiezen voor vluchten die je goed kunt bereiken met auto of ov (binnen enkele uren). Wetende dat het niet zo eenvoudig is, maar toch ben ik nog niet overtuigd van het argument waarom de transfer/hub vluchten zo belangrijk zijn.

Weet iemand wat nu het beleid is wat betreft het annuleren van vluchten? Wij hadden destijds een probleem toen onze vlucht naar Tirana werd geannuleerd en de eerstvolgende vlucht 10 dagen later ging. Dat was volgens mij onze terugvlucht. Toen was het vanwege de brandstofstoring, dus dat was geen bewuste keuze. Als ze nu 30% moeten schrappen in juli, dan kunnen er dus veel mensen helemaal niet op vakantie? Want omboeken kan dan ook niet, tenzij ze pas buiten het hoogseizoen voor de herkansing zouden gaan.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:20

Zeg ook niet dat jij zo beredeneerd :) Maar het kan zelfs zo zijn dat diezelfde vlucht vanaf Brussel duurder is dan vanaf Amsterdam.

Ik denk dat heel veel mensen niet op (vlieg)vakantie kunnen dit jaar. Ik zit zelf nog duimpjes te draaien, vlieg vanaf Eindhoven volgende week.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:33

Als ik naar BRussel moet, dan is dat voor mij toch echt veel verder dan Amsterdam hoor. En daarmee benadeel je dan mensen wel degelijk. Ook vind ik parkeren op Brussel echt duur. Ik hoop binnenkort vanaf Brussel te vliegen. En je moet met een transferbus, maar dat schijnt een normale ov verbinding te zijn ofzo. Want P2 bij de luchthaven is vaak overvol en dan kun je daar niet parkeren terwijl je wel geboekt hebt. Dat is op Schiphol of Eindhoven echt beter (Eelde is helemaal perfect, vaak gratis parkeren, ik snap niet dat men niet vanaf Eelde wil vliegen, dat is de fijnste luchthaven).

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:54

germie schreef:
(Eelde is helemaal perfect, vaak gratis parkeren, ik snap niet dat men niet vanaf Eelde wil vliegen, dat is de fijnste luchthaven).

Ik wil het liefst vanaf Rotterdam, maar ja de meeste vluchten vanuit Nederland gaan helaas vanaf Schiphol.
Vanaf Eelde gaat helemaal weinig.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:08

germie schreef:
Als ik naar BRussel moet, dan is dat voor mij toch echt veel verder dan Amsterdam hoor. En daarmee benadeel je dan mensen wel degelijk. Ook vind ik parkeren op Brussel echt duur. Ik hoop binnenkort vanaf Brussel te vliegen. En je moet met een transferbus, maar dat schijnt een normale ov verbinding te zijn ofzo. Want P2 bij de luchthaven is vaak overvol en dan kun je daar niet parkeren terwijl je wel geboekt hebt. Dat is op Schiphol of Eindhoven echt beter (Eelde is helemaal perfect, vaak gratis parkeren, ik snap niet dat men niet vanaf Eelde wil vliegen, dat is de fijnste luchthaven).

Voor mij is Brussel gunstiger. Ook goed met de trein te bereiken.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:24

De laatste jaren 1 keer vanaf Schiphol gevlogen omdat het niet anders kon maar normaal gaan we vanaf Rotterdam. Wat een verademing daar zeg vergeleken met die marathons en rijen op Schiphol.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:05

chanicha schreef:
De laatste jaren 1 keer vanaf Schiphol gevlogen omdat het niet anders kon maar normaal gaan we vanaf Rotterdam. Wat een verademing daar zeg vergeleken met die marathons en rijen op Schiphol.


Dat is inddd de reden waarom wij tegenwoordig voor Brussel kiezen als de optie Schiphol of Brussel is... We wonen net onder Rotterdam, dus Brussel of Schiphol is beide even ver rijden. Zoveel meer rust en overzicht.....

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:08

Brussel is nu toch ook een zooitje?

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:55

Fitzroy schreef:
Brussel is nu toch ook een zooitje?


We hebben eind mei gevlogen vanaf Brussel en dat verliep super soepel!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:19

Ik lees net in de krant dat de politie korte metten gaat maken als de boeren naar Schiphol gaan om daar de wegen te blokkeren maandag.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:51

Nou,ik dacht alle ellende te vermijden door via Keulen te vliegen maar de rij is hier ook mega lang -O-

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:12

Fitzroy schreef:
Brussel is nu toch ook een zooitje?

Er waren stakingen, maar nu loopt het daar wel weer volgens mij.

Brussel was prijstechnisch zo veel voordeliger dan Schiphol dat we daar vandaan vliegen nu. Eelde was helaas geen optie, dat was eerste keus. Maar daar gaat echt haast niets vandaan. Dat snap ik echt niet.
Ook Eindhoven en Maastricht zijn leeg. Maar Eelde helemaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:14

Vriendin van mij is zojuist vanaf Griekenland terug naar Rotterdam gevlogen.
Had een uur vertraging, maar alles bij elkaar viel het mee.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:30

Ik heb mijn koffer eindelijk! Helaas is die van mijn man nog wel zoek!

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:40

Wat een ellende om te lezen allemaal.

Wij gaan om 6 uur in de ochtend vliegen morgen. Ik had ruimbagage bijgeboekt maar dat vertrouw ik niet meer. Ik heb geen zin dat de spullen kwijtraken. Nu alles in een handbagage trolley gepropt + rugtas en geboekt dat de handbagage gegarandeerd mee mag in de cabine. Vloeistoffen kopen we op bestemming wel. Normaal vind ik vliegen niet erg maar ik heb er helemaal de zenuwen van en lichtelijk spijt dat ik dit geboekt heb in januari.

Normaal ben ik nooi zo vroeg op schiphol maar dat wordt een nachtje doorhalen denk ik.