Drukte Schiphol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6280
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:53

germie schreef:
Mijn handbagage kan en mag gewoon niet in het ruim. Flitsers en camera en li-ion accus. Dat is precies een koffertje vol.
Ik snap dat ze dan koffertjes met spullen die wel in het ruim mogen in willen checken, maar bepaalde handbagage gaat niet voor niets mee als handbagage.


Ik weet niet hoe bekend je bent met vliegen maar je accu's moet je aangeven. Hou dus in je achterhoofd dat je daar gedoe mee kan krijgen.

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:13

Achterom schreef:
germie schreef:
Mijn handbagage kan en mag gewoon niet in het ruim. Flitsers en camera en li-ion accus. Dat is precies een koffertje vol.
Ik snap dat ze dan koffertjes met spullen die wel in het ruim mogen in willen checken, maar bepaalde handbagage gaat niet voor niets mee als handbagage.

Natuurlijk kan jouw camera prima in het ruim.

En dan is alles kapot. Flitsers en lenzen zijn heel kwetsbaar. Dus dat kan niet. Geen fotograaf die zoiets doet.
Overigens tot nu toe ook nooit problemen gehad.

Accus moeten per stuk verpakt zijn. Dan mogen ze gewoon mee. Ook alshet er 20 zijn wegens flitsers.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:20

germie schreef:
Achterom schreef:

Natuurlijk kan jouw camera prima in het ruim.

En dan is alles kapot. Flitsers en lenzen zijn heel kwetsbaar. Dus dat kan niet. Geen fotograaf die zoiets doet.
Overigens tot nu toe ook nooit problemen gehad.

Accus moeten per stuk verpakt zijn. Dan mogen ze gewoon mee. Ook alshet er 20 zijn wegens flitsers.


En daarom doe ik ze ook niet in trolley of boek ik bij dat het gegarandeerd mee in cabin kan :) (afhankelijk van hoeveel ik meeneem). ik wil het mee in cabin, dus dan is dat mijn verantwoording vind ik.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:30

germie schreef:
Mijn handbagage kan en mag gewoon niet in het ruim. Flitsers en camera en li-ion accus. Dat is precies een koffertje vol.
Ik snap dat ze dan koffertjes met spullen die wel in het ruim mogen in willen checken, maar bepaalde handbagage gaat niet voor niets mee als handbagage.

Jij maakt je echt constant zo druk over dingen die niet eens bij je gebeurd zijn.

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:42

Nyaleti schreef:
germie schreef:
Mijn handbagage kan en mag gewoon niet in het ruim. Flitsers en camera en li-ion accus. Dat is precies een koffertje vol.
Ik snap dat ze dan koffertjes met spullen die wel in het ruim mogen in willen checken, maar bepaalde handbagage gaat niet voor niets mee als handbagage.


Ik weet niet hoe bekend je bent met vliegen maar je accu's moet je aangeven. Hou dus in je achterhoofd dat je daar gedoe mee kan krijgen.


Nee hoor, hoef je niet aan te geven. Mag alleen niet in het ruim, uitsluitend in de handbagage in de cabine.

Ik had óók veel accu's/ apparatuur met li-ion in m'n handbagage zitten en hoefde niets aan te geven. Sterker nog, ze wilde mijn trolley in het ruim stoppen. Daar heb ik een stokje voor gestoken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:30

Daarom werkt een rugzak voor camera apparatuur ook het beste.
Ik vlieg al jaren en soms 30+ keer per jaar met een rugzak vol camera's, lenzen en accu's en heb nog nooit problemen gehad. Niet bij grote vliegtuigen en niet met kleine vliegtuigen.
Trolley's nemen veel meer ruimte in dan een rugzak en als je dan een volgepropte rugzak (mijne weegt standaard 18kg met alle gear) mee hebt, doen ze niet moeilijk.
Tenzij ze je handbagage wegen maar dan heb je sowieso een probleem maar met vriendelijk praten heb ik nog altijd alles mee kunnen nemen als handbagage.

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 14:38

Zo ik ben inmiddels in Noorwegen aangekomen met koffer.

Ik vloog om 7 uur vanochtend en was om 3 uur op Schiphol en ik moet zeggen dat ik die tijd echt nodig had. Ik was denk ik 10 minuten voor het boarden bij de gate.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:36

Wij wilden nog een weekendje naar Londen voor het eind van deze maand of begin volgende maand. Ik heb alleen geen zin in de stress van het vliegveld. We gaan nu naar Antwerpen, kunnen we rustig met de auto :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:20

Achterom schreef:
germie schreef:
Mijn handbagage kan en mag gewoon niet in het ruim. Flitsers en camera en li-ion accus. Dat is precies een koffertje vol.
Ik snap dat ze dan koffertjes met spullen die wel in het ruim mogen in willen checken, maar bepaalde handbagage gaat niet voor niets mee als handbagage.

Natuurlijk kan jouw camera prima in het ruim.

Dan is ie niet verzekerd en met de huidige puinhopen zou ik er al helemaal niet op vertrouwen dat het goedkomt.

SUSANNEx

Berichten: 829
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:25

Wij vliegen over 2 weken vanaf Schiphol! Reis is 2 jaar uitgesteld door corona en nu hebben we deze chaos :') Vind het best spannend, helemaal omdat we niet al te lange overstap tijd hebben voor onze aansluitende vlucht. Hebben in elk geval Airtags aangeschaft voor onze ruim bagage, hebben we dat vast geregeld.

Is het bij Europese vluchten nog heel anders dan met verre vluchten?

Ik ga het hier even mee lezen in elk geval, ben benieuwd hoe ze de eerste weken van de zomervakantie gaan trekken.

fjordjes

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:44

Iemand vertelde mij dat het vooral chartervluchten zijn die worden geannuleerd, is dat ook zo of worden lijndiensten ook geannuleerd? Ik vlieg dan wel pas begin september maar ik hoorde dat KLM zeker tot eind augustus vluchten gaat schrappen en laten wij nou net met KLM vliegen. Is wel een lijndienst, geen chartervlucht.

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:34

fjordjes schreef:
Iemand vertelde mij dat het vooral chartervluchten zijn die worden geannuleerd, is dat ook zo of worden lijndiensten ook geannuleerd? Ik vlieg dan wel pas begin september maar ik hoorde dat KLM zeker tot eind augustus vluchten gaat schrappen en laten wij nou net met KLM vliegen. Is wel een lijndienst, geen chartervlucht.


Volgens mij is het juist vooral andersom; vooral de vakantie/pakketreis-vluchten worden behouden en vluchten naar bv Milaan en Berlijn etc. worden eerder geannuleerd.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:49

Ik ben vandaag weer terug gekomen. 2 weken Griekenland met een pakketreis van Corendon.
Zowel op de heen- als terugreis geen problemen met lange rijen of verdwenen koffers.

Nu hoorde ik wel dat Corendon een kleinere bagage afhandeling gebruikt die weinig problemen lijkt te hebben met personeel.

Maar ik kan ook gewoon net mazzel gehad hebben natuurlijk :D

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:54

Ik hoor best goede dingen over Corendon de laatste tijd. Ken al meer mensen die daar prima ervaringen me hebben gehad in de afgelopen weken.

Lavitabella

Berichten: 1737
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:30

Ik ook met Corendon. Prima ervaring inderdaad. Alleen heenreis lange rij maar dat zie ik net echt als mega negatief aangezien het bijna overal wel zo is.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:10

germie schreef:
Ik hoor best goede dingen over Corendon de laatste tijd. Ken al meer mensen die daar prima ervaringen me hebben gehad in de afgelopen weken.


Het bedrijf waar ik voor werk handelt corendon af.
We hebben het hele personeel, financiën, personeelszaken, managers, noem maar op, ingezet om alles af te kunnen handelen.

De vlucht an sich kost niets, maar met de kosten van degene die nu die machines laden rijzen echt de pan uit..
Belachelijk, maar het zij zo. Wat dat betreft is de saamhorigheid op SPL echt top, we laten geen kisten verzuipen.

Hopelijk beseft arrogant AAS&schipholgroup dat het niet zo langer door kan gaan, maar ik vrees met vrezen..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:32

Even wat cijfertjes. Ik kwam net dit artikel tegen bij IamExpat: Eindhoven and Schiphol two of the worst airports for flight delays.

Citaat:
In July, the worst airports in Europe for flight delays and cancellations are:

    Brussels Airport - 72 percent of flights delayed, 2,5 percent cancelled
    Frankfurt International Airport - 68 percent delayed, 7,8 percent cancelled
    Eindhoven Airport - 67 percent delayed, 1,8 percent cancelled
    Luton Airport - 66 percent delayed, 2,7 percent cancelled
    Liszt Ferenc International Airport - 65 percent delayed, 2,1 percent cancelled
    Lisbon Airport - 65 percent delayed, 4,8 percent cancelled
    Charles De Gaulle Airport - 62 percent delayed, 3,1 percent cancelled
    Schiphol Airport - 61 percent delayed 5,2 percent cancelled
    Cote D’Azur Airport - 60 percent delayed, 3,4 percent cancelled
    Gatwick Airport - 59 percent delayed, 1,4 percent cancelled

Currently, the best airport in Europe for on-time departures is Bergamo/Orio al Serio Airport in Italy, where only 3 percent of flights are delayed, and 1 percent are cancelled. For more information about the data, and for tips about minimising disruptions when travelling this summer, visit Hopper’s website.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:27

Ik vloog gisterochtend om 10:00 naar Dublin met Ryanair. We hadden de dag ervoor vernomen dat de check in voor de bagage bij hen pas 2 uur van te voren open gaat en je daarna nog door security moet. Dat vonden we te spannend dus hebben uiteindelijk toch maar handbagage bijgeboekt en de kosten voor de ruimbagage voor lief genomen. Alsnog waren we wel 4 uur van te voren aanwezig. Security duurde bij ons ongeveer 1,5 uur. Dan hadden we nog wel de mazzel dat we bij vertrekhal 3 stonden. De wachtrij voor de security bij vertrekhal 1 en 2 was veel langer.

Bagheera_206

Berichten: 25906
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:53

AnnaXBoy schreef:
Ik vloog gisterochtend om 10:00 naar Dublin met Ryanair. We hadden de dag ervoor vernomen dat de check in voor de bagage bij hen pas 2 uur van te voren open gaat en je daarna nog door security moet. Dat vonden we te spannend dus hebben uiteindelijk toch maar handbagage bijgeboekt en de kosten voor de ruimbagage voor lief genomen. Alsnog waren we wel 4 uur van te voren aanwezig. Security duurde bij ons ongeveer 1,5 uur. Dan hadden we nog wel de mazzel dat we bij vertrekhal 3 stonden. De wachtrij voor de security bij vertrekhal 1 en 2 was veel langer.


Wij vliegen woensdag met Ryanair naar Dublin. Vier uur van te voren zou voldoende moeten zijn? := Wij hebben alleen handbagage.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:12

AnnaXBoy schreef:
Ik vloog gisterochtend om 10:00 naar Dublin met Ryanair. We hadden de dag ervoor vernomen dat de check in voor de bagage bij hen pas 2 uur van te voren open gaat en je daarna nog door security moet. Dat vonden we te spannend dus hebben uiteindelijk toch maar handbagage bijgeboekt en de kosten voor de ruimbagage voor lief genomen. Alsnog waren we wel 4 uur van te voren aanwezig. Security duurde bij ons ongeveer 1,5 uur. Dan hadden we nog wel de mazzel dat we bij vertrekhal 3 stonden. De wachtrij voor de security bij vertrekhal 1 en 2 was veel langer.

Maar wel slim van jullie om het zo te doen! Wat stom dat de balie pas 2uur van tevoren open ging. Dat is met opzet zou je zeggen…

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:13

4 uur voor binnen Europa is meer dan ruim. 3 uur is in principe de richtlijn.

Als we allemaal erg vroeg op de luchthaven komen, creeren we zelf de rijen doordat er mensen voor een latere vlucht, in jouw rij staan.
Dus mensen missen hun vlucht, doordat andere mensen heeeeel vroeg komen.

Dat is wel iets om over na te denken. Maar dit soort groepsgedrag is wel erg verklaarbaar en begrijpelijk!

fjordjes

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:28

Hoeveel uur is het als je buiten Europa vliegt? Dacht dat dan de standaard altijd 4u was. Of moet je dan nog eerder op het vliegveld zijn?

Yessy

Berichten: 23035
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:46

Het was altijd 3 uur voor buiten Europa en 2 uur voor binnen Europa. Maar ik hield (voor werk) vaak 2,5 uur en 1,5 uur aan en dan had ik meestal ook nog meer dan genoeg tijd om even rustig wat te eten en drinken voor ik richting gate moest.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:06

MarliesV schreef:
4 uur voor binnen Europa is meer dan ruim. 3 uur is in principe de richtlijn.

Als we allemaal erg vroeg op de luchthaven komen, creeren we zelf de rijen doordat er mensen voor een latere vlucht, in jouw rij staan.
Dus mensen missen hun vlucht, doordat andere mensen heeeeel vroeg komen.

Dat is wel iets om over na te denken. Maar dit soort groepsgedrag is wel erg verklaarbaar en begrijpelijk!

Op dit moment wordt voor binnen Europa wel 4 uur geadviseerd.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:11

daantjuhhh schreef:
MarliesV schreef:
4 uur voor binnen Europa is meer dan ruim. 3 uur is in principe de richtlijn.

Als we allemaal erg vroeg op de luchthaven komen, creeren we zelf de rijen doordat er mensen voor een latere vlucht, in jouw rij staan.
Dus mensen missen hun vlucht, doordat andere mensen heeeeel vroeg komen.

Dat is wel iets om over na te denken. Maar dit soort groepsgedrag is wel erg verklaarbaar en begrijpelijk!

Op dit moment wordt voor binnen Europa wel 4 uur geadviseerd.


Dat is al weer aangepast blijkbaar. Had de memo gemist ;)
Wel met het advies om dit per airline te checken en niet klakkeloos aan te nemen.

https://www.schiphol.nl/nl/berichten/vl ... lucht-naar