Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:27

Goede tip Pien, bij ons kost de verzorging ook veel tijd. Gemiddeld rij ik maar 1 keer per week, zou best vaker willen. Na het rijden ben ik vaak erg moe, daarom ga ik meestal vroeger op de dag rijden.

kevinsky

Berichten: 1982
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:55

pien_2010 schreef:
Voor mij is onduidelijk of je jouw paarden al rijdt. Zo ja, dan heb ik een tip. Wat mij namelijk opviel bij mensen die de paarden aan huis haalden, was dat ze vrij snel stopten met rijden. Want die verzorging slokte ze zo op.
Dat is de reden dat wij altijd, in het begin van onze paardrij dagen, begonnen met paardrijden. Echt altijd en dan gelijk na het ontbijt.
Daarna werden de paarden verzorgd, dan het huishouden etc en daarna de tuin. Misschien iets om alert op te zijn want het voordeel was dat wij altijd gewoon door zijn blijven rijden, totdat paarden overleden waren cq te oud.


Dit vind ik een hele goed tip!

Wij hebben ze (nog) niet aan huis. Maar wel op een eigen stukje land met stallen bak oid. En de verzorging en onderhoud van het terrein kost vaak al zo veel energie dat het rijden er nogal eens bij in wil schieten. Er lopen dan nu ook 5 paarden, dus dat is al bijna een dagtaak :=

Maar vooral in de winter als het vroeg donker is, koud en nat is. En ik mijn rijbak als paddock overdag gebruik. En die eerst schoon en netjes gemaakt moet worden voordat ik kan gaan trainen. :+

Je hebt echt een mooi plekje daar ts! Ik ben benieuwd wat jullie er uiteindelijk van maken. :D

Stille mee lezer gaat weer onder haar steen.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 06:11

Nala is beleerd en ingereden bij de trainster afgelopen zomer en we hebben deze week gelongeerd en hopelijk einde van de week komt onze barebackpad en kan Jaeda even op haar zitten aan de longe. Als dat goed gaat kan ze rijden op de paddock en als dat goed gaat gaan we rondje buiten op de grindweg voor het huis zodat ze Otis nog kan zien en zal ik er even naast lopen en als dat goed gaat dan ga ik met Otis erachteraan. Dus we hebben een plan. De verzorging valt momenteel echt mee. Er zijn wat buien dus de waterbakken vullen vanzelf. Ze eten nu nog fulltime gras. Ik denk dat het een kwartier werk is voor het mesten en het klaar zetten van een bakje bix. Ik heb altijd op doe het zelf stal gestaan met 4 paarden volgens rooster en dat was veel meer werk/tijd. Ook omdat we zeker al een kwartier kwijt waren om erheen te reizen. Het komt goed met rijden. Otis willen we van het voorjaar laten beleren dan is hij 4 en waarschijnlijk nog een stukje gegroeid. Hij ziet er echt nog puppy uit qua bouw. Ik wilde eigenlijk op Nala gaan rijden omdat ik qua lengte beter pas maar ik moet nog wel wat kilo’s kwijt. Ook zal ik hier lessen moeten gaan nemen want ik heb niet zo’n goede balans meer met rijden. Het is te lang geleden.Toch weet ik zeker dat dit in Zweden beter gaat lukken. (Alle broeken zakken al van mijn komt af) dus mogelijk van de zomer kan Jaeda op Otis en ik op Nala. Hier in de buurt is ook een overdekte binnenbak mocht het zo fijn gaan dat we in de winter niet willen stoppen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:56

Hoi Kim,

Ziet er goed uit.
Jullie halen de vloerplanken weg en egaliseren het dan een beetje? En dan stro erop?
Wij hebben straks een schuur die ongeveer 5x6 is, daar wilde ik dan de vloerplanken uit halen. Maar verder weet ik het nog niet echt. Ook niet zo goed gekeken tijdens de bezichtiging.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 15:23

Wij hebben turfmix dus combi turv met houtsnippers. We hebben alle planken er nu uit behalve het stukje “zadelkamer” wat achter de tralies komt. Het is 4X6 bij ons ongeveer excl zadelkamer. Het is heerlijk zacht en warm in ieder geval. Echt tarwe stro is wel te verkrijgen hoor in grote balen maar dit konden we zelf in onze Opel proppen. Wat betreft hooi en stro brengen moet je net toevallig een boertje in de buurt weten. Waar hebben jullie een huis gekocht ? Oh ja en morgen komt de hoefsmid Kalle uit t dorp. Ik ben heel benieuwd

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:38

Als stille meelezer, zorgen jullie ervoor dat de vloer in de stal hoger is dan buiten? anders loopt het (smelt)water de stal in lijkt mij niet prettig voor de pony's.
Kruip weer onder mijn steen.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 19:19

In de stal zit nu geen vloer meer, alleen zand houtsnippers en turvmix. Wel moeten we morgen even op jacht voor een paar grote bielsen, onderbalken of iets van stenen om een drempel te maken… de oude is echt helemaal weggerot…..1 kant van de stal gaan we helemaal dicht maken

Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:58

Hoe bevalt het je dochter in Zweden?
Ook hier soms te weinig tijd om echt te kunnen rijden.
Vijf paarden (naja 2 paarden en 3 pony’s) dochter lief rijdt ook met der pony, ik door de weeks werken,… dan ben ik savonds vaak al blij als alles gedaan is en ik lekker op de bank kan.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 02:06

Jaeda maakt lange dagen op school maar er is sowieso nu meer tijd om aandacht aan de paarden te geven dat wel. De dagen beginnen wel donkerder te worden en het weiland een beetje te nat voor longeren. Jaeda heeft wel al een paar paardenmeisjes in het dorp leren kennen dus wie weet. Ook willen we gaan kijken voor lessen bij de manege in de binnenbak. Toch moeten we nog even rustig op bouwen ook met Nala en Otis is nog helemaal niet ingereden.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:22

Oh wat moet dat heerlijk zijn om compleet te zijn nu! Wat staan ze er goed bij en mooi gemaakt! Heel benieuwd hoe het verder gaat ontwikkelen.

Haha en het klinkt heel bekend wat iedereen zegt over dat het rijden er bij in kan schieten als je ze aan huis hebt staan. Ik had een eigen terrein met ook wat pensionklantjes maar ik was meer met onderhoud en verzorging bezig dan dat ik ze echt aan het werk kon zetten :+

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 15:44

Vandaag was hier de hovslagare (hoefsmid) en de paardjes zijn weer goed bekapt. Prijs is gelijk aan NL ongeveer 40€ per paard. Nou ze kunnen weer even mee. Ik ben toch over gestapt na een traditionele bekapper en moet zeggen het ziet er netjes uit en de hoefsmid was super rustig en vriendelijk en voordeel tov natuurlijk bekappen het is zo gebeurd. Ze waren beide super braaf zelfs Nala die wel eens een draak kan zijn bij de hoefsmid gedroeg zich voorbeeldig. Verder hebben we de rails erop gekregen en opgehoogd met steen.
Afbeelding
Dit was nog ervoor…. Het rek zit nu vast.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:51

Fijn, een goede smid is goud waard Fijn de rails erin.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 18:12

Vandaag zijn we verder gegaan met de schuifdeuren erin hangen en het is gelukt. Nu nog beetje aftimmeren en de stal kan gebruikt worden. Morgen komt er iemand van een klus bedrijf en die willen we advies vragen en mogelijk wat laten doen met de tussenbalken… tussen de deuren. Alles is verrot aan de onderkant en hebben we inmiddels weggesloopt maar maakt de stal niet stabieler. Ook willen we onze ingestorte schuur slopen en vervangen door een zomer inloop stal

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 13:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:15

Ahh, je hebt de planken er allemaal weer ingekregen! Ziet er goed uit zo.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:07

Wat fijn dat het allemaal gaat lukken.
En niets zo fijn als een goede hoefsmid!

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 07:40

Afbeelding
Afbeelding yes ze staan in de stal en kunnen in en uitlopen wanneer ze willen.

SeaSide

Berichten: 2343
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:01

Wat ontzettend fijn dat ze dat nu ook hebben!

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:36

Hoe bevalt de bodembedekking? En heb je er een foto van?

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 14:52

Op deze foto kun je het goed zien… het is heel zacht en tot nu toe bevalt het goed. Het waait ook niet uit de inloopstal wat super fijn is.Afbeelding Verder hebben we nog wat paaltjes besteld om een track te maken en ook om afentoe een stuk af te zetten zodat het gras n beetje rust heeft.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:54

Is er in jullie regio ook gevaar van wolven? Dat speelt bij ons momenteel heel erg namelijk.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 15:11

Er zijn ook hier in de Dalarna wolven maar ze zijn zeer schuw en blijven in het bos meestal. Ook wonen wij dichtbij de schietbaan en klinken hier vaak schoten Wat denk ik deze plek minder aantrekkelijk maakt om rond te lopen. Volgende week start ook het jachtseizoen en vaak zijn ze achter ons huis aan het lopen met honden en wordt er afentoe een hert gevangen. Ook in de nachten. Van een bewoner hoorde ik dat het 30 jaar geleden is dat er voor het laatst vee aangevallen is. Ik moet er maar op vertrouwen dat het gewoon veilig is voor ze… zeker in onze winterpaddock. Maar goed als de wolven willen komen ze gewoon binnen. Welke regio zit jij ?

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:25

Drents-Friese woud... Tot nu toe meestal meer richting Drente dat de wolven dieren pakken. Maar hier vlakbij zijn ze wel gezien, Bakkeveen, Appelscha en zo. Ik heb wel een groep van 11 pony's, maar ook schaapjes en andere dieren. Ik ga dus wel wat aanpassen, maar kan de hele track niet beveiligen helaas.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:18

Wauw ziet er goed uit en lekker ruim ook. Ik ken die bodembedekking niet eens :+
Fijn dat de wolven bij jullie wel echt schuw zijn, hier word gezegd van wel maar heb al fotos en filmpjes voorbij zien komen dat dat echt niet zo is hier..

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 18:12

Het scheelt denk ik ook dat ze hier jagen en ondanks dat er zeer spaarzaam op wolven wordt gejaagd zijn ze er toch bang voor. Ook is er genoeg te eten in de bossen zelf. Bij sommige gebieden hier zie je wel 5 rijen schrikdraad