Kilimanjaro trekking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 21:18

Eh, ook dat is geen Groningen helaas, haha. Ik kan hier een heuvel pakken, dan kom ik op +5, haha.

Ik ben toch best wel sportief hoor, met al dat duiken en paardrijden. Het is niet dat ik niets doe hoor. Ook zwem ik normaal nog wel eens. Ik heb alleen geen vast schema met trainen en doe maar wat, maar als ik nu 2km moet zwemmen, dan doe ik dat zo, ook al heb ik al sinds begin mei geen zwembad meer gezien.
Maar 42km hardlopen ga ik niet meer doen. Ooit wilde ik een marathon lopen, maar daar heb ik maar van af gezien omdat ik gewoon geen tijd heb om zo veel te trainen en het hardlopen ook niet leuk meer bleek te vinden. Een aantal jaren geleden wilde ik het weer oppakken, maar ik bleef het saai vinden en het werd een moetje. Dus van 3 keer per week 3-5km ging het naar 2 keer en toen naar 1 keer en later liep ik nog eens per maand 5km, dus dat werkte niet. Ik werd ook niet sneller, wat natuurlijk ook wel logisch is.

Voor de Kilimanjaro zal ik wel zorgen dat de basisconditie nog net wat beter wordt, maar ik ga inderdaad echt geen hele schema's volgen, daar ben ik het type ook niet meer voor. Maar zoals ik schreef 2 keer per week zumba of circuittraining naast het vele duiken en paardrijden er bij. Dan heb ik echt wel een goede conditie.

Het schijnt trouwens dat marathonlopers in het nadeel zijn, die willen te snel. Dat las ik ergens. Geen idee of het waar is.
Ik weet wel dat je hoogte niet kunt trainen, dus mocht ik de top niet halen, dan is het hoogteziekte en ja, dan zou ik echt enorm balen. Maar dat is niet iets waar je dus wat aan kunt doen.

4 keer 15km met de avondvierdaagse liep ik ook. Is ook niet zo spannend. Dat schrijft ook niemand. Maar later ga je vaak toch iets meer zitten en dan wordt het toch iets van trainen of bijhouden. Ik heb gewoon een zittend beroep. En dit was wel met hoogtemeters, daarom ook gedaan, een test dus.

Als je het niet haalt die top van de Kili, dan ga je met 1 gids terug en de rest gaat door. Dus je houdt niemand tegen. Ook gaan dan jouw porters mee terug ja. Maar als je een tent deelt, dan gaat de porter die de tent van jou en je reisgenoot draagt wel door natuurlijk. Dus je belemmert niemand als je het niet zou halen.
Activiteiten waarbij je afhankelijk bent van een ander (in dit geval dus medetrekkers, ik heb het niet over de porters, want die heb je nodig voor de Kili, maar zullen je niet belemmeren) om resultaten te behalen en waar je flink voor moet betalen begin ik ook niet aan. Ik heb ooit een trektocht geboekt waarbij dus inderdaad 2 personen aankwamen zonder de juiste schoenen en ongetraind. Die hebben daarmee er ook voor gezorgd dat ik dus niet naar de top mocht van die gids. Ja, ik heb m'n geld teruggevraagd, en helaas maar deels gekregen, maar mijn wandeling was wel verpest. Ik ben nu wel wat mondiger, en ik zou dan gewoon alleen verder gaan, dat was daar prima mogelijk.
Net als duiken met een gids waarbij iedereen naar boven moet als de eerste door z'n lucht heen is. Ik meld van te voren dat ik dat niet doe en als ze dat wel verwachten tijdens zo'n duik, dan negeer ik het. Weten zij direct waar ze aan toe zijn en dat ze moeten leveren waarvoor betaald wordt, ongeacht wat een mededuiker doet. Op dat gebied hooguit een ja maar discussie gehad, maar uiteindelijk kreeg ik wel gelijk. Duidelijkheid werkt wel.
Maar als je met 10 man een Kili zou beklimmen en 1 valt af en iedereen moet terug, tja, dan begon ik er niet eens aan. Dan gingen mijn zuurverdiende centjes naar een andere reis. :P
Laatst bijgewerkt door germie op 12-09-22 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:27

Wat betreft hoogteziekte, je kunt niet trainen maar wel wennen door steeds een stuk hoger te klimmen en weer terug te gaan en zo op te bouwen.

Kijk anders eens op de website van NKBV, daar vind je enorm veel info over bergen, techniek, uitrusting en dergelijke.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 21:29

simodi schreef:
Wat betreft hoogteziekte, je kunt niet trainen maar wel wennen door steeds een stuk hoger te klimmen en weer terug te gaan en zo op te bouwen.

Kijk anders eens op de website van NKBV, daar vind je enorm veel info over bergen, techniek, uitrusting en dergelijke.

Maar niet haalbaar met een beperkt aantal vakantiedagen. Ik ben er wel door hoor als ik een verre reis maak en nog gewoon af en toe wat dagen weg wil.

Nu naar de Alpen gaan en volgend jaar de Kili draagt ook niet bij aan acclimatisatie. Dan zou je het vlak voor je reis moeten doen, want gewenning ben je ook binnen 2 weken weer kwijt.

Of ik als duiker in het nadeel ben omdat ik juist gewend ben aan een hoger PO2 i.p.v. een lagere kan ik nergens vinden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:13

Mijn wandelervaring is dat één dag een lange(er) of moeilijke(re) tocht vaak goed lukt, maar dat meerdere dagen achter elkaar nog wel eens lastiger kunnen zijn.

In 2019 liep ik een Vierdaagse (niet de Nijmeegse) van 30 km per dag. Op dag 1 en 2 ging dat best aardig, op dag 3 had ik er een stuk meer moeite mee. Op dag 4 heb ik mijn schoen aangepast omdat ik te eigenwijs was om gewoon niet mee te lopen (“die vierde dag moet ik ook kunnen, grrr”). Ik haalde het, maar ging 1,5 week later flink door m’n rug en kon vier weken helemaal niks meer. Het heeft me daarna een aardige tijd gekost om weer richting de 30 km te kunnen en vooral om dat weer te durven.

Daarna heb ik er toch maar een trainingsschema bijgepakt, want ik wil vaker Vierdaagses doen, maar niet als ik daarna vier weken ben uitgeschakeld. Juli dit jaar liep ik vrij probleemloos een Vierdaagse van 30 km per dag uit, dit keer heb ik ook mijn rug heel weten te houden.
Behalve wandelen en paardrijden sport ik ook onder begeleiding van een fysio, juist voor mijn rug. Ik merk dat dat echt flink verschil heeft gemaakt (en m’n steunzolen, die ook :+)

Ik denk dat je aardig op weg bent door je diversiteit aan sporten, maar zou je toch wel aan willen raden om een trainingsschema te pakken en daar eens een stukje van uit te voeren. Hoeft niet vanaf 0, dat heb ik ook niet gedaan. Volgens mij startte dat schema op 10 km, en ik deed al probleemloos 20 km, dus heb vanaf daar in het schema het opgepakt. Voor mij was bijv 2x15 en 2x20 etc belangrijker dan 1x35.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 10:50

Dat door de rug gaan heeft waarschijnlijk niets met het wandelen te maken natuurlijk. Maar het is wel vervelend.
Ik ga in mijn geval gewoon tegen die tijd zelf een schema maken van sporten. Maar ik weet nu dat mijn basisconditie goed genoeg is om nu verder te gaan met het onderzoek naar welke organisatie en hoe en wat. En daar ben ik dan ook mee bezig.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 09:16

Qua organisaties om het te organiseren blijf ik nu op 5 steken. Met eigenlijk 1 als sterkere voorkeur (wegens prive toilet zonder meerprijs en mogelijkheid om in Kosovo camp te overnachten en een gratis stadstour door Arusha).

Verder wordt er natuurlijk getraind, al blijft die hielspoor als gevolg van antibiotica door een hondenbeet wel een probleem. Gisteren 23km gewandeld en dan doet het een dag later echt pijn en 's avonds loop ik ook wat anders. Maar ja, rust werkt ook niet om er af te komen, en je moet wel opbouwen. Ik ga er van uit dat ik die 8 dagen Lemosho op pijnstillers zal moeten lopen. Het uitstellen naar nog later vind ik eigenlijk geen optie (ik had de tocht nu willen lopen, sept-okt 2022, maar door die hondenbeet heb ik het dus al uitgesteld en nog langer uitstellen wordt een afstel vrees ik). Ik ben conditioneel klaar voor de klim. De hielspoor ga ik over een aantal weken nog testen met een hoogtetraining in de Eiffel. Niet hoogte qua hoogte in de bergen, dat kun je toch niet trainen, maar wel hoogtemeters lopen in de vorm van klimmen en afdalen. Plan is dan 3 dagen achter elkaar te gaan wandelen. Voor de cardio heb ik een aantal lessen circuittraining en zumba gedaan. Dus daarom weet ik dat het ook daar goed mee zit. Fietsen om de hak te ontlasten is het niet, ik heb er niets mee. Dus mijn nieuwe mtb blijft nog steeds na slechts 200km gebruikt te zijn in de schuur staan. Ik heb nu meerdere keren geprobeerd om dat als sport er bij op te pakken, maar helaas. Dus het blijft bij mij bij paardrijden, duiken en veel wandelen en soms zwemmen.

Als wandelschoen overweeg ik nu om daar dan maar geheel of de eerste dagen op Wolky schoenen te gaan lopen. Niet optimaal qua profiel, maar die schoenen lopen vele malen beter dan mijn 3 paar hiking boots die ik inmiddels heb aangeschaft. Zelfs de maatschoenen krijg je niet voor afstanden langer dan 15km fijn. Gisteren heb ik op Grisport Tiben mid gelopen, met daarin een Sidas wandelzool. Dat lijkt nu de beste combinatie. Daar baal ik best wel van. Het positieve is wel dat van de 4 probleemplekken na de antibiotica er nog maar 1.5 over is (beide hakken, beide achillespezen, nu 1 hak en soms 1 pees na zwaardere belasting). Maar wat er over is, is helaas echt niet fijn en voelt zoals ik eerder een hielspoor gehad heb en dat heeft toen 4 jaar geduurd met vervolgens 3 jaar opbouw om weer naar 10km wandelen te komen, en dat gaan we niet weer zo doen. Ze adviseren om wel 'kampschoenen' mee te nemen voor 's avonds bij de tenten en waarom zou ik niet de eerste dagen dan op die schoenen kunnen wandelen? Dan gaan de bergschoenen ook gewoon mee. Er zijn zelfs mensen die gewoon op sportschoenen de tocht maken heb ik al gezien, maar ik ben het meest bang voor uitglijden als je naar beneden gaat.

Kleding ben ik aan het verzamelen. Ik heb inmiddels wandelstokken van de Lidl, ik heb een waterdichte regenjas voor wandelen gevonden. Sokken heb ik genoeg. Onderkleding heb ik ook. Een winterjas (skikjack) had ik al, truien heb ik ook al. Ik heb wat afritsbroeken en 1 softshell winddichte broek met voering voor de koudste dagen. Verder heb ik een waterzak om uit te drinken van 3 liter gekocht.

Er ontbreekt nog een duffelbag (ik twijfel over de grootte, 80-120 liter wordt geadviseerd, dus maar de grootste kopen dan?) Ik heb ook nog geen slaapzak liner, nog geen wanten voor de topdag (maar sommigen zeggen dat skihandschoenen ook warm zat zijn), en nog geen zonnebril die over een bril op sterkte kan. Een gewone zonnebril op sterkte werkt niet zegt men (maar een skibril over een gewone bril ook niet is mijn ervaring). Slaapzak ga ik definitief huren, dat kost 30 dollar en eentje aanschaffen minstens 450 euro en die ga ik nooit meer gebruiken vrees ik (want is ook voor everest base camp niet nodig).

Een dagrugzak is nog een twijfelgeval, want ze zeggen dat 30 liter zat is. Maar ik wil mijn camera ook meenemen. En heb liever een wat grotere rugzak omdat je dan niet hoeft te proppen en te zoeken. Dus heb die nog niet gekocht. Maar als ik toch naar de Eiffel ga voor een trainingsweekend, dan kan ik wel wat dingen wat ik al heb uitproberen.

Verder moet ik nog nadenken over een zonnepaneel voor op de rugzak. Of ga je voor alleen een zonnepowerbank (die laden weer heel slecht op zegt men)?

Mijn 12-200mm lens gaat sowieso de berg op. Maar wil ik ook de 75-300 nog meenemen voor de vogels? Die is wel weer zwaar. Ik heb ook een 500 gram reisstatief, die moet eigenlijk wel mee de berg op wegens de melkweg. Neem je een gopro ook nog mee? En hoe veel extra accu's? Om mijn Olympus te laden moet ik dan een offbrand usb lader aanschaffen. Of zouden 4 accu's genoeg zijn en dan niet laden? Dat zijn nog vragen die ik nog heb en waar ik nog over na moet denken.

Maar heel langzaam verzamelen we de spullen die nodig zijn en komen we verder.

Verder twijfel ik nog steeds over wel of niet door naar Zanzibar. Ik moet dan een binnenlandse vlucht obeken en kan dat wel met 2 keer 23kg bagage? En hoe regel ik daar de transfers naar een hotel? En ik moet dan mijn duikspullen dus ook mee, inclusief mijn onderwatercamera en flitsers. Kan ik dat wel vertrouwd achterlaten in het hotel in Arusha of Moshi tijdens de klim? Of vlieg ik gewoon naar huis en ga daarna een keer alleen naar Zanzibar om te duiken? Dus dit moet ook nog uitgezocht worden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:39

Er zit toch een bokker op Zanzibar. Misschien dat die je kan helpen.

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 09:40

Jennyj01 schreef:
Er zit toch een bokker op Zanzibar. Misschien dat die je kan helpen.

Wie is dat? Woont die daar? Want dat zou dan makkelijk zijn voor info.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:44


germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:00


Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:51

Zijn er echt mensen die de kilimanjaro op hun gympen beklimmen? Hoe dan? Dan heb je toch (naast slipgevaar) ook risico op bevroren voeten :brr:

Qerty
Berichten: 2013
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:25

germie schreef:
Mijn 12-200mm lens gaat sowieso de berg op. Maar wil ik ook de 75-300 nog meenemen voor de vogels? Die is wel weer zwaar. Ik heb ook een 500 gram reisstatief, die moet eigenlijk wel mee de berg op wegens de melkweg. Neem je een gopro ook nog mee? En hoe veel extra accu's? Om mijn Olympus te laden moet ik dan een offbrand usb lader aanschaffen. Of zouden 4 accu's genoeg zijn en dan niet laden? Dat zijn nog vragen die ik nog heb en waar ik nog over na moet denken.


Ik zou tijdens je 3 daagse wandeltocht in de eiffel dit gaan uittesten. Zelf zou ik heeeeel ongelukkig worden van zoveel extra gewicht op mijn rug.

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:49

Emita schreef:
Zijn er echt mensen die de kilimanjaro op hun gympen beklimmen? Hoe dan? Dan heb je toch (naast slipgevaar) ook risico op bevroren voeten :brr:


Gympen zijn een uitzonderlijk slecht idee. Inderdaad om bevriezing. Het mag dan een trekking peak zijn, maar uiteindelijk is het wel een berg van bijna 6000 meter. En op die hoogte gelden andere wetten. Frostbite aan tenen en vingers is niet grappig weet ik uit ervaring. Dat was 6500 meter met geïsoleerde D-schoenen en donzen wanten, maar met een vroege storm waardoor opeens ongekende temperaturen van -30 ontstonden en een gevoelstemperatuur van -45. Het was ongekend, maar je zal er wel mee moeten dealen als je op die berg zit.

Qerty schreef:
germie schreef:
Mijn 12-200mm lens gaat sowieso de berg op. Maar wil ik ook de 75-300 nog meenemen voor de vogels? Die is wel weer zwaar. Ik heb ook een 500 gram reisstatief, die moet eigenlijk wel mee de berg op wegens de melkweg. Neem je een gopro ook nog mee? En hoe veel extra accu's? Om mijn Olympus te laden moet ik dan een offbrand usb lader aanschaffen. Of zouden 4 accu's genoeg zijn en dan niet laden? Dat zijn nog vragen die ik nog heb en waar ik nog over na moet denken.


Ik zou tijdens je 3 daagse wandeltocht in de eiffel dit gaan uittesten. Zelf zou ik heeeeel ongelukkig worden van zoveel extra gewicht op mijn rug.


Qua camera apparatuur kom je best ver wanneer je dragers hebt voor je gewone spullen. Die 300mm lens zou ik thuislaten, daar heb je effectief weinig aan. 100mm is niet heel veel meer. Dat zou voor mij veel sjouwen voor weinig effect zijn. Qua statief kun je nog kijken voor een GorillaPod. Want effectief heb ik een statief nog nooit gebruikt op een berg. Genoeg stenen vaak. Batterijen laad ik op met een zonnepaneel van Xstorm, een paneel dat ik aan mijn rugtas vastzet.

En inderdaad, test het uit in de Eiffel.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:32

Batterijen doen het niet goed met vorst (understatememt).
Alles wat duur is of moeilijk te vervangen is en mogenlijk kapot kan gaan door vorst zou ik thuislaten. Wil je specifieke batterijen meenemen probeer ze dan tegen je lichaam te dragen.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:33

Emita schreef:
Zijn er echt mensen die de kilimanjaro op hun gympen beklimmen? Hoe dan? Dan heb je toch (naast slipgevaar) ook risico op bevroren voeten :brr:


Gemiddeld is het niet veel kouder dan 0 tot -5 met gevoelstemperatuur tot max -15 ofzo, Google zegt dat de absolute record temperaturen rond -28/-30 liggen en dat is zeldzaam en niet zomaar elk seizoen mogelijk.

Uit eigen ervaring, zulke temperaturen zijn allemaal prima te doen op normale schoenen, zonder top geïsoleerd spul voor winterbeklimmingen, donzen wanten en weet ik wat. Of het voor iedereen nog wel leuk blijft is weer een andere vraag ;) maar er zijn zat mensen die Kili doen op trail runners.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 21:40

Ik zie nu dat ik (op het schoenen-bericht na) nog niet had gereageerd in dit topic.

Ik vertrek in februari naar Tanzania om de Kilimanjaro te beklimmen samen met een vriend. Daarna gaan we op safari en we willen eindigen op Zanzibar. Hiervoor hebben we als het goed is een single entry visum voor nodig.

Ik was aan het kijken naar waar ik het makkelijkst een visum kan aanvragen, maar via Google komen er zoveel verschillende opties voorbij dat ik bang ben dat ik de verkeerde (een neppert) gebruik. Mocht iemand dit hier al eerder hebben gedaan, dit zit eruit als de juiste website, of kijk ik verkeerd? :+ https://www.tanzaniaimmigration.org/app ... tion=step1

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:05

Emita schreef:
Ik was aan het kijken naar waar ik het makkelijkst een visum kan aanvragen, maar via Google komen er zoveel verschillende opties voorbij dat ik bang ben dat ik de verkeerde (een neppert) gebruik. Mocht iemand dit hier al eerder hebben gedaan, dit zit eruit als de juiste website, of kijk ik verkeerd? :+ https://www.tanzaniaimmigration.org/app ... tion=step1


Toen wij (jaaaaren geleden) gingen hebben we de visa bij de ambassade aangevraagd https://www.nl.tzembassy.go.tz/ Dit is ook goedkoper dan bv de commerciële aanbieder die je noemt https://www.tanzaniaimmigration.org/about-us. Welke makkelijker/ sneller is, geen flauw idee.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:27

Thanks, ik heb gelukkig geen haast want we vertrekken pas in februari. Ik ga even via jouw link kijken :) Als ik het goed lees is dus alleen een elektronisch visum nodig (ik denk vergelijkbaar met een amerikaanse esta?)

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:09

Ik heb heel recent via deze link onze visa aangevraagd https://eservices.immigration.go.tz/visa/
Dat is de enige betrouwbare link zeiden ze.

We zitten nu in Tanzania, en het visum was ok bij binnenkomst :)
Wij hadden het overigens wel uitgeprint, en dat was wel handig.
Houd er ook rekening mee dat je je covid vaccinatie registratie moet laten zien (althans nu). De internationale code van de Nederlandse Covid app voldoet, maar ook die had ik uitgeprint, en ook dat was handig

<edit> daar komt de link van dimmelim van de ambassade ook op uit. Het kostte 50 dollar per visum. Er stond dat je binnen max 14 dagen je visum kreeg, maar ik had ze met 1 a 2 werkdagen. Dus best snel.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:44

Kelan schreef:
Ik heb heel recent via deze link onze visa aangevraagd https://eservices.immigration.go.tz/visa/
Dat is de enige betrouwbare link zeiden ze.

We zitten nu in Tanzania, en het visum was ok bij binnenkomst :)
Wij hadden het overigens wel uitgeprint, en dat was wel handig.
Houd er ook rekening mee dat je je covid vaccinatie registratie moet laten zien (althans nu). De internationale code van de Nederlandse Covid app voldoet, maar ook die had ik uitgeprint, en ook dat was handig

<edit> daar komt de link van dimmelim van de ambassade ook op uit. Het kostte 50 dollar per visum. Er stond dat je binnen max 14 dagen je visum kreeg, maar ik had ze met 1 a 2 werkdagen. Dus best snel.


Wij zijn beiden niet gevaccineerd.. Wat ik heb begrepen op visum.nl is dat je zonder vaccinatie alleen een negatieve test hoeft te laten zien. Of is dit inmiddels weer veranderd?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:37

Ben nu bezig met de aanvraag via jouw link Kelan, alleen ze vragen om het adres van het hotel waar we gaan verblijven. Maar die heb ik nog niet :+ Wat heb jij daar toen ingevuld?

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:10

Mbt vaccinatie/test, zou ook heel goed kunnen dat een negatieve test voldoende is, maar dat heb ik toen niet uitgezocht omdat wij gevaccineerd zijn.

Voor het adres heb ik onze eerste accomodatie ingevuld. Maar ik had ook veel korter van te voren onze visa aangevraagd, eind september dacht ik. Terwijl we half oktober vlogen

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 20:08

Hier ga ik meer en meer neigen naar lage schoenen, want mijn achillespezen vinden hoge wandelschoenen gewoon niet fijn. Qua kou zal dat met goede schoenen geen probleem moeten zijn met gaiters. Je mist alleen wat steun rond de enkel, maar ik heb ook wel tochten op Teva's gemaakt zonder problemen en die geven echt geen steun. Gympen nee, die lijken me te koud. Er zijn er genoeg die het op trailschoenen doen. Ik heb inmiddels behoorlijk wat schoenen in allerlei varianten, maar de schoen waarvan ik denk dat die ideaal is nog niet gevonden. En er zit inmiddels ook een klein kapitaal aan geld in die schoenen. Ik hoef straks de komende 30 jaar niets meer te kopen om op te wandelen. Maar fit genoeg ben ik inmiddels wel.

Qua vaccinaties hoef ik niets te doen, heb Janssen gehad. En dat is voldoende. Met een visum ben ik eerst nog niet bezig, eerst de rest rond, inclusief vlucht, aanbieder, enz.

Of en hoe ik eventueel nog naar Zanzibar wil ben ik nog niet uit. Veel van die binnenlandse vluchten gaan over 23kg bagage en ik heb er 46. Minder zal niet gaan met wat ik wil doen. En nee, de Kili gaat minder mee, maar daarna heb ik heel specifieke dingen nodig waar ik niet zonder kan dan. (onderwaterhuis, flitsers, armen, meerdere lenspoorten, enz).

Mijn 12-200 lens zit standaard in mijn camerarugzak. Samen met een Godox Flitser (die hoeft niet mee naar de kili). Ik heb wel een reisstatief, klein en lichtgewicht. De 8mm lens moet ook mee voor de melkweg. Maar dit samen is niet echt zwaar. Je spreekt dan over 1.5kg ofzo hooguit. Dat met drinken voor een dag heb ik al meerdere keren gedragen. Ik ga echter niet zonder camera de berg op, dan heeft het geen zin, een compact ding vind ik niets, goede kwaliteit is wel een must vind ik. Bij de Kili moet er nog wat kleding in voor als het slecht weer wordt of te koud is. Dat weet ik. Maar een dagrugzak van 40 liter heb ik ook nog niet. Een 3 liter drinkzak heb ik al wel.
Overigens had ik in februari in Finland geen problemen met leeglopende accus bij kou. Zelfs bij -25 geen issues gehad en gewoon lekker het noorderlicht op de foto gezet. Olympus zou het moeten doen tot -40. Maar je zult dan altijd zien dat als de camera het moet doen dat het dan niet gaat.

Een zonnepaneel moet er nog komen.

De aanbieder waar mijn voorkeur (nog steeds) naar uitgaat zit (nog) niet in de TALA en zegt het in 2023 wel weer te zitten. Dus dat nog even afwachten is nu zeker een optie.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:33

Citaat:
Een dagrugzak is nog een twijfelgeval, want ze zeggen dat 30 liter zat is. Maar ik wil mijn camera ook meenemen. En heb liever een wat grotere rugzak omdat je dan niet hoeft te proppen en te zoeken. Dus heb die nog niet gekocht. Maar als ik toch naar de Eiffel ga voor een trainingsweekend, dan kan ik wel wat dingen wat ik al heb uitproberen


Ik zou je willen aanraden om de 'propperigste ' rugzak te kiezen mits al je spullen er in passen en je het ook over je buik kunt dicht klikken. Gewichts belasting kun je het beste om je core (rug of buik) dragen. Door meer beweging in dat te dragen gewicht wordt de belasting op het lichaam groter. Daar merk je bij een wandelingetje van 2 uur niet zoveel van maar bij zulke omstandigheden zeker wel.

Wat betreft handschoenen, er zijn ook thermo onderhandschoenen. Die wegen niks en kun je makkelijk dragen onder de ski handschoenen die je al hebt.

Qua vaccinaties, kijk ook even naar of je een gele koorts vaccinatie nodig hebt. Voor mij is het al heel lang geleden maar toen moest je aan kunnen tonen dat je die vaccinatie had als je zoveel dagen in een bepaald land was geweest. In mijn geval; ik was 2 weken in Kenia geweest. Op de terugweg via zanzibar en we moesten daar uit het vliegtuig. Als we konden blijven zitten had ik geen vaccinatie gehoeven maar door het uitstappen wel :')

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 20:52

Er komt uiteraard een rugzak met heupband, maar ik heb gewoon liever iets ruimer. En dat stoort mij niet (al vaker hele dagen zo gewandeld, ik heb op beurzen altijd mijn trekkingrugzak mee voor boeken, totaal geen last, vol of leeg).

Thermo onderhandschoenen heb ik al (duiker immers ;) ) Maar ik vind dat niet zo fijn onder m'n ski handschoenen, dan zit alles net te strak. Dus daar moet ik nog naar kijken.

Gele koorts wil ik nog halen, is niet nodig, maar ik krijg het toch vergoed en dan ben ik daar voor de rest van m'n leven van af.