Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:46

Karina dat is fantastisch nieuws want dit is modern. Kan buiten op hangen. Dat gaat je een hele hoop problemen schelen. Goede reis morgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 18:02

Ik heb vandaag ook zitten huilen toen ik de fotos zag :o geeft ook meteen aan hoe ontzettend moe ik ben nu. :z Dit scheelt mogelijk al zo ontzettend veel ellende. Vooral dat hij een stand kan melden en licht geeft. Dan moet er dus stroom aanwezig zijn in het apparaat. :j

Net ging de deur bel. Een verzopen verhuismeneer met een nog verzopener doos. Of we iets verwachtten. Het duurde even voor ik besefte dat dit de verloren doos was. Die overigens bij een bedrijf in de buurt afgeleverd zou worden. Maar de aan huis service ben ik blij mee. :j

Gelukkig de inhoud van het rolkastje is terecht en goddank droog overgekomen. Alleen alle pastelkrijt lag los onderin en wat gebroken maar alles is in ieder geval bruikbaar. *\o/* Nu de stoel nog :') die mogelijk wel bij het bedrijf is afgeleverd, of nog komt of niet. Ze weten nu in ieder geval dat ik de komende dagen niet hier ben zodat ze niet voor jan neus hier aan de deur staan met een stoel.

Iedere keer als je denk nu zit alles er in. Nope :+ de kachelhandschoenen, de puzzelbak en nog een lego bloemenset. Voor vandaag is het wel best. Eten staat in de oven. Simpele kipnuggets, aardappels en een bak ijsbergsla erbij. Alleen nog de navigatie systemen instellen alvast en alles van de lader trekken dat nog oplaad. Morgen vroeg op. Alles aftanken en op pad. We beginnen met de half duitse route gaan we nu van uit met mogelijk een korte visite stop bij familie die bijna op de route ligt dan.

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:21

Huilen hoort erbij Karuna. KOmt goed. Iedereen die geëmigreerd is heeft dat meegemaakt, want verhuizen is altijd al pittig, maar een verhuizing vanwege emigratie komt zoveel meer nog bij kijken. Dat is in een normale verhuizing in het kwadraat en zeker zoals bij jou dat je echt het ene huis uit moet en gaat naar het andere dat gekocht gaat worden. Is een hele puzzel en georganiseer en gesjouw.

Maar dat je stroom hebt dat is echt zo vreselijk gaaf. Scheelt een hoop ellende.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 18:31

Nu het nog in huis ook krijgen. Ik vermoed dat er dan ergens een paar schakelaars/zekeringen zijn omgezet dan. Dat is nog uitvissen dan zodat de rest ook stroom krijgt. Al is dat nog heel voorzichtig uitkijken watwel en wat niet. Maar dan zou er wel meer kunnen al. Maar deze lichtgevende af te lezen meter is al echt een opluchting.

Ik huil op zich niet heel makkelijk. Maar het feit dat een paar simpele fotos van een werkende linky me aan het snotteren maken geeft gewoon aan dat ik echt over mijn grens heenben kwa vermoeidheid en alles.

Gek genoeg, hoewel ik echt de omgeving en mijn huis ga missen is het ook ok en ben ik daar niet eens echt verdrietig om. Ik kan daar altijd nog wandelen, nog naar de visboer enz. Het scheelt denk ik ook dat het andere adres voor mij ook al jaren als een soort thuis is. Maar dan met eigenlijk geen van mijn spullen. Ik ken dat huis en de omgeving langer dan het huis dat ik nu ga achterlaten. Ook voor mijn oude fikje is dat een tweede thuis.

Ik noem het maar een zachte landing. Ik kijk inmiddels vooruit (met knikkende knieeen dat wel, en een paar bibberige handjes, droge mond en beroerde nachtrust :) ) maar het vooruitzicht van een datum gaf al heel wat rust, de spullen die toch best snel het oude huis uitwaren, de opluchting van het we voeren het wel af bedrijf. Daardoor was de ergste stress er al af.

Maar er moet daar best wat gebeuren nog, twee kastjes uit de keuken moeten over, al dan niet tijdelijk en ergens een plekje krijgen in een te klein huis. En de achtertuin moeten nog potten en stenen uit. Scootmobiel over, een fiets naar mijn vader enz. Ik ben er nog niet. En voor dat alles is precies 3 dagen de tijd. :+

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:34

Komt goed karuna :)

Laatste loodjes wegen altijd het zwaarst. Maar wat fijn dat je linky het doet! Hopelijk is dat het begin van een rijtje dingen die vanaf nu makkelijker gaan :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:52

Wat fijn dat de stroom aangesloten is :)

Met een beetje geluk zal je ook een visboer hebben.
Die mis ik zelf echt enorm! Ik ben gek op vis, maar vis in Zwirserland…… :n

Maar ja, kaasfondue is ook lekker _O-

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:04

Succes met het wennen aan je nieuwe huis, Karuna!

Verwacht alleen niet dat iemand van je vrienden je ooit daar zal komen opzoeken. Men heeft er veelal geen tijd of geld voor, dan wel zin in reizen naar een omgeving die ze zelf nooit als vakantiestek zouden hebben uitgezocht. Ga van geen enkel bezoek bij jou thuis uit, dan kan het alleen maar meevallen. Richt je op het vormen van vriendschappen/contact in de nieuwe buurt. Je bent bekend met de omgeving, dus nieuw contact heb je zo.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:43

karuna schreef:
Het betekent ook dat de boel stroomtechnisch uiterlijk 4 jaar geleden goed genoeg bevonden is voor het plaatsen van deze meter.

Ik begrijp dit niet? Twee keer meegemaakt dat een meter in een huis waar ik woonde verwisseld werd voor linky maar beide keren is niks gecheckt mbt de electrische installatie. Gewoon de oude eruit en linky erin, wham bam thank you ma'am (is maximaal een kwartier werk) en veel plezier ermee. Ben dus wel nieuwsgierig hoe je dat bedoeld? Heeft de makelaar je dat wijsgemaakt?

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:51

Linky's worden idd zonder toeters of bellen geplaatst.
Kwartiertje stroom er uit, kast vervangen en klaar is kees. Als de meterkast buiten staat komen ze letterlijk je huis niet in om hem te vervangen.

Ik heb in 3 huizen gewoond waar tijdens mijn verblijf een linky geïnstalleerd werd. Lees: ik kom thuis na een dag werken en briefje in de bus 'gefeliciteerd, de linky is succesvol geïnstalleerd op uw adres'. Laatste huis ging letterlijk van een meterkast met tandwielen waarvan EDF het serienummer niet meer herkende wegens te oud naar een linky. Dus ook tijdens een werkdag, ding was geïnstalleerd bij thuiskomst.
Bij al die huizen stonden de meterkasten idd wel buiten aan de straatkant.

Spannend allemaal Karuna. Verhuizen is stressvol maar achteraf ben je blij dat het rond is.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:32

Ik vind het hilarisch dat zoveel bokkers weten wat een Linky is :)) Nooit van gehoord, voorafgaand aan dit topic...

Eigenlijk is het een goed teken dat het eruit komt, Karuna. Fijn dat je niet busje uitladen, en weer inladen en uitladen hoeft te doen. Laatste loodjes komen vast ook goed. Het klinkt te doen :(:)

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:34

Alle frankrijkwonende bokkers worden gestalkt met linky's :+ .

Dat 'slimme' verbruik heb ik echter nog nergens mogen ervaren :') .

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:37

Thioro schreef:
Alle frankrijkwonende bokkers worden gestalkt met linky's :+ .

Dat 'slimme' verbruik heb ik echter nog nergens mogen ervaren :') .


Ikke wel :j

Maar linky is idd wel snel geplaatst.

En TS, heel begrijpelijk dat allemaal heel heftig is!

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:12

Thioro schreef:
Alle frankrijkwonende bokkers worden gestalkt met linky's :+ .

Dat 'slimme' verbruik heb ik echter nog nergens mogen ervaren :') .


Ikke wel,met linky aanmerkelijk minder stroomverbruik iets dat ik ook verwachtte.

Inderdaad Karuna laat iemand je electriciteit goed nalopen. Hier gingen we van kroonsteentje naar kroonsteentje....zo gevaarlijk! Dus met vervanging van electriciteit bedrading zijn wij begonnen

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 10:25

Welliswaar niet in Frankrijk, maar ons huis was inderdaad ook brandgevaarlijk kwa bedrading. Inderdaad stroomsteentje naar stroomsteentje en geen aarde.
In eerste instantie is er toen een nieuwe stoppenkast ingezet met 1 tijdelijk stroomkastje waaruit we met verlengsnoeren werkte. Inmiddels is overal de bedrading vervangen behalve in een gedeelte van de kelder waar de verwarming staat. Dat wordt gedaan als we de verwarming vervangen.
Onze over buurvrouw heeft destijds het huis van haar ouders overgenomen en dat is afgebrand, ze heeft geluk gehad dat ze beneden sliep.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 10:34

Ik weet van de keuring waar de knelpunten zitten. Feitelijk alles boven is zelf aangelegd, niet geaard en losse kroonsteentjes boven de douche, beneden en in de schuur valt het mee. Een stokoude lichtschakelaar mag niet gebruikt worden.

Het advies alleen de stopcontacten beneden gebruiken en de pelletkachel mag. Voor de rest wil ik eigenlijk alles laten vernieuwen. Oftewel alles eruit en vanuit de nieuwe zekeringkast die er wel al is alles opnieuw laten aanleggen. Offerte daarvoor 3500 euro met wat extra check of sauna en electrische kachels erop kunnen.

Maar goed nieuws, mijn edf contract is nu lopende vanaf vandaag. De linky foto deed het hem. *\o/* Ik heb electronisch getekend. Alleen moet ik nog uitvissen hoe ik hun kan machtigen voor betaling.

En ik hd al lang weg moeten zijn. :+ Route aangepast omdat ik nog wat moet ophalen dat meemoet en pas gistermiddag laat is bezorgd.

Tot frankrijk

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:08

Chapeau dat je dit hebt kunnen regelen. Knap hoor!

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:20

Fijn dat het is gelukt, gefeliciteerd!

Een hele goede, veilige reis gewenst!

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:35

Yes, wat fijn dat de elektra geregeld is!! Veilige reis gewenst!

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 11:57

Knap hoor Karuna, weer een vinkje op je afstreeplijst +:)+
Heel veel succes en een veilige reis gewenst!

prompter

Berichten: 11243
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:33

Ha fijn, stroom! Hele goede reis en fijne kerstdagen!

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:22

Nou ik zie toch wat forse meevallers langskomen zo, vergeleken met hoe het anders had kunnen lopen... vooralsnog gaat het best prima denk ik +:)+

Ook behoorlijk mazzel dat de grond nu niet keihard bevroren is, als je nog dingen uit de tuin wilt halen.

pien_2010

Berichten: 43704
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:03

Goede reis Karuna en fijne feestdagen in La douce France in je eigen huisje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 10:27

Goedemorgen of moet ik zeggen gutenmorgen nog. Trier de eindbestemming van gister. Het liep enorm uit kwa weggaan. Ophalen duurde langer dan gedacht en een zwaar ongeluk op de A2 zorgde ervoor dat het toch de duitsland route werd en door file de langere kwa km. Rijdt wel fijn door. En mooi door de vulkaaneifel. Maar met een minder grote afstand rijder erbij besloten dat het rond 1700 wel genoeg was. Geen zin in spits rijden.

Na het ontbijt rijden we zo rustig verder. Geen haast.

En besloten om ipv vynil eerst eens aflak te proberen voor de kamervloer. De houten platen zijn wel gaaf en vlak. Dan heb ik drie bussen blanke buitenbeits nodig en een hoop schuurwerk. Maar ben ik voor 100 euro klaar. Bevalt dat niet kan ik altijd nog iets erop leggen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:40

Wij hebben ook een originele vloer in de slaapkamer die gelakt is, ziet er goed uit.
Ik zou echter niet zomaar wat spuiten of smeren. Wij hebben het laten doen en zelfs voor Zwitserse prijzen viel dat ontzettend mee kwa kosten (minder dan een nette vloer erop leggen). Met hun proffessionele machines waren ze in no-time klaar en er zit een meerlagige lak op die als het goed is zeker 15 jaar onderhoudsvrij blijft. Ik wilde absoluut geen vloer die regelmatig onderhouden moet worden, ik heb wat beters te doen in mijn leven :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 11:15

Dit is niet de orginele vloer die ligt eronder en die is kwa uiterlijk niet fraai. Dit zijn osb platen die goed vlak en stabiel vastliggen op de orginele planken vloer. Die osb platen vind ik met zijn houtchips wel gaaf. Vanmorgen opgezocht en ze worden waterdicht met een goede blanke matte beits.

Ooit zou ik graag alles daar uit, nieuwe vloer en vloerverwarming ooit, eens als ik genoeg gespaard heb. Dan is het zonde om nu veel geld te steken in iets wat binnen een paar jaar weer eruit moet. Maar nu is het niet waterdicht en de kieren kunnen stof in. Niet handig om zo te laten zitten. Dan beter de ok optie met goede beits

Uitbesteden kost ook weer tijd en mijn spullen kunnen pas over als de vloer gedaan is