Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 20:16

Ik sta niet meer alleen de gestrande vrachtwagens van de afrit staan nu hier, losgewerkt door de hulpdiensten met veel zout, sneeuwschuivers en meer. Het zeer dringende advies van de hulpdiensten blijf staan waar je staat, collegas van de chauffeurs staan stukje verderop muurvast geglibbert op de snelweg.

Het blijft maar sneeuwen, er ligt nu zeker 35 cm aan verse sneeuw gevallen in pakweg 2 uur of zo. Ondanks strooien sneeuwt het net zo hard weer dicht.

De chauffeur die nu achter me staat reed dus de hele tijd achter me. Ik kon nog de parkeerplaats op komen, de geschaarde vrachtwagen blokkeerde dus precies voor zijn neus de afrit, hij was echt bijna thuis voor het weekend, 45 km. :') Wel lief de vraag of ik me redde, warm water had voor koffie enz. Toch fijner iets meer leven nu. Heeft wel wat samen stranden


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:23

Gelukkig nog nooit ingesneeuwd. Gelukkig klopten de weerberichten vrijwel altijd. Dus wel paar keer eerder of later vertrokken. We hebben nl tijd zat en op sneeuw en ijzel zit niemand te wachten. Wel ooit in een enorme regen terecht gekomen in België, dat was niet grappig maar iedereen reed rustig.

Citaat:
Pien tjsa als ik dit had geweten wel. Ik moet alleen maandag middag in nederland zijn en had ingecalculeerd 3 dagen te rijden ivm mogelijke weersomstandigheden. Maar ja het ging vlot tot 25 km terug. Geen melding op de radio van problemen. Al bewust de volledig snelweg route genomen.


TJA. Sorry ik vind het allemaal best. Het is een goed leermoment in elk geval. Als je 3 dagen al incalculeerd hebt op zo'n kleine afstand (vergeleken bij ons), dan weet je de risico's van te voren. Je hebt gelukkig de camper bij je die winter hard is. Welterusten.

Die foto's _O-. Sterkte.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:26

Tjeetje, wat een sneeuw ! Gelukkig sta je nu met meer mensen vast, voelt toch wat veiliger.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110796
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:53

Wat een sneeuw! Het was ook wel een beetje voorspeld natuurlijk.
Fijn dat je niet meer alleen staat! En ach, op de meest onverwachte momenten kun je vrienden maken :D
Wie weet hou je er nog contacten aan over! :))
Hopelijk is de sneeuwstorm straks over en kun je weer naar NL!

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:58

Ik hoop voor jou dat het niet al te lang duurt Karuna!
Je doet zo inderdaad nog eens contacten op, wel een veilig gevoel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 21:14

Pien als ik dit geweten had en het ook op de radio gemeld was was ik gebleven waar ik was. :') Ik had wel van Nederland gehoord dat er wat zou vallen maar dat leek mee te vallen. De belgische en luxemburgse meteo hadden het alleen over een beetje motsneeuw rond Luik en geen verkeersproblemen. Ik heb het in luxemburg nog gecheckt ivm daar stoppen of doorrijden. En toen geen melding, onderweg op de radio 15 minuten voor de sjit begon zelfs nog minimale motsneeuw rond Luik en de weg geen problemen _O-

De vrachtwagen chauffeur die nu achter me staat en onderweg vanuit Italie werd zelfs door zijn baas op de hoogte gehouden en ook die kreeg te horen geen problemen beetje motsneeuw. En nu staat de hele vloot die onderweg was gestrand verspreid over de snelweg vlak bij het bedrijf

Ik wilde er twee dagen over doen minimaal hoe dan ook. Maar vandaag ging vlot en niet moe. En gezien het weer dacht ik als ik het haal mooi meegenomen.

En dan is dit even tsja jammer dan maar niks aan te doen. Dat is een voordeel van de camper. Je maakt een mini vakantie van de reis. Alleen dan kies je je rustplaats zorgvuldig uit ipv op een kale parkeerplaats langs de snelweg.

Regelmatig komen er sneeuwschuivers in kolonne langs met een rits autos erachteraan. :)) Geen vrachtverkeer overigens. Sneeuw is nu wel minder met kleine vlokjes. Ik hoor een hand sneeuwschuiver af en toe alsog er een chauffeur de parkeerplek met de hand vrijmaakt

En normaal liggen er ook sneeuwkettingen en een sneeuwschuiver in de camper. Alleen nu vanwege gewicht er even uitgegooid :+ wel de sneeuwplaten gelukkig mee, die gebruik ik voor modder ook.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:02

Hopelijk lekker geslapen en dat je weer verder kunt reizen. Bonne route!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 11:37

Goed geslapen en inmiddels in Nederland met pauze nu. De weg was mwa het eerste stuk sneeuw ijs schoon bevroren maar te doen. Tankstation had ik absoluut niet gehaald het leek wel een vrachtwagen kerkhof onderweg. Overal in de vluchtstrook half op de rijbaan gestrand aan twee kanten. Tankstation oprit stonden twee vrachtwagens tegen elkaar gegleden tegen een rijweg splitsing aan. Die waren ze aan het uitgraven Net een strookje ernaast nog voor autos om te passeren naar de p plaats.

Parkeerplaats tankstation was een sneeuw glibberig massa.

Bij luik werd de weg wat beter even na Roermond de sneeuw weg. Nu mist

Maar wat een machtig mooi uitzicht vanmorgen. Zonsopkomst blauwe/roze/oranje lucht die alle bomen en het landschap daardoor voorzag van een roze sneeuwlaag. Zo mooi

BigOne
Berichten: 38406
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:47

Karuna, misschien op Facebook noodweerbenelux volgen, die zitten bijna altijd goed en dan had je gelezen dat er wel wat meer dan een beetje sneeuw zou vallen .

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 12:17

Ik heb alle mogelijke opties bekeken in luxemburg om te zien of doorrijden een optie was of blijven staan. Op dat moment werd er nog geen melding gemaakt van extreem weer. Daarom ook de regionale snelweg radio aangehad die het een kwartier voor de sjit losbrak nog zei lichte motsneeuw rond luik en geen problemen op de weg. Ik heb namelijk geen enkele behoefte om in prut weer terecht te komen. Daar heb ik wat minder fijne ervaring mee.

Ik had bewust al extra tijd genomen onder het mom word het slecht heb ik de tijd om te stoppen en wachten. Maar dan graag op een vrijwillig gekozen plek. Ik heb nog geluk gehad, ik begreep van de radio dat er mensen in hun personenauto waren gestrand op de snelweg achter een geschaarde vrachtauto.

Maar gelukkig alles heel gebleven en mooie omgeving gezien vanmorgen

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:55

Karuna hoeveel km is het van Utrecht naar jouw huis?
Fijn dat je veilig thuis bent gekomen. Ik begrijp dat wij altijd geluk hadden (vertrokken eerder of later) op 1x noodweer na waarbij op de snelweg een boom omviel 100 m voor de auto en het enorm regende. We leken wel ski boten, niet normaal. Toen was ik erg opgelucht toen we veilig in Gent waren in het hotel.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:30


BigOne
Berichten: 38406
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:50

Dan had je noodweerbenelux niet gezien want die waarschuwden 22 uur geleden al met radarbeelden en reallive beelden voor een flink pak sneeuw, maar je hebt het gered. Lijkt me echt vervelend, zo'n eind rijden in de sneeuw.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 14:09

Pien poe geen idee nederland of frankrijk huis? Ik heb nu 600 km gehad. En geen haast gelukkig.

Chanica ik had al zoiets gehoord op de radio. En veel vrachtwagens die op de vluchtstrook of half op de weg stonden nog.

Bigone. Die site ken ik niet. Ik heb er 4 bekeken en de snelweg radio aan. Meer kan ik niet doen bijna. En soms kun je dingen helaas niet volledig voorkomen. Ik ben blij dat er gedn slachtoffers zijn gevallen voor zover het lijkt nu. Maar chaos ja dat zeker

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:14

Mijn ouders komen in de winter vaak wel onze kant op maar die zijn doorgaans niet gebonden aan vaste momenten dus dan kun je altijd nog besluiten om een paar dagen later te gaan. Wij werken beide en kind moet naar school, dan zit je meer in de knoei als het weer niet mee speelt.

Mijn meest dramatische tocht was een keer op een donderdagavond. We reden na het werk weg en bij ons was het prima weer. In Duitsland ging het sneeuwen en rond Koblenz was het zo bar en boos dat je niets meer zag van de weg en de ruiterwisservloeistof zelfs bevroor (-20). We hadden echter de binnenkonijnen mee (dat deden we toen standaard) achtetin de auto en dat is voor hotels niet ideaal. Uiteindelijk achter een vrachtwagen gebleven met 30/40 kmh en toch nog veilig aangekomen.

Ben blij dat je weer veilig kon doorrijden!
Zo heb je in iedergeval wel iets te vertellen op een feestje :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 16:18

Dat was ik ook van plan. alleen nu was de rit heen en weer niet gepland, er bleek wat in frankrijk te liggen dat ik komende week hier nodig heb. -O- Geen idee hoe het daar kwam maar dat was dus niet de bedoeling. En ik heb een afspraak maandag middag hier waar ik niet onderuit kom. Dan zat er dus niks anders op dan een vlug heen en weertje. :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-01-23 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:20

Ach ja, je bebt weer veilig aangekomen. Als je alles vooruit wist in het leven… :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 16:33

Dan had ik in mijn leven heel wat andere keuzes gemaakt :j en had mijn leven er vooral financieel een heel stuk beter voorgestaan. Maar ja soms is het maar goed dat je dingen niet altijd kunt plannen of kunt weten. :) en lopen dingen zoals ze lopen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 19:16

Zo mijn houtkloof hulpstuk is binnen en getest, in nog geen kwartier een zak vol met haardhout verkleind zonder rugpijn , zere handen of kapotte lichaamsdelen. *\%/* Dit ding werkt dus echt zo goed als de recenties. Die is weer netjes ingepakt en ligt klaar voor transport naar Frankrijk.

Mijn bus in bijna klaar, al is het wel in een hoekje gaan huilen vanwege de kosten. ;( Voor dat geld heb ik een nieuwe begane grondvloer bijna maar in ieder geval volledig nieuwe stroom. Maar ja het moet toch gerepareerd worden, en meteen een onderhoudsbeurt (helaas de duurste 5 jaarsbeurt was nodig ook nog), apk, nieuwe achterbanden en wat reparaties die eraan zaten te komen. Maar door de nieuwe banden moesten de wielen er toch van af, dan daar maar ook meteen wat laten herstellen wat weer arbeidsloon scheelt ergens eind dit jaar dan. :)

Volgende week dinsdag kan ik de bus ophalen. En dan eens zien wanneer ik weer die kant op kan, de eerste keer is fijner met twee voertuigen zodat er extra veel meekan en ik voor het geval dat nog kan koken in de camper.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:36

Nou hopelijk gaat die dan weer een jaar of wat mee zonder gedoe :(:)

Wat voor klover heb je dan...? Nu word ik wel nieuwsgierig :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 19:39

https://www.houtklover.nl/smart-splitter
Niet hier besteld maar wel hetzelfde ding, vrij simpel. Boor een gat in een hakblok met de boor die erbij zit. Een staaf met bijl in dat gat zetten. Gewicht op de bijl schroeven en het enige dat je hoeft te doen is dat gewicht omhoog schuiven via de andere stang en loslaten. Die klapt op de bijl die dan vrij gemakkelijk door het hout gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110796
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:36

Wat balen van de kosten van je bus!
Maar aan de andere kant: Voor dat geld had je ook geen goede vervanging gehad en nu kan hij hopelijk weer lange tijd mee!
Onze auto moet eind deze maand voor een grote onderhoudsbeurt. Ik vrees er ook voor dat we rond de 2000 euro kwijt zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 09:11

Dat bedrag verdubbelen en dan nog wat meer ;( er was helaas geen refurbished turbo te krijgen en dat kreng zitzo ongebouwd dat de meeste kosten arbeidsloon is. maar idd een andere bus heb je er zelfs dan niet voor. Al had ik deze maar voor een beetje meer omdat de btw en bpm al betaald waren. Daar heb ik zo n geluk meegehad. Maar het was wel een zoektocht van jaren waarbij mijn oude bus keer op keer laswerk had om hem rijdende te houden. Bussen in mijn bugdet zijn of afgeragd stuk technisch of zo uitgewoond met kapotte stoelen en stank. Als ik wat vind moet hij daarna omgebouwd en gekeurd door de rdw wat een procesvan maanden is.

Gewoon heel erg au %) maar gelukkig heb ik het geld er nu voor staan. En kan ik hopelijk weer een flinke tijd rijden zonder narigheid.

lukka63
Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:48

Is het voor jou niet voordeliger om op frans kenteken te rijden?

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:54

lukka63 schreef:
Is het voor jou niet voordeliger om op frans kenteken te rijden?


Dan betaalt ze geen wegenbelasting meer in Nederland. Dus daar is wel wat voor te zeggen. Want voor die 3 maanden regeling maakt het toch niet uit. Ze mag dan met die auto niet langer als 3 maanden in Nl rijden en dat geldt ook omgekeerd als ze Nl kenteken houdt voor Frankrijk.