Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:56

Waardeloos zulke kosten. Ik ben ook huiverig geworden om auto‘s op te rijden nadat ik 1x voor een lange tunnen (gelukkig net ervoor) ben komen te staan en 1x mijn auto in Frankrijk (vakantie) heb moeten achterlaten (end of life). Heb me voorgenomen om dat niet meer te doen maar ja, dat kost ook. Zeker een bus in goede staat is gewoon duur!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 09:58

Nee nog niet :n misschien op termijn wel maar zolang de wegenbelasting regel voor rolstoelbussen zo blijft als hij is zijn de kosten en gedoe om over te zetten het niet waard. Mocht daar verandering inkomen dan gaat het wel lonen. Nu valt hij onder laag tarief door de toch best peperdure ombouw die nodig is om mijn scootmobiel veilig mee te krijgen.

Ik houd het wel in de gaten uiteraard. :j

Pien mijn verzekering hanteert binnen 6 maanden termijn. Een voertuig moet binnen die tijd weer eens in nl zijn gesignaleerd. Geen idee hoe ze dat checken trouwens :?

maar zolang ik heen en weer blijf tuffen zou ik onder beide landen kunnen vallen. Nu kan ik anwb nog gebruiken omdat ik officieel nog in nl woon.

Normaal ben ik een auto oprijder, eerste tufje (visa) zelf met zwabberwieltje naar de sloop gereden. En eigenlijk op de eerste keer atos verkopen na of ivm niet meer geschikt oprijden tot definitief stuk of nog net geschikt voor export. Mijn bus is nu 10 jaar, vandaar de peperdure 5 jaarsbeurt. En kan nog lang mee volgens de garage. Gewoon stomme pech dat er een prutklepje afbreekt en ipv wegwapperen de turbo is ingezogen en daar een ravage heeft achtergelaten. En fuseekogel is leeftijd gerelateerd, en twee marterschades herstellen en achterbanden die aardig opzijn. Zonder die turbo had het meegevallen nog.

Mijn vorige een transit heeft langer moeten rijden dn eigenlijk nog handig omdat ik geen betaalbare beschikte bus kon vinden. -O- ik ben jaren aan het zoeken geweest toen. En mijn bus moest blijven rijden maar roestte onder mijn kont weg.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:58

Auto omzetten naar FR kenteken is niet zoveel gedoe hoor :)
Wij hadden daar iemand voor ingeschakeld, die heeft praktisch alles voor ons gedaan. Het ging heel snel en werd heel netjes afgehandeld. Maar daarvoor moet je wel eerst uitgeschreven zijn uit Nederland.

Wegenbelasting heb je niet in Frankrijk. De kosten van het omzetten vielen me ook wel mee, met de prijs die voor onze auto in Nederland betaald moest worden aan wegenbelasting zouden wij makkelijk binnen 2 jaar het geld al terug hebben verdiend.

Fijn dat de bus het weer doet, ook al doet het een beetje (heleboel) pijn.

Wat is de planning? Ga je er uiteindelijk wel permanent wonen of blijf je voorlopig heen en weer gaan? Met hoeveel maanden in NL en hoeveel in FR?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 12:12

Judith. Voor nu is dat niet echt nog vast gepland of zo. Ik hoop wel ooit daar permanent te gaan wonen maar dat hangt af van zoveel dingen. Voor nu ga ik heen en weer voor geen idee hoe lang. De planning als mijn meubels er eenmaal zijn ongeveer 2 op 1 of 2 op 2 in weken. Aangepast aan de ploegendiensten van gv. En of dat is volledig in frankrijk ingeschreven of nog in nederland zal daarin niet veel verschil geven. Maar dat kan zo maar wijzigen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:44

Naar mijn beste weten bestaat inschrijven in Frankrijk niet, zou dat ook even goed uitzoeken, hoe dat zit met edf op je naam en of je dan automatisch belasting daar betaald of hoe of wat, ik heb daar geen ervaring mee, maar zou uit dat wel even uitzoeken, dat je niet in twee landen belastingplichtig bent. Inschrijven heb ik nog nooit van gehoord in ieder geval, ik bewijs met een recente electra rekening of telefoon rekening waar ik woon. Ga ervan uit dat het sowieso voordeliger is om Frankrijk als woonadres te kiezen, ik ken natuurlijk jouw situatie niet maar voor iemand met een bescheiden inkomen is Frankrijk best lief en ik ga ervanuit dat je huis anders als tweede huis belast wordt en ik weet van mijn buren die naast mij hun vakantie huis hebben maar in Parijs wonen dat dat flink in de papieren gaat lopen. Je moet dan inderdaad wel je auto overzetten denk ik (voordeliger) en vooral je rijbewijs naar een Frans rijbewijs overzetten

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 13:00

Edf staat op frans adres. De rekening waarvan het betaald wordt op nederlands adres, al wil ik wel een franse rekening openen dit jaar, wel zo gemakkelijk. :+ Voor de belastingdienst is box 3 pas over een aantal jaren van toepassing. Omdat ik wel voornemens ben het mijn hoofdverblijf te laten zijn op termijn en het geen vakantieverblijf is maar mijn enige huizenbezit heb je daar in nederland een soort van uitstel voor van een aantal jaren. Belastingplichtig blijf ik in nederland hoe dan ook ivm wao.

Zolang ik geen franse inkomsten heb hoef ik niets in frankrijk te betalen. En als ik wel inkomen zou krijgen dan mag je kiezen in welk land ik de aangifte ga doen. Alleen moet je dan duidelijk aangeven waar je wat betaald om dubbel betalen te voorkomen. En wordt het een administratieve puzzel ivm die wao waardoor elke euro aangegeven moet worden bij de uwv.

Ik kan dus de komende jaren het rustig zo laten doorlopen en gaan ervaren hoe het is voor ik echt definitieve dingen hoef te doen. Vandaar dat ik het een zachte landing noem. :j

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:05

Je zult sowieso taxe foncière moeten betalen, taxe d'habitation is sinds dit jaar afgeschaft maar daar komt waarschijnlijk iets voor in de plaats. Weet niet waar de taxe ordure ménagère aan vast zit maar die zul je ook moeten betalen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 13:12

Ja die gemeentelijke lasten moeten idd betaald worden uiteraard. Net als water, stroom. Dat is voor mij eigenlijk een standaard vaste last waar ik mee reken. Welke gemeentelijke lasten dat precies zijn naast die van het huis is de burgemeester aan het uitvissen nu. En hangt ook een beetje af van mijn frequentie daar verblijven geloof ik. :+ Ik zit in een soort tussengebied, niet permanent maar veel meer dan als vakantieverblijf. Huis is verzekerd als permanent en ook voor de stroom moest ik een permanent verblijf contract hebben. Omdat ik er vaker ben dan af en toe.

Maar die lasten heb ik heel ruim aangehouden :j

Poosje81
Berichten: 21224
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:34

Als je volledig in Frankrijk woont, wordt je voor WAO ook in Frankrijk belastingplichtig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 13:50

Ook als die van de nederlandse staat afkomstig is? Volgens uwv en de belastingadviseur blijf ik in nederland belastingplichtig dan.Maar daarom laat ik het voor nu even zoals het is en heb ik nog een paar jaar om alles goed uit te zoeken.

Eerst naar eens zover komen dat mijn meubels en huisraad erheen kunnen. :') Daarvoor moet de tweedehands zaak zich eens melden zodat ze eea kunnen ophalen. En moet ik duidelijk hebben of de begane grond vloer nog even kan wachten of dat die redelijk accuut moet. En moet ik het spul dat echt afval is weghebben naar de stort. En een kliko ophalen. Ook wel handig. Maar daarvoor is mijn bus nodig. :P En dat schiet op

Daarna eens gaan wennen aan de situatie, rustig eea aanpakken binnen en buiten. En als dat soort van een beetje op adem is gekomen kan ik op mijn gemak gaan nazien wat er waarvoor nodig is.

Poosje81
Berichten: 21224
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:02

Jeps 100% zeker, heb t recent uitgezocht voor iemand, vandaar. Die betaalt nu in Frankrijk belasting over WAO ook en dat is stuk aangenamer.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 14:24

Ah dat is andere info als ik heb gehoord afgelopen maanden van zowel de uwv als de belastingadviseurs en financiele mensen die ik gesproken heb over mijn financiele situatie. Is dat ook bij heel lage bedragen zo of is dat specifiek voor die situatie het geval? Daarom wil ik dus de tijd nemen voor ik definitieve dingen doe (behalve een huis kopen dan oeps). Ik wil echt goed uitzoeken welke variant voor mij het beste uitpakt op termijn. :j er veranderen nogal eens regeltjes.

Citaat:
In welk land betaal ik loonbelasting?

Verblijft u in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering? Dan wordt loonbelasting ingehouden op uw uitkering zoals u gewend was.

Woont u in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering? Dan hangt het af van uw nieuwe woonland of u daar of in Nederland loonbelasting betaalt. Met enkele landen heeft Nederland een belastingverdrag gesloten.


Citaat:
Premie betalen voor de AOW en de Anw?

Verblijft u in het buitenland met een arbeidsongeschiktheidsuitkering? Dan bent u nog wel in Nederland verzekerd voor de Algemene ouderdomswet (AOW) en de Algemene nabestaandenwet (Anw). UWV houdt de premie in op uw uitkering.

Als u in het buitenland gaat wonen, bent u niet meer verzekerd voor de AOW en de Anw. Kijk voor meer informatie op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Premie betalen voor de zorgverzekering en de Wet langdurige zorg (Wlz)?

Verblijft u in het buitenland? Dan bent u nog wel in Nederland verzekerd volgens de Zorgverzekeringswet en de Wlz. Dit betekent dat er een inkomensafhankelijke bijdrage wordt ingehouden op uw uitkering. Daarnaast betaalt u een premie aan uw zorgverzekeraar.

Als u in het buitenland gaat wonen, bent u niet meer verzekerd volgens de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg (Wlz). Voor een aantal landen geldt een uitzondering. In die landen blijft u wel verzekerd. U betaalt dan vaak een lagere inkomensafhankelijke bijdrage en een lagere vaste bijdrage dan in Nederland. De landen waarvoor de uitzondering geldt, vindt u op de website van het CAK.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:43

Je huis in NL is verkocht toch? Woon je dan nu officieel samen in NL?
Ik zou het zo snel mogenlijk even laten uitzoeken door iemand hoor. NL is in belastingen vrij duur, het zou best kunnen dat je veel goedkoper uit kan zijn met een paar handige trucjes. Idem voor verzekeringen. Voor een ervaren adviseur ben je een maar kleine vis, je hebt dan in no time je antwoorden.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:54

Inschrijven in Frankrijk hoeft idd niet. Wel moet je ergens op een adres genoteerd staan.
Kijk inderdaad wel even uit met de taxe foncière. Dit jaar moet iedereen die in Frankrijk een woning heeft aan de belastingen doorgeven of ze daar zelf wonen, het huis verhuren of dat het een buitenverblijf is of leeg staat. De afgelaste taxe d'habitation moet ergens weer opgevist worden en vermoedelijk zullen buitenverblijven (2de woonst), toeristenverhuur en leegstand zwaarder belast worden. Even nakijken wat voor jou geldt.
En ja de belastingen vinden je altijd :') .

Ik heb het heel in den beginne gehad, toen ik nog niet uitgeschreven was in België en al lang en breed in Frankrijk belastingen betaalde. Toen kwamen de Belgische belastingen me op de vingers tikken dat ik niets in België gedeclareerd had en ja ze wisten goed genoeg dat ik in Frankrijk betaalde en je niet dubbel belast kan worden, maar ze moesten er toch even over mitsen en maren.
Heb me toen uitgeschreven in België, opgelost :+ .

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:56

Je hebt een arbeidsongeschiktheidsuitkering toch? Het zou kunnen dat je daar hier allerlei voordelen van zou kunnen hebben, gehandicapten hoeven sommige belastingen niet te betalen en krijgen een gratis aanvullende verzekering (cmu) maar dat is wel afhankelijk van de hoogte van je uitkering en ik weet natuurlijk niet of dat ook geldt voor inkomsten uit een ander land maar is zeker iets om uit te zoeken

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:00

Frankrijk is vrij goed met heffingen op „buitenlanders“ terwijl het voor inwoners niet zo verkeerd is. Wij hebben ook wel eens gekeken naar net over de grens wonen, dat was op het eerste gezicht de moeite waard maar er zaten dan zoveel heffingen overal dat het uiteindelijk niet echt voordeliger kwam als we tussen 2 landen zaten.
Wel een totaal andere situatie uiteraard met een niet-EU land en een werkend inkomen, maar ik ben blij dat we er niet naief ingegaan zijn.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:03

Thioro schreef:
En ja de belastingen vinden je altijd :')

:j Kwam ergens op een site tegen dat je 'verplicht' bent om je 'aan te melden' bij de Franse belastingen, maar dat is echt niet nodig hoor, die zie je vanzelf in je brievenbus verschijnen

En inderdaad wat Sizzle zegt, als buitenlander met een huis word je als rijk aangezien en betaal je de volle mep, maar Frankrijk is in de behandeling van de minima best een heel aardig land nog, zeker voor mensen met een gehandicapte status, maar zoals ik al zei weet ik niet of dat ook zo is met een uitkering in een ander land

pien_2010

Berichten: 43688
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:03

luxx schreef:
Je zult sowieso taxe foncière moeten betalen, taxe d'habitation is sinds dit jaar afgeschaft maar daar komt waarschijnlijk iets voor in de plaats. Weet niet waar de taxe ordure ménagère aan vast zit maar die zul je ook moeten betalen


Taxe habitation blijft verplicht voor residence secundaire ( 2de huis dus). Die hoogte zal wel meevallen. Voor onze luxe gites was het bijna 1000 euro en nu we daar wonen en ander huis verkocht hebben scheelt dat al heel veel. Net als dubbel kijk en luistergeld en vuilnis (ordures).
Maar we spreken van een gîte indertijd voor 8 personen. Bij Caruna zal het wel loslopen allemaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 15:08

Sissle ja huis is verkocht maar nee ik woon niet samen officieel ook omdat mijn huis nu in frankrijk is. Latrelatie maar dan met een grotere afstand ipv van de 32 km die het eerder was. Daarin is niks veranderd. Wel gebruik ik voor nu dat adres zodat ik langzaam aan alles kan gaan regelen om alles goed uit te vissen hoe alles het gunstigste waar gedaan kan worden ook ivm aow betalen, ziektekosten verzekering en zo. Dat heeft even tijd nodig. En die tijd kan ik zo gebruiken ook. :j

Thioro daar zit dus het uitzoek werk ook. Het is geen leegstand, aantoonbaar geen tweede huis en ook geen verhuur. Maar hoofdverblijf waar ik dan alleen niet 100% van de tijd verblijf. Zo beschouwd de burgemeester het ook. Maar er moet even goed uitgezocht worden of daar nog mitsen en maren aan zitten.

Veel verder kan en wil ik niet ingaan op het financiele stuk. Iets met privacy en zo, sorry Y;(

De rest is uiteraard heel interessant met belastingregels en zo, hoe meer info hoe beter. :list:

Wat betreft idd hoogte van de belastingen omdat het woongedeelte maar klein is 110m2 en officieel maar twee kamers en een keuken wordt het ook niet zwaar belast. Voor komend jaar is dat 220 euro per jaar. :j

En de ordures, lucky me. Afval is gratis voor nu in de gemeente, net als geen rioolkosten hoewel ik nu ongefilterd en dadelijk gefilterd op loos. Nu ja gratis dat zit dus al in de gemeentelijke belastingen verwerkt,
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-01-23 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:08

Kijk en luister geld is ook afgeschaft, dat zat aan de taxe d'habitation vast
Laatst bijgewerkt door luxx op 25-01-23 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:09

Zelfs als het wel mee valt. Als je bij wijze van spreke 500 per jaar kunt besparen door een administratieve handeling, dan kun je daar een paar keer van op en neer rijden. Zo‘n adviseur betaald zichzelf doorgaans snel terug. Je hoeft ook geen dure te zoeken aangezien het geen complexe situatie is. In een uurtje praten ben je waarschijnlijk wel klaar, daar kun je zelf wel maanden mee bezig zijn.
Maar uiteraard moet je het verder zelf weten, je bent immers een verstandige volwassen vrouw. Is enkel een tip.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:46

Is het niet ook zo dat, als je in Frankrijk woont, je AOW niet meer opbouwt? Of bouw je dan in Frankrijk een ander ouderdomspensioen op? 't Is alweer even geleden dat ik me daarin verdiept heb...

pien_2010

Berichten: 43688
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:01

Klopt prrrr. Het kost mij 2% per jaar van mijn AOW. Volgens mij bouw ik hier niets op want heb alleen maar de gîte 5 jaar gehad. Frankrijk kent alleen eigen opgebouwde pensioen. Dat is aanmerkelijk lager als hoe het in Nl gaat.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:09

luxx schreef:
Je hebt een arbeidsongeschiktheidsuitkering toch? Het zou kunnen dat je daar hier allerlei voordelen van zou kunnen hebben, gehandicapten hoeven sommige belastingen niet te betalen en krijgen een gratis aanvullende verzekering (cmu) maar dat is wel afhankelijk van de hoogte van je uitkering en ik weet natuurlijk niet of dat ook geldt voor inkomsten uit een ander land maar is zeker iets om uit te zoeken


Ik ben al een paar jaar helemaal afgekeurd maar heb er, buiten dat ik een WAO uitkering krijg, bij de belasting geen voordeel hoor!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37314
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 17:13

Prrrr schreef:
Is het niet ook zo dat, als je in Frankrijk woont, je AOW niet meer opbouwt? Of bouw je dan in Frankrijk een ander ouderdomspensioen op? 't Is alweer even geleden dat ik me daarin verdiept heb...

Klopt het aow gat maakt ook dat ik goed moet gaan rekenen wanneer ik wat moet doen. Hoe langer je voor je 67 nogwat uit nederland vertrekt hoe minder aow je krijgt.

Wao in nederland geeft geen enkel voordeel. Geen extra werkendenaftrek, minimaal extra aftrek voor ziektekosten en de enorme compensatie van 125/150 euro eenmalig per jaar wat eerder flink veel meer was. Maar geen idee hoe dat in frankrijk zit.

Ik weet dat oa ziektekosten verzekering premie over de grens vanuit nederland geregeld (wat kan met oa een wao uitkering) lager is dan wat je in nl betaald. Maar geen idee of er dan ook sprake is van zorgtoeslag. Ook een ding wat gewoon tijd kost om goed na te rekenen.