Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43730
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:23

Netjes 7 uur. Hopelijk kun je binnenkort langer blijven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 22:37

Komende week is korter ivm de verjaardag van gv. De weekend erop is carnaval. Ik hoop een optocht te kunnen zien, daar wel zin in na jaren niks. daarna wil ik een week of langer inplannen als oude dame dat aankan zodat ik kan gaan voorbereiden of mijn spullen vanuit de opslag over kunnen. Ik moet daarvoor iemand lang hebben gehad voor de vloer check en de stroom, dan weet ik of dat op heel korte termijn moet of niet. Dan maar met een half gelegd vinyl beetje improviseren met meubels desnoods.

O ja de houtsplitter werkt goed. Alleen de eerste homp was natuurlijk helemaal de verkeerde vorm en vreemd die moet ik morgen eerst iets kleiner zagen. De tweede had een enorme knoest maar met wat handigheid was die toch vrij vlot kleiner. Alles bij elkaar nog geen 10 minuten en ik heb voor twee dagen voldoende gekloofd al. En dat met een niet lekker vlakke plek zelfs. De kachel brandt echt veel beter zo :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 20:45

Sjips klont bonk. Er kiepte een poot onder een van de keukenbladen uit. Zomaar. Die zat dus niet vast aan het blad. Door deze ik stort in actie werd ook een deel van het kalkstucwerk meegetrokken. Dat is minder tof. Gelukkig geen gewonden en liep ook mijn oude dametje er niet onderdoor.

Maar ja wat dan. Goed bekeken en besloten nee deze gaat naar buiten, gaat een paar nieuwe buitenpoten krijgen en wordt buitentafel. Door de ruimte besloten het maar anders aan te pakken en ik ben over een week of 5 best wat geld armer, maar een werkruimte/keukenstuk zonder apparatuur rijker. Er komt een 60 drie laatjes apotheek stukje/80 cm kast met dubbele deurtjes/60 cm la met kast met deur eronder. Blad in soort van cement/marmer grijzige look. Frontjes grof licht eiken.

Ruimte voor de pannen, en keuken apparatuur en bestek.

Verder cement zak die morgen verwerkt wordt als het goed is tot een keukentrapkast vloer. En wat ultrasoon knaagverjaag spul.

Verder gister de achterbuurman aan de deur, er stond een raam achter boven open, dat is minder fijn. Gelukkig geen schade. Vanavond de voorbuurvrouw op de stoep en daarna in de ietwat ontplofte keuken. Zij gaat eea rondvragen naar electricien, pelletkachel afsteller en een timmerman/aannemer (even duimen of hij tijd heeft, haar broer is dat ook)

Afbeelding

Dit gaat het worden aan combinatie, tenminste als de upload werkt -O-

En o ja pannen, de bekers bestek en bordjes zijn weer boven water. *\o/*

Wel ook een paar platte gekocht voor op de houtkachel met afneembaar handvat. Een kleine koffiezetter, wat schoonmaak spullen ook. En twee mooie grote potten en zomerbloembollen en een grote zak tuinaarde. Die gaan alvast voor neergezet worden.

En bij diezelfde point vert hebben ze heel veel pootgoed, meerdere soorten aardappelen ook. :Y)

senna21

Berichten: 11893
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:24

Never a dull moment. :Y)
Jamais un moment d’ennui.

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:21

Jemig dat heeft een beste klap gemaakt dan, maar je hebt straks dus gewoon een 'normaal' aanrecht :D met opbergmogelijkheid. Beter!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 09:32

Ik kijk genoeg ik vertrek hihi daar gaan ook altijd wel dingen mis

Tot nu toe de klussen is dat wat ik niet gedacht had en dat wat slecht leek blijkt deels gewoon ok. Oa de stroom beneden is goed. Boven tjSa. Laatste stuk nog te doen dak is goed waterdicht. Moet wel een keer bekeken worden maar niet accuut.

Dit gaat het worden. 2 meter blad. Foto is wat krom. Een aparte ervaring dat wel. En een woord gaf verwarring plan/planche de travail voor mij een werktekeningen waar stroom water afvoer enz opstaan. Die heb ik niet. Is het werkblad tjsa. Dat was dus even een onhandige discussie. Tot de beste man begreep dat we geen lompe fransen waren die zich dom hielden maar over de grenzers die met een taal worstelen. En dachten iets anders te moeten aanleveren

Wel leuk om te merken het frans van gv gaat vooruit. De achterbuurman met het open raam begreep hij. Idem met de keuken en aangeven ik spreek frans maar nog een beetje dus aub langzaam praten.

Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:36

Hihi de foto van je tekening is inderdaad wat krom :D als het er zo inkomt wordt het nog een frisse uitdaging, maar ziet er goed uit.

pien_2010

Berichten: 43730
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:38

Mooi blad heb je gekocht.

En als je huisje klaar is ken je de Franse benaming van alles. Omdat ik alleen in Frankrijk verbouwd heb moet ik vaak in het Nl zoeken naar verbouw woorden of weet ze niet.
En tja emigreren is niet voor watjes. Je zul waarschijnlijk vaak genoeg nog denken " waarom is dit leuk " of iets in die trant.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 15:48

Inmiddels weer terug, we hadden het in 8 uur kunnen redden inclusief een uitgebreide franse drie gangen lunch. :Y) Maar besloten het wordt de half duitse via vervier aken en venlo route. Dan komen we langs een oude tante van gv die zaterdag jarig is. Besloten daar maar langs te gaan voor bezoek. Uiteindelijk ging hij alleen en lag ik met eendrenzende koppijn in een donkere camper. %) Stomme erg reflecterende paaltjes bij wegwerkzaamheden op de snelweg vlak daarvoor. Die triggerde de hoofdpijn. Niet echt fijn. ;(

Maar hoewel korte heen en weer best wat nieuwe dingen onderweg gezien, met de bus af en aan naar de doe het zelfzaak. Steeds andere routes geprobeerd. Voor de scooter fijner dan het laatste stuk langs een drukke weg. Kwa afstand maakt het niks uit maar rustiger en mooier rijden.

Daar toen ook (alweer) een (voorheen) badhotel gevonden wat ooit rijkdom, luxe en drukte gaf tussen 1850/1914. En nu (alweer) er verlaten en triestig bij ligt. Waar de vorige nog een soort van klaar was staat deze alweer zichtbaar lang leeg. En is afwachtende op een nieuwe eigenaar. Dus als er iemand een mooie locatie zoekt voor een b en b.

Wat opvalt is dat de hele regio zo rond 1830/1850 sterk in opkomst is gekomen, mijn huis is van 1846 en overal kom je jaartallen tussen 1830/1850 tegen

De laatste poging was een kuuroord voor fibromyalgie. Helaas gestrand door geldgebrek, de bronnen werken nog, drie soorten een met veel mineralen, een neutraler en een warm water dompelbad.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding



Naast alle andere dingen ook nog even vanwege het mooie weer in een stukje voortuin bezig geweest, het oogt al een stuk beter zo, ook nog twee heel mooie enorm grote gele potten gekocht, daarin komen mijn bananen en kruiden voor voor ook op het zuiden.

Afbeelding

Verder is gedaan de trapkast is nu voorzien van vier zakken beton wat een ruim 5 cm dikke laag gaf en een stevige laag gaas daaronder. Hieroverheen komt nog een afdeklaag van cement.

Alle bruikbare kasten koelkasten enz zijn in de schuur nu in gebruik als voorraad kast van gereedschap, lego enz. Mijn kleine vriezer is nu voedselvoorraadkast in de keuken en de campingkoelkast kan aan als er iets inzit. Mijn oven staat er nu ook. Door deze kasten zijn de keuken en kamer ietsje minder chaotisch vol

Ik heb een kliko jawel *\o/* voorlopig een grote tot alle meuk is afgevoerd daarna wordt die omgewisseld voor een kleintje. De nare glaswol zit in een vuilniszak en de leidingen zijn voor nu ingepakt met oude dekbedden. Dat maakt het iets gemakkelijker met water afsluiten. De wasmachine boven werkt. Al stampt hij wel aardig maar hij doet het tot mijn eigen er is beneden.

Veel boeken, speelgoed, dekbedden enz gevonden nog. Dat moet verder uitgezocht worden als ik meer tijd heb

Ik heb een bult adressen en telefoonnummers van electricien, timmerman, bouwer, loodgieter en een pelletkachel afsteller. :j die kan ik gaan contacten.

Helaas de tweedehands zaak was gesloten, kennelijk nu half over. Die moet ik via hun nieuwe locatie even aan hun jas trekken,

En minder bij dooi blijkt het laatste vervangen dak niet waterdicht voor dooiwater, idem de nieuwe dakgoot. Daar moet ik de dakdekken onder garantie even aan zijn mouw trekken om er naar te laten kijken. Wel raar bij stortregens is het kurkdroog, met dooi is het overal drup drup dup. :? Gelukkig staan alle electrische spullen of in een kast of onder het droge oude :') dak stuk

En het huis is nu achter gelaten met een enorm irritante rotherrie binnen. De 330 m2 aankunnende antiknaag staat op hoorbaar en extra sterk. De stille normale stand kun je bij leven en is onschuldig voor mensen en niet knaagdieren. Deze extra felle stand staat ook een waarschuwing op, blijf uit de buurt behalve bij aanzetten. De komende weken even de volle aanval op eventuele knagers. Deze irritante gil is me door veel mensen aangeraden en daar erg effectief gebleken en blijven de ongewenste knagers (zowel vierpoters als insectachtigen) er weg waar er eerder overlast was. Ik blijf het liever voor en wil het huis zo onaagenaam mogelijk maken voor ongewenste bewoners.

lukka63
Berichten: 1421
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:14

Prachtig gebouw <3 zo jammer van zulke panden met grandeur, het zal hard achteruit gaan in niet bewoonde staat.

Veel gedaan zal er vast leuk uitzien in het voorjaar met gevulde potten.

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:16

Oh hemel wat een uitgebreid verslag zeg, mooi pand inderdaad, ik zou er niet aan beginnen := veel teveel werk.

Horen je buren die irritante gil niet door de muren heen?

MarliesV

Berichten: 15245
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:19

Wat een prachtig pand! Maar dan moet je wel heeeeeele diepe zakken hebben als je daar aan wil beginnen haha.

Jouw keuken combi hebben wij zo ongeveer staan sinds september qua eiland:
Afbeelding
Dus mooi keuze :D

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:24

Dooiwater is kruipwater dat wil nog wel eens komen op plekken die je niet verwacht of hoor te komen. Het is anders dan gewone regen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 18:37

Mer1980 schreef:
Oh hemel wat een uitgebreid verslag zeg, mooi pand inderdaad, ik zou er niet aan beginnen := veel teveel werk.

Horen je buren die irritante gil niet door de muren heen?


Nee gelukkig niet, wijzelf ook niet toen we buiten stonden. Ze weten dat het aanstaat. En ze hebben de sleutel. En weten ook dat mocht er toch teveel geluid doorheen komen of gaan irriteren dat ze naar binnen mogen en de stroom eraf halen of alleen dat apparaat weer lager zetten. Het scheelt dat ze allemaal best een eind weg zitten.

Marlies gave keuken hoor :j ik kan niet wachten tot hij er is. Dan nog zelf sleutelen dat wel :')

Marcella ah maar is dat te voorkomen? Een overal druppende schuur is niet handig. Maffeis dat het alleen dat stukje nieuw dak is. Het oude stuk en hetnieuwe van het woongedeelte is gortdroog.

Echt zo n mooi pand. Jammer dat het idee van de fibro kuuroord niet is doorgegaan. Het pand in Vittel was nog in best ok staat hoewel leegstaand maar daar is nog veel reuring omheen. Dit was destijds een van de belangrijke bronnen met zelfs een eigen spoorlijn erheen voor de badgasten. Maar helaas eerste wereldoorlog heeft daar een dikke streep doorheen gezet. Ik kwam al steeds langs parc thermal maar niet beseft dat dit erachter zat,

Dat gezegd hebbende het water uit de kraan is erg lekker. Dat is dan weer een voordeel van kennelijk veel bronnen en bronwater in de omgeving. :D

pien_2010

Berichten: 43730
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:43

Prachtig pand. Lijkt me smullen als een Nl "ik vertrek" stel zich hier aan gaat wagen.
Klinkt goed allemaal Karuna!

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:51

Denk dat je gewoon inderdaad dakbedekker even naar moet laten kijken als het nieuwe stuk is. Zou zomaar zijn dat hij direct de oplossing weet.

prompter

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:19

Zou het geen condens kunnen zijn dat bevriest en daarna weer ontdooit? Wel balen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 21:41

Geen idee, vreemd is dat het alleen het nieuwste twee jaar oude dak is. :? Het drie jaar oude stuk en het mogelijk al bijna 180 jaar oude dak ook goetdroog is. Gelukkig nog 8 jaar garantie op dit stuk dak :j

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 22:46

Dat zou ook nog kunnen. Denk zo wie zo niet vergelijkbaar met regen water wat recht naar beneden gaat.

Prairy
Berichten: 9172
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:04

Oeh wat een prachtig gebouw, ik vind die oude Orangerie echt fantastisch.

Daar zou ik nog wel eens willen gaan kijken.

In welk dorp zit je nu karuna? Mag ook via pb :) Ben ook wel benieuwd wat je nu voor je huis betaald hebt, en hoeveel extra je aan kosten kwijt was qua notaris etc etc

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 11:14

Even geen updates nu, het plan was dit weekend of maandag afreizen naar Frankrijk weer. Alleen een positieve covid test en goed daardoor beroerd gooit even roet in het eten. Ik zal eerst goed moeten herstellen voor ik weer die kant op kan in mijn uppie. Knap balen vooral omdat het voorkomen had kunnen worden als iemand niet hoestend en snotterend even onaangekondigd bij gv op visite wilde komen. De korte tijd binnen was kennelijk genoeg om te ziek te maken. -O-

Nu dus pas op de plaats en uitzieken eerst maar. Knap balen dat wel. Ik had zoveel voorbereidende plannen. Het losgelaten stuk kalkzandsteen weghalen zodat ik kon beginnen met tegelen voor het keukenblok klaar was. Ik heb toffe mozaiektegels gevonden. Dat was niet mijn eerste idee maar ja 50% korting op net genoeg wat ik nodig had :+ een mix van wittig/grijzige kleine steentjes en twee matten met woest fel :))

En mijn aangepaste schommelstoel is klaar. Maar ook die moet even wachten met ophalen. Ik kwam hem tegen op een dag met oude ambachten. Precies mijn maat maar ja door mijn been vooruit nodig niet te doen, de man had nog wat materiaal liggen en na veel meetwerk is daar een scharnierend beenstuk uitgekomen. En wacht er al ruim 3 maanden op.

Prairy
Berichten: 9172
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:39

Fijn hè, dat soort mensen.

Beterschap en balen maar het is niet anders.

pien_2010

Berichten: 43730
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:36

Ach beterschap karuna.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 14:43

Hoewel ik nog steeds zo slap ben als een dweil, stijf sta van de medicatie en echt niks kan. Wel nu tijd genoeg om eea te overdenken. Ik wil voorlopig het tuinhuisje gaan gebruiken als slaapkamer als dat bed dat er staat een beetje te doen is, het is tenslotte gebruikt door gasten en gezien de reviews is dat huisje goed bevallen. :')

Er is stroom, die ruimte is klein genoeg om te verwarmen met en electrische kachel, mijn chemisch toiletje past er ook. Oude dame moet toch uit en dan is dat een mooie afsluiter van het laatste blokje om. De tuin door naar het slaapstuk. Dan hoef ik nu niet meer op de grond te slapen, kan dat matrasje een van de tenten even in voorlopig. En mijn huiskamer is dan huiskamer. Mijn bedbank kan dan als bank blijven met soms bedfunctie.

Alleen nog even uitvissen waar de sleutel van de deur is. :+

Ook ben ik aan het bedenken waar ik de tomatenkas het beste kan neerzetten.

Ik kan niet wachten erheen te gaan maar eerst minder slap worden en uit isolatie. Ik moet wel verantwoord kunnen autorijden. Nu mag dat niet tot eind volgende week door medicatie.

Enige sjit mijn geur en smaak zijn zoek, vandaag stond de boel hier vol gas daardoor. Niet echt tof en ook best link met houtkachels, er hangen wel verklikkers maar ik moet misschien wat meer ophangen

lukka63
Berichten: 1421
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:43

karuna schreef:
Hoewel ik nog steeds zo slap ben als een dweil, stijf sta van de medicatie en echt niks kan. Wel nu tijd genoeg om eea te overdenken. Ik wil voorlopig het tuinhuisje gaan gebruiken als slaapkamer als dat bed dat er staat een beetje te doen is, het is tenslotte gebruikt door gasten en gezien de reviews is dat huisje goed bevallen. :')

Er is stroom, die ruimte is klein genoeg om te verwarmen met en electrische kachel, mijn chemisch toiletje past er ook. Oude dame moet toch uit en dan is dat een mooie afsluiter van het laatste blokje om. De tuin door naar het slaapstuk. Dan hoef ik nu niet meer op de grond te slapen, kan dat matrasje een van de tenten even in voorlopig. En mijn huiskamer is dan huiskamer. Mijn bedbank kan dan als bank blijven met soms bedfunctie.

Alleen nog even uitvissen waar de sleutel van de deur is. :+

Ook ben ik aan het bedenken waar ik de tomatenkas het beste kan neerzetten.

Ik kan niet wachten erheen te gaan maar eerst minder slap worden en uit isolatie. Ik moet wel verantwoord kunnen autorijden. Nu mag dat niet tot eind volgende week door medicatie.

Enige sjit mijn geur en smaak zijn zoek, vandaag stond de boel hier vol gas daardoor. Niet echt tof en ook best link met houtkachels, er hangen wel verklikkers maar ik moet misschien wat meer ophangen


Beterschap hoor!
Van houtkachels heb je toch geen gas