Marokko, do or don't?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:23

Iedereen is in het begin van het jaar bezig met kijken en dromen van een reisje. Nu ben ik zelf een die hard amerika ganger maar mijn aandacht trok vorig jaar al naar een rondreis Marokko. In het kader van YOLO dus je moet alles wel eens geprobeerd hebben op vakantiegebied kwam ik deze reis tegen:

https://www.tui.nl/15-daagse-rondreis-highlights-van-marokko-519538468/#dagprogramma

Dus zit ik erover te denken om deze reis te boeken. Maar ik vraag mij een aantal dingen af.

Is Marokko veilig voor een vrouw alleen? Ik heb namelijk geen reisgezelschap dus ik reis overal alleen naar toe.
Kan ik daarna na de reis naar Marokko nog Amerika in? Bepaalde landen worden namelijk niet toegelaten op een Esta, zoals Syrië enz.

En wie is er geweest? En hoe vond je dit?

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:32

Na Marokko word je gewoon toegelaten in Amerika.
Die beperking geldt voor Iran, Irak, Syrië, Jemen, Saoedi en Noord Korea. Als ik niks vergeet maar Marokko zit er niet bij.

Of het veilig is voor een vrouw alleen weet ik niet.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:32

absoluut doen.

Marokko is veilig en goed te doen voor een vrouw alleen. Ik ben er vaak geweest, en ook vaak alleen dingen ondernomen of alleen gereisd. In elk land zijn minder veilige gebieden, dus ook in marokko. Ik zou bijvoorbeeld ook nooit alleen op de heide gaan wandelen in nl, midden in de nacht. Ik heb me in amerika wel eens onveiliger gevoeld dan ooit in marokko.

In essaouira kun je fantastisch paardrijden <3 .

Ik ben ook naar marokko gereisd, voordat ik naar amerika ging en geen enkel probleem ervaren met esta.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:45

Marokko is net Oz veilig en onveilig als elk ander land buiten Europa. Je bent een westerling dus iets kwetsbaarder voor zakkenrollers en overvallers. Maar verder prima.

Ik droeg geen korte broeken en m'n t-shirts waren in ieder geval met mouwen tot de elleboog buiten het hotel.

Ik was met man en zoon op rondreis , maar voelde me daar alleen ook prima.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:34

Ik ben 5 jaar geleden met een vriendin geweest, en ben blij dat we samen waren. We zijn in marrakech geweest en een paar dagen naar ourzazate/mizzoura geweest met een georganiseerde trip. Ik ben zelf niet zo dapper aangelegd en was erg blij dat ik niet alleen was. Voornamelijk in de avond en met allemaal mannen die je nalopen.

Wel een prachtige vakantie gehad hoor, dus wat dat betreft prima!

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:36

Ik vond t vreselijk. Zouden 6 dagen gaan maar vlucht ongeboekt en na 4 dagen naar huis. Het land is mooi maar ik vond de mensen echt vreselijk. Mezelf echt ontzettend ongemakkelijk gevoeld daar. Misschien dat het buiten marrakech beter te doen is, maar ik vind het geen aanrader.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:39

Neroo schreef:
Ik vond t vreselijk. Zouden 6 dagen gaan maar vlucht ongeboekt en na 4 dagen naar huis. Het land is mooi maar ik vond de mensen echt vreselijk. Mezelf echt ontzettend ongemakkelijk gevoeld daar. Misschien dat het buiten marrakech beter te doen is, maar ik vind het geen aanrader.


Ik vraag me af wat het dan was wat daarvoor zorgde?

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:46

Ik ben in Fez en Marrakech geweest, samen met een vriendin. Geen problemen om daarna andere landen in te komen. Wel had ik als blonde dame (meer dan mijn bruinharige vriendin) last van naroepen en ook handtastelijkheid. Ik ben niet op m’n mondje gevallen en voelde me ook niet erg onveilig, maar vervelend was dit wel.

Wij zaten in Marrakech buiten de stad in een villa welke werd gerund door Franse eigenaren, dit was echt een oase buiten de stad.

De architectuur van Marokko vind ik wel erg mooi en het uitzicht op de bergen ook! Daarop vind ik het wel een aanrader.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8355
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:09

Marrakech vond ik met kop en schouders uitsteken als het ging om vervelende/ opdringerige mensen. De rest van de (grote) steden heb ik dat niet zo gemerkt.
Ik heb een groepsreis gedaan via fox en dat beviel heel goed. Had het idee dat tui de wat goedkopere versies had van onze reis :')

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:45

moonsparkle schreef:
Neroo schreef:
Ik vond t vreselijk. Zouden 6 dagen gaan maar vlucht ongeboekt en na 4 dagen naar huis. Het land is mooi maar ik vond de mensen echt vreselijk. Mezelf echt ontzettend ongemakkelijk gevoeld daar. Misschien dat het buiten marrakech beter te doen is, maar ik vind het geen aanrader.


Ik vraag me af wat het dan was wat daarvoor zorgde?

Opdringerig en onvriendelijk volk wat daar rondliep is mijn ervaring. Kijk vooral de oude mannen niet aan als je voorbij loopt, eentje spuugde naar me. Zo ontzettend naar.
En nee ik had geen korte kleding aan. Lange broek en een vest

Ieder hoekje staat iemand die iets van je moet om geld af te troggelen. Enorm vermoeiend en vervelend.

Je moet nog oppassen als je een foto maakt van het plein wat je er wel of niet per ongeluk opzet want ze komen je achterna om geld.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:56

Nergens last van gehad. Heb lang blond haar.
1x op een marktje in the middle of nowhere hadden ze het denk ik niet zo op toeristen, maar meer dan een beetje wegkijken door een paar mensen gebeurde er niet. En de marktkopers waren alleen maar blij met ons.

Uiteraard ben je, net als in alle andere niet westerse landen een lopend spaarvarken als je in winkel gebied loopt. Dus men probeert je geregeld wat te verkopen, als je daar niets van aantrekt valt het allemaal wel mee.
En in de meer afgelegen gebieden was daar sowieso geen sprake van ( atlas gebergte ,woestijn etc )

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 12:04

Het gaat hier om een georganiseerde rondreis. Met 1 of 2 vrije dagen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:20

purny schreef:
Het gaat hier om een georganiseerde rondreis. Met 1 of 2 vrije dagen.

Een georganiseerde rondreis kan altijd want dan ben je steeds in gezelschap van je medereizigers en de tourleider. Helemaal alleen al vrouw naar streng islamitische landen gaan lijkt me moeilijk want de cultuur en houding t.o.v. vrouwen is daar anders, ze zijn niet gewend aan Westerse vrije vrouwen. En ook niet aan de hier normale manier van kleden.In heel toeristische gebieden kan het vaak wel. Het is goed om vantevoren de cultuur en zeden van je vakantieland te bestuderen.

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 14:10

Volgens mij is Marokko niet zo streng islamitisch meer. Niet in vergelijking met bijvoorbeeld qatar.
Uiteraard doe ik voorgaande onderzoek. Ik heb ook een aantal Marokkaanse collega's dus die weten vast wel hoe het daar gaat.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:22

Ik ben er ook geweest. In Marrakech en Casablanca.

In Marrakech heb je idd meer last van opdringerige mensen, er zijn daar ook meer toeristen dus er zitten veel van die toeristische bedelaars zeg maar. Ik heb het niet als naar ervaren. Casablanca is een grote stad en daar heb je er totaal geen last van (wel als je naar toeristische plekken gaat uiteraard). De vrouwlijke locals roken ook gewoon openbaar, gaan ze uit in korte rokjes en alles wat ze dragen is duur en het glimt :')

Mijn vader is er ook geweest samen met zijn vrouw en heeft een rondreis gedaan, zij hebben het omschreven als een van de mooiste landen waar ze zijn geweest. Het eten is goed, klimaat is ook erg lekker en ja het is inderdaad erg mooi!

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:59

Toevallig gisteren nog voorbij zien komen dat Marokko op plaatst 8 staat voor "most unsafe countries for women". Ik vond Egypte al niks toen we als gezin gingen. En ik was blij toen mijn vader had besloten om later alleen naar Marokko te gaan. Als je toch wilt gaan dan zou ik je toch aanraden met een man te gaan, dan wordt je minder last gevallen.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:07

purny schreef:
Volgens mij is Marokko niet zo streng islamitisch meer. Niet in vergelijking met bijvoorbeeld qatar.
Uiteraard doe ik voorgaande onderzoek. Ik heb ook een aantal Marokkaanse collega's dus die weten vast wel hoe het daar gaat.

Klopt de grote steden zijn modern

Het land is inderdaad onveilig voor vrouwen, maar vooral binnen de relatie helaas. Ik zag dat lijstje ook. Ging vooral over geweld binnen relaties. India stond ook erg hoog in doe lijst, en daar reisde ik dertig jaar gelden al veilig als vrouw.

Geoganiseerd is al helemaal geen probleem uiteraard.

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Marokko, do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:03

Ik heb vandaag geboekt voor 6 oktober :D Dank allemaal voor jullie berichten!