Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 22:15

Hoi!

Ik en mijn mama gaan eind april op 5-daagse begeleide tour naar Krakau. We hebben een lekker druk programma, maar we hebben 1 vrije dag. Ik vind vanalles en nog wat op Google, maar vroeg me af of jullie ervaring/aanraders hebben!

Wat we sowieso al gaan doen (hoort bij de tour)
Dag 1: Vertrek & aankomst (we landen om 15.30u)
Geen excursies, vrije invulling

Dag 2 (zaterdag)
08.00 uur tot 09:00 uur – Ontbijt
09:30 uur tot 11:30 uur – Stadswandeling Oude Stad
11:30 uur tot 12:15 uur – Pauze/lunch op eigen gelegenheid
12:15 uur tot 14:00 uur – Stadswandeling Schindler’s list
14.15 uur – Bezoek aan de Zoutmijnen - geen idee hoelang dit duurt, stond er niet bij want het is optioneel, maar het is een gegidste tour. Ik lees rondleidingen van 2.5u tot 4u, ik denk niet dat we daarna nog heel veel fut gaan ovehebben voor iets anders dan lekker gaan eten :)

Dag 3 (zondag)
07:00 uur tot 07:45 uur – Ontbijt
08:00 uur tot 09:30 uur – Reizen naar Auschwitz**
10:00 uur tot 12:30 uur – Bezoek Auschwitz I
12.30 uur tot 12.45 uur – Pauze/vervoer naar Auschwitz II Birkenau
13:00 uur tot 15:00 uur – Auschwitz II Birkenau
15:00 uur tot 16:30 uur – Terugreis naar hotel
Vrij programma --> ik gok dat we nog eens lekker gaan eten dan :)

Dag 4
Vrije tijd

Dag 5
Terugreis (onze vlucht vertrekt om 11.30u)
--> Op dag 5 zullen we na ons ontbijt, gezien de relatief vroege vlucht, niet veel meer doen dan inpakken :)

Het is vooral voor dag 4 dat we nog iets leuks/interessants zoeken. Het is ZO jammer dat KZ Gross-Rosen dik 300km rijden is, anders hadden we dat zeker en vast gedaan, maar gezien de afstand/rij-tijd (dik 3 uur) en het feit dat ik en mijn mama geen helden op buitenlandse banen zijn, zullen we daar volgend jaar nog eens voor terug gaan :)

Wat kunnen we doen op dag 4? Is Krakau leuk om rond te struinen, te shoppen? Zijn er leuke boekenwinkels, leuke eettentjes?

Ik hoor jullie tips (en flops) graag! *\o/*

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:26

Ik heb ik Krakau een fietstocht gedaan. Die brengt je ook wat buiten Krakau.
Er gaat een gids mee die je van alles verteld over de stad en over de stad in de 2e wereld oorlog.
Erg leuk, leerzaam en voor iedereen goed te doen.

Na de zoutmijnen ben je wel moe hoor :D
En datzelfde geld voor een bezoek aan Auschwitz. Ik heb toen de hele weg terug in de bus geslapen terwijl ik dat nooit kan. Dat zei wel genoeg over alle indrukken en km's lopen. (trek goede schoenen aan)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:29

Ik vind Krakau een leuke stad om in rond te lopen, ben er meerdere keren geweest voor congressen. Dan had ik niet de hele dag de tijd, maar toch kun je best wat moois zien. Er zijn legio's kerken te bezoeken, mocht je dat interessant vinden (ik persoonlijk heb het na een paar wel gezien).

Ik vind de omgeving van het kasteel een fijne sfeer hebben, maar ik weet niet of dat in de winter ook zo is. Ligt mooi aan het water in ieder geval.

Verder is er in de oud-Joodse wijken regelmatig een soort festival te vinden met veel foodtrucks. Vond ik ook leuk om locals te kunnen ontmoeten.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:31

Tip; Ga eten bij Pod Wawelem Kompania Kuflowa :D

Ik vond het een hele toffe stad! Genoeg te doen. Leuke musea ook :j Onder het plein is een museum, die is heel tof. De ingang is alleen erg moeilijk te vinden _O-

Edit: Als je van pretparken houd, kun je met de bus een dagje naar Energylandia (ik heb er een hele review over geschreven in het pretparken topic). Maar gok dat dat niet helemaal is wat je zoekt :P
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 12-01-23 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:33

Krakau is geweldig! Als je van Harry Potter houdt moet je absoluut naar de leaky cauldron. Heeft een Poolse naam ook, maar als je leaky cauldron krakow zoekt op google maps kom je er wel.

Qua restaurant vonden wij Starks echt fantastisch.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:36

Krakau is zeker een leuke stad om in rond te lopen. Er zijn leuke eettentjes en winkels genoeg. Wij hadden onze eigen fietsen mee en hebben lekker rondgefietst. Vermoedelijk kan je die daar ook wel huren.

jojoleinee

Berichten: 2668
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:01

Energylandia! Super leuk pretpark.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 23:01

Eapy schreef:
Krakau is geweldig! Als je van Harry Potter houdt moet je absoluut naar de leaky cauldron. Heeft een Poolse naam ook, maar als je leaky cauldron krakow zoekt op google maps kom je er wel.

Qua restaurant vonden wij Starks echt fantastisch.


Oeh, ik ben een MEGA Harry Potter fan!
En mijn mama werkt hier thuis in het Koninklijk Museum, dus musea vinden wij ook tof!

Fietsen vinden we ook wel leuk :j

Pretparken zijn minder ons ding, we gaan sowieso niet overkop en mijn mama heeft een minder goede rug, die gaat zich pijn doen in een pretpark :)

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:18

Ik heb de zoutmijnen en Auschwitz in 1 dag gedaan. Zou ik niet aanraden :+
Tegenover de mijnen wel heerlijk gegeten in een restaurantje, voor de prijzen hoef je het niet te laten.
De stad zelf is mooi en oud, nachtleven was goedgekeurd door mijn reisgenoten. Pretpark is naar horen zeggen een van de betere maar voor jou dan misschien niet je van het.

Ik lees nog mee, wil er graag met mijn vriend nog eens naar terug. Vorige keer was met studiereis en met een club opgeschoten studenten met schultenbrau is het toch wat anders dan op je gemakje zelf rondkijken :Y)

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 23:22

Azmay schreef:
Ik heb de zoutmijnen en Auschwitz in 1 dag gedaan. Zou ik niet aanraden :+
Tegenover de mijnen wel heerlijk gegeten in een restaurantje, voor de prijzen hoef je het niet te laten.
De stad zelf is mooi en oud, nachtleven was goedgekeurd door mijn reisgenoten. Pretpark is naar horen zeggen een van de betere maar voor jou dan misschien niet je van het.

Ik lees nog mee, wil er graag met mijn vriend nog eens naar terug. Vorige keer was met studiereis en met een club opgeschoten studenten met schultenbrau is het toch wat anders dan op je gemakje zelf rondkijken :Y)


Bij ons vallen die 2 gelukkig op andere dagen haha.
Ik denk dat we op dag 4 vooral zullen rondstruinen in de stad zelf, in de delen die we bij de rondleidingen niet of niet genoeg gezien hebben. Leaky cauldron ziet er suuuuper uit! Er zit ook een museum in de buurt, dus misschien pikken we dat ook wel mee. Zal ook van het weer afhangen denk ik, of we eerder binnen of buiten willen zijn haha.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:26

Ik zou zeker de Joodse wijk eens bezoeken!

Verder kan je een pas halen dat je naar 3 musea kan en die vond ik alledrie erg leuk! Zeker die over het oude ghetto, was een oude apotheek heeft indruk gemaakt. Apteka Pod Orłem heet het.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 23:30

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeker de Joodse wijk eens bezoeken!

Verder kan je een pas halen dat je naar 3 musea kan en die vond ik alledrie erg leuk! Zeker die over het oude ghetto, was een oude apotheek heeft indruk gemaakt. Apteka Pod Orłem heet het.


Is de Joodse wijk wel/niet hetzelfde als de wandeling van dag 2? Help :+

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:36

Ik heb denk ik geen tips, naast wat hier allemaal genoemd is. Maar dit topic doet me terugdenken aan toen ik met de vierde klas van de middelbare school naar Krakau ben geweest. En ik vond het echt fantastisch! Heel veel plezier! (In het geval van Auschwitz / Birkenau nogal ongepast besef ik me. Dat was echt bizar, vergeet je nooit weer.)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:38

LWDaisy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeker de Joodse wijk eens bezoeken!

Verder kan je een pas halen dat je naar 3 musea kan en die vond ik alledrie erg leuk! Zeker die over het oude ghetto, was een oude apotheek heeft indruk gemaakt. Apteka Pod Orłem heet het.


Is de Joodse wijk wel/niet hetzelfde als de wandeling van dag 2? Help :+

Geen idee dat zou je misschien na kunnen vragen aan de planner?

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 00:09

Ik zou je dag niet te druk inplannen . Ik ben zelf naar Auswitch geweest en merkte dat ik de dag erna wel een beetje down was van alle indrukken. Ik zou dus een rustig dagje plannen!

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 10:05

san4nie schreef:
Ik heb denk ik geen tips, naast wat hier allemaal genoemd is. Maar dit topic doet me terugdenken aan toen ik met de vierde klas van de middelbare school naar Krakau ben geweest. En ik vond het echt fantastisch! Heel veel plezier! (In het geval van Auschwitz / Birkenau nogal ongepast besef ik me. Dat was echt bizar, vergeet je nooit weer.)


I feel you, ik heb als gids in het fort echt de gaafste job ooit, maar moet ook opletten in hoe ik dat zeg - "interessantste job" klinkt respectvoller dan "leukste job", want ja, zwaar onderwerp natuurlijk. Maar ik begrijp dus héél goed wat je bedoelt :j

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 10:14

SnuitjeLove schreef:
Ik zou je dag niet te druk inplannen . Ik ben zelf naar Auswitch geweest en merkte dat ik de dag erna wel een beetje down was van alle indrukken. Ik zou dus een rustig dagje plannen!


Ik denk dat we dag 4 vooral "met een positieve noot" willen eindigen, na Auschwitz op dag 3 :)
Echt heel de dag tot op de minuut inplannen hoeft dan zeker niet, maar we willen wel zo'n beetje een idee hebben van wat vooral leuk en minder zwaar (emotioneel) zal zijn :j

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:34

De Wawel burcht.De binnenkant is een museum. De vroegere vorsten van Krakau hebben daar gewoond. Bij mooi weer, de boulevard langs de Wisla met het vuurspuwende beeld van de draak Smok.Of de lakenhal in de binnenstad waar hele leuke winkeltjes in zijn met folkloristische produkten, barnstenen sieraden etc. Dit is overdekt voor het geval dat het zou regenen. Het is een heel mooie interessante stad .

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:34

Ghostattack schreef:
Tip; Ga eten bij Pod Wawelem Kompania Kuflowa :D



100% doen.

Aanrader zijn de pierogi (je hebt allerlei smaken), bigos, gołąbki (met tomatensaus), en zo'n beetje elk dessert die er is.

Of een gevulde gepofte aardappel van Pan Kumpir. (of elk ander foodketen met Kumpir erin)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:31

Als je van musea houdt: het kasteel dat ik eerder noemde (Wawel Castle) heeft ook rondleidingen.

Verder bedacht ik me nog dat ik als zoetekauw zeer blij werd van dit mini winkeltje. Ze maken daar snoepjes/zuurtjes en dat doen ze ter plekke, dus dat kun je ook zien en proeven. Zou er zeker niet speciaal voor omrijden, maar de kans is vrij aanwezig dat je er toch al wel langskomt.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat zeker doen in Krakau? 5-daagse tour, 1 dag vrij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:31

Mooi programma. Ik denk dat de stad bekijken op die dag een leuke dag wordt. Niet te zwaar, maar wel leuk.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 22:24

Ania schreef:
Ghostattack schreef:
Tip; Ga eten bij Pod Wawelem Kompania Kuflowa :D



100% doen.

Aanrader zijn de pierogi (je hebt allerlei smaken), bigos, gołąbki (met tomatensaus), en zo'n beetje elk dessert die er is.

Of een gevulde gepofte aardappel van Pan Kumpir. (of elk ander foodketen met Kumpir erin)


Ooooh, kumpir! Ik heb ze al zeker 3 jaar niet meer gegeten, ze zijn gewoon niet te krijgen waar ik nu woon.. In hartje Antwerpen at ik die regelmatig, ZO lekker!!

We zijn aan het bekijken of we naar de "Chochołowska Baths" geraken. Lijkt me een heerlijke oase van rust!

Een rondleiding van het kasteel is zeker ook ons ding!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:44

Ga je met die stadswandeling ook naar het Schindler museum?

Wij zijn overigens nog gaan stappen na ons Auschwitz bezoek, was echt toe aan iets luchtigs. In Krakau heb je gave cafeetjes in voormalige bommenkelders, heel tof.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 12:57

Urbanus schreef:
Ga je met die stadswandeling ook naar het Schindler museum?

Wij zijn overigens nog gaan stappen na ons Auschwitz bezoek, was echt toe aan iets luchtigs. In Krakau heb je gave cafeetjes in voormalige bommenkelders, heel tof.


Ik hoop het wel! Volgens de planning doen we de "stadswandeling Schinlder's list", en duurt die een kleine 2 uur. Ik hoop dat we daar alles mee te zien krijgen :j Ik ben het audioboek nog maar eens aan het beluisteren, en zal voor vertrek ook de film nogmaals bekijken :j

We hebben na Auschwitz vrije tijd, ik denk dat we daarna ook wel iets luchtigers zullen doen. The leaky cauldron miscchien <3

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:59

Ik denk het niet, als ik op internet kijk, dus ik zou het zeker zelf gaan doen. Het gaat over de invasie in Polen en het was echt een beleving!

De wandeling loopt door de wijk en om de fabriek heen.