Dankjewel voor de felicitaties allemaal! Thuiskomen afgelopen zaterdag ging helaas nog niet zo soepel. Mijn plan was om vanaf Emden het pondje naar Delfzijl te pakken en vanaf daar 30 kilometer naar Groningen te fietsen, maar het pondje bleek niet te varen. Hierdoor moest ik opeens 70 kilometer fietsen. Na wat intern gevloek had ik dat geaccepteerd, tot ik een ander pondje (moest toch ergens de Eems over) net gemist had en de volgende pas twee uur later zou komen. Toen was ik er even helemaal klaar mee. Ondertussen waren er allemaal Duitse dagjesmensen met elektrische fietsen die met hun ortlieb stuurtasjes het idee hadden dat ik een kameraad was en ze daardoor recht hadden op mijn verhaal en aandacht, terwijl ik stikchagrijnig was en helemaal niet door Duitsland wilde fietsen, laat staan met Duitse dagjes mensen socialiseren. Toen ben ik voor het volgende alternatief gegaan (het lijkt een terugkerend thema te worden, het alternatief van het alternatief) en ben ik eerst zuidelijk gegaan om de eerste de beste brug de Eems over te gaan en naar Winschoten te fietsen, met natuurlijk wind tegen. Gelukkig was de hele rit plat en fiets ik met mijn huidige conditie, ondanks de vermoeidheid, gerust 20-25 kilometer per uur met een volgeladen fiets. Vanaf daar heb ik de trein gepakt naar Groningen en toen naar Utrecht. Om 19:00 was ik eindelijk thuis en had mijn vriend pizza geregeld.
Verder heb ik helemaal niets gedaan en gister ook niet, behalve me overgegeven aan de vermoeidheid en de verkoudheid en dat resulteerde in een complete flubber zijn. Ik heb nog een wandelingetje door het bos gemaakt van een uur, maar dat kostte al een boel moeite. Ondertussen zondagochtend de schrik van mijn leven gehad, ik ben 3,5 kilo afgevallen. 3,5 kilo klinkt misschien niet als veel, maar als lichtgewicht die 48 kilo woog toen ik vertrok, is dat echt heel erg veel. Was er al een beetje bang voor, want ik heb me een week terug al afgevraagd waar mijn tieten opeens waren gebleven. Geen zorgen hoor, ik ben geen wandelend skelet, al mijn reserves die ik met mijn snacken tijdens het studeren had opgebouwd zijn gewoon volledig weg, maar ik ben nog goed gespierd, alleen erg laag in mijn vetpercentage. Ik denk dat ik 14 was dat ik voor het laatst zo weinig woog. Goede reden om nog meer taart te eten de komende tijd.
Nog even over het fietsen in de storm, ik besloot wel te gaan omdat ik zag dat ik grotendeels wind mee zou hebben. Dat was fantastisch natuurlijk. Ik stond er misschien later pas bij stil dat het gevaarlijk zou kunnen zijn, maar toen was ik al onderweg. Had wel nog een leuk momentje toen ik bij de winkel was geweest en weg wilde fietsen, maar er net een rukwind aankwam, dus ik viel met fiets en al om.
Ik heb trouwens zeer weinig massa toerisme ervaren langs de westkust! Ik denk dat het echt heel erg scheelt als je op de fiets bent en misschien hielp het mee dat het geen perfect strandweer was. Bij de Preikestolen had ik misschien massatoerisme mee kunnen maken, maar daarom heb ik dat ook geskipt. Ik fietste langs één uitkijkpunt langs de weg waar het wat drukker was, maar dat was het. Ik kan me wel voorstellen dat het met een auto of camper gewoon algauw vol is bij parkeerplekken en uitkijkpunten.
En dan nu mijn laatste verslag!
Stavanger - Ogna (106 kilometer)
De wereld was opeens weer plat! Voor de eerste 80 kilometer dan. Plat betekent wel ook meer wind en die had ik helaas niet mee, maar ik was allang blij dat ik even niet hoefde te klimmen. De wereld was plat ook wat saaier, maar de oude boerderijen langs de kust, met af en toe zicht op de eindeloze zee en de velden met nieuwsgierige koeien maakte het wel gezellig. Mijn route ging zelfs dwars door weides heen en één keer stond er een groep jonge koeien midden op mijn pad die mij wel erg interessant vonden. Ik stapte af zodat ik er rustig heen kon lopen. Ze vonden me eerst een beetje spannend, tot één dappere koe naar me toeliep en mijn tassen begon af te lebberen. Voor ik het wist, was ik omringd door twintig koeien, die best wel groot zijn en zat er algauw heel veel koeienkwijl op mijn tassen. Gelukkig hadden ze wel respect voor mijn stalen ros en zodra ik rustig doorliep gingen ze netjes aan de kant. Na Ogna ging ik een natuurgebied in met flinke rotsen en heuvels en ik had besloten om daar te wildkamperen. Het gebied was enorm prachtig, maar de grindpaden waren belachelijk stijl. Zo stijl dat ik er niet op kon fietsen, maar mijn fiets moest duwen. Dat kostte me wel mijn laatste kracht voor de dag en na twee heuvels was ik er klaar mee. Het uitzicht was dan wel weer prachtig!
Ogna - Flekkenfjord (92 kilometer)
Mijn dag begon tussen de prachtige rotsen, maar ook weer met de belachelijke steile grindpaden. Waar ik mijn tentje had neergezet was halverwege een klim, dus ik was zo slim om mijn achtertassen lopend naar boven te brengen en erna mijn fiets. Toch moest ik nog tweemaal mijn fiets heuvelop duwen, maar ik vergaf het de prachtige omgeving algauw. Ik begon me wel sterk af te vragen hoe saai en plat het zuiden van Noorwegen daadwerkelijk was en aan het eind van de rit van die dag zou ik een record halen in hoogtemeters (1350) volgens mijn horloge en de dag erna werd die alweer verbroken (1550). Na zo'n 20 kilometer werd ik ingehaald door een jongen. Ik was nog steeds snipverkouden, vermoeid en daardoor langzaam. We maakten kort een praatje en hij hoorde aan mijn accent dat ik Nederlands was, hij was zelf Italiaans-Chileens, maar woonde al zes jaar in Nederland en sprak het ook goed! Hij ging algauw op zijn eigen tempo door, maar iets later zag ik hem pauze houden bij een meer en besloot ik me bij hem te voegen voor wat gezelschap. Een vrachtwagenchauffeur die in nog hogere nood voor gezelschap was (zijn eigen woorden) voegde zich ook bij ons en nam algauw het gesprek over. Op een gegeven moment ging ik verder, de jongen, Felipe, wilde nog even een duik nemen in het meer. Hij volgde ook de North Sea Cycle Route, dus ik zei hem gedag tot later, want hij zou me toch wel inhalen. Hij deed aan volledige triatlons, dus zelfs fit zou ik niet tegen hem op kunnen. En ja hoor, anderhalf uur later haalde hij me in. Voor hem was het zijn laatste fietsdag, omdat hij de volgende dag vanaf Flekkenfjord de bus naar Kristiansand zou nemen, hij moest een boot eerder dan ik halen. Doordat hij alle rust had om in Flekkenfjord te komen besloot hij zich bij mij aan te sluiten, want ook ik had Flekkenfjord als einddoel voor die dag. Ik had alle dagen, op wat kortstondige ontmoetingen na, alleen gefietst en hij blijkbaar ook. En gezelschap was een aangename afwisseling, vooral met het opeens flinke klimmen die dag en mijn lichaam die het daar nog steeds niet helemaal mee eens was. Ik voelde totaal geen druk om sneller te moeten fietsen door Felipe, hij paste zich vriendelijk aan, ging soms wat sneller naar boven, maar wachtte dan op mij en maakte analoge foto's van mijn zwoegende en zwetende hoofd (die hij me nog gaat toesturen, ik ben benieuwd). Door de rustdag in Stavanger wist ik dat ik meer kilometers moest afleggen om de boot van vrijdag te halen, waardoor ik behoorlijk gefocust was op mijn route en regelmatig berekende hoeveel kilometers ik die dag en de volgende nog moest, maar door de leuke gesprekken die we voerde, werd ik daarvan afgeleid. Midden in een fietstunnel hadden ze stenen picknickbanken geplaatst met een fenomenaal uitzicht over de fjorden, de tunnel zie je op de foto in de rotsen, dus daar hielden we pauze en stalde we al het eten uit dat we hadden om het te delen. Vlak voor Flekkenfjord kwamen we een veld tegen bij een meer, waar een camper en een ander tentje stonden en daar zouden we onze dag afsluiten. Helaas maakte ik daar voor het eerst kennis met knutjes/midges, ontzettend kleine vliegjes die in zwermen op je af komen en je venijnig bijten. Ik trok mijn regenpak aan om mijn tent op te zetten en zo snel als ik kon, pleurde ik alles en mezelf in mijn tent om me daar op te sluiten. Vanuit onze tent kletste we nog wat en gooide we af en toe eten naar elkaar over.
Flekkenfjord - Farsund (90 kilometer)
Ik heb helaas geen gevlekte fjorden gezien. Felipe moest om 08:00 de bus hebben en het was nog 6 kilometer fietsen naar Flekkenfjord, dus hij vertrok vroeg. Ik vond een vroege start ook een goed idee, maar begon wel ietsje later. Vlak voor Flekkenfjord appte Felipe mij, de bus had hem niet meegenomen, dus hij moest op de volgende wachten. Hij had gebeld met de bus coöperatie en die hadden hem beloofd dat de volgende wel zou lukken. Ik begreep nu waarom de bus mij eerder geweigerd had, je hebt in Noorwegen express bussen tussen grotere steden die fungeren als openbaar vervoer waar geen of weinig treinen zijn, die nemen geen fietsen mee. Dan heb je nog regionale bussen tussen alle stadjes, die nemen wel fietsen mee als het rustig is! De regionale bus kwam pas later, dus in Flekkenfjord dronken we samen nog een kopje koffie met een stuk gebak en daarna ging ik echt alleen weer op pad. Ondanks dat ik die dag meer klom dan de dag ervoor, ging het me gemakkelijker af! Misschien werd ik toch weer ietsje fitter. Het weer was prachtig en de wind was stil of lichtjes in mijn rug. Een goede fietsdag, met een prachtige omgeving en gelukkig geen steile grindpaden. Tussendoor nog bij een riviertje gezeten waar prachtige turquoise stenen lagen, misschien een soort mineraal? Ik heb er vijftal meegenomen. Een beetje extra gewicht de laatste dagen moest kunnen. Na drie dagen niet douchen (of naja, ik had van die doekjes mee die fungeren als alternatief voor een douche, maar dat is niet helemaal hetzelfde) vond ik het wel een fijn vooruitzicht om op een camping te eindigen, vlak voor Farsund aan het strand.
Farsund - Mandal (83 kilometer)
Waar de dag ervoor heel soepel ging, ging deze dag matig. Het begon zonnig, maar sloeg om naar miezerig weer, ik had wind tegen en na vier dagen fietsen met flinke afstanden en hoogtemeters voelde ik de vermoeidheid weer toenemen. Het was de eennalaatste dag fietsen en helaas gaf dat geen enthousiasme voor een eindspurt, maar eerder een algehele malaise. Ik had wel nog een grappige ontmoeting, toen ik de weg van waar de camping was af fietste richting de route, kwam ik opeens het stel uit Nieuw-Zeeland tegen waarmee ik op de camping had gestaan bij Nedstrand. Zij hadden daar de boot direct naar Stavanger genomen, terwijl ik nog twee dagen de route volgde om in Stavanger te komen. Maar doordat ze mijn kant op fietste, gingen ze wel de verkeerde kant op! De bordjes langs de weg zijn soms enorm onduidelijk, waar ze eigenlijk rechtdoor hadden gemoeten had het bordje naar rechts gewezen, om op een rare wijze aan te duiden dat ze moesten oversteken. Weer een mooie toevalligheid om elkaar zo te treffen en we fietste samen een stukje op. Ik merkte algauw dat de ene keer zij sneller waren en dan weer ik, waardoor we elkaar bleven ontmoeten. Eerst vond ik dat wel gezellig, maar naarmate ik vermoeider werd had ik weinig ruimte over voor hun enthousiasme en besloot ik een pauze te nemen zodat ze verder op mij voor kwamen te liggen. Grappig hoe je de ene dag heel blij kan worden van gezelschap en de andere het helemaal niet aan kan. Ik nam die dag veel pauzes, ook om regelmatig mijn neus te snuiten. Het ligt helaas ook aan het soort snot of je het gemakkelijk kan lozen zonder jezelf te raken heb ik geleerd. Vlak voor Mandal kwam ik weer op vreselijke grindpaden met enorm stijle stukken. Het was ook nog een pad waar regelmatig paarden overheen kwamen en hoezeer ik als paardenmens ook begrijp hoe tof het daar rijden is, woelen paardenhoeven grindpaden zo om dat ze onmogelijk worden om op te fietsen. Het werd weer lopen en duwen. Dit zorgde ervoor dat het opeens al heel laat was en ik niet meer mijn geplande doel voor die dag zou bereiken. Ik werd een beetje wanhopig, want ik moest de volgende dag vóór 16:00 inchecken bij de boot in Kristiansand. Daarom was mijn plan om morgen slechts 40 kilometer te hoeven fietsen, maar het begon al te schemeren en ik moest dan nog zeker 20 kilometer fietsen. Ondertussen voorspelde de weersverwachting veel regen voor die nacht en volgende dag. In mijn hoofd had ik het ydillische idee om nog één nacht te wildkamperen bij zee. Alleen ik was zo moe. Ik had voor mezelf eerder één voorwaarde gesteld, als ik ga fietsen terwijl ik niet fit ben, moet ik op zijn minst kunnen genieten en de tegenslagen kunnen dragen zonder volledig wanhopig te worden. Anders is het klaar. Nu had ik het vooruitzicht van nog moeten fietsen terwijl ik er klaar mee was, een kampeerplek te moeten zoeken in het donker, om in de regen mijn tent op te zetten en de volgende dag in de regen nog voort te moeten ploeteren. Dat leken me niet de juiste voorwaarden om nog te kunnen genieten. Het idee om de volgende dag vanaf Mandal de bus te pakken ontstond. Ik vond het ontzettend lastig om toe te geven aan dat idee, het voelde als opgeven terwijl ik al zo ver was gekomen. Gelukkig lukte het me om lief te zijn naar mezelf, ben ik pizza gaan halen (die ze speciaal voor mij over drie kleinere dozen verdeelde zodat ik het mee kon nemen in mijn fietstas) en naar een camping bij Mandal gegaan. Het laatste stuk was met een wee en dubbel gevoel, want ik wilde eigenlijk nog geen afscheid nemen van de prachtige omgeving. Om half tien stond mijn tentje en heb ik heerlijk pizza gegeten met mijn slaapzak om me heen.
Mandal - Kristiansand (58 kilometer)
De hele nacht had het geregend, maar de volgende dag was de weersvoorspelling minder slecht geworden. Ik werd vroeg wakker. Doordat het weer zachter was dan gepland, kriebelde het idee om toch nog een stuk te gaan fietsen. Ik wilde nog heel graag een stukje kust zien. Het was vroeg, dus ik had de tijd. Ik had de route ontzettend nauwkeurig bestudeerd en alle hoogtelijnen nagelopen en het was nu echt niet veel klimmen meer. Ook waren er geen stippellijnen als weg, dus de kans op grindpaden was klein. Ik ging er voor! En ik heb écht nog even genoten. Van de stilte, van de rotsen waar het water uit de grond en lucht zijn weg langs zoekt, van de paarse heide, de donkergroene dennen en de felgroene varens, de rode en gele boothuisjes, de velden met schapen en koeien, de klotsende zee, het gele mos, de houten steigers, de valken, buizerds, meeuwen, bonte kraaien en talloze musjes, de eekhoorn die snel de boom in kroop en de steenmarter die me kort een blik toewierp toen hij de weg overstak en het water indook. Ondanks dat het miezerde en ik volledig doorweekt raakte, kon ik nog even alles in me opnemen en gedag zeggen. Om Kristiansand te bereiken moest ik nog eenmaal een fjord over, de aller-, aller-, allerlaatste klim. Die ging met een glimlach en een enorme ontlading! Ik had het gewoon gedaan, ik had 800 kilometer van Bergen naar Kristansand gefietst, door wind, regen, zon, ziekte, tranen, lachen, vloeken en euforie! Dat kan niemand me meer afpakken.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 28-08-23 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt