Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:23

Wij hebben het pad zelf niet gelopen, maar hoorden er wel mooie verhalen over. De Wartburg hebben we wel bezocht en dat is het startpunt van een langeafstandswandeltocht die daar langs komt. Of het eindpunt, kan je ook zeggen. En de wandelaars vinden het de moeite waard.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:25

Ik zou voor omgeving Fussen wel even boeken, want daar zit nu al bijna alles vol. Je wil niet uren zoeken naar een zimmer frei :=

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 07:33

Wartburg zet ik op het lijstje om te checken! :D

@Earth
De eerste 2 overnachtingen gaan we ook alvast boeken schreef ik. Dus die in omgeving Thüringerwald en Füssen. En vanaf Füssen gaan we verder kijken :)

soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:25

Wartburg vond ik echt de moeite. :j En de natuur daaromheen is prachtig. <3 Aanrader: kano- of kajakdagtocht.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:23

Dat stuk van Duitsland vond ik echt sprookjeslandschap. Best wel vlak land en dan ineens een pukkel in het landschap waar een kasteel of burcht op staat. En dan drie achter elkaar, zichtbaar vanaf de snelweg. Dat deed iets met mijn fantasie :)) De Wartburg is ook zo'n kasteel op een pukkel. Met een enorme historie, ook.

En voor van oorsprong protestante meisjes zoals ik wel heel bijzonder om te bezoeken. Vooral als je er dan achter komt dat het grootste deel van het kasteel een katholieke heilige die er ook vandaan komt in het zonnetje zet :))

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 10:00

De eerste overnachting is geboekt! We hebben geboekt in Eisenach :D.
Zijn nu aan het kijken voor een overnachting in de buurt van Füssen

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:05

Wie schön!

Wij hebben gisteren twee weken in en rond Berlijn bedacht en geboekt. Met de trein ernaartoe, tussendoor daar nog ergens voor een paar dagen een auto huren, en dan met de trein weer terug. Als je dat lang genoeg van te voren boekt is dat goedkoper dan met de auto heen en weer. Wauw.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 10:13

Prrrr schreef:
Wie schön!

Wij hebben gisteren twee weken in en rond Berlijn bedacht en geboekt. Met de trein ernaartoe, tussendoor daar nog ergens voor een paar dagen een auto huren, en dan met de trein weer terug. Als je dat lang genoeg van te voren boekt is dat goedkoper dan met de auto heen en weer. Wauw.

Leuk! Wanneer ga je heen?

Ik ben niet zo goed in boeken (zoals jullie merken _O- ), dus duur wordt het sowieso wel.
In Eisenach zitten we in een appartementje met eigen keuken en zoiets wil ik ook rond Füssen. Ik wil niet elke dag uit eten 'moeten'. Dus dit is perfect. In Eisenach is het voor 2 nachten €170 incl.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:17

Dat is inderdaad het voordeel van appartementen :j Berlijn, Dresden, Wittenberg, Potsdam, Oranienburg en dan weer terug Berlijn in. Een beetje gemodelleerd rond een concert dat we willen zien in de Gedächtniskirche. Maar er zit al veel vol, zagen we, je moet wel echt op tijd boeken. Ik zou het niet op de bonnefooi durven (nou ben ik ook een schijterd, maar toch).

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 10:40

Oh dat is ook een mooie route inderdaad. Leuk!

Valt ons ook op dat er veel vol is inderdaad. Wij kijken nu via Booking.
Planning is om vanaf Füssen te kijken wat we doen, aangezien het ook wel in 1 stuk naar huis te rijden is (zonder stops 9u rijden). Maar weten nog niet helemaql wat we doen. Nu boeken, in Füssen pas verder kijken etc..

Binck8
Berichten: 428
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:51

Vraagje, hier zijn nogal wat mensen die ook meer weten van Harz-gebied. Kunnen jullie dat wat over zeggen? Mag ook in pb. Ben heel benieuwd en op zoek naar iets voor volgend jaar misschien.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:54

Binck8 schreef:
Vraagje, hier zijn nogal wat mensen die ook meer weten van Harz-gebied. Kunnen jullie dat wat over zeggen? Mag ook in pb. Ben heel benieuwd en op zoek naar iets voor volgend jaar misschien.


Ik vond het er vooral erg druk :P hoewel het wel groot is dus misschien verschilt het ook wel per plek. En dat was buiten het hoogseizoen.

Binck8
Berichten: 428
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 18:08

Ik las ook wel wat over veel dode bossen door droogte en een kever....
Geen idee hoe ernstig dat is maar in de reviews kwam dat nogal terug.

Marjo

Berichten: 37246
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:20

moonsparkle schreef:
Binck8 schreef:
Vraagje, hier zijn nogal wat mensen die ook meer weten van Harz-gebied. Kunnen jullie dat wat over zeggen? Mag ook in pb. Ben heel benieuwd en op zoek naar iets voor volgend jaar misschien.


Ik vond het er vooral erg druk :P hoewel het wel groot is dus misschien verschilt het ook wel per plek. En dat was buiten het hoogseizoen.


Oh echt? Ik ben 3 jaar geleden in de Harz geweest en we zijn er toen bijna niemand tegengekomen!
Inderdaad wel veel dode bossen door die kever, dat is echt een surreëel gezicht..
We hebben er wel een mooie vakantie gehad, veel gewandeld. Het leuke van de Harz is, dat je er een stempelboekje voor kan halen die je op wandelingen kan afstempelen :D

Hele steile paden beklommen ook, een prachtige uitzichten gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

D_akota

Berichten: 672
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:55

Wij zouden in eerste instantie ook een road trip doen door DL. Eerst richting Dresden, even de grens over naar Tsjechië dan nog een stukje Oostenrijk en via Beieren ( adelaarsnest) of zwarte woud weer terug naar huis. Uiteindelijk besloten om dit jaar naar Australië te vliegen _O- . Misschien doen we volgend jaar wel deze road trip.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 19:12

@D_akota
Hahah heeel wat anders. Maar Australië is ook heel gaaf!


Wij hebben de tweede overnachting ook geboekt! We zitten in Oberammergau voor 4 nachten. Het idee was dat we dan de kant van Füssen op kunnen en richting Zugspitze. Veel was al volgeboekt, dus we gaan hier zitten.

We willen via de kant van Stuttgart terugrijden en daar nog 1(?) overnachting van 2/3 dagen doen. Dus als iemand nog mooie plaatsen weet of bezienswaardigheden onderweg weten; shoot! Mag natuurlijk ook omgeving Eisenach en Oberammergau

Helemaal leuk. Heel veel gehad aan jullie tips en ook een lijstje gemaakt met dingen waar we graag heen zouden willen. Tijd te kort merk ik al _O-

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:56

Binck8 schreef:
Ik las ook wel wat over veel dode bossen door droogte en een kever....
Geen idee hoe ernstig dat is maar in de reviews kwam dat nogal terug.

Klopt, enorm veel is dood. Maar de bomen staan er nog hoor. Alleen dan alsof het herfst is.
Ja, het is jammer, maar om dan niet naar de Harz te gaan zou ik ook niet doen. Je kunt er nog steeds prachtig wandelen.

De rit naar de Zugspitze is vanaf Groningen nog geen 1000km, dus dat is prima in een dag te doen. Die regio is overigens wel echt mooi. En als je er langer over wilt doen om er te komen, dan is dat ook prima natuurlijk. Maar mijn ervaring is dat 1000-1250km prima in je uppie in 1 dag te rijden is. Dus met 2 man in een auto maakt zoiets al makkelijker.

Oberammergau is ook prima hoor. Kun je ook nog leuk wandelen.

In Sauerland hoef je niet per se in Willing of Winterberg te zitten, ook andere stadjes of dorpjes die minder bekend zijn zijn mooi.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 19:37

Voor de mensen die nog volgen: Wij zijn in Eisenach (of eigenlijk een plaatsje ernaast haha) en hebben vanmorgen de Drachenschlucht gewandeld en er omheen en nog naar het Nationalpark Hainich gegaan om het Baumkronenpfad te wandelen. We wouden nog naar Wartburg maar hoe/waar parkeren konden we niet goed vinden dus helaas haha. Later via google wel gevonden maar was dan nog een flinke wandeling of met de bus en het was al na 15u.
We vonden beide de Drachenschlucht erg mooi alleen was een deel afgezet ivm renovatie(?) dus dat was jammer. Maar we zijn daarna gewoon door de bossen gelopen. Wat een hoogte om te beklimmen allemaal _O-
Het Baumkronenpfad was €12 p.p maar of ik dat nou echt de moeite waard vond.. Alles er omheen was erg leuk opgezet maar wel compleet in het Duits. Je kon wel met audio in het Nederlands luisteren maar wij hadden natuurlijk geen oordopjes mee :'). Maargoed, de omgeving is prachtig!
Afbeelding

Morgen gaan we door naar Oberammergau om daar 4 nachten te blijven. We twijfelen nog om naar München te gaan, en anders blijven we in de omgeving. Sowieso gaan we naar Schloss Neuschwanstein, hebben we een rodelbaan in de buurt gevonden (heb ik nog nooit gedaan) en Partnachklamm staat ook nog op de planning.

Een bokker kwam via pb er ook nog mee om via maps de kaart van Duitsland de downloaden. Erg slim, want hebben hier slecht bereik/internet hahah

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:51

Leuk om te lezen, zit het weer een beetje mee??
Heb je nog tickets kunnen bemachtigen voor Neuschwanstein?

Ben heel benieuwd wat je van de koetsen vindt die je kunnen vervoeren naar het kasteel.
Vind het altijd zo sneu die koetsen vol met toeristen. Toch zien de paarden er prima uit, het zijn grote, zware paarden. Weet dat de meeste 5 dagen per week werken en ook niet echt hele lange dagen maken, maar toch …….

D_akota

Berichten: 672
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Hoe plan je een vakantie? Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:48

München is een leuke stad, is zeker een bezoekje waard :)) . En in de buurt van Neuschwanstein is nog een schattig kerkje. Ik vond het een mooie stop om wat foto’s te maken. Iig veel plezier nog.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 20:56

We hebben geen tickets kunnen krijgen online en we zien het beide niet zitten om vroeg in de rij te gaan staan die dag om te hopen op tickets. Dus wij gaan de omgeving verkennen!
Het weer is prima! Gisteren was het prut met veel wind en buien (zelfde als bij ons in Nederland). Maar we stonden na 17km met pech langs de weg dus kwamen ook na het avondeten pas in Eisenach aan. Vandaag droog met een zonnetje. Soms zelfs erg warm! Vanaf vrijdag gaat het richting de 28 graden dus heeeerlijk!

Ik ben benieuwd naar de paarden inderdaad. Weet ook niet of ik zo snel zou instappen..

@Dakota
Zal eens rondkijken of ik het kerkje kan vinden. Leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:48

D_akota schreef:
München is een leuke stad, is zeker een bezoekje waard :)) . En in de buurt van Neuschwanstein is nog een schattig kerkje. Ik vond het een mooie stop om wat foto’s te maken. Iig veel plezier nog.


Ik denk dat je de St. Colomankirche bedoelt?



Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:23

Wij zijn aan de andere kant geweest van waar jij zit/heen gaat, aan de Oostenrijkse kant van de Zugspitze. Sowieso als je richtig Garmisch gaat echt een aanrader om de Eibsee en de top van de Zugspitze ook te bezoeken als je toch in die buurt bent. De Partnachklamm is idd heel mooi. En als je toch wil rodelen, in Oostenrijk vind ik dat zelf leuker dan in Duitsland, langere banen :j vanuit Garmisch of Fussen ben je ook zo in Biberwier, daar is een leuke zomer rodelbaan.

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:46

SusanH schreef:
Wij zijn aan de andere kant geweest van waar jij zit/heen gaat, aan de Oostenrijkse kant van de Zugspitze. Sowieso als je richtig Garmisch gaat echt een aanrader om de Eibsee en de top van de Zugspitze ook te bezoeken als je toch in die buurt bent. De Partnachklamm is idd heel mooi. En als je toch wil rodelen, in Oostenrijk vind ik dat zelf leuker dan in Duitsland, langere banen :j vanuit Garmisch of Fussen ben je ook zo in Biberwier, daar is een leuke zomer rodelbaan.


Ik sluit me hier helemaal bij aan :) . Eibsee en top van de Zugspitze zijn de moeite, en Partnachklamm is prachtig.
Ook in de regio is de Kuhfluchtwasserfall heel mooi!

D_akota

Berichten: 672
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:20

thequeensmum schreef:
D_akota schreef:
München is een leuke stad, is zeker een bezoekje waard :)) . En in de buurt van Neuschwanstein is nog een schattig kerkje. Ik vond het een mooie stop om wat foto’s te maken. Iig veel plezier nog.


Ik denk dat je de St. Colomankirche bedoelt?



[ [url=m/HGN22r.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaaa, deze is het! *\o/*