Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 17:25

Herfstblad schreef:
Celebi schreef:
Het is trouwens in Berlijn ook maar net wat je interessant vindt. Naar het Olympisch stadium, de tv toren in, naar een bierbrouwerij, de muur bekijken, shoppen, een dierentuin bezoeken, rondrijden in trabantjes of de culturele trekpleisters afgaan. Het kan daar allemaal en het is super goed te combineren in een paar dagen.


Ik ben toch meer van de kerstmarkten bezoeken, lekkere warme chocolademelk drinken en mensen kijken. Over mooie markten lopen (geen vlooien markten, maar wel met eten ed, streetfood..) door het stadsdeel lopen en dan de prachtige versierde stad bekijken. Leuke knusse koffie tentjes opzoeken. Ik zag bijvoorbeeld op de site van berlijn-blog Winterfeldt Schokoladen.

De streetart trekt mij ook steeds wel meer aan, ach dan even langs de Brandenburg. De botanische tuin vind ik ook leuk denk ik. Een klein beetje (kerst) shoppen.

De oorlog vind ik ook wel interessant, maar wel zwaar.

Dus ik denk dat ik sowieso een hop on hop tour ga doen. Meerdere kerstmarkten ga bezoeken, de botanische tuin bekijken, chocolade eten, lekker kerstshoppen. De XL markt bezoeken. :D

Oja, de dierentuin opzich staat ook nog wel op het lijstje en de Berlijnse muur.

Wat is in de avonden leuk om te doen?

In Berlijn heb je fantastische kerstmarktjes <3
Hop on tour vind ik persoonlijk echt vreselijk. Wij hebben toen een alternative tour gedaan, je krijgt dan dingen mee die niet op wikipedia staan maar wel van grote waarde zijn voor de cultuur/bewoners. Meestal zijn het studenten die je rondleiden en je mag zelf bepalen wat je er voor betaald.
We liepen bijv een klein stukje langs de muur, maak doken ergens een steegje in om een bijzonder verhaal te horen bij een muurschildering op een gebouw. Het is veel persoonlijker en geen irritante toeristen die alleen maar met hun camera bezig zijn :o[/quote]

Ja, ik las dat je verschillende soorten tours kon doen. Welke raad je dan aan? Want dan lijkt mij ook wel wat! En hoe boek je zo iets? Is dat alleen of in een groep? Is ook dat in het Duits? Mijn Duits is slecht, mijn Engels prima. Maar Nederlands zou natuurlijk het beste zijn...

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 10:52

Zijn er nog tips voor goede en goede overnachtingen in Praag? Ik twijfel ik zit op 25/26 december (kerstdagen dus) in Praag. Of ik dan wel in een hostel wil zitten. Ik vind het toch allemaal wat spannend ineens merk ik. Maar een hotel is zo duur en vooral 2x.

Mijn lijstje voor Berlijn heb ik ongeveer af:

Markthallen IX
Botanischer Garten
Boulevard unter den Linden + brandenburg.
Bikini Berlin
De Reichstag
De hackesche hoff

Optioneel:
Berlijnse muur
Dierenpark
Joods monument

Dit zijn ongeveer de dingen die ik graag bij langs wil.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:18

Het is denk ik de afweging locatie (hoe ver van het centrum is acceptabel) en prive-kamer of gedeeld die belangrijk is. Als ik snel zoek zie ik best hotels met een redelijke waardering voor rond de 50 euro per nacht. Maar geen idee waar je naar op zoek bent.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 11:29

turtlelito schreef:
Het is denk ik de afweging locatie (hoe ver van het centrum is acceptabel) en prive-kamer of gedeeld die belangrijk is. Als ik snel zoek zie ik best hotels met een redelijke waardering voor rond de 50 euro per nacht. Maar geen idee waar je naar op zoek bent.


Ik denk dat ik 20 - 30 minuten wel acceptabel vind. 50 euro per nacht vind ik prima. Ongeveer tot 300 euro totaal.

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:39

Herfstblad schreef:
Zijn er nog tips voor goede en goede overnachtingen in Praag? Ik twijfel ik zit op 25/26 december (kerstdagen dus) in Praag. Of ik dan wel in een hostel wil zitten. Ik vind het toch allemaal wat spannend ineens merk ik. Maar een hotel is zo duur en vooral 2x.

Mijn lijstje voor Berlijn heb ik ongeveer af:

Markthallen IX
Botanischer Garten
Boulevard unter den Linden + brandenburg.
Bikini Berlin
De Reichstag
De hackesche hoff

Optioneel:
Berlijnse muur
Dierenpark
Joods monument

Dit zijn ongeveer de dingen die ik graag bij langs wil.


Heb je mijn post gemist? Sla écht de East Side Gallery niet over want dan mis je een hoop.

lideli

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:17

Berlijn is tof! In september met mijn moeder naar Berlijn geweest. Wij waren heel positief verrast door het grotendeels gratis te bezoeken museum Humbolt Forum:
https://www.humboldtforum.org/de/

Daar vlak in de buurt zit een super leuk restaurantje waar je heerlijk kunt eten voor niet teveel geld. Denk aan goulashsoep, schnitzel etc. Het zit aan de Propststrasse :)

Een fietstour met Baja bikes is ook een aanrader :j

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 07:51

De hostels zijn geboekt! Voor mijn gevoel leuke plekken. Vindt het wel opeens ontzettend spannend, zo alleen weg met kerst. Moet de enthousiasme knop even weer vinden. :=

Ik denk dat ik inderdaad tours ga doen. Zowel in Berlijn als in Praag. Fietstours lijken mij heel leuk, alleen in december met de sneeuw? Ik las dat ze fietspaden niet altijd goed strooien.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:34

Wat leuk, heel veel plezier alvast. Hoe ga je eigenlijk er heen? OV of eigen auto?

Ik ben zeker 10 keer in Berlijn geweest en het verveelt nooit.

Elitedeux

Berichten: 691
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:19

Herfstblad schreef:
De hostels zijn geboekt! Voor mijn gevoel leuke plekken. Vindt het wel opeens ontzettend spannend, zo alleen weg met kerst. Moet de enthousiasme knop even weer vinden. :=

Ik denk dat ik inderdaad tours ga doen. Zowel in Berlijn als in Praag. Fietstours lijken mij heel leuk, alleen in december met de sneeuw? Ik las dat ze fietspaden niet altijd goed strooien.


Ik heb hem zelf in december in Berlijn gedaan en dat was echt goed fietsen. Het zijn georganiseerde tours die ervoor zorgen dat de paden goed te begaan zijn :)

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:24

In Praag zijn de brug en het kasteel natuurlijk echte must-sees.
Wat ik ook erg leuk vond is het park aan de noordzijde, uitgebreid en ruim. En ongeveer aansluitend noordelijk is de Zoo Praha, een prachtige en hele grote dierentuin, schitterend aangelegd en veel verschillende dieren (moet je dan we van houden natuurlijk)

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:52


Janneke2

Berichten: 22778
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:01

Berlijn heeft een warm plekje in mijn hart.

Fijn om te lezen dat het OV goed geregeld is (Duitsers "schaffen das"!!). De bovengrondse U-bahn vond ik prachtig.

En als je zin hebt: maak een wandeling door de Charlottenstraße, 'hoek om' naar de Groß Hamburger straße en werp even een blik op de mooie, oude Joodse begraafplaats. 'Hoeveel klimop groeit daar nu...?'
(Ik heb in 1982 heel veel klimop gesnoeid daar....)

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 11:46

thequeensmum schreef:
Wat leuk, heel veel plezier alvast. Hoe ga je eigenlijk er heen? OV of eigen auto?

Ik ben zeker 10 keer in Berlijn geweest en het verveelt nooit.


Ik ga met de trein reizen!

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:25

Herfstblad schreef:
Ja, ik las dat je verschillende soorten tours kon doen. Welke raad je dan aan? Want dan lijkt mij ook wel wat! En hoe boek je zo iets? Is dat alleen of in een groep? Is ook dat in het Duits? Mijn Duits is slecht, mijn Engels prima. Maar Nederlands zou natuurlijk het beste zijn...

Alternative tour kun je vast googlen. Volgens mij zagen we ergens een flyer liggen en daar stonden data op wanneer/waar verzamelen. Is al eventjes geleden. Het is in het Engels, met een groepje.

Voor met de trein gaan: boek de ICE en een zitplaats :) hou rekening met ruime overstaptijden. Als er ergens iets gebeurt op het spoor dan ligt alles in de war.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:26

Macs schreef:
Herfstblad schreef:
Ja, ik las dat je verschillende soorten tours kon doen. Welke raad je dan aan? Want dan lijkt mij ook wel wat! En hoe boek je zo iets? Is dat alleen of in een groep? Is ook dat in het Duits? Mijn Duits is slecht, mijn Engels prima. Maar Nederlands zou natuurlijk het beste zijn...

Alternative tour kun je vast googlen. Volgens mij zagen we ergens een flyer liggen en daar stonden data op wanneer/waar verzamelen. Is al eventjes geleden. Het is in het Engels, met een groepje.

Voor met de trein gaan: boek de ICE en een zitplaats :) hou rekening met ruime overstaptijden. Als er ergens iets gebeurt op het spoor dan ligt alles in de war.


Zitplaats reserveren is een goede tip. ICE boeken doe ik zelf nooit, je zit dan toch tot Hannover in de IC en moet dan overstappen. Met de IC kan je blijven zitten, wel zo rustig (vinden wij)

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:38


Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:49

Wij hebben idd de ICE vanaf Duisburg naar Berlijn, rechtstreeks in iets maar dan vier uur, en prima betaalbaar.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 17:07

Inmiddels hartstikke veel zin in mijn trip naar Berlijn/Praag!

Maar nu ga ik natuurlijk precies met kerst en ik kreeg veel reacties is er dan wel wat te doen in Praag? Ik heb eigenlijk helemaal geen idee. Hebben jullie hier ervaring mee? Dus op 25 en 26 december ben ik in Praag. :)

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 22:47

Mag in dit topic weer omhoog schoppen? :o

Colaaa

Berichten: 4122
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:58

Ik lees even mee!
Begin April een solo tripje naar Berlijn geboekt!

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:03

Ohhh praag is echt mijn favoriete citytrip <3
Ik heb een lijstje gemaakt ik kopieer en plak hem even hier wellicht heb je er iets aan!

Praag

Tips
*Openbaar vervoer is heel goedkoop en super geregeld. Ook vanuit de AirPort naar t centrum goed te doen met koffers ect.
Je hebt kaartjes voor 30,60 en 90 minuten en voor 24 en 72 uur. Hiermee kan je bus, tram en metro gebruiken met t zelfde kaartje. Voor 72 uur betaal je maar 13 euro. Bij t kaartje van 24 en 72 uur zit gratis entree bij voor de kabeltram naar petrin toren ( aanrader leuke activiteit)
*eten in Praag kan ontzettend goedkoop en heerlijk zijn als je niet midden in t centrum/markten gaat eten. Hier doen ze ongevraagd waneer je rekening vraag een groot bedrag fooi over je rekening tellen zonder dat je invloed heb op de grote van de fooi.
*

Activiteiten/bezienswaardigheden
* Prague Venice Boat Tour
*petrin toren bezoeken met de kabeltram+ op de berg de spiegeldoolhof
*karelsbrug( in t donker super mooi verlicht)
*escape tour praag
*astronomisch uurwerk op t oude stadsplein
*historische centrum
*praagse brucht
*illusion art museum
*tjechische trdelnik eten
*unieke cocktails experience bij anonymous shrinks office ( reserveer echt op tijd! )
*bezoek de club met 5 verschillende etages genaamd karlovy lazne met ondermeer een ice pub en een robot cocktail experience.
*voor insta waardige fotos en heerlijke koffies ga naar cafe chloe praha
*palladium fantastic overdekt winkel centrum
*in de kerst periode ga heerlijk struinen over de fantastische kerstmarkten.
*breng zeker een bezoekje aan hemleys ontiegelijk grote speelgoed winkel waar je helemaal kind wordt. Hier bevind zich ook een draaimolen,glijbaan,veel speelgoed om uit te testen, gigantische game hall, vlindertuin en nog veel meer. Echt een ervaring voor jong en oud.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 21:40

Overmorgen vertrek ik! Ik ben nog op zoek naar tips voor vervoer. Als jullie suggesties hebben?

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:45

Als het goed is ben je vandaag vertrokken? Heel veel plezier. Het enige dat ik niet snap is dat je twee dagen geleden nog tips vraagt voor vervoer? Hoop dat het goedgekomen is

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 18:48

Jazeker! Ik heb een welcomeCard en ik zag leuke steps staan!

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Wat kun je niet missen in Berlijn/Praag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:24

Berlijn is een tijdje geleden voor mij, maar ik weet nog dat ik de dierentuin heel leuk vond. En checkpoint charly heel indrukwekkend en intressant.
Veel plezier!