Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 16:21

In de meivakantie willen wij graag naar Schotland. We zijn geen stedenmensen en willen graag de natuur, cultuur en historie snuiven.

Maar als je dan gaat googlen kom je heel mooie fotos tegen van de bekende ruines etc en de realiteit is dan toch vaak dat het daar erg commercieel is ingericht en vooral ook erg druk is. Ik weet bijvoorbeeld dat er vaak "must see" watervallen zijn waar je over de koppen loopt terwijl er 2km verderop even mooie watervallen te vinden zijn. Wij zijn wel eens benieuwd naar de minder touristische lokaties, zeker omdat de reistijd al met al toch best mee lijkt te vallen zo.op het eerste gezicht. Ik wil graag vliegen en een auto huren, vooral zodat het stuur aan de goede kant zit en de bestuurder om bochtjes heen kan zien.

Kennen jullie toevallig de minder bezochtte pareltjes?
Ik wil tzt best een fototopic aanmaken :Y)

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:40

Ik heb helaas geen tips voor je, maar ik lees graag mee voor goede tips. Wij willen ook rond de meivakantie naar Schotland gaan. Met een groep vrienden hebben we een aantal jaar geleden een vat whisky gekocht en we willen er dan naar toe om de eerste keer te proeven (maar waarschijnlijk laten we het daarna nog wat extra jaartjes in het vat zitten).

Mijn man en ik willen er vervolgens vakantie aan vastplakken om Schotland te verkennen. Ik ben er nog nooit eerder geweest.

Goof

Berichten: 28827
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:12

Het is inmiddels een jaar of 15 geleden dat ik er was, maar ik heb nergens over de koppen gelopen.
Ik heb een auto gehuurd en 10 dagen rond gereden zonder toeristische trekpleisters te bezoeken. Geweldig, het land is echt waanzinnig mooi en ik overdrijf niet als ik zeg dat je overal watervallen ziet en dat je eigenlijk ook echt overal ruïnes en kastelen (al dan niet vervallen) tegenkomen. Je kan er gewoon in, je kan alles bekijken.
Op de bonnefooi een B&B in kon toen trouwens ook, het was allemaal heel makkelijk en ontspannen.

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:19

Wij willen toevallig eind mei weer gaan voor onze huwelijksreis, en zijn in 2018 in de zomer (eind juli / augustus) geweest, dus dat was echt hoogseizoen.

Onze voornaamste actie: vroeg op pad gaan. We zijn op Skye met het lopen van de Quiraing een handjevol mensen tegen gekomen op de hele route en waren om 8 uur de 2e auto op de parkeerplaats bij het befaamde uitzichtpunt. Daar stonden we alleen met alle tijd voor foto's. Eenmaal terug na de hele wandeling was de parkeerplaats afgeladen.



Sommige plekken deden we onderweg aan tussen 2 bestemmingen, en dan was het drukker. Zoals de kastelen etc. Maar nog steeds gewoon do-able. Geen Grand Canyon viewpoint taferelen in Schotland gehad. Behalve misschien bij het Glenfinnan viaduct net voor de trein voorbij komt :+

Dit was mijn topic destijds:
[BEU] [FOTO] Roadtrip door Schotland: "take a moment to behold..."

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:30

Ik ben afgelopen september naar Schotland geweest! :) het was nergens echt druk zoals wij dat kennen in Amsterdam oid, alleen in Edinburgh eigenlijk… en zelfs daar was het minder druk dan ik verwacht had.

Wat ik onwijs toffe dingen vond die we bezocht hebben;
- Bruar Falls
- Blair Castle (ook een erg leuke en mooie camping!) & Blair Atholl
- Midhope Castle (ondanks dat het van Outlander is, waren er misschien 4 mensen toen wij er waren)
- the Kelpies
- Pitlochry
- River Garry bij the Soldiers Leap
- Bunchrew bij Inverness, we hadden een camping aan het water. Zó prachtig <3
- Culloden Moor - hier was het wel wat drukker, vooral met dramatische Amerikanen :=
- Clava Cairns, standing Stones vlakbij Culloden. Onwijs tof en interessant om te zien!
- Chanonry Point bij Fortrose, hier kan je dolfijnen kijken als je geluk hebt haha. Hadden wij niet. Maar alsnog erg mooi.
- Fort Augustus bij Loch Ness
- Fort William in Glen Nevis, aan de voet van de Ben Nevis
- Aonach Mòr, een berg naast de Ben Nevis
- Steel Falls, even een stuk over een spannend weggetje en hiken maar ook onwijs mooi!
- Glenfinnan en Glen Coe (bij het viaduct is het wel druk als de Hogwarts Express langs komt)
- Milngavie vond ik ook erg leuk! Vlakbij Glasgow. En dan Mugdock Country Park, prachtig wandelen en een mooie kasteel ruïne om te ontdekken :D
- Lockerbie is ook mooi, wel vrij vlak als je net vers uit de Highlands komt :')

Ik heb zó genoten in Schotland en kan echt niet wachten om terug te gaan! Zelfs de drukte in Edinburgh trok ik nog best goed haha.

Glenfinnan
Afbeelding
Afbeelding

Aonach Mòr
Afbeelding

Bunchrew
Afbeelding

Soldiers Leap (het was 27 graden _O- in September _O- )
Afbeelding

Fort William/Ben Nevis
Afbeelding

En stiekem toch ook Edinburgh O:)
Afbeelding

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:43


Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 20:11

Goof
Ik ging er al vanuit dat je niet naar de bekende plekken hoeft om moois te zien. Vandaar ook een beetje dit topic.
Op de bonnefooi zou ik heel goed hebben gekund maar onze dochter van dan net 1 jaar gaat mee en daarom wil ik toch een beetje vooruit plannen. :+

Leo
Wij (zeker de jonge dame) zijn niet echt uitslapers maar zo vroeg overal zijn gaat ons niet lukken vrees ik. :=

Warboel
Volgens mij heb ik jouw topic grappend aan mijn vriend laten zien en die zei dat ik maar moest gaan plannen. Tof lijstje, ga ik eens googlen.

Ikke
Ja nou dat dus, maar wat dan wel is dan nog steeds de vraag :+

We willen ook best wel eens wat toeristisch gaan bekijken. Maar de kleine dorpjes waar je normaal aan voorbij gaat lijken ook juist zo leuk.

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:18

We willen ook best wel eens wat toeristisch gaan bekijken. Maar de kleine dorpjes waar je normaal aan voorbij gaat lijken ook juist zo leuk.[/quote]

Nou dit dus gewoon een deel uitzoeken met plaatsen waar je wilt logeren en dan niet meer dan 100 km per dag rijden Liefst minder, en dan onderweg stoppen waar het leuk lijkt. En hooguit een of 2 dingen die je werkelijk wilt zien plannen op jou totale route. En vergeet niet om die hele kleine weggetjes in te gaan / volgen dan kom je de leukst dingen tegen.
En een goede wegenkaart is een must, er is niet overal ontvangst.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:21

Schotlaaaaaand *\o/* Beetje bevooroordeeld, maar het is hier het thuisfront :+

De tip vroeg gaan is inderdaad aan te raden. De meeste toeristen komen hier vaak vanaf 11 uur aan, dus als wij ergens tussen 8 en 10 aankomen dan kan je normaal gesproken gewoon lekker overal zijn zonder dat het druk is. En mei is in Schotland zeker nog geen hoogseizoen. De meeste mensen gaan sowieso of meteen helemaal de noord in richting Sky of de Route 500, of blijven in Edinburgh hangen. Als je het wat rustiger wil, zijn er een heleboel andere prachtige plekken in Schotland om te verkennen.

Hier zijn een paar dingen die wij de afgelopen tijd gedaan hebben waar we heel veel plezier hebben gehad, in het gebied grofweg tussen Glasgow en Aberdeen.

The Three Lochs Forest Drive
https://forestryandland.gov.scot/visit/ ... rest-drive

- leuke rijroute rond drie lochs zo'n half uur rijden te noorden van Stirling. Als je de route gewoon in 1 keer doorrijdt doe je er zo'n anderhalf uur over, maar er zijn een flink aantal fotostops en wandelroutes waarbij je de auto langs de kant kunt zetten en gaan lopen. Je kunt hier ook kamperen, maar daar moet je in mei volgens mij wel een vergunning voor aanvragen.

Als je timing goed is kan je ook misschien precies met de Waverley meevaren - Schotland's laatste zeevarende paddelsteamer die langs de westkust naar allerlei plekken gaat. Eerste afvaart in 2024 is 17 mei, dus dat kan misschien net wel of net niet lukken
https://waverleyexcursions.co.uk

Wij zijn in april dit jaar in het zuiden van de Cairngorms geweest. Meeste toeristische is in de Cairngorms in het noorden, heb ik het gevoel. Wij waren daar midden april dit jaar en er was geen kip te zien. Daar hebben wij de volgende dingen gedaan:

- Glen Tanar Pinewood walk (8km), beetje klimmen aan het being, maar voornamelijk vlak
https://www.walkhighlands.co.uk/cairngo ... anar.shtml


- Burn O'Vat, heel interessant geologische verschijnsel. The vat is maar zo'n 500 meter bij de parkeerplaats vandaan, dus kan heel goed voor een snel bezoek om alleen maar naar de Vat te kijken, maar er zitten meerdere wandelingen aan vast
https://www.walkhighlands.co.uk/cairngo ... -vat.shtml


- Loch Muick, hoort bij Balmoral (het Schotse verblijf van het Briste koningshuis)
https://www.walkhighlands.co.uk/cairngo ... uick.shtml

Je kunt in dat gebied ook op zoek naar Schotland's geheime pyramide :+ door Queen Victoria voor haar overleden gemaakt.
https://secretglasgow.com/the-secret-scottish-pyramid/

Ik ben persoonlijk ook erg fan van het gebied tussen Loch Long en Loch Eck. Ben daar jaarlijks, en het is daar prachtig. Als je daarheen gaat, mis dan vooral de Benmore botanische tuin niet, waar ze prachtige redwood trees hebben staan
https://www.rbge.org.uk/visit/benmore-botanic-garden/

Als je dan toch in die hoek bent, kan je ook meteen even overspringen naar Bute. Hartstikke leuk eiland vlakbij Glasgow en een leuk stadje met een kasteelruine in het centrum. Mag de hond ook mee naar binnen :+

Oban, op de westkust, is ook een hartstikke leuk, behapbaar stadje en de uitvalsbasis om naar de Hebrides te gaan. De Hebrides schijnen super rustig en heel mooi te zijn, maar ben er zelf nog nooit geweest.


Er is hier zoveel moois te ontdekken, in ieder geval, je kunt in Schotland haast niet fout doen. Zodra uit de central belt weg bent is er hier zoveel moois :D

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:45

marga1 schreef:
Nou dit dus gewoon een deel uitzoeken met plaatsen waar je wilt logeren en dan niet meer dan 100 km per dag rijden Liefst minder, en dan onderweg stoppen waar het leuk lijkt. En hooguit een of 2 dingen die je werkelijk wilt zien plannen op jou totale route. En vergeet niet om die hele kleine weggetjes in te gaan / volgen dan kom je de leukst dingen tegen.
En een goede wegenkaart is een must, er is niet overal ontvangst.

Hoe witter de weggetjes en hoe meer pijltjes erop, hoe beter :j
Ordonance survey 1:25.000: https://shop.ordnancesurvey.co.uk/maps/

Maar voor het echte werk moet je bij de lokale 4x4-clubs zijn. Dan kom je op plekken waarvan de gemiddelde toerist niet eens op het idee komt dat het kan bestaan!

Maar wij waren vorige week in Edinborough en ja, er waren toeristen (wanneer zijn die daar niet?) maar het was heel rustig en de (gratis!) musea die we bezocht hebben waren niet leeg, maar als je iets wilde bekijken, dan bekeek je dat gewoon, niemand om op te wachten en niemand die stond te wachten tot je klaar was.

We hadden alleen iets meer kerstversiering verwacht, dat viel een beetje tegen.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 21:48

marga1
Logeerplaatsen uitzoeken en gewoon rijden was inderdaad wel het idee. De hele kleine weggetjes vind ik wel wat spannend. Ben in frankrijk meer dan eens per ongeluk op een boeren erf beland :')
De kaart is een goede tip, hier in Nederland is het makkelijk om op een telefoon te vertrouwen.

inujojo
Bedankt voor de tips, ik zie al een paar heel gave dingen staan. Jij zou dan niet perse naar het noorden en Skye gaan?

Ben je uit liefde voor het land daar beland?

ikke
4x4 weggetjes gaat hem niet worden, dat is dan weer niet onze hobby en zeker niet met een baby in de auto _O-

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:59

Ik ben naar Skye geweest en het is daar inderdaad prachtig! Het is zo'n 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst geweest ben, dus ik kan niet zeggen hoe druk het daar nu is met de toeristen. Ik denk dat het absoluut mee zal vallen, zeker in mei, dus als je echt je zinnen op Skye hebt gezet - absoluut gaan! Skye is gewoon waar de meeste toeristen het eerste aan denken als je Schotland horen, dus je zal er meer vinden :j. Skye is voor ons ook een uur of 6 rijden, dus wij zoeken het meestal iets dichterbij huis als we een lang weekendje weg willen in eigen land, dus mijn aanbevelingen zitten allemaal zuidelijker dan Skye en de route 500.

Ik ben hier beland door liefde voor een man :+ Ik heb in Engeland twee masters gedaan en daarna mijn partner ontmoet. Hij woonde in Schotland en had daar al een baan, en ik niet. Dus ben heen gegaan en zodoende blijven plakken :D.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:05

Azmay schreef:
marga1
Logeerplaatsen uitzoeken en gewoon rijden was inderdaad wel het idee. De hele kleine weggetjes vind ik wel wat spannend. Ben in frankrijk meer dan eens per ongeluk op een boeren erf beland :')
De kaart is een goede tip, hier in Nederland is het makkelijk om op een telefoon te vertrouwen.

inujojo
Bedankt voor de tips, ik zie al een paar heel gave dingen staan. Jij zou dan niet perse naar het noorden en Skye gaan?

Ben je uit liefde voor het land daar beland?

ikke
4x4 weggetjes gaat hem niet worden, dat is dan weer niet onze hobby en zeker niet met een baby in de auto _O-

Witte weggetjes is een kwestie van kaartlezen en goed blijven kijken, dan beland je niet zomaar op iemands erf.

In mei kun je prima op de bonnefooi gaan en vraag vooral aan de locals voor een leuke B&B.
Op die manier als eens in een 16e eeuwse herberg geslapen; op een kasteel terecht gekomen en dus afgelopen week bij de kleindochter van een piraat gelogeerd. Heerlijke verhalen had die man.
Dat was gewoon in een dorpje naast Edinborough, de bus stopte voor de deur en voor 2 pond stond je in de stad.

We hadden ook een leuke plek in Peebles maar die lijkt niet meer te bestaan (B&B bij particulier) die ook mountainbike routes had en waar je een rit kon boeken.
Beetje vergane glorie maar wel leuk: https://www.peebleshydro.co.uk/?utm_sou ... mpaign=gmb

Nog een tipje: als je met de boot vanuit IJmuiden gaat dan kun je op de heen- of terugweg prima een of twee plekken van Hadrian's wall mee pakken. Er zijn een aantal mooie opgravingen ( https://www.vindolanda.com/ ) en enkele, kleinere, musea die steeds het lokale stuk over the Wall vertellen. Gewoon de B6318 volgen en er eentje of twee uit plukken :D

vierspan

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:42

Hoe is die bootreis van Ijmuiden?

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:49

Het is een overnachter - vaart rond 5 uur 's middags in Nederland af en is dan 's ochtends om een uur of 10 in Newcastle. Je moet verplicht een hut boeken omdat hij 's nachts vaart. De schepen zijn wat verouderd, maar verder wel prima. Als het flink waait op de Noordzee voel je dat ook echt, wij hebben een aantal ruwe overtochten gehad :+. Eten hetzelfde idee, je hebt keuze uit een buffet en 1 of 2 a la carte restaurants. Het zijn geen buffeten of restaurants die je voor altijd zal onthouden, maar het is gewoon prima.
Het zijn als ik het me goed herinner op de IJmuiden-Newcastle lijn de King en de Princess die die route doen, en dan is de King fijner, helemaal als je met een hond reist (kennel op de King is veel fijner, die zijn ingebouwd ipv van die plastic, losse reiskennels zoals ze op de Princess hebben. Maar het zijn dan wel van die oelewappers dat ze de XL-kennel rustig bovenop nog een rij kennels doen. Sta je daar met 45kg Doberman en de bemanning die doodsbang voor 'm is :') ). Beide schepen hebben ook een klein aantal hondvriendelijke hutten.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:56

Ik vond het meer dan prima reizen met de boot, zo veel relaxter dan vliegen :j

Afgelopen zomer ben ik een verliefd geraakt op Shetland en Orkney, ik zou echt supergraag weer die kant op willen zodra het kan :j
Maar the black isle bij Inverness was ook erg leuk, aanrader :j

jojoleinee

Berichten: 2670
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:28

Ik ben er afgelopen zomer geweest en de enige plek -naast natuurlijk de steden- waar ik het echt bizar druk vond was Glencoe. Met touring bussen en al stonden ze daar. Wij zijn per ongeluk de andere berg op gegaan de kant waar iedereen al liep en we zijn letterlijk 1 gezin tegen gekomen. "Om de hoek" van waar iedereen is, is het ook nog steeds mooi. Wij vonden de drukte echt wel makkelijk te omzeilen.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:29

Inujojo schreef:
Het is een overnachter - vaart rond 5 uur 's middags in Nederland af en is dan 's ochtends om een uur of 10 in Newcastle. Je moet verplicht een hut boeken omdat hij 's nachts vaart. De schepen zijn wat verouderd, maar verder wel prima. Als het flink waait op de Noordzee voel je dat ook echt, wij hebben een aantal ruwe overtochten gehad :+. Eten hetzelfde idee, je hebt keuze uit een buffet en 1 of 2 a la carte restaurants. Het zijn geen buffeten of restaurants die je voor altijd zal onthouden, maar het is gewoon prima.
Het zijn als ik het me goed herinner op de IJmuiden-Newcastle lijn de King en de Princess die die route doen, en dan is de King fijner, helemaal als je met een hond reist (kennel op de King is veel fijner, die zijn ingebouwd ipv van die plastic, losse reiskennels zoals ze op de Princess hebben. Maar het zijn dan wel van die oelewappers dat ze de XL-kennel rustig bovenop nog een rij kennels doen. Sta je daar met 45kg Doberman en de bemanning die doodsbang voor 'm is :') ). Beide schepen hebben ook een klein aantal hondvriendelijke hutten.

The Prinsess is verbouwd en The King zijn ze mee bezig. Dat verouderde valt wel mee in de zin dat het prima onderhouden schepen zijn, onder Deense vlag, dus geen honkie-tonktie-toestanden.

De truc van het buffet (vooraf erbij boeken!) is dat je steeds kleine beetjes opschept en gewoon 20 keer terug gaat :j
Vorige week weer met verbazing zitten kijken naar mensen die dan hun hele bord vol laden en dan met een half uur (of zo) weer buiten staan. Joh, je hebt toch niks te doen... Niet te vroeg boeken (18.30 vinden wij prettig) en trek er gerust twee uur voor uit. Probeer alles wat je lekker lijkt uit en ga terug voor hetgeen je echt lekker vindt.

Je moet wel zeebenen hebben want je voelt elke beweging. Het zijn niet zulke grote schepen en de stabilisatie is redelijk maar niet zoals P&O.

Wij hebben dan weer geen honden dus daar heb ik geen ervaring mee.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:30

vierspan schreef:
Hoe is die bootreis van Ijmuiden?


Helemaal prima! Alleen wel heel duur! :')

@Inujojo de King en de Princess idd, wij hadden op de heenweg de King en de terugweg de Princess geloof ik. Op de King trilde er de hele tijd iets van metaal tegen metaal (was niet het bovenste bed) was echt om gek van te worden haha. Wij hadden gelukkig 2 rustige overtochten, en de honden gewoon mee in de cabine. Ben wel heel jaloers dat Schotland jouw thuisfront is ^) ooit... <3

Wij waren in september ook grotendeels op de bonnefooi, ging prima. Alleen soms kickte m'n autisme en drang om alles te regelen in en heb ik wel vooruit dingen geregeld. In Milngavie hebben wij 2 nachtjes bij Craigmaddie Glamping Pods geslapen, dat was zó leuk! Van die mini huisjes, maar echt zo leuk ingericht. En zooo comfortabel na 2 weken in een tent _O-

@ikke ja Hadrian's wall inderdaad! En de Romeinse forten die er nog zijn. Supergaaf!
En ook leuk op de heen/terugweg als je via Newcastle gaat; Alnwick. Wij gingen er heen voor Alnwick Castle (Harry Potter O:) ) maar is ook echt een onwijs leuk stadje!

@TS als je nog meer foto's nodig hebt om je vriend te overtuigen geef je maar een gil :')

Oja Killiecrankie is ook leuk, daar heb je ook wat meer avontuurlijke dingen om te doen. Ziplining en dergelijke.
Bij Cairngorms kan je ook meerdere paardrijtochten maken (hebben wij niet gedaan hoor, mijn vriend heeft niks met paarden en ik heb al jaaaaren niet meer gereden en vind mezelf nu veel te zwaar om op een paard te gaan zitten, maar kwam het toen toevallig tegen)

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:37

ikke schreef:
Inujojo schreef:
Het is een overnachter - vaart rond 5 uur 's middags in Nederland af en is dan 's ochtends om een uur of 10 in Newcastle. Je moet verplicht een hut boeken omdat hij 's nachts vaart. De schepen zijn wat verouderd, maar verder wel prima. Als het flink waait op de Noordzee voel je dat ook echt, wij hebben een aantal ruwe overtochten gehad :+. Eten hetzelfde idee, je hebt keuze uit een buffet en 1 of 2 a la carte restaurants. Het zijn geen buffeten of restaurants die je voor altijd zal onthouden, maar het is gewoon prima.
Het zijn als ik het me goed herinner op de IJmuiden-Newcastle lijn de King en de Princess die die route doen, en dan is de King fijner, helemaal als je met een hond reist (kennel op de King is veel fijner, die zijn ingebouwd ipv van die plastic, losse reiskennels zoals ze op de Princess hebben. Maar het zijn dan wel van die oelewappers dat ze de XL-kennel rustig bovenop nog een rij kennels doen. Sta je daar met 45kg Doberman en de bemanning die doodsbang voor 'm is :') ). Beide schepen hebben ook een klein aantal hondvriendelijke hutten.

The Prinsess is verbouwd en The King zijn ze mee bezig. Dat verouderde valt wel mee in de zin dat het prima onderhouden schepen zijn, onder Deense vlag, dus geen honkie-tonktie-toestanden.


Is dat zo? Ik kijk net op de website en er staat nog dat ze in 2006 voor het laatst verbouwd zijn. Hebben we weer wat te bekijken als we weer eens naar Nederland gaan :j
Het zijn zeker geen honkietonkie-toestanden inderdaad, en het is allemaal in prima staat. Ik had het meer over de interieurkeuzes en de inrichting van de hutten dan de staat van de schepen :j. Maar ze komen uit midden jaren 80, dan mag het ook wel een keer :D Heb leuke herinneringen aan die schepen, mijn moeder was goed bevriend met 1 van de kapiteins via haar werk voor hij met pensioen ging. Wij hebben die overtocht nogal eens gemaakt op uitnodiging van de kapitein.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:38

Warboel schreef:
vierspan schreef:
Hoe is die bootreis van Ijmuiden?


Helemaal prima! Alleen wel heel duur! :')

@Inujojo de King en de Princess idd, wij hadden op de heenweg de King en de terugweg de Princess geloof ik. Op de King trilde er de hele tijd iets van metaal tegen metaal (was niet het bovenste bed) was echt om gek van te worden haha. Wij hadden gelukkig 2 rustige overtochten, en de honden gewoon mee in de cabine. Ben wel heel jaloers dat Schotland jouw thuisfront is ^) ooit... <3

Wij waren in september ook grotendeels op de bonnefooi, ging prima. Alleen soms kickte m'n autisme en drang om alles te regelen in en heb ik wel vooruit dingen geregeld. In Milngavie hebben wij 2 nachtjes bij Craigmaddie Glamping Pods geslapen, dat was zó leuk! Van die mini huisjes, maar echt zo leuk ingericht. En zooo comfortabel na 2 weken in een tent _O-

@ikke ja Hadrian's wall inderdaad! En de Romeinse forten die er nog zijn. Supergaaf!
En ook leuk op de heen/terugweg als je via Newcastle gaat; Alnwick. Wij gingen er heen voor Alnwick Castle (Harry Potter O:) ) maar is ook echt een onwijs leuk stadje!

@TS als je nog meer foto's nodig hebt om je vriend te overtuigen geef je maar een gil :')

Oja Killiecrankie is ook leuk, daar heb je ook wat meer avontuurlijke dingen om te doen. Ziplining en dergelijke.
Bij Cairngorms kan je ook meerdere paardrijtochten maken (hebben wij niet gedaan hoor, mijn vriend heeft niks met paarden en ik heb al jaaaaren niet meer gereden en vind mezelf nu veel te zwaar om op een paard te gaan zitten, maar kwam het toen toevallig tegen)

Yep, Alnwick Castle: check. Overigens is die kustroute best leuk; wel van de hoofdroute af gaan waar mogelijk.

Op de terugweg wilden wij over de A68 maar het had gesneeuwd en gevroren dus, mede op aanwijzing van de B&B, toch de A7 terug genomen. Minder mooi maar we konden wel fatsoenlijk door rijden.
Overigens koste het ons 580 euro retour voor twee mensen met auto, alle maaltijden en hut met tweepersoons bed. Twee weken tevoren geboekt.

Inujojo schreef:
ikke schreef:
The Prinsess is verbouwd en The King zijn ze mee bezig. Dat verouderde valt wel mee in de zin dat het prima onderhouden schepen zijn, onder Deense vlag, dus geen honkie-tonktie-toestanden.


Is dat zo? Ik kijk net op de website en er staat nog dat ze in 2006 voor het laatst verbouwd zijn. Hebben we weer wat te bekijken als we weer eens naar Nederland gaan :j
Het zijn zeker geen honkietonkie-toestanden inderdaad, en het is allemaal in prima staat. Ik had het meer over de interieurkeuzes en de inrichting van de hutten dan de staat van de schepen :j. Maar ze komen uit midden jaren 80, dan mag het ook wel een keer :D Heb leuke herinneringen aan die schepen, mijn moeder was goed bevriend met 1 van de kapiteins via haar werk voor hij met pensioen ging. Wij hebben die overtocht nogal eens gemaakt op uitnodiging van de kapitein.

De King rook op de heenreis nog naar de lijm van het tapijt :j
Nee, het is niet wereldschokkend op z'n kop gezet maar er was duidelijk het nodige aangepakt, ook op de Prinsess.

Handig zo'n connectie. Die van ons zit net te ver weg....

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:53

Oh ja, de A68 wil je met sneeuw en ijs echt niet doen := hartstikke leuke route, maar niet als het vriest.
Naast Alnwick zijn er nog een paar aanraders voor mensen die via Newcastle naar Schotland rijden:

Cragside House
https://www.nationaltrust.org.uk/visit/ ... t/cragside
Groot landhuis met een carriage-way drive door de bossen waar je met de auto overheen kan, parkeren, en wandelen. Dit zegt de National Trust er zelf over: "
Illuminated by hydro-electricity and powered by hydraulics, this pioneering home was filled with Victorian gadgets for efficient modern living. Man-made lakes, tumbling waterfalls and swathes of rhododendron combine to form the surrounding fantasy mountain landscape imagined and engineered by inventor and arms manufacturer Lord Armstrong and his wife Lady Margaret." Super interessant huis om te bezoeken.



En natuurlijk Bamburgh Castle, wat is dat een machtig mooi kasteel op de rand van het strand <3
https://www.bamburghcastle.com.

OH! Ik bedenk me ineens nog wat - je kunt in mei ook heel mooi puffins kijken in Schotland :j. Mei is middenin hun broedseizoen en dan komen ze en-masse op een aantal kleine eilanden rond Schotland aan land om te paren en hun jongen groot te brengen. Wij zijn naar de Isle of May geweest - klein eilandje aan de kust van Fife. Zijn meerdere bootoperators die een tripje naar Isle of May aanbieden om even naar de puffins te kijken. Die trips zijn wel erg populair, dus ik zou altijd aanraden om van te voren te boeken als je zoiets wil doen.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Schotland zonder achter de touristen aan te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:47

Puffins <3

Ik lees het al, we moeten maar snel weer terug gaan _O-

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:54

Ik heb een paar jaar geleden de NC500 route gedaan. Aanrader!

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:04

Warboel schreef:
Ik ben afgelopen september naar Schotland geweest! :) het was nergens echt druk zoals wij dat kennen in Amsterdam oid, alleen in Edinburgh eigenlijk… en zelfs daar was het minder druk dan ik verwacht had.

Wat ik onwijs toffe dingen vond die we bezocht hebben;
- Bruar Falls
- Blair Castle (ook een erg leuke en mooie camping!) & Blair Atholl
- Midhope Castle (ondanks dat het van Outlander is, waren er misschien 4 mensen toen wij er waren)
- the Kelpies
- Pitlochry
- River Garry bij the Soldiers Leap
- Bunchrew bij Inverness, we hadden een camping aan het water. Zó prachtig <3
- Culloden Moor - hier was het wel wat drukker, vooral met dramatische Amerikanen :=
- Clava Cairns, standing Stones vlakbij Culloden. Onwijs tof en interessant om te zien!
- Chanonry Point bij Fortrose, hier kan je dolfijnen kijken als je geluk hebt haha. Hadden wij niet. Maar alsnog erg mooi.
- Fort Augustus bij Loch Ness
- Fort William in Glen Nevis, aan de voet van de Ben Nevis
- Aonach Mòr, een berg naast de Ben Nevis
- Steel Falls, even een stuk over een spannend weggetje en hiken maar ook onwijs mooi!
- Glenfinnan en Glen Coe (bij het viaduct is het wel druk als de Hogwarts Express langs komt)
- Milngavie vond ik ook erg leuk! Vlakbij Glasgow. En dan Mugdock Country Park, prachtig wandelen en een mooie kasteel ruïne om te ontdekken :D
- Lockerbie is ook mooi, wel vrij vlak als je net vers uit de Highlands komt :')

Ik heb zó genoten in Schotland en kan echt niet wachten om terug te gaan! Zelfs de drukte in Edinburgh trok ik nog best goed haha.

Glenfinnan
[ [url=m/IW8rIE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cupphb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aonach Mòr
[ [url=m/MqvvLe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bunchrew
[ [url=m/GHptxU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Soldiers Leap (het was 27 graden _O- in September _O- )
[ [url=m/BR1fX6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fort William/Ben Nevis
[ [url=m/MVukp3.jpg]Afbeelding[/url] ]

En stiekem toch ook Edinburgh O:)
[ [url=m/W2Yd4n.jpg]Afbeelding[/url] ]


ooh gaaf. camping bij de Ben nevis (fort william) daar hebben wij op precies zelfde plek zo ongeveer gestaan jaren geleden

mbt vraag en drukte.... tijdens rondreis (met trein) hebben wij geen drukte ervaren. maar tja praat ik wel over 2003