Met een 4x4 naar Mauritanië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:33

Ik ben in 2008 door Mauritanie gereden met een 4x4 - we deden mee aan de Amsterdam Dakar Challenge en reden dus met een groep én twee gidsen. Heel tof, maar ik zou het zonder gids of organisatie echt afraden. De locals kunnen best intimiderend zijn en je bent wel een soort rijdend uithangbord van hier valt iets te halen. Ik was echt heel blij dat we met een groep reden. Daarnaast is navigeren in de woestijn niet echt makkelijk, of je moet echt een supertomtom hebben. Zodra je van de weg af gaat heb je gewoon een soort grote zandbak met wasbordjes ertussen en na 15 minuten hadden we al geen flauw idee waar we vandaan kwamen ongeveer ;).

Als je toch per sé wil gaan, neem rijplaten mee, jerrycans met brandstof, een sateliettelefoon en veul water. Blijf langs de kust. Zorg dat mensen weten waar je bent en je kunnen volgen. Regel een lokale gids als je echt door de Westelijke Sahara wil, neem wat pennen, sigaretten en zonnebrillen mee voor bij de grens en de vele controleposten tussendoor. Toen wij er waren was de route langs de kust ook best een populaire smokkelroute, wij zagen 's nachts toen we kampeerden soms ook auto's rijden in de verte. Het allerbeste idee - blijf gewoon lekker in Marokko :). Steden zijn leuker, de mensen levendiger en meer gericht op toerisme. En dat zeg ik als iemand die ook op behoorlijk wat plekken is geweest (Wit-Rusland, voormalig oostblok - kosovo, servie etc, Sierra Leone). Afrika is echt wel een pak apart en Mauritanië is niet echt gezellig. Kan je beter doorrijden naar Senegal en / of Gambia.

Als je meer vragen hebt stuur gerust een pb'tje.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:01

Lielle schreef:
Maar minder relevant voor TS, en na Georgie (waar? staat ook op ons lijstje) moet dit ook wel lukken.


Dat is toch helemaal niet te vergelijken? :? Georgië is wat dat betreft gewoon een prima veilig land waar alles bijna op zijn westers is geregeld, offroaden ergens in Svaneti of Toesjeti is dan ook het instapniveau waar heel veel mensen met weinig ervaring lekker hun lol kunnen hebben. Ook hele andere afstanden, mogelijkheden tot bevoorrading en noem maar op.

Uit nieuwsgierigheid nog ff Poolse reisadviezen geraadpleegd (die zijn meestal heel wat coulanter dan wat BuZa voorschrijft ;) ) - Georgië heeft geen bijzonder advies, normaal risico (dus gelijk aan oa alle EU landen waaronder Polen zelf :P ), Mauritanië daarentegen heeft status alleen hoogstnoodzakelijke reizen / reizen alleen op eigen risico. Dus ja, beetje appels en peren denk ik.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:25

Als persoon die in Oostblok en Afrika heeft gereden kan ik beamen dat deze nog niet misschien vergelijkbaar zijn qua voorzieningen en veiligheid.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:09

Ik ben een beetje aan het meelezen, het enige wat ik me afvraag is hoe je met die auto in Ierland rijd. Ik had een klein autotje en paste in veel weggetjes al niet :')

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 15:39

Nps, Bedankt voor je tips! We hebben 4 maxtrax (rijplaten). Ook een Garmin Inreach mini waar de via satelliet mee kunnen communiceren. Over het algemeen ontwijken we steden maar in Morocco zullen we zeker toch een dagje naar een paar steden gaan.

Ik vergelijk trouwens nergens de Georgië/Oostblok met Mauritanië, en verwacht ook absoluut niet dat het vergelijkbaar is, als ik dacht dat het ongeveer hetzelfde was had ik geen topic geopend voor ervaringen O:)

VenoSnorlax haha! Het is wel even wennen maar er zijn twee pluspunten. De auto is hoog en best lang, maar eigenlijk niet breder dan een moderne auto, want de deuren zijn maar een paar cm dik (vergeet maar dat er airbags in zitten := ) en de stoelen niet bepaald ruim. Dus eigenlijk ben je niet breder dan een standaard middelgrote SUV. Maar mensen gaan daar wel vanuit dus zij gaan dan al snel verder aan de kant.
Oh en er zitten al zo veel krassen op en deuken in dat je ook niet bang hoeft te zijn om te dicht bij de heggen te rijden :+

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Met een 4x4 naar Mauritanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:21

en dat was ook niet wat ik zei. Maar ik heb er wel vertrouwen in ( call me naive) dat iemand die met een laro naar Georgie kan rijden en terug, ook in staat is om in Afrika verstandige keuzes te maken.

(gesproken als iemand die begin jaren '90 in West Afrika woonde, werkte (eerste baan) en in haar eentje rond trok met bussen, en sindsdien behoorlijk wat reizen gemaakt heeft).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:33

Lielle schreef:
en dat was ook niet wat ik zei. Maar ik heb er wel vertrouwen in ( call me naive) dat iemand die met een laro naar Georgie kan rijden en terug, ook in staat is om in Afrika verstandige keuzes te maken.

(gesproken als iemand die begin jaren '90 in West Afrika woonde, werkte (eerste baan) en in haar eentje rond trok met bussen, en sindsdien behoorlijk wat reizen gemaakt heeft).

Maar Georgië is op geen enkele manier vergelijkbaar met Mauritanië. De rode gebieden in Georgië kun je fysiek niet eens betreden. In Mauritanië rijd je zo een landmijnenveld in (zie aflevering Top Gear, bijvoorbeeld).

No offence, maar iedere Gerda kan in Georgië rondrijden/trekken, dat is echt geen hoge wiskunde. Het is daar vrij westers georienteerd. Mauritanië is een compleet andere wereld. Met andere normen, waarden en wetten, maar ook qua risico's en de consequenties daarvan.

Ik zou wat nps zegt ter harte nemen als je dan per se door dat land wil (waarom niet in een veiliger land beginnen, voor een eerste keer Afrika, trouwens?), en zeker in het gele gebied blijven.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:43

VenoSnorlax schreef:
Ik ben een beetje aan het meelezen, het enige wat ik me afvraag is hoe je met die auto in Ierland rijd. Ik had een klein autotje en paste in veel weggetjes al niet :')

Remember: YOU are my crumplezone }>

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:26

_San87_ schreef:
Lielle schreef:
en dat was ook niet wat ik zei. Maar ik heb er wel vertrouwen in ( call me naive) dat iemand die met een laro naar Georgie kan rijden en terug, ook in staat is om in Afrika verstandige keuzes te maken.

(gesproken als iemand die begin jaren '90 in West Afrika woonde, werkte (eerste baan) en in haar eentje rond trok met bussen, en sindsdien behoorlijk wat reizen gemaakt heeft).

Maar Georgië is op geen enkele manier vergelijkbaar met Mauritanië. De rode gebieden in Georgië kun je fysiek niet eens betreden. In Mauritanië rijd je zo een landmijnenveld in (zie aflevering Top Gear, bijvoorbeeld).

No offence, maar iedere Gerda kan in Georgië rondrijden/trekken, dat is echt geen hoge wiskunde. Het is daar vrij westers georienteerd. Mauritanië is een compleet andere wereld. Met andere normen, waarden en wetten, maar ook qua risico's en de consequenties daarvan.

Ik zou wat nps zegt ter harte nemen als je dan per se door dat land wil (waarom niet in een veiliger land beginnen, voor een eerste keer Afrika, trouwens?), en zeker in het gele gebied blijven.


Dit. Onderschat ook echt niet hoe intimiderend de locals kunnen zijn. Overal waar we stopten kwamen ze met bosjes naar ons loeren. Onze gids sloeg zelfs kinderen weg met een stok. Als je maar met 1 auto bent denk ik dat je echt per direct wordt beroofd als je per ongeluk ergens bij een dorpje in de buurt staat.

Midori - wil je echt de Westelijke Sahara in voor het rijden daar?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:41

Laat staan in je eentje met een grote Ierse vlag op je auto, idd :=.