Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, ynskek, NadjaNadja
Hiraeth schreef:Je tekst is een beetje onduidelijk. Je spreekt namelijk in je topic titel over Scandinavië, maar dan noem je dat je zeven dagen naar Denemarken gaat en vervolgens stip je zowel Zweden en Noorwegen aan. Hoe lang wil je in totaal op reis? Zijn er bepaalde regio's in Scandinavië waar jullie tijdens de reis sowieso heen willen? Dat helpt een beetje met hulp aanbieden.
Ik vind zelf de runestenen van Gorm en Harald Blåtand altijd leuk om te laten zien, maar dat komt vooral omdat het verhaal belangrijk is voor de geschiedenis van Denemarken en de Deense cultuur. Het ligt ook in een mooie omgeving. Ik ben zelf wel groot van van alles wat globaal gezien eigenlijk ten (noord)oosten van Billund ligt. Ten (zuid)westen van Billund kun je net zo goed in Nederland op rondreis zijn.
En als je toch al in de buurt bent kan ik ook Aarhus aanbevelen. Het is de tweede stad van Denemarken maar het is véél kleiner dan Kopenhagen, dus het sfeertje is heel anders. De zuidelijke kant van Aarhus is heel mooi met onder andere de hertentuin (je mag ze helaas niet meer voeren ) en Marselisborg - vanaf het zuiden rijd je ook het meest sfeervol de stad in. Ik woon in de stad, dus mocht je specifiekere dingen willen weten kan ik dat later doorgeven.
Daarnaast noem je ook Tivoli - ik neem dan aan dat je die in Kopenhagen bedoelt? Kopenhagen is zeker de moeite waard, net als bijvoorbeeld het Noordoosten van Sjælland en het eiland Møn met de witte krijtrotsen. Het is echter niet zo handig om dit elke keer op en neer te pendelen vanaf Billund, want de brug tussen Fyn en Sjælland kost ook geld om te passeren. Je zou dan het beste enkele dagen in Jutland kunnen blijven en enkele dagen op Sjælland.
Verder ga ik nu even weer slapen, maar ik ben benieuwd naar de rest van je planning.
Edit: als je trouwens echt noorderlicht wilt zien, kun je het beste naar Noorwegen in de winterperiode. In de zomer (even heel grofweg gezegd vanaf eind mei tot eind augustus, maar dat hangt er vanaf waar je heen wilt en hoe noordelijk) is het niet donker genoeg/te kort donker om echt kans te hebben op noorderlicht. Volgend jaar valt wel precies in een actieve periode van de zon, dus het is wel aan te raden om het te proberen mee te pakken.
Douce schreef:Waar houden jullie van?
Persoonlijk zou ik hem iets minder groots aanpakken dan de grootte van je huidige oriëntatie, om te voorkomen dat je Denemarken alleen vanuit de auto ziet. Krijg bij je huidige plannen een beetje het toerist in bus, maakt foto en is weer weg gevoel. Maar dat is op basis van je lijst.
Als je namelijk 7 dagen gaat heb je toch wel vaak maar 6 volle dagen daar.
In ieder geval, wij vonden het ook heel leuk om in die omgeving +- 45 minuten eromheen allerlei natuur op te zoeken. We zijn uiteindelijk naar bijvoorbeeld heide en bos geweest, fjorden en de zee. En daar vooral genoten van de rust in augustus (toen de Denen zelf weer naar school moesten).
nardxash schreef:Hiraeth schreef:Je tekst is een beetje onduidelijk. Je spreekt namelijk in je topic titel over Scandinavië, maar dan noem je dat je zeven dagen naar Denemarken gaat en vervolgens stip je zowel Zweden en Noorwegen aan. Hoe lang wil je in totaal op reis? Zijn er bepaalde regio's in Scandinavië waar jullie tijdens de reis sowieso heen willen? Dat helpt een beetje met hulp aanbieden.
Ik vind zelf de runestenen van Gorm en Harald Blåtand altijd leuk om te laten zien, maar dat komt vooral omdat het verhaal belangrijk is voor de geschiedenis van Denemarken en de Deense cultuur. Het ligt ook in een mooie omgeving. Ik ben zelf wel groot van van alles wat globaal gezien eigenlijk ten (noord)oosten van Billund ligt. Ten (zuid)westen van Billund kun je net zo goed in Nederland op rondreis zijn.
En als je toch al in de buurt bent kan ik ook Aarhus aanbevelen. Het is de tweede stad van Denemarken maar het is véél kleiner dan Kopenhagen, dus het sfeertje is heel anders. De zuidelijke kant van Aarhus is heel mooi met onder andere de hertentuin (je mag ze helaas niet meer voeren ) en Marselisborg - vanaf het zuiden rijd je ook het meest sfeervol de stad in. Ik woon in de stad, dus mocht je specifiekere dingen willen weten kan ik dat later doorgeven.
Daarnaast noem je ook Tivoli - ik neem dan aan dat je die in Kopenhagen bedoelt? Kopenhagen is zeker de moeite waard, net als bijvoorbeeld het Noordoosten van Sjælland en het eiland Møn met de witte krijtrotsen. Het is echter niet zo handig om dit elke keer op en neer te pendelen vanaf Billund, want de brug tussen Fyn en Sjælland kost ook geld om te passeren. Je zou dan het beste enkele dagen in Jutland kunnen blijven en enkele dagen op Sjælland.
Verder ga ik nu even weer slapen, maar ik ben benieuwd naar de rest van je planning.
Edit: als je trouwens echt noorderlicht wilt zien, kun je het beste naar Noorwegen in de winterperiode. In de zomer (even heel grofweg gezegd vanaf eind mei tot eind augustus, maar dat hangt er vanaf waar je heen wilt en hoe noordelijk) is het niet donker genoeg/te kort donker om echt kans te hebben op noorderlicht. Volgend jaar valt wel precies in een actieve periode van de zon, dus het is wel aan te raden om het te proberen mee te pakken.
Sorry voor de onduidelijkheid,
We zitten in billmund naast of vlakbij legoland in denemarken.,
Echt regio's hebben we nier ben vooral op zoek naar tips ec in de omgeving of het land voorkeur Denemarken
Hier verblijven we 7 dagen waarvan we 1 dag naar Zweden gaan had namelijk gezien dat de brug geld kost.
De tip van de krijtrotsen neem ik mee!
nardxash schreef:Dank voor al het advies,
Voor nu hebben we ons programma zo bedacht:
Dag 1 aankomst park billund
Dag 2 legopark
Dag 3 legohouse
Dag 4 Zweden dit willen we gewoon erg graag zien.
Dag 5 dieren tuin mogelijk copen hagen zoo of deer park?
Of rangers renskno
Dag 6 copenhagen
Dag 7 naar huis
Ergens willen we dan ook nog kijken of het lukt om te gaan kijken bij de krijtrotsen en de rotskilde fjord
nardxash schreef:Mjelleke schreef:Je betaalt een hoop tol als je even op en neer gaat naar Zweden. Zou niet mijn keus zijn.
Ik snap je heel goed maar zowel en min man vinden dit niet erg
Nado schreef:Als je graag naar Zweden wil is een andere optie om vanuit Billund omhoog te rijden, via Randers Regnskov op de heenweg (kan je ook Århus meepakken) en dan bij Frederikshavn de boot naar Göteborg pakken. Die vaart 3x per dag en doet er 3,5 uur over. Dan van Göteborg naar København met de brug bij Malmö en vanuit daar terug naar huis.