scandinavie tips gezocht

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, ynskek, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

scandinavie tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 02:46

goedemorgen lieve bokkers,

volgend jaar gaan ik en mijn man voor het eerst naar denemarken,
we gaan met de auto

wij zullen dan verblijven in de omgeving van bullind.
circa 7 dagen
gezien wij beide echters doeners zijn en veel van het land wilen zien ben ik daarom alvast aan het orienteren, dit is wat ik tot nu toe heb kunnen vinden:
tivoli
national aqaurium lijkt erg op sealife in Scheveningen
randers regsknov
deer park
kopenhogen zelf
legoland
van denemarken naar zweden duidelijk dat er tol betaald moet worden maar hoeveel?

mijn vraag aan jullie is,
hebben jullie nog tips of uitjes wat je zou adviseren?
en waar in noorwegen kan je goed het noorderlicht zien

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 03:32

Je tekst is een beetje onduidelijk. Je spreekt namelijk in je topic titel over Scandinavië, maar dan noem je dat je zeven dagen naar Denemarken gaat en vervolgens stip je zowel Zweden en Noorwegen aan. Hoe lang wil je in totaal op reis? Zijn er bepaalde regio's in Scandinavië waar jullie tijdens de reis sowieso heen willen? Dat helpt een beetje met hulp aanbieden. :D

Ik vind zelf de runestenen van Gorm en Harald Blåtand altijd leuk om te laten zien, maar dat komt vooral omdat het verhaal belangrijk is voor de geschiedenis van Denemarken en de Deense cultuur. Het ligt ook in een mooie omgeving. Ik ben zelf wel groot van van alles wat globaal gezien eigenlijk ten (noord)oosten van Billund ligt. Ten (zuid)westen van Billund kun je net zo goed in Nederland op rondreis zijn. :+

En als je toch al in de buurt bent kan ik ook Aarhus aanbevelen. Het is de tweede stad van Denemarken maar het is véél kleiner dan Kopenhagen, dus het sfeertje is heel anders. De zuidelijke kant van Aarhus is heel mooi met onder andere de hertentuin (je mag ze helaas niet meer voeren :() en Marselisborg - vanaf het zuiden rijd je ook het meest sfeervol de stad in. Ik woon in de stad, dus mocht je specifiekere dingen willen weten kan ik dat later doorgeven. :D

Daarnaast noem je ook Tivoli - ik neem dan aan dat je die in Kopenhagen bedoelt? Kopenhagen is zeker de moeite waard, net als bijvoorbeeld het Noordoosten van Sjælland en het eiland Møn met de witte krijtrotsen. Het is echter niet zo handig om dit elke keer op en neer te pendelen vanaf Billund, want de brug tussen Fyn en Sjælland kost ook geld om te passeren. Je zou dan het beste enkele dagen in Jutland kunnen blijven en enkele dagen op Sjælland.

Verder ga ik nu even weer slapen, maar ik ben benieuwd naar de rest van je planning. :D

Edit: als je trouwens echt noorderlicht wilt zien, kun je het beste naar Noorwegen in de winterperiode. In de zomer (even heel grofweg gezegd vanaf eind mei tot eind augustus, maar dat hangt er vanaf waar je heen wilt en hoe noordelijk) is het niet donker genoeg/te kort donker om echt kans te hebben op noorderlicht. Volgend jaar valt wel precies in een actieve periode van de zon, dus het is wel aan te raden om het te proberen mee te pakken. 8-)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 04:08

Hiraeth schreef:
Je tekst is een beetje onduidelijk. Je spreekt namelijk in je topic titel over Scandinavië, maar dan noem je dat je zeven dagen naar Denemarken gaat en vervolgens stip je zowel Zweden en Noorwegen aan. Hoe lang wil je in totaal op reis? Zijn er bepaalde regio's in Scandinavië waar jullie tijdens de reis sowieso heen willen? Dat helpt een beetje met hulp aanbieden. :D

Ik vind zelf de runestenen van Gorm en Harald Blåtand altijd leuk om te laten zien, maar dat komt vooral omdat het verhaal belangrijk is voor de geschiedenis van Denemarken en de Deense cultuur. Het ligt ook in een mooie omgeving. Ik ben zelf wel groot van van alles wat globaal gezien eigenlijk ten (noord)oosten van Billund ligt. Ten (zuid)westen van Billund kun je net zo goed in Nederland op rondreis zijn. :+

En als je toch al in de buurt bent kan ik ook Aarhus aanbevelen. Het is de tweede stad van Denemarken maar het is véél kleiner dan Kopenhagen, dus het sfeertje is heel anders. De zuidelijke kant van Aarhus is heel mooi met onder andere de hertentuin (je mag ze helaas niet meer voeren :() en Marselisborg - vanaf het zuiden rijd je ook het meest sfeervol de stad in. Ik woon in de stad, dus mocht je specifiekere dingen willen weten kan ik dat later doorgeven. :D

Daarnaast noem je ook Tivoli - ik neem dan aan dat je die in Kopenhagen bedoelt? Kopenhagen is zeker de moeite waard, net als bijvoorbeeld het Noordoosten van Sjælland en het eiland Møn met de witte krijtrotsen. Het is echter niet zo handig om dit elke keer op en neer te pendelen vanaf Billund, want de brug tussen Fyn en Sjælland kost ook geld om te passeren. Je zou dan het beste enkele dagen in Jutland kunnen blijven en enkele dagen op Sjælland.

Verder ga ik nu even weer slapen, maar ik ben benieuwd naar de rest van je planning. :D

Edit: als je trouwens echt noorderlicht wilt zien, kun je het beste naar Noorwegen in de winterperiode. In de zomer (even heel grofweg gezegd vanaf eind mei tot eind augustus, maar dat hangt er vanaf waar je heen wilt en hoe noordelijk) is het niet donker genoeg/te kort donker om echt kans te hebben op noorderlicht. Volgend jaar valt wel precies in een actieve periode van de zon, dus het is wel aan te raden om het te proberen mee te pakken. 8-)

Sorry voor de onduidelijkheid,
We zitten in billmund naast of vlakbij legoland in denemarken.,
Echt regio's hebben we nier ben vooral op zoek naar tips ec in de omgeving of het land voorkeur Denemarken
Hier verblijven we 7 dagen waarvan we 1 dag naar Zweden gaan had namelijk gezien dat de brug geld kost.

De tip van de krijtrotsen neem ik mee!

Douce

Re: scandinavie tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 05:19

Waar houden jullie van?

Persoonlijk zou ik hem iets minder groots aanpakken dan de grootte van je huidige oriëntatie, om te voorkomen dat je Denemarken alleen vanuit de auto ziet. Krijg bij je huidige plannen een beetje het toerist in bus, maakt foto en is weer weg gevoel. Maar dat is op basis van je lijst.

Als je namelijk 7 dagen gaat heb je toch wel vaak maar 6 volle dagen daar.

In ieder geval, wij vonden het ook heel leuk om in die omgeving +- 45 minuten eromheen allerlei natuur op te zoeken. We zijn uiteindelijk naar bijvoorbeeld heide en bos geweest, fjorden en de zee. En daar vooral genoten van de rust in augustus (toen de Denen zelf weer naar school moesten).

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 05:47

Douce schreef:
Waar houden jullie van?

Persoonlijk zou ik hem iets minder groots aanpakken dan de grootte van je huidige oriëntatie, om te voorkomen dat je Denemarken alleen vanuit de auto ziet. Krijg bij je huidige plannen een beetje het toerist in bus, maakt foto en is weer weg gevoel. Maar dat is op basis van je lijst.

Als je namelijk 7 dagen gaat heb je toch wel vaak maar 6 volle dagen daar.

In ieder geval, wij vonden het ook heel leuk om in die omgeving +- 45 minuten eromheen allerlei natuur op te zoeken. We zijn uiteindelijk naar bijvoorbeeld heide en bos geweest, fjorden en de zee. En daar vooral genoten van de rust in augustus (toen de Denen zelf weer naar school moesten).

Wij zijn wel allebei types die graag bezig zijn veel van een land willen zien.
Natuur en denk daarbij ook aan de fjorden.
Bedoeling is vooral omgeving bullind te pakken en een dag zweden

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:55

Bezoek aan Zweden zal ik achterwege laten Billund ,MalmØ (Zweden) is ongeveer 300 km + 2 tolbruggen.
Dichterbij is ook genoeg tezien Ribe oudste stadje van Denemarken en vikingmuseum.
Ben je in Legoland of ergens anders geweest liggen daar wel folders wat er allemaal tebeleven is .
Rømø kun je de auto mee nemem op met strand.
Skagen het topje van Denemarken.
Zoveel tezien en tebeleven in Denemarken daar voor hoef je geen dag tegebruiken om naar Zweden tegaan.Daar volgende keer heen met vakantie. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:09

nardxash schreef:
Hiraeth schreef:

Sorry voor de onduidelijkheid,
We zitten in billmund naast of vlakbij legoland in denemarken.,
Echt regio's hebben we nier ben vooral op zoek naar tips ec in de omgeving of het land voorkeur Denemarken
Hier verblijven we 7 dagen waarvan we 1 dag naar Zweden gaan had namelijk gezien dat de brug geld kost.

De tip van de krijtrotsen neem ik mee!

Van Billund naar Kopenhagen/zweden is toch heel ver rijden als je maar 1 dag gaat :?
Sowieso kan je in 7 dagen niet veel doen dus zou lekker in de buurt rondrijden en ms ff naar de kust bij esbjerg, of de ringkobing fjord, dat is mooi.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:36

Ik denk dat je vooral ook moet bedenken wat je in Zweden wil gaan zien. Kijk is het om ook in Zweden te zijn geweest, zeker niet doen.
Maar misschien heb je een goede reden waarom je daar heen wil?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 15:27

Dank voor al het advies,

Voor nu hebben we ons programma zo bedacht:
Dag 1 aankomst park billund
Dag 2 legopark
Dag 3 legohouse
Dag 4 Zweden dit willen we gewoon erg graag zien.
Dag 5 dieren tuin mogelijk copen hagen zoo of deer park?
Of rangers renskno
Dag 6 copenhagen

Dag 7 naar huis

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 15:28

nardxash schreef:
Dank voor al het advies,

Voor nu hebben we ons programma zo bedacht:
Dag 1 aankomst park billund
Dag 2 legopark
Dag 3 legohouse
Dag 4 Zweden dit willen we gewoon erg graag zien.
Dag 5 dieren tuin mogelijk copen hagen zoo of deer park?
Of rangers renskno
Dag 6 copenhagen

Dag 7 naar huis

Ergens willen we dan ook nog kijken of het lukt om te gaan kijken bij de krijtrotsen en de rotskilde fjord

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:52

Je betaalt een hoop tol als je even op en neer gaat naar Zweden. Zou niet mijn keus zijn.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 15:58

Mjelleke schreef:
Je betaalt een hoop tol als je even op en neer gaat naar Zweden. Zou niet mijn keus zijn.

Ik snap je heel goed maar zowel en min man vinden dit niet erg

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:43

Is het een optie om dan een nacht in Zweden te overnachten en daar een Eland park oid op te zoeken? Dat geeft je wat meer lucht met heen en weer rijden, zie je en Zweden en een dierenpark en is je tol niet voor 1 enkele dag :)

Edit: wat willen jij en je man graag zien in Zweden? Als dat de ongerepte natuur is ga je dat denk ik niet vinden in het zuiden maar eerder in het midden/noorden en dat is niet aan te rijden in 1 dag. Ik vond de natuur in zuidelijk Zweden te vergelijken met Duitsland/Denemarken zelf.
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 07-09-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:44

nardxash schreef:
Mjelleke schreef:

Ik snap je heel goed maar zowel en min man vinden dit niet erg

Wat wil je zien in Zweden? Een dagje is namelijk erg kort, en van bijvoorbeeld Malmö hoor ik veel ervaringen dat het het niet zo waard is (daarom ben ik er niet geweest, wel andere delen van Zweden). Daarentegen als je verder naar boven rijdt is het prachtig, maar kost meer tijd :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:47

Als je graag naar Zweden wil is een andere optie om vanuit Billund omhoog te rijden, via Randers Regnskov op de heenweg (kan je ook Århus meepakken) en dan bij Frederikshavn de boot naar Göteborg pakken. Die vaart 3x per dag en doet er 3,5 uur over. Dan van Göteborg naar København met de brug bij Malmö en vanuit daar terug naar huis.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:48

Ik zou Zweden en Kopenhagen combineren en dan daar ook ergens overnachten. Dan voorkom je dat je 7 uur per dag in de auto zit ;) Dus Zweden, die avond in Zweden of rond Kopenhagen overnachten en dan de dag erna in Kopenhagen besteden.

Tip van Nado vind ik ook een goede, dat zou mijn keus zijn, maar ik was ervan uit gegaan dat je naar Malmö wilde ivm het verhaal over de tol.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:53

Nado schreef:
Als je graag naar Zweden wil is een andere optie om vanuit Billund omhoog te rijden, via Randers Regnskov op de heenweg (kan je ook Århus meepakken) en dan bij Frederikshavn de boot naar Göteborg pakken. Die vaart 3x per dag en doet er 3,5 uur over. Dan van Göteborg naar København met de brug bij Malmö en vanuit daar terug naar huis.

Als je perse naar Zweden wilt zou ik dit doen. Heb je iig een heel mooie route :)

Ik zou kijken of je kan overnachten bij Kopenhagen ivm die dierentuin. Dat is ong 3 uur rijden van Billund, dan zit je 6 uur in de auto heen en weer voor Kopenhagen. Kan je anders beter keertje los doen een weekend met het vliegtuig heen en weer :o

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 16:59

Overnachting is mogelijk daar kunnen we zeker naar kijken.
Het is de bedoeling dat we inderdaad naar malmo gaan.

Wat betreft randers renskov denk ik niet dat darm hem word veel dezelfde dieren en wij zijn meer van de bijzondere dieren in een dierentuin dus dat word denk ik copenhagen zoo.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:01

Mijn tip is om vooral een fles Deense remouladesaus te kopen. Merk maakt niet uit. Als bekenden naar Denemarken gaan, vraag ik altijd of ze een fles voor me meenemen. Hoewel ik deze saus ook in Duitsland heb gevonden. Zo lekker bij hotdogs, met rosbief en gebakken uitjes op een wit broodje of bij gebakken vis. :Y)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:16

Je kunt nog kijken naar Lund in plaats van Malmö. Het is maar een klein stukje verder, maar imho een veel mooier stadje. :j Heel veel groen, aandoenlijke straatjes en een veel fijnere sfeer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:22

Ik zou inderdaad ook naar Lund gaan, Malmö is echt niks aan en kun je beter bijv 2 dagen naar Kopenhagen. Je kunt meestal zelfs Malmö zien vanuit Kopenhagen en de skyline met de Turning Torso en de Öresund brug is het leukste van heel Malmö :') Het zuiden van Zweden is ook echt niet bijzonder, vnl platteland en landbouw en het waait er constant hard. Niks om speciaal voor naar Zweden te moeten rijden, dat heb je nl in DK en zelfs in NL ook :D Lund is dan nog wel een aanrader maar ik zou daar zelf niet helemaal een halve dag voor in de auto zitten vanuit midden DK.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 19:05

Dank voor de tip

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:46

Je kan ook de boot van frederikshaven naar Gotenburg pakken....en dan naar Gotenburg :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:53

Persoonlijk zou ik Zweden dan voor een andere keer bewaren zodat je echt iets van het land kan zien, ik zit er nu heb 135,- betaald voor pond + brug naar Malmö(2 personen met auto, enkele reis). Zou het toch wel erg zonde vinden om dat voor 1 dag te betalen maar dat moet je voor jezelf bepalen natuurlijk :o. Van Frederikshavn naar Gothenburg kost ongeveer hetzelfde voor zover ik kon vinden of zelfs nog iets duurder...

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:59

Ik denk dat je met dit tempo veel mooie dingen gaat missen.

Is het geen optie om wat langer te gaan?
Bijvoorbeeld een paar dagen in de omgeving van Billund, en daarna richting Kopenhagen en Zweden?