1 jaar highschool in Amerika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:02

flowerxxx schreef:
Nettie als je een jaar high school wilt doen ben je echt wel meer kwijt hoor. Alleen een ticket is pas het begin!

Je moet de organisatie geld betalen
schoolgeld om een jaar les te volgen
visum
boekengeld en andere schoolkosten (die in Amerika veel hoger zijn dan hier)
geld om van te leven

Wat ze hier bedoelen is een jaar met een organisatie. Dat kost ongeveer 5000 euro en dan komt daar een jaar lang zak/kleed/leefgeld nog bij. Gigantisch duur dus.

Als je daar familie hebt kan het misschien wel goedkoper maar reken zeker op heel veel geld.

School is hier gratis

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:04

aan de 10.000 euro zit je zo, wsl nog wel meer, ik weet niet hoeveel ik in nederland kost. maar volgens mij is het duurder.

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:34

flowerxxx schreef:
Complete onzin. Ten eerste kan je niet spreken van heel Amerika. prijzen kunnen per staat en zelfs per school verschillen. Dit is anders geregeld dan in Nederland.

Daar komt bij dat je er met alleen schoolgeld nog niet bent. Amerika is een duur land om in te leven. De kosten van dagelijkse dingen zijn hoger. Maar ook dit is weer per gebied verschillend.

Vraag mij ook af hoe je bij het nibud komt aangezien die info geven over nederlandse prijzen.

Wat wel bekend is zijn de prijzen als je via een organisatie gaan. Die zijn bijna overal hetzelfde namelijk rond de 5000 euro.
Dat lijkt veel maar is wel logisch bij dat geld zit namelijk in (ticket, kennismaking met het land, de organisatie zelf, schoolgeld, boekengeld, bemiddelingskosten in Nl en het andere land en nog wat overige kosten).

Als ik het geld zou hebben of ooit heb zou ik zeggen doen. Maar je moet het niet onderschatten. Voor veel ouders en kinderen is het niet op te brengen. Niet iedereen kan zoveel geld missen. Het is dan ook dom om te zeggen dat dit weinig kost of minder dan in Nederland!


Staat zelf op die site..
En je zegt de dagelijkse dingen..als je daar eten of iets in die richting bedoelt, dat betaald het gastgezin voor je...

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:26

Maar in ieder geval; IK zeg het niet..Het NIBUD zegt dat..
Ik weet zelf ook wel dat het duurder is, maar het NIBUD zegt van niet..

SuusEventing
Berichten: 136
Geregistreerd: 24-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:38

Ja, hier is er één die dat gedaan heeft! Ik was 16 toen ik een jaar High School heb gedaan. Ik was net klaar met de HAVO en wist niet wat ik wilde gaan studeren. Ik ben nu bijna 5 jaar terug, en ik zou het zo weer doen.

Ik heb in een gezin gezeten in Front Royal een voor USA begrippen kleine stad bij Washington DC in de buurt. Superleuk gezin met een broer die captain was van het basketball en het footballteam en een jonger zusje dat basketbalde en volleybalde. Ik werd overal mee op sleeptouw genomen, zeker omdat je zelf ook niet mag autorijden, maar ik vond dat alleen maar leuk! Je mag er nog niet uit, maar daar worden wel andere dingen op gevonden, feestje bij mensen thuis veel naar de film en sportwedstrijden.(Superbowl Sunday) etc.

Naar de States gaan is wel ontzettend duur, ik denk dat mijn ouders in totaal meer als 20.000,- gulden voor mij kwijt waren. Je mag daar nemelijk ook niet werken want je hebt geen green-card. Dus meer als babysitten gaat hem niet worden.

Voor mij is het een topervaring geweest, mijn Engels is geweldig goed geworden, ik heb er vrienden voor het leven aan overgehouden, ik heb erg leuke dingen gedaan. (met de paarden op wedstrijd, is altijd minstens een week vanwege de afstanden!!)

Als je gaat, veel plezier, en sta open voor alle ervaringen en mensen, ook al zij ze anders ze kunnen toch nog ontzettend leuk zijn!!

Gr. Suzanne

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: 1 jaar highschool in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:44

Een vriendin van mij is ook na haar MAVO voor een jaar naar Amerika gegaan, ook naar een higschool. Ze zat daar bij een gastgezin in Arizona.

Ze heeft daar een hele leuke tijd gehad, we kregen regelmatig mailtjes van haar. En ze praat nu super goed Engels.

Misschien zou je op internet mensen kunnen zoeken die ook een jaar highschool doen en daar een weblog over bijhouden, die zijn er vast wel!

Ik denk in ieder geval dat als je er de kans voor krijgt, dat je het dan zeker moet doen, lijkt me een hele goede ervaring.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:07

he he eindelijk iemand die spreekt uit eigen ervaring.

Het is vreselijk dom om te denken dat je met weinig geld klaar bent. Kijk eens op de site's van organisaties daar zie je de prijzen toch gewoon staan?

Het nibud heeft geen lijst met alle kosten die je in zo'n jaar kwijt bent! Zoals al gezegd met alleen geld voor de school ben je er niet (en nee het is niet overal gratis).

Amerika is duur en zo'n reis is heel erg duur. Met het betalen van de organisatie ben je namelijk nog niet klaar. Je moet daar ook een jaar lang wonen en leven en dat kost ook geld. Je gastgezin betaald helaas niet de reiskosten voor school (als je die hebt), je krijgt geen kleedgeld en ook de lunch, sport of uitgaansactiviteiten moet je zelf betalen.

Ik ken 2 mensen die naar Amerika en Australie zijn gegaan en heb zelf uitvoerig geiinformeerd bij verschillende organisaties. De prijzen waren destijds al duizenden guldens en het is alleen maar duurder geworden.

Als je zegt dat een jaar lang high school goedkoper is dan NL of niet zo duur is denk je niet echt logisch na. Kijk dus verder dan 1 bedrag op de nibud site....

Exodus

Berichten: 2327
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Bergeijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:15

Mijn vriendin is ook een jaar geweest. Ze vond het wel heel leuk echter wat zij een nadeel vond was dat je daar dus niet kunt Stappen. Daar een discotheek of kroeg in mag je niet. Dat viel haar heel erg tegen. Zij was nogal een feestbeest! En werd het al snel zat om alleen maar naar de film en naar feestjes bij mensen thuis te gaan.

Wel zijn de gastgezinnen vaak heel leuk en aardig. Ook de ervaring die ze opgedaan heeft op school zelf waren super. Haar engels is geweldig en het staat altijd goed op je CV voor de toekomst!!!

Dus als je het niet erg vind om een jaar de discotheek niet te zien dan zou ik het zeker doen.(als het geld geen probleem is want het is idd wel heel duur!) Ik dacht ik meld het maar dan weet je het in iedergeval.

Als je gaat iig. heel veel plezier

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:18

Ik citeer uit de brochure van TA;
"Is zo'n high school betaalbaar?
Een high school jaar kost geld, net als een studiejaar in Nederland. Toch is een uitwisselingsjaar niet duur. VErgelijk het maar eens met de kosten die je maakt als je in Nederland woont en hier naar een vervolgopleiding gaat. Een jaar in het buiteland bespaart de kosten van gas, water, licht, eten & drinken, ouderbijdrage en vakanties. Door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting(NIBUD) is een begroting opgesteld voor de kosten van levensonderhoud van een kind tijdens een verblijf in het buiteland. Wanneer je jonger bent dan 18 jaar, levert een jaar in het buiteland volgens het NIBUD een besparing op van ruim 3.000 euro"

Dus ik zuig het niet uit mn duim ofzo..En btw heb je niet eens gelezen wat ik typte; IK beweer het niet, het NIBUD doet dat...

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 01:25

flowerxxx schreef:
he he eindelijk iemand die spreekt uit eigen ervaring.

Het is vreselijk dom om te denken dat je met weinig geld klaar bent. Kijk eens op de site's van organisaties daar zie je de prijzen toch gewoon staan?

Het nibud heeft geen lijst met alle kosten die je in zo'n jaar kwijt bent! Zoals al gezegd met alleen geld voor de school ben je er niet (en nee het is niet overal gratis).

Amerika is duur en zo'n reis is heel erg duur. Met het betalen van de organisatie ben je namelijk nog niet klaar. Je moet daar ook een jaar lang wonen en leven en dat kost ook geld. Je gastgezin betaald helaas niet de reiskosten voor school (als je die hebt), je krijgt geen kleedgeld en ook de lunch, sport of uitgaansactiviteiten moet je zelf betalen.

Ik ken 2 mensen die naar Amerika en Australie zijn gegaan en heb zelf uitvoerig geiinformeerd bij verschillende organisaties. De prijzen waren destijds al duizenden guldens en het is alleen maar duurder geworden.

Als je zegt dat een jaar lang high school goedkoper is dan NL of niet zo duur is denk je niet echt logisch na. Kijk dus verder dan 1 bedrag op de nibud site....

Ik sprak eerder al uit eigen ervaring Het is niet duur, als je een beetje slim en niet te gul bent.

SuusEventing
Berichten: 136
Geregistreerd: 24-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:30

@ Nettie : Ben ik niet met je eens, ik moest al voor 300 gulden aan inentingen halen (hepatitis, matoux-test etc.)
En als je daar normaal wilt leven, en dan nit eens hele gekke dingen doet, kost het je echt wel aardig wat.
Ik had een gastgezin waarbij ik alles gewoon meedeed, en waar ik weinig zelf hoefde te betalen, maar dan nog is het een behoorlijk bedrag!!

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:48

Ik denk dat het ook een heel verschil is of je zoals in Nederland de kosten over een heel jaar betaald, of dat je het in 1 keer op moet hoesten voor als je een jaar weggaat. Want niet iedereen heeft zomaar een paar duizend euro achter de hand.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:23

Het NIBUD kan zoveel zeggen maar hier zijn de werkelijke kosten voor een high school jaar. En kosten van gas,water licht etc heb je toch wel. Ik neem aan dat er meer mensen in huis wonen dus die ene persoon zal ook niet zoveel schelen.

AFS:
USA Bijdrage: 5995,-

Niet inbegrepen zijn:
inschrijfgeld 50,-
zakgeld en kleedgeld
eventuele visum (rond de 30
0- en inentingskosten (rond de 300), sportkeuring
extra schoolkosten, (soms schooluniform en b.v. het fototoestel voor het vak fotografie)
annuleringsverzekering
Kosten:

Travel active
Semester: € 5.195 (inclusief SEVIS visumkosten van 100US$)
Jaar: € 5.795 (inclusief SEVIS visumkosten van 100US

En dan nog de kosten voor levensonderhoud. Je gastgezin betaald niet alles alleen kost en inwoning en misschien wat extra dingen.

Het is echt onzin te denken dat een jaar naar het buitenland goedkoper zou zijn. Misschien als je niet via een organisatie gaat of naar een land dichterbij. Maar het echte high school is heel erg duur.

Lees de ervaringen van mensen die zelf zijn gegaan. Dat zegt mij iets maar dan een nibud folder. Op veel dingen kan je niet besparen tijdens zo'n reis. Het is gaan backpack vakantie dat is idd veel goedkoper.

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:35

Moet je naar Pennsylvania gaan, zijn ze gedwongen gratis les te geven

Verder is een jaar in Nederland ook heel wat voor! Voor mij in NL:
250 pm voor paardenstalling = 3000
kleedgeld pm 50 = 600
Schoolgeld: 2000 + 1500 voor boeken = 3500

Nou he, dat gaat snel he

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:25

Nettie de stalling voor je paard is geen bedrag wat onder gemiddelde kosten wordt verstaan hoor. Dat berekend het nibud echt neit. En schoolgeld van 2000 euro? Dat kost zelfs een jaar op de universiteit nog niet! Alleen als je iets particuliers doet kom je aan zo'n bedrag!

Daarbij als je een jaar gaat heb je nog steeds de kosten voor de stalling of wilde je het paard verkopen vanwege dat ene jaar?

Voor een normaal persoon is een jaar high school heel erg duur. En 10.000 euro is zoals hier al gezegd wel een bedrag wat je nodig gaat hebben.

Je moet het algemeen zien en niet alleen op jouw individuele situatie. De meeste mensen van jouw leeftijd zijn niet zoveel geld kwijt aan paarden of schoolgeld. En in verschillende staten zijn scholen niet gratis en boeken ook niet. Daarbij betaal je in de usa een hoge schoolbijdrage vanwege alle sport en buitenschoolse activiteiten.

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:57

Flowerxxx
Ik weet zelf ook wel dat zo'n high school year duur is hoor..Tuurlijk zal t niet goedkoper zijn in nederland ofzo..dat zeg ik toch ook niet..Kzeg alleen dat het NIBUD dat zegt..Dus

Vaaagheid

Berichten: 138
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:05

in ieder geval ik stop dr mee om met jou te nja hoe je t ook wilt noemen..

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:41

flowerxxx schreef:
Nettie de stalling voor je paard is geen bedrag wat onder gemiddelde kosten wordt verstaan hoor. Dat berekend het nibud echt neit. En schoolgeld van 2000 euro? Dat kost zelfs een jaar op de universiteit nog niet! Alleen als je iets particuliers doet kom je aan zo'n bedrag!

Daarbij als je een jaar gaat heb je nog steeds de kosten voor de stalling of wilde je het paard verkopen vanwege dat ene jaar?

Voor een normaal persoon is een jaar high school heel erg duur. En 10.000 euro is zoals hier al gezegd wel een bedrag wat je nodig gaat hebben.

Je moet het algemeen zien en niet alleen op jouw individuele situatie. De meeste mensen van jouw leeftijd zijn niet zoveel geld kwijt aan paarden of schoolgeld. En in verschillende staten zijn scholen niet gratis en boeken ook niet. Daarbij betaal je in de usa een hoge schoolbijdrage vanwege alle sport en buitenschoolse activiteiten.

Ja tuurlijk wel!! Je hebt toch ook klassenuitjes, extra schoolbijdragen en excursies.

En ja ik heb idd mijn paard verkocht

Zelfs al reken je mijn paard er niet bij, veel mensen zitten alsnog op een sport oid.

Sport op Amerikaanse scholen is gratis.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 03:41

en vergeet niet al die extra opties en verzekeringen die je erbij kunt kiezen, ik heb niets extra genomen omdat het al zo duur is, maar denk aan bijv regiokeuze 150 euro,
(extreme)sportverzekering, paar honderd euro.
verzekering voor als je niet slaagt in nederland, 275 euro.
annuleringsgarantie 75 euro
language & culture camp - 974 euro
zakgeldadvies, 200-225 euro (pm)
kostenbesparing(nibud): ca. 3298 euro
bron: folder EF


(programma kosten 5495 euro)