vloeistoffen verboden in handbagage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:51

Ik heb alweer een tijdje niet gevlogen, dus ik heb nog niet te maken gehad met de restricties op handbagage. Binnenkort is het weer zover en aangezien ik niet lang ga, heb ik alleen een rugzak met handbagage bij me. Maar... de bagagereglementen zeggen dit:

Citaat:
Important Information regarding the carriage of liquids
The department for transport ban on all but essential liquids in hand baggage remains in place and passengers are advised that all liquids and toiletries should be packed in checked in luggage.

En dit:

Citaat:
Please find below the following forbidden items:

Liquids of any kind including gels, creams, pastes etc
Toy or Replica guns (Plastic or Metal)
Catapults
Household Cutlery
Razor Blades
Paper Knives
Tradesmans Tools
Darts
Scissors
Hypodermic Syringes
Knitting Needles
Sporting Bats
Billiard / Pool / Snooker Cues
Knives with blades of any length
Metal Nail Files
Glass / China
Comb with steele pointed handle
Manicure Set
Sprays
Mirrors
Lighters / Matches

Zonder crème en shampoo kan ik best vliegen, in de UK hebben ze ook drogisterijen. Alleen draag ik lenzen en daarom heb ik altijd lenzenvloeistof en een spiegeltje bij me voor noodgevallen (droge ogen, verloren lens etc.).

Heeft iemand ervaring met deze regelgeving? Wat wordt verstaan onder 'essential liquids'? Zou dat betekenen dat ik mijn lenzenvloeistof wél mag meenemen in mijn handbagage?

Ik ben best bereid het na te vragen bij de vliegmaatschappij hoor, maar ik was gewoon even benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Knipoog

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:08

Toen ik incheckte voor Australie mocht ik wel vloeistoffen meenemen, maar in een niet grotere verpakking (per stuk) dan 100ml. Daar valt ook tandpasta en deodorant onder. Het moest in een doorzichtig plastic, afsluitbaar zakje zitten èn ik moest het in de hand, dus niet ìn de rugzak oid, meenemen door de controles. Dit was ongeveer 2mndn geleden. Als ik jou was zou ik het checken bij de maatschappij waar je mee vliegt. veel plezier in de UK.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:12

Klopt als een bus. Je mag alles meenemen in je koffer, maar niet in je handbagage.
Het moet voor je handbagage inderdaad in een doorzichtig plastic zakje. Zo'n zakje krijg je ook op Schiphol trouwens! Lippenspul e.d. mag allemaal, maar niet meer dan 100 ml. Het is makkelijk te onthouden! Onder essential liquids worden medicijnen verstaan. Maar goed, voor jezelf is het gewoon makkelijker om, zeker als je naar de UK gaat, alles in je koffer te proppen Lachen

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:19

Nou ja, ik heb dus geen koffer bij me, alleen een rugzak als handbagage. Daar heb ik genoeg aan voor twee dagen. Haha!

Die doorzichtige plastic zakjes komen me nu vaag bekend voor... Ik ga eens even op internet rondsnuffelen of daar meer over te vinden is, iig alvast bedankt voor de antwoorden! Lachen

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:23

Et voila, gevonden op de site van Schiphol: http://www.schiphol.nl/_controles_veili ... mLocale=nl

*opluchting*

De restricties in de reglementen van die luchtvaartmaatschappij kwamen op mij enorm streng over, maar het valt dus best mee. Op zoek naar kleine verpakkingen dus. Knipoog

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:24

Citaat:
Maar goed, voor jezelf is het gewoon makkelijker om, zeker als je naar de UK gaat, alles in je koffer te proppen Lachen

Ik zou medicijnen enzo juist niet in m'n koffer proppen. Stel je voor dat je koffer zoekraakt en je medicijnen zitten daar in, dan heb je een probleem. Ik heb in mijn handbagage altijd de dingen waar ik geen dag zonder kan (medicijnen dus), wat extra ondergoed, een extra shirtje en wat verzorgingsartikelen. Mocht m'n koffer dan zoekraken, dan heb ik in ieder geval iets om de eerste dag(en) mee door te komen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:34

Zo doe ik dat normaal gesproken ook. Ja

Idd om dezelfde reden: ik heb bij reisgenoten nu al een paar keer meegemaakt dat de ingecheckte bagage flink vertraagd was. Tot nu toe ben ik zelf overgeslagen. Haha!

Maar deze keer gaat alles dus in de handbagage.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:32

Wij vliegen elk jaar, en nemen altijd een fles zonnebrand mee in de handbagage, en asperientjes. En we mochten altijd wel door?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 11:33

Deze regels zijn op 6 november 2006 ingegaan. Het kan dus zijn dat je er nog niet mee te maken hebt gehad.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:35

Jawel, mn vader is in februari naar Gran Canaria gevlogen met een paar vrienden. (doen ze elk jaar) En hij had dus ook zonnebrand & asperientjes mee. Haha!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 12:15

Dan is misschien de controle niet zo streng geweest?

Ik kom liever niet voor verrassingen te staan. Een fles zonnebrand kan ik nog wel achterlaten op het vliegveld als het moet, maar lenzenvloeistof wordt wat vervelender. Haha!

Aspirientjes zijn trouwens helemaal geen probleem. De nieuwe regels hebben betrekking op vloeistoffen, dus ook op medicijnen in vloeibare vorm. Aspirientjes vallen daar buiten.

sukidayo

Berichten: 404
Geregistreerd: 06-05-06

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:17

zo komen die "monsters"(geurtjes,huidverzorging, contactlensvloeistof) die je krijgt bij de parfumerie/drogisterij goed van pas.. Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:44

Hele kleine hoeveelheden, let daar heel goed op! Ik had ook lenzenvloeistof mee, maar kon ik daar inlevern. Platic zakjes zijn wel te krijgen op het vliegveld. Hangt ook een beetje van de bestemming af, maar neem maar aan dat er op UK gecontroleerd wordt. Zelf heb ik uiteindelijk in mijn lenzendopjes een beetje vloeistof gedaan. Heb het uiteindelijk niet nodig gehad.

Het mag, maar echt tot 100 ml geloof ik en een beperkte hoeveelheid.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:47

Wij vliegen bijna elk weekend en nemen altijd plastic zakjes van onzelf mee.. die zijn lekker iets groter dan die van schiphol zelf. Check nooit bagage in en neem altijd alles in handbagage mee. Ik koop altijd kleine verpakkingen in de winkel.. kleine flesjes shampoo, tandpasta, deoderant etc etc. Ik dacht dat lenzenvloeistof zowiezo in in flesjes zat van ongeveer 100 ml.. kan het mis hebben hoor!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:51

Het is hoofdzakelijk voor vluchten die uit Europa vertrekken, ik ben afgelopen November teruggekomen uit Nieuw Zeeland met tussenstop in Signapure, en kon gewoon vloeistoffen in handbagage meenemen, werd niet naar gekeken.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:51

Whiz schreef:
Ik dacht dat lenzenvloeistof zowiezo in in flesjes zat van ongeveer 100 ml.. kan het mis hebben hoor!!

Mijn lenzenvloeistof niet, die zit in flessen van minstens een halve liter. Haha!

Is ook een stuk voordeliger dan flesjes van max. 100 ml, daar ben je zo doorheen. Haha!

Maar ik kan wel eens bij mijn opticien gaan vragen of hij ook kleine verpakkingen heeft.

En ik ga eens achter die zakjes aan, volgens mij heb ik nog wel wat liggen met zo'n sealrand.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:22

Mogen het ook boterhamzakjes zijn (niet gesealed maar gewoon met een knoop erin om het dicht te maken?)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:43

Officieel niet.

En vanuit Egypte ben ik met al mijn vloeistoffen ook gekomen (halve liter water o.a.) maar bij mijn overstap van Praag naar Amsterdam kon ik alles inleveren... Vanaf Amsterdam zijn ze vrij streng. Je moet dus zeker een kleine verpakking lenzenvloeistof meenemen. Een klein beetje in een 250 ml verpakking is ook niet toegestaan.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:44

*knip*
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 18-04-07 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:45

Voor vloeibare medicijnen even een doktersverklaring mee.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:46

LuvdaTossa schreef:
Hele kleine hoeveelheden, let daar heel goed op! Ik had ook lenzenvloeistof mee, maar kon ik daar inlevern. Platic zakjes zijn wel te krijgen op het vliegveld. Hangt ook een beetje van de bestemming af, maar neem maar aan dat er op UK gecontroleerd wordt. Zelf heb ik uiteindelijk in mijn lenzendopjes een beetje vloeistof gedaan. Heb het uiteindelijk niet nodig gehad.

Het mag, maar echt tot 100 ml geloof ik en een beperkte hoeveelheid.


Klopt, het mag echt niet meer zijn. Ze doen niet kinderachtig over weggooien namelijk :s
Het moet allemaal in het zakje passen..

Roxx schreef:
Ik zou medicijnen enzo juist niet in m'n koffer proppen. Stel je voor dat je koffer zoekraakt en je medicijnen zitten daar in, dan heb je een probleem.


Medicijnen vallen niet onder liquids Lachen

tientjeh

Berichten: 6903
Geregistreerd: 18-10-06

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:48

ik ben afgelopen november naar curacao geweest. ik heb toch wel even gelachen toen we op schiphol zaten.
we waren met onze handbagage door alles heen geweest en we waren aan het wachten totdat we het vliegtuig in konden. ik was vergeten mijn reispilletje te nemen, dus ik bedacht me dat ik dat dan maar even zonder water moest doen. ik kreeg hem maar niet weg, zegt mijn vriend tegen me. ik heb nog drinken in mijn thuis en hij haald een 1,5 liter pak dubbel friss eruit. haha. niemand wat van gezegd. kan je nagaan hoe opletten ze zijn.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:50

Die 100 ml liter geldt ook voor vluchten van uit Amerika. Ik neem trouwens niet al mijn medicijnen mee in de handbagage, maar zorg wel voor reserve-recepten. Mijn recepten zitten in de portemonnee van mijn man, de zijne in mijn portemonnee.

Wat mee in de handbagage gaat: medicijnen voor onderweg en de eerste paar dagen (volle doosjes van elk, kom ik een dag of 10 mee toe) en insuline. En insuline is dus wel degelijk een vloeibaar medicijn. Ik neem 9 x 15 ml mee, dus ruim boven de 100 ml toegestane vloeistof. Dit mag, zolang de insuline in de originele verpakking zit mét naamstickers van de apotheek erop. Daarnaast heb ik een douanverklaring van mijn arts dat ik diabetes heb.

Lenzenvloeistof mag echt alleen in kleine hoeveelheid. Als je alleen handbagage hebt en je hebt meer nodig, zal je toch wat moeten inchecken of ter plaatse moeten kopen.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:51

Contactlensvloeistof bestaat niet in verpakkingen tot 100 ml en omvullen is geen optie ivm de steriliteit van de oplossing. In München mocht mijn fles mee, daar zeiden ze: dat is medicinaal. Op Schiphol mocht het niet. Dat is binnen Europa en niet zo'n probleem, als je niet op zondag vliegt (winkels dicht), maar als je naar een wat verder en/of exotisch land vliegt, kan het een groot porbleem worden als je koffer niet aankomt. Dat is mijzelf en in mijn kennissenkring zo vaak geberud, dat ik principieel mijn contactlensvloeistof in de handbagage wil meenemen. En nu kan dat niet meer. Mijn reactie: ik pak steeds vaker de auto (binen Europa) en ik vlieg niet meer naar verre landen. Dankuwel, meneer Bush!

Liezjuh

Berichten: 225
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: Friesland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:52

ik vlieg zaterdagochtend naar Noorwegen en nu hebbe wij ook wat info gekregen over die nieuwe regels over vloeistoffen..maar kben er niet helemaal uit.. mag je nou geen flesje water ofzo bij je hebben?? ik kan echt niet zonder flesje water hoor!!