vloeistoffen verboden in handbagage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:54

tientjeh schreef:
ik ben afgelopen november naar curacao geweest. ik heb toch wel even gelachen toen we op schiphol zaten.
we waren met onze handbagage door alles heen geweest en we waren aan het wachten totdat we het vliegtuig in konden. ik was vergeten mijn reispilletje te nemen, dus ik bedacht me dat ik dat dan maar even zonder water moest doen. ik kreeg hem maar niet weg, zegt mijn vriend tegen me. ik heb nog drinken in mijn thuis en hij haald een 1,5 liter pak dubbel friss eruit. haha. niemand wat van gezegd. kan je nagaan hoe opletten ze zijn.


Maar als ze je wel pakken ben je het bokje. Ze hebben namelijk (als het goed is) gevraagd of je liquids of andere dingen hebt zonee loop je door, zo ja dan geef je het af. Als ze nou controleren als je uit het vliegtuig stapt o.i.d. tsja.. Ja

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:55

Ik moet wel zeggen dat wij om die reden ook liefst rechtstreeks vliegen, om de kans op verlies van bagage zo klein mogelijk te houden. Daarnaast dus toch recepten én van tevoren informeren of medicatie ter plekke te krijgen is. Ik heb daarvoor de fabrikanten van onze medicatie benaderd en hen ook gevraagd onder welke naam de spullen verkocht worden. Daarnaast heb ik een lijst van de apotheek met de officiële generieke stofnamen van onze medicatie.

Wat betreft lenzenvloeistof: je zou je apotheek kunnen vragen of zij voor jou eventueel zouden kunnen omvullen tot kleinere verpakkingen, dat gebeurt ook heel vaak met reservoirs voor insulinepompen, ook steriel.

Met deze nieuwe regels zou je toch bijna verwachten dat fabrikanten hierop inspringen en wel kleinere verpakkingen gaan leveren ...

Enne, ik ben absoluut geen fan van meneer Bush, maar wel blij met veiligheidsmaatregelen ...

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:56

Liezjuh schreef:
ik vlieg zaterdagochtend naar Noorwegen en nu hebbe wij ook wat info gekregen over die nieuwe regels over vloeistoffen..maar kben er niet helemaal uit.. mag je nou geen flesje water ofzo bij je hebben?? ik kan echt niet zonder flesje water hoor!!


Je kan in het vliegtuig zoveel water of frisdrank kopen/krijgen als je wil toch?

Bonaire
Berichten: 1351
Geregistreerd: 09-11-06

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:58

Liezjuh schreef:
ik vlieg zaterdagochtend naar Noorwegen en nu hebbe wij ook wat info gekregen over die nieuwe regels over vloeistoffen..maar kben er niet helemaal uit.. mag je nou geen flesje water ofzo bij je hebben?? ik kan echt niet zonder flesje water hoor!!


Je mag inderdaad geen flesje water bij je hebben. Een leef flesje denk ik wel en dan kan je aan boord vragen of ze hem vullen lijkt me.

Toen ik naar bonaire vloog had de KLM wagentjes neergezet en dan kon je onbeperkt opstaan en drinken pakken. (water, bier,fris appelsap etc..) Maar dit was wel op een echt lange vlucht! (8 a 9 uur..)

tientjeh

Berichten: 6903
Geregistreerd: 18-10-06

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:59

Elzepelze schreef:
tientjeh schreef:
ik ben afgelopen november naar curacao geweest. ik heb toch wel even gelachen toen we op schiphol zaten.
we waren met onze handbagage door alles heen geweest en we waren aan het wachten totdat we het vliegtuig in konden. ik was vergeten mijn reispilletje te nemen, dus ik bedacht me dat ik dat dan maar even zonder water moest doen. ik kreeg hem maar niet weg, zegt mijn vriend tegen me. ik heb nog drinken in mijn thuis en hij haald een 1,5 liter pak dubbel friss eruit. haha. niemand wat van gezegd. kan je nagaan hoe opletten ze zijn.


Maar als ze je wel pakken ben je het bokje. Ze hebben namelijk (als het goed is) gevraagd of je liquids of andere dingen hebt zonee loop je door, zo ja dan geef je het af. Als ze nou controleren als je uit het vliegtuig stapt o.i.d. tsja.. Ja


mijn vriend had er echt absoluut niet meer aan gedacht dat hij dat pak in zn tas had zitten. ( was om onderweg naar schiphol, om wat te kunnen drinken).maar ze bekijken ook je handbagage, door die straling. dus als ze een beetje oplettend waren, hadden ze het ook kunnen zien.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:00

Klopt! Maar daar hebben die mensen geen boodschap aan.. Je trekt (helaas) altijd aan het kortste eind..

Alexandra_x
Berichten: 464
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Voorburg

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:09

ik ga ook vaak naar engeland want mijn vader woont daar Knipoog ik vlieg altijd naar heathrow en je moet alles in zo'n zakje doen (mag niet meer dan 100ml) en je mag geen flesje water bij je hebben die moet je inleveren. mijn kleine zusje van 3! mocht alleen wat water meenemen als ze er de hele tijd uit dronk. want het schijnt dat je met water een bom kan maken ofzo Verward mijn andere zusje had deo in haar rugzak zitten want we hadden heen koffer bij ons en die deo was 150 ml en haar tas werd er gelijk uitgehaald om te scannen enzo Knipoog
veel plezier in ieder geval Haha! Doei! Ja

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:54

Suziej schreef:
Jawel, mn vader is in februari naar Gran Canaria gevlogen met een paar vrienden. (doen ze elk jaar) En hij had dus ook zonnebrand & asperientjes mee. Haha!


Aspirientjes zijn niet vloeibaar? Hoe het met je zonnebrand zit, dat weet ik niet Clown

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:00

Bonaire schreef:
Liezjuh schreef:
ik vlieg zaterdagochtend naar Noorwegen en nu hebbe wij ook wat info gekregen over die nieuwe regels over vloeistoffen..maar kben er niet helemaal uit.. mag je nou geen flesje water ofzo bij je hebben?? ik kan echt niet zonder flesje water hoor!!


Je mag inderdaad geen flesje water bij je hebben. Een leef flesje denk ik wel en dan kan je aan boord vragen of ze hem vullen lijkt me.
Toen ik naar bonaire vloog had de KLM wagentjes neergezet en dan kon je onbeperkt opstaan en drinken pakken. (water, bier,fris appelsap etc..) Maar dit was wel op een echt lange vlucht! (8 a 9 uur..)


Reken er maar niet op dat ze dit doen. Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt, maar over het algemeen kan je best een bekertje water krijgen. Mits je met een lowcost airline vliegt, dan kan je aan boord een flesje kopen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 08:56

bterlaan schreef:
Contactlensvloeistof bestaat niet in verpakkingen tot 100 ml en omvullen is geen optie ivm de steriliteit van de oplossing.

Jawel. Bij het Kruidvat vond ik gisteren flesjes van 60 ml. Ik ga testen of mijn ogen die kunnen verdragen, ik heb uit nood ook wel eens lenzenvloeistof van anderen gebruikt als ik zelf niets bij me had en dat ging altijd goed. Anders maak ik dit flesje wel schoon en stop er vloeistof van mijn eigen merk in. Van die steriliteit blijft toch niet veel meer over naarmate een flesje langer open is.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:09

Monique T, tegen VEILGIHEIDSmaatregelen heb ik niets, maar dit is purer pesterij die nergens op slaat. Explosieve vleoistoffen? Dan moet je wel heel rare dingen bij je hebben. En dynamiet is een vaste stof, du szodra de veilighiedsterroristen dat doorkrijgen, mag je helemaal niks meer meenemen. Ik verbaas meerover, dat je nog mag vleiegn, want een mens bestaat tenslotte voor het grootste deel uit water!

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:59

Pure pesterij? Die vloeistoffenmaatregel heeft wel degelijk een oorzaak. Vorig jaar zijn er terroristen opgepakt die wel degelijk van vloeistoffen genoeg explosieven hadden gemaakt om een vliegtuig mee op te blazen. En ja, ik vlieg af en toe intercontinentaal en ben blij dat dit soort veiligheidsmaatregelen genomen worden.

Daarbij: contactlenzenvloeistof is handig, maar ik ga ervan uit dat je in geval van nood ook een bril kan dragen, toch?

Citaat:
Londen verlaagt alarmfase naar 'ernstig'
maandag 14 augustus 2006 08:01

Groot-Brittannië heeft het terreuralarm verlaagd van het hoogste niveau 'kritisch' (critical) naar 'ernstig'(severe). De kans dat er een aanslag wordt gepleegd is nog steeds 'zeer waarschijnlijk', maar de Britse autoriteiten gaan er vanuit dat er op dit moment niet langer een aanval op handen is.


Dat heeft het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken maandag bekendgemaakt. De verlaging van de alarmfase betekent dat vliegtuigpassagiers weer handbagage mogen meenemen. Sommige beperkingen blijven wel van kracht; de meeste vloeistoffen zijn nog steeds verboden.

Ook het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid heeft de alarmfase verlaagd voor commerciële vluchten van Groot-Brittannië naar de Verenigde Staten, van 'code rood' naar 'code oranje'.

De Britse regering stelde donderdag de hoogste alarmfase in nadat 24 terreurverdachten werden gearresteerd, die van plan waren passagierstoestellen naar Amerika op te blazen met vloeibare explosieven (lees ook Terreuraanslagen met vliegtuigen verijdeld).

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:29

MoniqueT schreef:
Daarbij: contactlenzenvloeistof is handig, maar ik ga ervan uit dat je in geval van nood ook een bril kan dragen, toch?

Ik niet (en ik heb weinig zin om daarover in discussie te gaan).

Maar ik geloof dat het 'probleem' inmiddels is opgelost. Lachen

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:06

Karion: Probleem opgelost 'Die oplossing wil ik graag horen!
Monique: jouw citaten komen uit de verkeerde hoek, nl. van de paniekzaaiers. Die zuitlatingen berusten niet op wetenschappelijke feiten. Ik lees regelamtig vakliteratuur en ik heb een analyse gezien van mogelijke vloeistoffen, die in conmbinatie een explosief zouden kunnen opleveren. E ndat is een heel gecompliceerde en zeer onwaarschijnlijke zaak. Die lui waar oevr geschreven wordt, hadden zeer beslist geen feitelijke explosieven gemaakt, dat heb ik ook nergens gelezen, zelfs niet in de paniekzaaiershoek. Z ehadden wel vleoistoffen bij zich, die in combinatie mogelijk ee nexplsoef zouden kunnen vormen, alweer volgens de paniekzaaiers. Echt, vanuit chemisch oogpunt is het te gek voor woorden!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:14

bterlaan schreef:
Karion: Probleem opgelost 'Die oplossing wil ik graag horen!

Als je de reacties in dit topic goed leest, kun je de oplossing daaruit afleiden. Knipoog

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken! OK dan!

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:41

Ow Karin, ik dacht dat ik ze redleijk goed had gelezen, maar ik zie de oplossing niet. Of bedoel je een bril? Of de apotheek die de vloeistof omvult?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 18:43

Karin schreef:
Bij het Kruidvat vond ik gisteren flesjes van 60 ml. Ik ga testen of mijn ogen die kunnen verdragen, ik heb uit nood ook wel eens lenzenvloeistof van anderen gebruikt als ik zelf niets bij me had en dat ging altijd goed. Anders maak ik dit flesje wel schoon en stop er vloeistof van mijn eigen merk in. Van die steriliteit blijft toch niet veel meer over naarmate een flesje langer open is.

Karin schreef:
En ik ga eens achter die zakjes aan, volgens mij heb ik nog wel wat liggen met zo'n sealrand.

En dit alles volgens deze regels:

Karin schreef:
Et voila, gevonden op de site van Schiphol: http://www.schiphol.nl/_controles_veili ... mLocale=nl

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:43

Dank! Alleen zit het dichtstbijzijnde kruidvat voor mij natuurlijk wel op zo'n 700 km afstand Boos! en drogisterijen zoals we die in NL kennen, bestaan hier niet. Moet ik tocch naar een apotheek. Maar als ik weer eens in NL ben (met de auto natuurlijk), zal ik eraan denken!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 09:31

Zit er bij jullie geen Schlecker? Ik kan me herinneren dat ik daar tijdens mijn vakantie aan de Bodensee ben geweest en dat is toch ook Zuid-Duitsland. Die zou ook nog wel eens dit soort dingen kunnen hebben. Ik woon hier naast een Schlecker, maar ik heb geen idee of die (kleine flesjes) lenzenvloeistof verkoopt. Ik liep toevallig bij een Kruidvat in de buurt, heb niet eens bij andere drogisterijen gekeken.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:16

Bodensee is Zuid-Duitsland, nou en of! Schleckers zijn hier inderdaad, maar aangepast aan het DE systeem. Dat is niet te vergelijken met wat wij in NL onder een drogist verstaan. Dat soort winkel kennen ze hier niet. I kweet ook niet goed raad met dat soort winkels en kom er dus ook nooit. Ze hebben niets, wat ik in de supermarkt niet ook kan krijgen en ook geen betere bediening of zo. Ik ga hier naar de apotheek voor veel dingen die ik in NL bij de drogist zou kopen. Het is hier gewoon anders, maar wel veel meer ruimte (weilanden) en fantastische kwaliteit hooi en stro voor de paarden Lachen)

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:01

Lenzenvloeistof is bij kruitvat ook in kleine flesjes te koop volgens mij. Een kennis heeft zijn vloeistof gewoon in de zak van zijn broek gestopt (dat scannen ze immers niet). Maar dat zou ik zelf niet doen bij mij gaat altijd alles piepen en dan komen ze voelen.

Verder hoorde ik de tip om lege flesje mee te nemen. Als je door de douane bent kan je ze in de wc van schiphol wel vullen. Op weg naar de gate zijn er vaak nog genoeg wc's. En volgens mij is er geen controle meer voor je het vliegtuig instapt toch? Je bent dan al in de aparte zone.

Hoeveel mag je in totaal meenemen? ik dacht dat het 100 ml per vloeistof was maar dat meer mee mocht nemen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:07

flowerxxx schreef:
Lenzenvloeistof is bij kruitvat ook in kleine flesjes te koop volgens mij.

Citaat:
Hoeveel mag je in totaal meenemen? ik dacht dat het 100 ml per vloeistof was maar dat meer mee mocht nemen.

De antwoorden op die vragen zijn in dit topic al een paar keer voorbij gekomen. Knipoog

Ik snap trouwens even niet waar ik dan met mijn grote fles vloeistof naartoe moet als ik daar tussen de douane en de gate een klein flesje mee vul. Op het toilet achterlaten dan maar? *LOL*

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:14

flowerxxx schreef:
Verder hoorde ik de tip om lege flesje mee te nemen. Als je door de douane bent kan je ze in de wc van schiphol wel vullen. Op weg naar de gate zijn er vaak nog genoeg wc's. En volgens mij is er geen controle meer voor je het vliegtuig instapt toch? Je bent dan al in de aparte zone.

Hoeveel mag je in totaal meenemen? ik dacht dat het 100 ml per vloeistof was maar dat meer mee mocht nemen.


Bovenstaande gaat je niet lukken mits je binnen Schengen( gates B, C en D59-86, M) vliegt, dan vind de security controle centraal plaats (vertrekhal 1 -> lounge 1). Als je buiten Schengen vliegt (gates D1-57, E, F,G, H) vind de controle plaats aan de gate, niet alle gates hebben een toilet.

Je krijgt een zakje met een inhoud van 1 liter, hierin moeten alle vloeistoffen die je in je handbageg hebt, per verpakking dus max. 100ml.

Tip: als je bijv. parfum in je handbagage wil meenemen haal dan de dop van het flesje af, dat scheelt weer ruimte in het 1 liter zakje.

Voor degene die denken, hoe weet zij dat allemaal?! Ik werk op Schiphol:)

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:18

P.S. Als je vertrekt kom je als persoon niet langs de douane (je bagage wel, in de kelder vinden de douanecontroles plaats van vertrekkend bagage), reizend binnen Schengen ga je alleen door de security. Reizend buiten Schengen ga je langs de paspoortcontrole (Marechaussee) en security. Pas wanneer je het land van bestemming in loopt met je koffertje, dan pas ga je langs de douane. En bij terugkomst op Schiphol, na het ophalen van je koffer, dan ga je weer langs de douane.

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Re: vloeistoffen verboden in handbagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:20

Korte uitleg betekenis Schenngen: 11 landen die een overeenkomst hebben: open grenzen, dus geen paspoortcontroles. Niet te verwarren met EU, niet elke EU land is aangesloten bij het Schengen agreement.