[Fotoverslag] GAMBIA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

[Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:20

Vorige week ben ik er een weekje tussenuit gegaan. Last minute naar Gambia, hotel Badala Park. Vlak aan de zee. Heb echt enorm veel gezien, erg indrukwekkend, kan er wel pagina`s over vol kletsen. Om jullie enigzinds een indruk te geven heb ik een een selectie gemaakt uit een hele hoop foto`s. Hopelijk heb ik de sfeer een beetje kunnen overbrengen.

Begin van de vakantie twee georganiseerde excursies gedaan. Daarnaast zelf op pad gegaan met een lokale taxi chauffeur (de auto viel alleen bijna uit elkaar en kon de grond door de bodem zien)

Straatbeeld vanuit de taxi
Afbeelding

Afbeelding

Vrouwen halen in Gambia het water. De kinderen dragen ze op hun rug. Soms vroeg ik me echt af of die kindjes er nooit uitvallen....
Afbeelding

In een oud stukje overgebleven jungle
Afbeelding

Afbeelding

Op de markt in Serrekunda. In Gambia wordt er elke dag aan handel gedaan. De meeste hebben geen koelkast, kunnen dus niks bewaren en moeten dagelijks alles kopen. Een enorme drukke boel. Tot 4x toe een hand in de broekzak gehad (zakkenrollers) Vechterij meegemaakt. Ongelovelijk onhygienisch en chaotisch. Blij dat we weer van de markt afwaren maar een onvergetelijke herinnering! Wat ik niet had willen missen.
Afbeelding

Afbeelding

Het vis lag gewoon in de brandende zon, en werd gewoon bij de vlees en groenten gegooit.
Afbeelding

Deze foto zegt zoveel..
Afbeelding

Onderweg even een praatje met de lokale bevolking, erg leuk!
Afbeelding

In gambia noemen ze ons Toebabs (rijke westerlingen) Overal waar we kwamen, renden de kinderen op ons af "toebab. toebab" best een apparte gewaarwording...

Mijn maatje tijdens een pitstop bij een familie
Afbeelding

De keuken (vrouwen koken)
Afbeelding

respect voor die vrouwen daar
Afbeelding

De luie stoel Haha! zo`n droppie he
Afbeelding

Afbeelding


Helaas de laatste dag van de vakantie ziek geworden en met een flinke voedselvergiftiging terug naar Nederland gekomen... Verder echt een hele bijzondere, indrukwekkende en zeker onvergetelijke vakantie gehad!
Laatst bijgewerkt door Justy op 13-05-07 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel aan foto's verwijderd

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:22

Leuk ik ben in Oktober geweest voor een lange week Lachen
Mooi land, vriendelijke mensen en veel geleerd.Ik heb tijdens mijn vakantie ook veel foto's gemaakt.Ben ook flink ziek gewest van het eten Tong uitsteken

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:23

Mooie foto's, een vakantie naar zo'n land is altijd onvergetelijk ! Lachen veel sterkte!

Deebje

Berichten: 416
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:23

Lijkt me heel indrukwekkend om in dat land te zijn. Mooie foto's!

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:29

jee, lijkt me echt onvergetelijk als ik dat zo zie!

maar erg leuk om eens een keer te zien hoe het daar is.... Ja

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:37

jeetje mooie foto's! En lijkt mij idd erg indrukwekkend!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:46

Erg indrukwekkende foto's Maaike!! Maar erg mooi!!
Vooral die foto van die vrouw die je ook al in het 4-jarigen topic poste, is erg mooi!! Die spreekt echt voor zich Knipoog

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:54

WAUW Maaike, wat een prachtige foto's, echt waar!! Het ziet er inderdaad uit als een hele indrukwekkende vakantie.. Jammer dat het zo eindigde, maar goed, dat ben je over een jaar vergeten Knipoog

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:42

Mooie foto's! Ziet er super uit daar

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:02

hele mooie foto's!
Ziet er erg gezellig uit!

lepolight

Berichten: 764
Geregistreerd: 16-12-06
Woonplaats: België-Oudenaarde

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:13

die krokodil Tong uitsteken
mooie foto's en mooi land Maar toch niets voor mij om daar te wonen Clown
Maar voor vakantie lijkt het mij leuk .

Celine_M

Berichten: 1414
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Destelbergen, België

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:30

Echt super sfeervolle foto's Maaike! Die aapjes zijn gaaaaf! Haha! En voor de rest: het kindje in dat potje, die vrouw die d'r emmer leegspoelt en de vrouw met de bananenschaal op haar hoofd: waw! OK dan! Dat zijn echt m'n favorieten! Maar die krokodillen, brrr, dat zou ik dus NOOIT gedurfd hebben! Bloos Was je niet bang dan? Tong uitsteken
Lijkt me iig een supergave ervaring! Voel je je trouwens al weer wat beter? Ach gut

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:34

Jaaa ik heb aan je gedacht WAUW! Gaaf he! Toebab betekent wit mens ( is ons verteld ) Wat een mooie foto's en zo herkenbaar! Wij zaten in Kombo beach hotel vlak bij badala park Haha! Ben zo blij dat je het leuk hebt gehad! Wat een prachtig land he! En die mensen, geweldig Haha!

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:42

Toebab is TwoBob, de benaming voor de rijke engelsen die de lokale bevolking in shillings (bob) uitbetaalde toen Gambia nog een kolonie van de UK was. Die term is in veel oude kolonie's blijven hangen..

Ik ben ook naar Gambia geweest, vond het heel indrukwekkend, maar heb wel moeite gehad met de armoede en vooral het hosselen. Heb jij daar geen last van gehad?

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:46

De hustlers worden tegenwoordig meer van de stranden geweerd als een aantal jaren geleden Bloos
Maar ik weet natuurlijk niet wanneer jij er geweest bent.

Salinicky

Berichten: 190
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:48

Wat herkenbaar! Ik ben er een jaar of 8 geleden geweest. Ik vond het een mega cultuurshock. Achteraf gezien een hele ervaring.
Je hebt prachtige foto's! Ook mooi, van de bevolinkg, het echte leven daar. De paarden en ezels op de foto's zien er goed uit gelukkig.

Wat ik toen irritant vond, was dat je iet alleen kon lopen, je werd overal vastgeklampt. Iedereen wilde wat van je lees: geld. Als bleu meisje vond ik dat toen wel erg eng.

Heerlijke mango's gegeten daar. Ik kon alle 7 soorten herkennen.
Apen, krokodillen ook gedaan. Achteraf zie je op de foto's jezelf met een kroko, brrr.
Strand ziet er wel mooi uit. Was toendertijd zwart. Er liep ook veel vee over het strand.
Wel mooi hè, die markt met allerlei gekleurde stoffen enzo.
Weinig hygiëne daarzo, ook ik ben met diaree thuisgekomen. En nog beroerd geweest van de Lariam, maar dat is nu al veranderd.
(even er bij vermelden dat het een last-minute strandvakantie was, lekker exotisch oord geworden, vandaar de cultuurshock)
Ik hoor van heel veel mensen die terug komen uit Gambia, dat ze daar verliefd op zijn geworden!

Wat voor camera heb je, dat je zulke mooie foto's hebt?

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:08

batje schreef:
Toebab is TwoBob, de benaming voor de rijke engelsen die de lokale bevolking in shillings (bob) uitbetaalde toen Gambia nog een kolonie van de UK was. Die term is in veel oude kolonie's blijven hangen..

Ik ben ook naar Gambia geweest, vond het heel indrukwekkend, maar heb wel moeite gehad met de armoede en vooral het hosselen. Heb jij daar geen last van gehad?


Ja behoorlijl last van gehad. Op een bepaald moment was het zo erg dat ik vast gepakt werd en niet meer losgelaten (niet de normale gang van zaken bij een hustler..) toen kwam er een legertruck en die pikte alle hustlers op. Best even schrikken. Schijnt dat ze dan 3 dagen op het land moeten werken.

Beetje jammer dat ik pas het einde van de vakantie een beetje doorhad hoe je ermee om moest gaan. Ze kunnen best vervelend zijn.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:12

Salinicky schreef:
Wat herkenbaar! Ik ben er een jaar of 8 geleden geweest. Ik vond het een mega cultuurshock. Achteraf gezien een hele ervaring.
Je hebt prachtige foto's! Ook mooi, van de bevolinkg, het echte leven daar. De paarden en ezels op de foto's zien er goed uit gelukkig.

Wat ik toen irritant vond, was dat je iet alleen kon lopen, je werd overal vastgeklampt. Iedereen wilde wat van je lees: geld. Als bleu meisje vond ik dat toen wel erg eng.

Heerlijke mango's gegeten daar. Ik kon alle 7 soorten herkennen.
Apen, krokodillen ook gedaan. Achteraf zie je op de foto's jezelf met een kroko, brrr.
Strand ziet er wel mooi uit. Was toendertijd zwart. Er liep ook veel vee over het strand.
Wel mooi hè, die markt met allerlei gekleurde stoffen enzo.
Weinig hygiëne daarzo, ook ik ben met diaree thuisgekomen. En nog beroerd geweest van de Lariam, maar dat is nu al veranderd.
(even er bij vermelden dat het een last-minute strandvakantie was, lekker exotisch oord geworden, vandaar de cultuurshock)
Ik hoor van heel veel mensen die terug komen uit Gambia, dat ze daar verliefd op zijn geworden!

Wat voor camera heb je, dat je zulke mooie foto's hebt?


Helaas was het bij mij niet alleen diaree, maar per rolstoel Gambia verlaten, erg jammer. Het fruit was inderdaad heerlijk daar. Al durfde ik het eerst niet te nemen ivm de hygiene, maar toen ik een fruitmeisje met een bord lang zag komen....

En met die krokodillen, bang? Nee...Je staat daar gewoon en je doet het. En inderdaad als je het dan achteraf op de foto ziet als je thuis op de bank ziet is het wel even slikken hoor!

Het land was zeker erg indrukwekkend. Veel armoede maar wat mij enomr opviel is dat toch (naar mijn inzien) de meeste mensen wel heel gelukkig zijn met wat ze hebben.

De foto`s zijn gemaakt met een Canon (nog wat, ik zal morgen even kijken)

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:14

Miryamk schreef:
Jaaa ik heb aan je gedacht WAUW! Gaaf he! Toebab betekent wit mens ( is ons verteld ) Wat een mooie foto's en zo herkenbaar! Wij zaten in Kombo beach hotel vlak bij badala park Haha! Ben zo blij dat je het leuk hebt gehad! Wat een prachtig land he! En die mensen, geweldig Haha!


Kombo Beach ben ik ook even heen gelopen! De voettocht erheen was echt indrukwekkend. Ben verder niet naar het hotel geweest maar naar de supermarkt(je) daar en even gelunched bij een tent midden in een "sloppen" wijk, erg apparte gewaarwording.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:15

Ons was door de reisleiding verteld dat toebab aan de kust bij de hotellen "wandelende portemonnee" betekend en in het binnenland "rijke westerling"

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 23:19

Wat een prachtig verslag!
Ziet er uti als een geweldige vakantie!

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:18

wauw, super foto's meryl!!!! echt een super sfeer laten ze zien. lijkt me echt onvergetelijk!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:16

Ziet er echt super indrukwekkend uit, lijkt me supermooi om dat eens mee te maken allemaal!
Moet echt een overgetelijke vakantie zijn geweest!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:41

Zal er zelf nooit heen gaan, maar het lijkt mij wel een zeer indrukwekkende ervaring!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Re: [Fotoverslag] GAMBIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 22:56

LiNdA1986 schreef:
Zal er zelf nooit heen gaan, maar het lijkt mij wel een zeer indrukwekkende ervaring!


het was bij mij ook nooit in me op gekomen, heel toevallig een mooie last minute. Maar inderdaad zeer indrukwekkende ervaring Ja