Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:33

Volgend jaar gaan een vriendin en ik een maand door China ed. reizen.
Wat zijn dingen die we echt moeten zien in Peking [Beijing], Kathmandu en Lhasa.

Wie is er wel eens geweest en wat zijn de dingen die we echt mee moeten nemen?
Wat we echt moeten zien en wat is juist helemaal niet leuk om te gaan bekijken?
Zijn er nog do's en dont's wat betreft omgang met mensen?

Calice

Berichten: 9862
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:47

ik zal het eens aan mijn tante vragen tes Knipoog

zij is er vorig jaar geweest Ja

_Ilse

Berichten: 3219
Geregistreerd: 15-12-04

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:59

Ik zal ook mijn vader eens ondervragen.
Hij is jaren in China geweest voor zijn werk.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:25

Niemand die verder ooit in China oid is geweest? Lachen

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:31

Ben pas terug uit Beiijng.
Ben er voor mijn werk geweest.....
Je moet natuurlijk de muur gaan zien....heeeeeeeel indrukwekkend vond ik.
De verborgen stad en plein hemelse vrede kun je achter elkaar meepakken is zeker de moeite waard en ligt aan elkaar(jammer dat men druk is voor de OS 2008 en er veel in de steigers staat)
We zijn ook nog een lama tempel wezen bezoeken.
Niet doen is de Zoo met de Panda's(is triest).
Zomerpaleis is ook erg mooi.
Verder wat markten....erg leuk is de "insectenmarkt" met allerlei schorpioenen/larven enz. op stokjes gefrituurd.(yieeeeeeeghhhhh).
Natuurlijk Barstreet om uit te gaan...."the hidden tree"...een belze kroeg is leuke starter en heeeerlijke pizza's daar...
En de silkmarket om te shoppen.....daar word je echt gek binnen wat een gekrioel maar erg leuk en goedkoop!!!!!!
En ga zo maar door.
Wat ik ook erg indrukwekkend vond was de Huton...dat zijn de wijken waar de mensen wonen(soort sloppenwijken) we zijn daar doorheen gegaan en hebben ook bij mensen binnen geweest voor hapje eten(bekenden via werk).
Dan besef je weer even wat wij allemaal hebben....
Natuurlijk moet je Peking eend gaan eten....heb nog een erg goed adres daarvoor......super.
Wat je niet zomaar moet doen is fooi geven....ook al kost uit eten gaan geen drol men is niet van de tips.
Wij hebben uitgebreid gegeten vanaf 3 euro enne stappen een mix kost er een euro omgerekend.
Bij een taxi altijd je plaats waar je naartoe wilt in het chinees geschreven meenemen(dus je adres hotel enz.)......praten geen engels en......laat ze de teller aanzetten dus geen prijs afspreken maar de teller laten tikken.
Er aan wennen dat men je aanstaart......en iedereen je beautiful vind....denk dat ze dan aardig bedoelen maar ze kennen dus echt amper engels Clown
En overal op afpingellen....want europeaan=rijk....en dat zijn we ook in de meeste gevallen daar Bloos
Het verkeer is een ramp..recht van de snelste en toeteren overal voor..het rochellen al is het verboden wen je ook niet aan.....zo goor.
Maar erg lieve mensen en ik heb het erg geweldig gehad!!!!!!!!
Het viel me alles mee ik had het vuil,vies en smerig verwacht maar integendeel....heb er een geweldige tijd gehad....en denk dat ik volgend jaar weer ga...ik wil eigenlijk met de OS daar zijn maar dat zal me niet gaan lukken....willen we nml. allemaal.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 11:44

Pff, ja, de OS kijk ik een beetje tegenop. Volgens mij zit de hele wereld dan onderhand in Beijing. Clown
Och, misschien is dat ook weer een aparte beleving. We zijn er ook maar een paar dagen. Naar de muur gaan we sowieso. Verborgen stad en het plein van de Hemelse vrede stonden ook al op de verlanglijst.

Hmm. Peking eend is niet mijn ding. En de vriendin die meegaat is vegetarisch. Vork

Slim, met dat briefje van die adressen. Daar had zou ik zelf dus echt niet aan gedacht hebben! En die insectenmarkt lijkt me ook heel gaaf. Haha!

Hoe is het eigenlijk met diefstal? Is er veel criminaliteit? Zakkenrollers ed.?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:47

Tellie schreef:
Hoe is het eigenlijk met diefstal? Is er veel criminaliteit? Zakkenrollers ed.?


Niets van gemerkt....en we zijn toch vaak 's nachts op pad geweest.
Voelde me er wel veilig in ieder geval.
Maar geen geld aan zwervers geven want dan heb je zo een kudde om je heen....je ziet ze niet todat je zo dom bent om die ene wat te geven Haha!
Maar let wel op dat je als je niet oplet genaaid word waar je bij staat....bij de taxi,als je wat koopt enz.

Ook is het slim om veel klein geld te hebben.
Voor ons is 10 euro niets maar als je daar betaald met een briefje van 100 yen(ongeveer 10 euro) hebben ze vaak zoiets van Bloos! dus ik zorgde dat ik veel kleine briefjes had in mijn knip.

Het is er echt reuze goedkoop dus je hebt veel kleingeld nodig(neem zo weinig mogelijk mee want daar koop je kleding,eten,hebbedingetjes enz. voor een paar euro Knipoog )
En bij afdingen laag inzetten...ze lachen nog steeds nog als je betaald dus ....

Men spreekt echt beroerd of geen engels hou daar wel rekening mee.
Is raar hoor als niemand snapt wat je wilt.....je moet echt zorgen voor adressen in het chinees waar je heen wilt.
De hotels schrijven het oa wel voor je op.
In restaurants (wij zaten door de week op het werk buiten Beiijng en daar is het helemaal enkel chinees wat men spreekt) liep ik soms een rondje om aan te wijzen op iemand zijn bord wat me wel lekker leek Clown

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:51

Hi ik ben in 2005 in China geweest iets van 5 weken en ik ga volgend jaar weer naar de OS (zo goed als)

De muur moet je gezien hebben maar ga niet bij Beijing ga via Chengde minder toeristisch.
Xian het terracotta leger moet je gezien hebben

Criminaliteit en diefstal is behoorlijk hoog vooral rond het plein van hemelsevrede men is vooral geiintreseerd in camara's
Hutongs zijn niet eng of vies ik vond het mee vallen (india is vele malen erger)


Afbeelding

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:59

Nepal:
Kathmandu: Bouddha, echt een super mooie stoepa, zeker de moeite waard! En Pashupatinat, de lijkverbranding ook heel apart, moet je meegemaakt hebben, bezoek dan ook het bijbehorende bejaardentehuis (als je het zo kunt noemen), daar verblijven de ouderen voor ze dood gaan (lekker gemakkelijk bij de lijkverbranding....)
Als je genoeg geld hebt, raad ik je ook aan om een "mountain flight" te maken naar de Mount Everest, dat is echt ook een unieke ervaring.

Buiten Kathmandu:
Chitwan National Park; echt fantastisch, moet je zeker doen, op de olifant zie je wilde neushoorns van dichtbij. Je kunt overigens ook te voet het park in, maar dan zie je nauwelijks wilde dieren. Ik heb dit wel gedaan, omdat het gebruik van olifanten voor toeristische doeleinden me tegen staat.

Heb je nog tijd over, dan moet je echt naar Pokhara gaan en van daaruit een mooie trekking maken door de bergen....man-o-man, wat een tochten, echt fantastisch!

Mocht je nog vragen hebben, ik heb er drie maanden vrijwilligerswerk gedaan en heb zo'n beetje alles gezien in Nepal, moet je het even laten weten of een Pb-tje sturen

edit: Hou in Nepal rekening met de enorme armoede, dat is namelijk zeer confronterend. Tevens is de cultuur totaal anders dan die van ons, zo hebben ze geen wc-papier, ze maken daar hun kont schoon met hun linkerhand en een straaltje water....om je vervolgens doodleuk een hand te geven ans ze zich voorstellen.... Misselijk

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:52

Cars schreef:
Men spreekt echt beroerd of geen engels hou daar wel rekening mee.
Is raar hoor als niemand snapt wat je wilt.....je moet echt zorgen voor adressen in het chinees waar je heen wilt.
De hotels schrijven het oa wel voor je op.
In restaurants (wij zaten door de week op het werk buiten Beiijng en daar is het helemaal enkel chinees wat men spreekt) liep ik soms een rondje om aan te wijzen op iemand zijn bord wat me wel lekker leek Clown


Spreken ze wel in de hotels een beetje engels? Nagelbijten / Gniffelen

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Rondreis China, Tibet, Nepal. Do's en Dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:00

Dit is trouwens de reis die we gaan maken.

1 Vlucht naar Beijing
2-4 Beijing
5 Middagvlucht naar Lanzhou, Lanzhou
6-7 Xiahe
8 Lang Mu Si
9-10 Songpan
11-12 Chengdu
13 Ochtendvlucht naar Lhasa, Lhasa
14-17 Lhasa
18-20 Trektocht Yamdruk Tso
21-22 Gyangze
23 Xigaze
24 Lhatse
25 Tinggri
26 Kodari / Kathmandu
27-28 Kathmandu
29 Vlucht naar Nederland
30 Aankomst Nederland