Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 39 van de 43 [ 1056 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Starten met kippen houden: how to?

Profiel   

Volgens hoorde ik net een beginnend kukeltje. >;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 08:39 

Profiel   

LWDaisy schreef
XxLiEsJuHhxX dank voor de uileg!

Ik loop inderdaad te overanalyseren :')

Ik vrees dat ik haar 's nachts niet uit het nest kan houden. Dat hangt open vast aan het middendeel van het hok, het deel met de stokken. En het is dan ook nog eens de big boss van de ren, ik zie haar echt wel ruzie maken en een andere kip uit het nest pesten.

Ik vind kippen houden maar stresserend momenteel. Ik wil niets fout doen.

Als je haar op de stok zet zo'n half uur ofzo nadat de rest op stok is gegaan blijft ze er zitten, ze zien erg slecht in het donker dus ze blijft dan mooi zitten waar ze gezet is :D

Marcella, Hoe oud zijn ze? Hier beginnen ze ook sinds gisteren te kukkelen. Die zijn nu 11 weken. Die van 14 weken zijn nog altijd braaf stil hihi :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:13 

Profiel   

Hier doet onze bep nog niet kukelen maar aan het formaat denken wij dat het toch een haan is. Die zou nu ca 20 weken moeten zijn.

Hier nu de speurtocht naar een goedkoop hokje dat de broedse dame straks met kuikens in 1 ren kan en de groep in de andere. Maar wat vragen mensen soms nog geld voor vuile en kapotte hokken. Het hoeft maar klein te zijn maar wil wel dat ze van de grond zitten ivm vocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:20 

Profiel   

Maandag 2 weken geworden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:22 

Profiel   

XxLiEsJuHhxX schreef
Van, balen zeg van de snot uitbraak! :( Zal je ook altijd zien dat de beste dan gaan :(
Hmm die spitskuif, waren dat jouw eigen eieren? Klinkt mij in de oren als problemen in de kweek toom
Ik heb 2 oudjes en die waren er het slechtst aan toe. Een van die 2 ook mee naar de da genomen en die had al zoiets van "hier is antibiotica voor de rest maar deze wordt het niet meer". 3 keer raden welke er weer vrolijk gezond rond scharrelen :+

Nee geen eigen eieren denk inderdaad dat het probleem bij de fokker ligt. Volgend jaar maar ergens anders spitskuifjes weghalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:43 

Profiel   

Mijn nieuwe aanwinsten. Iemand een idee van ras? Vooral die witte zijn flinke dames
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:46 

Profiel   

De witte Sussex, bruin Barnevelder en blauwe orpington gokje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:49 

Profiel   

Oh Sussex dat zal het zijn
Zijn barnevelders er ook ongezoomd? Die bruine is geheel bruin niet gezoomd

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:01 

Profiel   

wat een leuke dames, veel plezier met ze. Geen idee van rassen heb zelf mixjes van van alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:03 

Profiel   

Barnevelders zal dan wel zwart zijn, maar lijk op de foto bruin/zwart.

Sussex zie ik aan de vleeskleurige poten. Wyandotte heeft gele, maar die is er ook in die kleurslag.

De koekoek zou een hollandse blauwe kunnen zijn. Maar kan ook kruising Sussex is alleen geen erkende kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:15 

Profiel   

Hoi. Ik val hier even binnen met een vraag. Tot begin dit jaar hadden we drie bruine kippen (gekregen bij het huis wat we kochten). Er werd een ziek en die is overleden. De andere twee leken oké, maar een daarvan werd toch ook wat minder, maar knapte wel weer op.

Ongeveer twee maanden geleden hebben de dames een nieuw hok gekregen, met royale buitenren waar ze zeer content mee waren. Ze begonnen zelfs weer eieren te leggen, al was dat van korte duur. Twee dagen geleden viel me op dat een van de twee in het legnest bleef zitten. Heb haar eruit gehaald en in de ren gezet. Maar eigenlijk bleef ze de hele tijd op dezelfde plek liggen. Het kammetje was slap en de kip apathisch, maar wilde nog wel wat eten. Maar vanochtend lag ze dood in het hok ;(

We hebben nu dus nog maar een kip. Gaat dit goed? Of moeten we zsm andere kippen regelen? Indien het laatste, kan ik willekeurig kippen halen en erbij doen? Onze voorkeur gaat uit naar Hollandse Blauwe (kunnen we hier in de buurt kopen, geen haan erbij), maar hoeveel kunnen we erbij doen? Drie of vier? Het nachthok is een kleine 2m2 (1.25 breed, zo breed is de zitstok ook)en de ren is ongeveer 7m2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:32 

Profiel   

Marcella schreef
Barnevelders zal dan wel zwart zijn, maar lijk op de foto bruin/zwart.

Sussex zie ik aan de vleeskleurige poten. Wyandotte heeft gele, maar die is er ook in die kleurslag.

De koekoek zou een hollandse blauwe kunnen zijn. Maar kan ook kruising Sussex is alleen geen erkende kleur.
Die is ook bruin, heel donker, heel mooi van kleur vind ik
[ img ]

De blauwe is volgens mij geen orpington, vind ik haar wat te slank voor?
[ img ]

@Moska,een kip alleen kan niet. In principe kun je er bij zetten wat je wil maar gezien je kleine ren zou ik zeker niet meer als 2 krieltjes doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:08 

Profiel   

Nope toch geen orpington.

Heb er een lopen die heet niet zonder reden dikkie dik. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:15 

Profiel   

Ik zat te denken aan een blue de lande en de bruine rode island red, ik weet geen ander ras die zo donker bruin zijn.
Het zijn wel duidelijk gebruiksrassen en geen sierkippies :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:36 

Profiel   

Ik heb een uur en een kwartier de bench geprobeerd. Ik kon het niet aanzien, ze was echt overstuur.

Ik heb haar terug vrijgelaten bij de rest. 's Nachts heb ik haar wel apart gehouden, in het rennetje dat aan het hok vast zit. Ze zat heel rustig op stok.
Vandaar terug buiten met de rest. Ze zullen over een minuutje of 10 wel gaan slapen, dan zet ik haar weer apart. Ze was al een stuk kalmer vandaag tegenover gisteren. Ik hoop dat ze voor zaterdag broeds af is, wij hebben een huwelijk met overnachting dus het hok/legnest zal moeten open blijven.

Ze is in ieder geval niet meer zo hysterisch over en weer aan het rennen, dus het gaat de goede kant op!
Gisteren wel maar 1 ei gevonden, ik heb er normaal 3-4 per dag. Misschien verstoppen de anderen nu even eitjes onder de haag en heb ik die gewoon nog niet gevonden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 21:42 

Profiel   

Van schreef
Ik zat te denken aan een blue de lande en de bruine rode island red, ik weet geen ander ras die zo donker bruin zijn.

Dat kan ook nog. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:26 

Profiel   

Van schreef

Ik ga hier denk ik mee, mee met gokjes. De rode vind ik teveel kam hebben voor een groothoender barnevelder. Mijn barnies hebben op 1 na nooit zo'n grote kammen, enkel de hanen hebben een kam zo groot.

@ Marcella, hier ook 1 orpington, hij ( ;( ) is nu 11 weken en ik noem hem ook dikkie. Als hij zich zo blijft gedragen als nu, is hij wel een blijvertje. Wat een verschrikkelijk zachtaardig dier <3 <3
Maar omg, kraaipogingen met 2 weken? Dat zijn snelle jelle's :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 08:11 

Profiel   

Gok dat maandag gewoon de hanen naar buiten gaan. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 08:41 

Profiel   

We zijn inmiddels drie dames rijker! Een Noord-Hollands Blauwe, een Blue de Lande en een Goud sperwer. De oude kip kroop gisteren meteen ernaast toen ze op stok gingen. Op dit moment is alleen de oude kip naar buiten gegaan, de andere drie hebben het nog niet aangedurfd om naar buiten te gaan. Ook niet erg met de nattigheid nu. Gelukkig kunnen ze wel onder het hok schuilen (staat op poten) en er zit een kleine ‘veranda’ bij de ingang. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 10:55 

Profiel   

Mijn Taytay is niet meer broeds!
En eindelijk ook de verstopte eieren gevonden haha, we zaten gisteren mee in de tuin/de ren toen plots Brodie vermist was. Ze zat lekker diep in de haag, en toen ze daar vanzelf weer uit kwam kon ik daar eens kijken, en vond ik 4 eieren :') In de haag zit draad tot in de grond, dus ze kunnen er niet doorheen.

Mijn prikpalen zijn ook weer in gebruik, de dames hebben nu ook een stuk tuin voor zichzelf (ruim 8m lang en een meter of 3 breed), gelukkig heeft mijn vriend mij destijds kunnen overtuigen om ze niet te verkopen :')

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 12:25 

Profiel   

Super nieuws! :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 14:05 

Profiel   

Fijn dat ze niet meer broeds is!
Kun je die van mij vertellen dat ze er ook mee moet stoppen? Ik ben inmiddels al 2 maanden op weg met een niet-broeds ras. Meeeen lange adem! Inmiddels ook overdag het hele hok dicht en 's avonds zet ik haar handmatig op stok. Hopelijk stopt ze er ooit nog eens mee :')
Koude bench werkt hier niet, het is te warm haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 15:31 

Profiel   

Judith, je sluit het hok. Wat doet ze overdag zo lang het hok dicht is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 15:39 

Profiel   

JudithO schreef
Fijn dat ze niet meer broeds is!
Kun je die van mij vertellen dat ze er ook mee moet stoppen? Ik ben inmiddels al 2 maanden op weg met een niet-broeds ras. Meeeen lange adem! Inmiddels ook overdag het hele hok dicht en 's avonds zet ik haar handmatig op stok. Hopelijk stopt ze er ooit nog eens mee :')
Koude bench werkt hier niet, het is te warm haha.

Ik doe mijn best het haar van hier duidelijk te maken :D

Hier moest ik het hok overdag ook dicht houden.
En 's nachts hield ik Taytay apart in het rennetje dat tegen het hok aan zit. Daar zit geen bodem in, dus ze zal daar 's nachts niet van stok gekomen zijn. Rennetje goed toegedekt zodat ze lekker knus zat en zeker niet in de wind zat. Grote ren overdekt zodat ze ook niet in de regen zat. Ik vond het sneu hoor..

Maar - na de eerste nacht was ze the day after al minder over haar toeren. Ze rende niet meer hysterisch over en weer naar het hok. Gisteren overdag het hok geopend om te testen - en daar ging ze vrij meteen op af.

Gisteren zijn wij héél laat thuis gekomen. Ze zaten toen wel al veilig in de ren, maar het hok was dicht. Het rennetje stond open. Toen we thuis kwamen, zaten ze met hun viertjes gezellig buiten voor hun hok. Ik heb ze met hun 4tjes in het nachthok laten gaan, en vanochtend weer buiten gelaten. Ik ben thuis vandaag dus loop regelmatig naar de tuin, en Taytay zit gewoon vrolijk met de rest buiten, terwijk het hok al de hele dag open staat. Rova is rustig een eitje gaan leggen, Taytay is haar niet achterna gelopen oid. Blije kippies!

Is het erg als ze lang broeds staan? Hier was het maar 4-5 dagen, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 15:50 

Profiel   

Als ze lang broeds zijn kan dat wel problemen geven ja. Ze eten een stuk minder en verliezen dus gewicht/worden zwak als het te lang duurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 16:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 39 van de 43 [ 1056 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen