Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 29 van de 32 [ 776 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zorgen om hond na tekenbeten

Profiel   

[ img ]

Vanochtend lag meneer zo naast me te slapen, daar smelt je toch van. <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 17:46 

Profiel   

Hey maar dat klinkt allemaal positief! Kleine stapjes maar al toch een groot verschil tov vorige week !! Wat een opluchting alweer om dat te lezen!

En die foto … zo liefffff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 18:48 

Profiel   

<3 Wat een lieve foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:17 

Profiel   

Wat fijn dat hij zo goed vooruit gaat! Mooie foto, echt een schatje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 23:33 

Profiel   

Zo fijn dat het nu beter gaat!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 00:38 

Profiel   

Ach wat een droppie! <3
Hoe is het gegaan vandaag bij de dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 15:30 

Profiel   

Ik ben net weer terug van de controleafspraak bij de neuroloog. Dit keer ben ik gelukkig weer met een goed gevoel naar huis gegaan, dus daar ben ik erg blij mee. :) De neuroloog nam uitgebreid de tijd om mijn vragen te beantwoorden en heeft mij ook uitgelegd waarom het wat vaag/onduidelijk is geweest.

Wat betreft de hypoxemie is dat nog steeds niet van de baan, maar is dat de laatste keer niet expliciet benoemd/ter sprake gekomen omdat toen de focus op het oog lag. De neuroloog heeft aangegeven dat dit nog steeds aannemelijk is, maar tegelijkertijd is dit ook een diagnose die niet met 100% zekerheid te stellen is als er geen grote afwijkingen op de MRI te zien zijn. Daarnaast is het zo dat je vaak pas echt problemen ziet van zuurstoftekort als dit bijvoorbeeld door een narcose komt, maar hij kan het ook zeker niet uitsluiten en verklaart nog steeds het grootste deel van zijn klachten wel.

Het is mij nu ook duidelijk waarom er niet wordt uitgegaan van een hersenontsteking. In Waalwijk zijn er uit de tellen helemaal geen ontstekingscellen gekomen, maar in Utrecht gaf de telling wel ontstekingscellen aan. Vervolgens was er onder de microscoop helemaal niets aan ontstekingscellen te zien, dit maakt dat de neuroloog uit gaat van een foutieve telling. Daarnaast zou Elvis juist moeten verslechteren op het moment dat een hersenontsteking onbehandeld blijft en hij is erg stabiel / laat kleine verbeteringen zien. Dit is dus echt wel van de baan en kan ik nu zelf ook goed laten rusten.

Aan de ene kant neigt de neuroloog naar hypoxemie, maar tegelijkertijd blijven zijn klachten wel heftig voor de hoeveelheid zuurstoftekort die hij gehad kan hebben. Aan de andere kant vindt de neuroloog met name zijn ogen wel zorgelijk en daar ligt nu redelijk de focus op merk ik. Hij kan oogproblemen hebben gekregen door het zuurstoftekort en dit kan ook zijn gedrag verklaren, maar er kan natuurlijk ook nog steeds sprake zijn van toeval of problemen met de zenuwen door een andere oorzaak.

Maar wat nu? Er zijn meerdere opties op dit moment:
    1. Aangezien hypoxemie als oorzaak nog steeds erg aannemelijk is en Elvis stabiel is, zou ik het een tijd kunnen aankijken of hij vanzelf gaat verbeteren. Er is niets aan te doen als er zenuwcellen beschadigd zijn door zuurstoftekort, dus dan is rust de enige manier om te kijken of hij verbeterd.
    2. Aangezien zijn oogproblemen aanwezig blijven, kan ik een oogdruppel gaan proberen die zijn pupillen verkleind. De neuroloog gaat nog overleggen met de oogarts (die was helaas niet aanwezig) of er geen heftige bijwerkingen aan verbonden zijn en dit passend is bij Elvis' problematiek, maar dan zou ik kunnen kijken of kleinere pupillen ervoor gaan zorgen dat hij beter ziet en z'n gedrag verbeterd.
    3. Een elektroretinogram laten doen. De neuroloog sluit niet uit dat er toch problemen zijn met het netvlies van Elvis (wat kan ontstaan door hypoxemie) waardoor hij minder goed ziet, zijn pupil vergroot is en hij afwijkend gedrag vertoond. Hij moet hiervoor alleen wel onder narcose en dit wordt normaliter vooral toegepast als honden blind (lijken te) zijn. De neuroloog gaat dus met de oogarts bespreken of dit voor deze casus een optie is om te kijken of er afwijkingen zijn t.o.v. een normaal-ziende hond.

Ik word dus morgen of maandag teruggebeld met aanvullende informatie over optie 2 en 3, maar kan hier ondertussen wel vast over nadenken. Aan de ene kant neig ik naar optie 3 omdat dat dan een stukje zekerheid biedt, maar tegelijkertijd twijfel ik nu wel omdat ik niet weet of daar voldoende informatie uit gaat komen om een diagnose te stellen of dingen uit te sluiten. Ik moet het denk ik even goed laten bezinken en het telefoontje even afwachten zodat ik een goede afweging kan maken.

Al met al wel weer een hoop om over na te denken, maar ik heb er nu wel weer vertrouwen in dat we op de goede weg zijn. Ik was echt het overzicht even kwijt en snakte naar duidelijkheid en die heb ik nu wel gekregen, ondanks dat het ook weer nieuwe dingen met zich mee heeft gebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 17:10 

Profiel   

Pittig maar toch weer meer duidelijk en indien het mijn hond was zou ik nu in eerste instantie voor optie 1 gaan de komende twee weken, indien dit geen verslechtering geeft natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 17:36 

Profiel   

Pittig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 17:46 

Profiel   

De rollercoaster blijft nog even doorgaan, maar ik ben in ieder geval wel iets meer gerustgesteld dat er nu duidelijkheid is over de richting waarin gedacht wordt. Het zal (verwacht ik) nooit zwart op wit komen, maar voor mij is in dit gesprek wel duidelijk geworden dat de neuroloog ook echt denkt aan het zuurstoftekort als oorzaak. Het zijn alleen heftige klachten voor het kortdurende zuurstoftekort, maar dat kan natuurlijk stomme pech zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 17:54 

Profiel   

Fijn dat je nu eindelijk wat meer duidelijkheid heb kunnen krijgen. Ik zal, ook gezien de bijwerkingen van eerder, zelf nu voor optie 1 gaan en Elvis even wat rust gunnen. Optie 3 heeft als nadeel narcose en dat zou ik nu niet graag doen omdat dat ook weer een belasting is, maar je moet uiteraard doen wat jou en Elvis het beste lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 18:40 

Profiel   

Fijn dat je nu wel je vragen allemaal kon stellen en dat je uitleg hebt gekregen!

Ik begrijp jou heel goed wbt toch eventuele verder onderzoeken.
Wij hebben al even gepb-t natuurlijk en herken helemaal die onzekerheid en verder willen zoeken als er geen sluitende diagnose is.
Hier was dat net zo.
Omdat uiteindelijk ons hondje nu wel weer de oude lijkt te zijn, hebben we afgesproken dat we het voor nu laten rusten.
Maar de onzekerheid en angst dat het toch terugkomt en wat het nou is, blijven toch knagen.
Voor ons hondje is het natuurlijk wel veel fijner dat hij nu niets meer hoeft!

Wat ik me nog even afvraag; zou Elvis nu wel weer onder narcose kunnen zonder eventuele (verdere) gevolgen?

Jij kent Elvis het beste en wat je ook beslist, je bent een topper voor hem en wens je sterkte en succes met je beslissing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 19:18 

Profiel   

Ik denk dat rust voor hem nu ook het meest fijne is. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik neig naar optie 1. Mochten zijn klachten na een maand, of twee maanden, nog niet voldoende verbeterd zijn, kan ik altijd nog besluiten voor het elektroretinogram te gaan.

Ik wil zelf graag duidelijkheid en weten hoe of wat, maar ik vraag me dan ook af wat Elvis eraan heeft. Wat verandert er voor hem als ik weet dat hij slechter ziet? Is dat de narcose waard? Kijk, als ze dan iets kunnen doen qua behandeling vind ik het een ander verhaal, maar als het puur is om het “weten” vind ik dat ik daar wel goed over na moet denken in het belang van Elvis. Zijn belang gaat voor dat van mij, dus dan moet mijn drang naar duidelijkheid maar even onderdrukt worden.

De narcose voor de MRI en punctie is goed gegaan, daar kwam hij op zich ook wel redelijk goed uit, maar dat is uiteraard geen garantie voor de toekomst. Ik vind dat ook wel spannend. Hoeveel kan zo’n klein lijfje aan?

We gaan sowieso volgende week even rusten en genieten en eens zien wat dat ons weer brengt. Ik laat het even rustig bezinken en heb de vragen die ik hem m.b.t. optie 2 en optie 3 opgeschreven zodat ik die nog even kan stellen als de neuroloog of oogarts belt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 21:20 

Profiel   

Dat bedoel ik , denk dat dit voor je hondje op dit moment de juiste keuze is. Rust, weinig stress en wie weet in hoeverre er dan herstel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 21:46 

Profiel   

Lugea schreef
De rollercoaster blijft nog even doorgaan, maar ik ben in ieder geval wel iets meer gerustgesteld dat er nu duidelijkheid is over de richting waarin gedacht wordt. Het zal (verwacht ik) nooit zwart op wit komen, maar voor mij is in dit gesprek wel duidelijk geworden dat de neuroloog ook echt denkt aan het zuurstoftekort als oorzaak. Het zijn alleen heftige klachten voor het kortdurende zuurstoftekort, maar dat kan natuurlijk stomme pech zijn.

Zou de houding waar hij in gedrukt is ook geen problemen kunnen geven verder in t lijf behalve het zuurstof tekort. Kan mij voorstellen dat er t een en ander verdrukt is in de hals/nek/schedellijn.
Dat kan ook vreemde klachten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 21:46 

Profiel   

@kiwiwitje: Dat zou uiteraard zeker kunnen. Ik vraag me dan alleen af of Elvis dan geen pijn zou moeten tonen op het moment dat er op de schedel of wervels gedrukt wordt. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat er een zenuw even klem heeft gezeten.

Ik krijg nu weer alleen een mail met een recept voor oogdruppels (latanoprost) en "Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd". :roll: Nou, nee? Dus er maar weer achteraan mailen.

Wat ik over latanoprost gelezen heb is dat het voor glaucoom voorgeschreven wordt en de oogboldruk verlaagd, maar Elvis heeft geen glaucoom en ook geen verhoogde oogboldruk. Het verkleint ook de pupil staat er, maar ook dat daardoor juist het zicht slechter kan worden? Hmm. Ik voel er nu nog niet zoveel voor om dit weer te gaan "proberen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 12:00 

Profiel   

Ik zou even alles stoppen die niet noodzakelijk is.
Hij doet het de voorbije dagen best goed en toont met kleine stapjes vooruitgang.
Ik zou hem die kans geven om dat verder te kunnen ontwikkelen.

Alles wat je nu nieuw zou geven, kan weer een terugval betekenen en het is niet levensnoodzakelijk dus ik zou hem dat risico besparen en hem gewoon op eigen kracht laten doen voor nu....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 12:04 

Profiel   

Ik neig daar ook steeds meer naar hoor Litte_Gift. Wat ik tot nu toe over de oogdruppels lees word ik nog niet enorm enthousiast van. Daarnaast vraag ik me af wat het hem op gaat leveren, los van eventuele bijwerkingen.

Hij lijkt het nu inderdaad het beste te doen op rust. Ik denk dat ik het gewoon even de tijd geef om te kijken in hoeverre hij herstelt en als er dan over een maand (of twee, of drie, even afhankelijk van hoe het gaat) nog steeds problemen met zijn zicht lijken te zijn, kan ik altijd nog zo'n electroretinogram laten maken.

Voor nu heb ik zelf wel echt het idee dat hij minder goed ziet, dus ik kan hem de komende tijd natuurlijk ook zo behandelen. Ik merk dat hij met name contact met andere honden lastig vind, dus daarin neem ik hem dan in bescherming en dan is het ook goed. Op dat gebied gaan de oogdruppels en/of dat onderzoek ook niets veranderen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 12:08 

Profiel   

Verstandig. De kleine knapt voorzichtig wat op. Hij reageerde zo heftig op alles dat ik voor nu ook niets zou doen. Maar eens even aanzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 20:45 

Profiel   

Ja, ik merk dat ik het ook even niet zo goed aan durf om weer wat te “proberen”. Het voelt echt als “We kunnen dit nog even uit de kast halen” en ik ben er (nog) niet van overtuigd dat het van toegevoegde waarde is voor Elvis. Voorlopig eerst maar even rust, dat zal ons allemaal goed doen. Ik heb er 3,5e week vakantie op zitten, maar het voelt niet zo. :+ Gelukkig volgende week even een paar dagen weg met de honden en daarna nog een weekje vrij voordat ik weer voor de klas mag.

Helaas heeft Elvis vandaag wel weer een dag met veel diarree en was hij erg angstig toen ik even boodschappen wilde doen, dus dat ging vandaag niet. Gelukkig was m’n broertje zo lief iets voor me mee te nemen. Op die manier probeer ik zoveel mogelijk te kijken wat Elvis aangeeft omdat ik denk dat dat toch de beste maatstaf is. Elvis wilde vanochtend wel een langer stukje wandelen en was ook stukjes aan het rennen en snuffelen, dus dat is positief. Met kleine stapjes gaan we hopelijk de goede kant op. <3

Ik merk wel dat z’n zicht echt niet optimaal is, dus daarin moet ik even zoeken wat voor hem fijn is. Ik heb nu al een donkere bak met water neergezet om te kijken of dat fijner voor hem is omdat het water dan niet zo reflecteert. Ook het traplopen is wat lastiger voor hem. Overdag lukt het vaak wel (al is naar beneden spannend voor hem), maar zodra het gaat schemeren of donker is merk ik dat hij daarin erg onzeker wordt. Gelukkig is hij niet zo zwaar, dus kan ik hem tillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 21:48 

Profiel   

Schemeren of donker snap ik want dan komt er minder licht binnen , maar hij rent wel, dat is een opsteker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 23:54 

Profiel   

Ja, zeker. Dat is heel fijn om te zien. Af en toe zoekt hij ook even contact met Melle en Suus, maar daarin zijn ze alle drie nog een beetje zoekende merk ik. Dat gaat wel steeds beter en soms wordt er weer een poging tot spelen gedaan. <3

Vanochtend wilde hij zelf lopen naar het bos en heeft hij in het bos ook een klein rondje gelopen. Ik heb de buggy bij de deur staan en meestal gaat hij er uit zichzelf in zitten als ik aanstalten maak om te gaan wandelen, maar nu keek hij er niet naar.

Helaas zijn z’n darmen wel erg van slag van die oogdruppels en blijft hij aan de diarree, dus dat even goed in de gaten houden. Hij krijgt gelukkig al wel supplementen om z’n darmen te ondersteunen. De Giardia-test was gelukkig negatief.

Volgende week komt als het goed is de uitslag van het bloedonderzoek naar TBE binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 13:32 

Profiel   

Als jij of iemand in je omgeving een biertje drinkt geef hem dan paar slokjes. Dat is goed voor zijn darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 16:07 

Profiel   

Ik ben vanmiddag gebeld door mijn eigen dierenarts dat de TBE test negatief was, dus goed nieuws. Het aantal antilichamen moet <63 zijn en bij Elvis zijn er <20 geteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 17:07 

Profiel   

Zo, dat is duidelijk negatief! Oef !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 17:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 29 van de 32 [ 776 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen