Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:53

Suzanne F. schreef:
Drinkwater voldoet in Nederland aan de hoogste kwaliteitseisen. PFAS komt echt in minimale hoeveelheden voor in drinkwater, dat wordt allemaal gemonitord. Van alles wat je binnenkrijgt wordt het water echt uitgebreid onderzocht en getest. Dat kan je echt gerust drinken. Van de groenten in je tuin weet je veel minder. Het drinkwater in NL behoort tot de beste ter wereld.

Nee ons drinkwater voldoet niet. De EFSA heeft een nieuwe gezondheidskundige norm uitgegeven van 4,4 ng/L PEQ. Al het drinkwater uit oppervlaktewater in Nederland zit twee a drie keer boven die norm. De minister heeft de nieuwe norm ondanks advies rivm niet overgenomen. Als drinkwater niet voldoet aan een norm moet het drinkwaterbedrijf een ontheffing aanvragen bij de inspectie leefomgeving en Transport. Nu hoeft dat niet want de norm ligt lekker hoog.

De mensen in West Nederland drinken met pfas vergiftigd drinkwater. Je krijgt via drinkwater elke dag twee tot drie keer teveel binnen dan wat verantwoord is.

Overigens zit er ook al teveel pfas in voedsel.
Een grote bron van pfas is de pfas in bestrijdingsmiddelen....

(Wij hebben ons weiland laten testen en op onze wei zit pfos en pfoa. Terwijl er nooit gespoten is en we niet bij Chemours of wat dan ook wonen. Weiland is al 40 jaar in bezit van mn man.)

Zeg dan gewoon als overheid ja helaas we hebben er een puinhoop van gemaakt en het water uit jouw kraan bevat teveel PFAS vanaf nu gaan we keihard aan de slag. Te beginnen met een totaalverbod op pfas
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-08-24 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:00

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:03

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:05

Die had ik inderdaad laatst ook geplaatst.

Het water voldoet welliswaar aan de huidig gestelde norm, maar die norm is te hoog.
Feitelijk kan nagenoeg iedereen er vanuit gaan dat je met al je eten en drinken samen boven de maximale veilige dosis komt en er niet echt iets wat je daar aan kan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:08

Het zou fijn zijn als je op 1 of andere manier je voedsel snel en simpel zou kunnen testen voordat je het koopt / in de pan gooit. Wij hebben al jaren een omgekeerde osmose filter om het water te filteren zodat we hopelijk flink minder rotzooi binnen krijgen. Maarja je hebt natuurlijk geen idee hoe het met je eten zit...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:35

pmarena schreef:
Het zou fijn zijn als je op 1 of andere manier je voedsel snel en simpel zou kunnen testen voordat je het koopt / in de pan gooit. Wij hebben al jaren een omgekeerde osmose filter om het water te filteren zodat we hopelijk flink minder rotzooi binnen krijgen. Maarja je hebt natuurlijk geen idee hoe het met je eten zit...

Welk filter heb jij gekocht?

Je kunt de hoeveelheid pfas enigzins beperken met eten door geen vis en geen zuivel te eten.
Eigenlijk erg dat dit zo is, de moderne mens met al zijn uitvindingen vergiftigt zichzelf.....

De chronologische effecten van pfas zijn nooit echt goed onderzocht. In feite zijn we hetzelfde bezig als de Romeinen met loden waterleidingen. Ze wisten wel van het acuut giftige effect van lood maar niet wat de effecten waren van een chronische lage dosis.....
PFAS idem.

Voor toxiciteitsonderzoeken wordt amper gekeken naar lange termijn effecten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:33

Arabesk schreef:
pmarena schreef:

Welk filter heb jij gekocht?

Je kunt de hoeveelheid pfas enigzins beperken met eten door geen vis en geen zuivel te eten.
Eigenlijk erg dat dit zo is, de moderne mens met al zijn uitvindingen vergiftigt zichzelf.....

De chronologische effecten van pfas zijn nooit echt goed onderzocht. In feite zijn we hetzelfde bezig als de Romeinen met loden waterleidingen. Ze wisten wel van het acuut giftige effect van lood maar niet wat de effecten waren van een chronische lage dosis.....
PFAS idem.

Voor toxiciteitsonderzoeken wordt amper gekeken naar lange termijn effecten.

mag ik vragen over welk onderzoek jij het hebt dat er overmatig pfas in zuivel zou voorkomen?

het enige dat ik kon vinden is dit: https://www.nporadio1.nl/nieuws/onderzo ... van-koeien

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:07

Die titel is verkeerd, ipv PFAS moet daar PFOA staan.
Waarschijnlijk vond de journalist dat te ingewikkeld.

„Melk en vlees van de koe bevat zeer waarschijnlijk geen PFOA, een vorm van PFAS. „
„Opvallend is dat PFOS (andere vorm van PFAS) wel een probleem is, omdat dat teruggevonden wordt in de melk en de organen en dus het vlees“

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:10

Ik denk dat het gewoon ook lastig te voorspellen is waar het wel en niet in zit.
Bij melkvee zal het er vast aan liggen waar ze grazen / waar hun voer vandaan komt.

Met biologisch kiezen zal je vast ook niet veilig zitten, want als je bio producten gekweekt worden op land dat zeg maar verzadigd is met dit soort spul.... dan kan je verder wel zo gifvrij mogelijk bezig zijn maar dan wordt het alsnog opgenomen.... echt waardeloos -O-

Ik zag van de week op de fiets hier vlakbij een bordje op de weg / bij oprit van huis dat iemand eieren te koop aanbood. Op bordje stond dat ze getest en PFOA vrij waren. Maarja dat moet je dan ook maar gewoon geloven. Ik vond het wel fijn om te lezen want als het daar echt okee is dan zal het bij ons ook wel okee zijn....hoop ik.....

Welke wij precies hebben....oef iets van 123osmose of osmoseapparaat.nl ofzo.

Werkt prima, althans als je met een eenvoudige TDS meter test dan zie je dat kraanwater boven de 200 deeltjes zit. Bar-le-Duc dus ook :=

Gefilterd water rond de 20 deeltjes. SPA blauw nog iets minder :)
Andere merken gebottelde watertjes een beetje tussen gefilterd en kraanwater in.

Die van ons is nu kapot, lekkage op aansluitstuk bij tankje. Nieuw spul net binnengekomen.
Als dat geïnstalleerd is eens even kijken wat de waardes doen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:34

PFAS in voedsel. Rivm heeft een rapport uitgebracht
https://www.rivm.nl/pfas#:~:text=Mensen ... 20verwacht.

Overigens stond het nu ook in de Gezond Gids Afbeelding

Drinkwater als bron wordt nog steeds als een soort toevallige uitzondering genoemd terwijl half Nederland daar mee te maken heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:00

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:08

Uit die link hierboven even dit zinnetje eruit gepikt want dat lees ik wel vaker als het over pfas en co gaat
Citaat:
Wissel groenten en fruit uit de tuin af met groenten en fruit uit de winkel

Want groenten uit de winkel worden altijd getest en zijn gegarandeerd pfas-vrij ? ... :))

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:31

Is er iemand uitgenodigd voor het landelijke onderzoek? Ik ben helaas niet uitgenodigd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:51

Ik ook niet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:04

Ik ook niet :(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:18

Ik ook niet

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:53

Ik ook niet

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:33

Nee helaas hier ook niet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 20:51

Nope. Kreeg bericht dat ik niet geselecteerd was

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:48

Hmm jammer, ik hoop dat er minstens één bokker is, ben wel benieuwd naar het proces :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:10

Ik ook niet helaas. Jammer, ik was wel benieuwd, maar niet zo benieuwd dat ik er zelf de kosten voor over heb :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:16

Nope, heel jammer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:30

julius_juut schreef:
Ik ook niet helaas. Jammer, ik was wel benieuwd, maar niet zo benieuwd dat ik er zelf de kosten voor over heb :+

Haha dit indd

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:20

Nee ook niet, maar wel om de extra uitgebreide vragenlijst in te vullen. We hadden al eieren laten testen en dat ingevuld (te hoge waardes:(). Wel benieuwd of er alsnog mensen van hier uitgekozen zijn, viel me op dat het er echt weinig gekozen werden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:54

Ik zag deze site voorbij komen in een vakblad: https://www.pfastest.nu/
De test is met (momenteel) €99,- betaalbaarder dan veel anderen en je hebt ook maar 1 ei nodig voor een betrouwbare test. Hun meetmethode is anders, ze testen op PFOS, PFOA, PFNA, PFHxS.